Sida 1 av 2

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 01 mar 2017 18:13
av bullen
Forskningen ska tas över av hans son John Evenbetter

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 01 mar 2017 18:25
av Pontus
bullen skrev:
Forskningen ska tas över av hans son John Evenbetter
Och hans andra son som heter Nearly Goodenough...

Ursäkta jag är förkyld och har varit ensam hela dagen (förutom ett trist besök hos VW)

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 01 mar 2017 23:21
av Jerker
T.o.m. Electrek har tagit upp nyheten, vilket de inte brukar göra med den här sortens uppgifter om genombrott inom batteriteknik. Kanske har detta någon slags substans ändå:

https://electrek.co/2017/03/01/li-ion-b ... akthrough/

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 02 mar 2017 00:19
av joel80
Haha.. Dom skriver:
"but it appears that Goodenough’s findings could be good enough to qualify as a breakthrough if you can excuse the bad pun. "

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 02 mar 2017 06:45
av mati
Jag skulle gissa att stackarn har hört en del dåliga skämt i livet.
Tänk om man hade hetat Lagom i efternamn. Ungefär samma sak.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 02 mar 2017 06:46
av Bjelke
joel80 skrev:
Haha.. Dom skriver:
"but it appears that Goodenough’s findings could be good enough to qualify as a breakthrough if you can excuse the bad pun. "
:lol: Snygg formulering

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 15 mar 2017 22:41
av Jerker
En annan artikel om Goodenough där man får veta lite mer om honom och hans karriär:

http://www.alternet.org/environment/how ... ave-planet

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 18 maj 2017 12:47
av Jerker
Ytterligare ett företag som är ute och säger att de har funnit den heliga graalen - eller iaf kommit på hur man bygger ett batteri som laddar på 5 minuter:

http://www.elbilen.org/superbatteri-ska ... m-minuter/

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 18 maj 2017 13:02
av Pontus
Vad är det som går "sönder" i ett vanligt LiIon batteri om man matar på för mycket ström? Eller är bara värmen som har sönder något?

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 18 maj 2017 13:23
av zyax
Pontus skrev:
Vad är det som går "sönder" i ett vanligt LiIon batteri om man matar på för mycket ström? Eller är bara värmen som har sönder något?
Efter att ha lyssnat på Jeff Dahn en timmes föredrag så gissar jag att det är samma effekt som han beskrev:

Litium och andra av batteriets molekyler flyttar sig och lägger sig och reagerar med den "andra sidan" och skapar föreningar som lägger sig på ytan. I början är detta till viss del bra då det minskar den här typen av förflyttning, men i längden går det inte att motverka utan det sker hela tiden och ökar drastiskt när man överladdar.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 20 aug 2018 22:11
av Jerker
Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:

https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 02:06
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:

https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
Exakt, jag lade ut den här i en teknikgrupp med ett par frågor på nätet som också verifierade att det här är väldigt intressant.
Nu är det lite sent så jag orkar inte referera svaren. :roll:

Men det finns kanske någon annan knasboll här som också ligger över på jobbet?

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 06:33
av Jerker
Tiofaldigad laddhastighet gällde inte jämfört med dagens batterier utan med tidigare solid statebatterier.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 06:42
av Bjelke
Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra :)

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 07:43
av Jerker
Bjelke skrev:
Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra :)
Ja, men till slut kommer en eller annan ut på marknaden, och det ska bli intressant att se! Trots allt så händer det ju mycket på batterifronten och rätt vad det är så är det nån som drar vinstlotten.

Jag ser fram emot Toshibas batteri som ska komma i produktion under 2019. Ett företag som Toshiba har mer att förlora än vinna på att säga att de har nytt batterikoncept på G - alltså om det visar sig inte hålla vad det lovar, så man kan nog ta detta på lite större allvar än allt annat.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 09:12
av Bjelke
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra :)
Ja, men till slut kommer en eller annan ut på marknaden, och det ska bli intressant att se! Trots allt så händer det ju mycket på batterifronten och rätt vad det är så är det nån som drar vinstlotten.

Jag ser fram emot Toshibas batteri som ska komma i produktion under 2019. Ett företag som Toshiba har mer att förlora än vinna på att säga att de har nytt batterikoncept på G - alltså om det visar sig inte hålla vad det lovar, så man kan nog ta detta på lite större allvar än allt annat.
Det finns ju enormt med pengar att tjäna för den som är först med en ny och bättre teknik i det här fallet så nog lär det komma något :)

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 09:18
av Verdi
Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.

Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 09:21
av zyax
Verdi skrev:
Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.

Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 09:30
av Verdi
zyax skrev:
Verdi skrev:
Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.

Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.
Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 09:35
av zyax
Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:
Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.

Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.
Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?
Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?

Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 09:50
av Verdi
zyax skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:
Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.

Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.
Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?
Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?

Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.
Jo, fast om man köper sina batterier är det bara att byta leverantör. Om man gör sina egna måste man bygga om hela fabriken och ändra logistiken kring råvaror osv.

Och ja, jag vet att många tror att batterier blir en trång sektor. Men om det blir det så kommer ju fossilbilarna att leva vidare. Omställningen till elbilar bygger på att det finns batterier till alla som vill ha.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 10:02
av zyax
Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:
Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.

Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.
Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?
Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?

Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.
Jo, fast om man köper sina batterier är det bara att byta leverantör. Om man gör sina egna måste man bygga om hela fabriken och ändra logistiken kring råvaror osv.

Och ja, jag vet att många tror att batterier blir en trång sektor. Men om det blir det så kommer ju fossilbilarna att leva vidare. Omställningen till elbilar bygger på att det finns batterier till alla som vill ha.
Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.

Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 10:36
av TeslaTissel
- Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.

Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.
Japp, Och skall de vara kvar i någon framtisdsbranch är det det som kommer vara gällande,- att vara förändringsbenägen.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 11:07
av Verdi
zyax skrev:
Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.

Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.

Ja vad ska Peter Carlsson säga? Han försöker ju ragga upp x antal miljarder till ett högriskprojekt. ;) Han är i allra högsta grad partisk.

Vi får väl se vad som händer. Men ibland verkar det som att det blir nåt slags "does not compute"-tillstånd hos vissa Tesla-fans när de ska beskriva framtiden. Å ena sidan så är i princip alla dagens biltillverkare helt hjärndöda. Särskilt de i Tyskland (av nån anledning som jag inte förstår. Avundsjuka?). Men å andra sidan så ska ALLA ha elbil inom några få år.

Under 2017 såldes ca 80 miljoner personbilar. Tesla är väl på väg mot 100 tusen bilar per år? Möjligen blir det 1 miljon nya elbilar per år snart totalt sett. Men det är ju bara en liten bråkdel. Ska det bli en sann elbilsrevolution måste ju flertalet av de gamla tillverkarna också vara med på tåget. Finns enormt mycket kunskap och kontakter där som inte alls är kopplat till drivlinan.

Re: Tekniksprång inom batteriforskning?

Postat: 21 aug 2018 11:20
av Svenssons
Jerker skrev:
Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:

https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
Dubbel kapacitet per liter i teorin för solid state-batterier, inte specifikt för dessa batterier. Inget mått för kapacitet per vikt vilket är viktigare när det gäller bilar.

Tiofaldigad laddhastighet mot tidigare försök men ändå bara en tredjedel mot dagens litiumjonbatterier.

Ingen mätbar degradering över 22 dagar i laboratoriemiljö. Längre tester vet vi inget om.

Är rätt trött på dessa "revolutionernade" nya teknikerna som när man granskar dem inte håller vad som skrivs om dem. Större tekniksprång sker väldigt sällan om ens någonsin. Visst kommer nog solid state-batterier ha sina fördelar i framtiden men det kommer inte bli ett språng med dubbla kapaciteten, tiofaldig laddhastighet och ingen degradering över flera år. Det kommer även med dessa bli små kontinuerliga förbättringar.

Ny batterikemi innebär inte hot för batteritillverkare, tvärt om så innebär det nya möjligheter.

Vet inte om det är denna rapport som artikeln hänvisar till:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5318306529