Re: Tekniksprång inom batteriforskning?
Postat: 01 mar 2017 18:13
Forskningen ska tas över av hans son John Evenbetter
Och hans andra son som heter Nearly Goodenough...bullen skrev:Forskningen ska tas över av hans son John Evenbetter
Snygg formuleringjoel80 skrev:Haha.. Dom skriver:
"but it appears that Goodenough’s findings could be good enough to qualify as a breakthrough if you can excuse the bad pun. "
Efter att ha lyssnat på Jeff Dahn en timmes föredrag så gissar jag att det är samma effekt som han beskrev:Pontus skrev:Vad är det som går "sönder" i ett vanligt LiIon batteri om man matar på för mycket ström? Eller är bara värmen som har sönder något?
Exakt, jag lade ut den här i en teknikgrupp med ett par frågor på nätet som också verifierade att det här är väldigt intressant.Jerker skrev:Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/
Ja, men till slut kommer en eller annan ut på marknaden, och det ska bli intressant att se! Trots allt så händer det ju mycket på batterifronten och rätt vad det är så är det nån som drar vinstlotten.Bjelke skrev:Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra
Det finns ju enormt med pengar att tjäna för den som är först med en ny och bättre teknik i det här fallet så nog lär det komma någotJerker skrev:Ja, men till slut kommer en eller annan ut på marknaden, och det ska bli intressant att se! Trots allt så händer det ju mycket på batterifronten och rätt vad det är så är det nån som drar vinstlotten.Bjelke skrev:Numera gäspar man varje gång man läser om sånt här, det här är väl typ den 697:e i ordningen av alla...
Jag väntar på en kommersiell färdig produkt, och till ett normalt eller gärna lägre pris än befintlig teknik, men visst kommer det
förr eller senare nåt som är bra
Jag ser fram emot Toshibas batteri som ska komma i produktion under 2019. Ett företag som Toshiba har mer att förlora än vinna på att säga att de har nytt batterikoncept på G - alltså om det visar sig inte hålla vad det lovar, så man kan nog ta detta på lite större allvar än allt annat.
Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?zyax skrev:Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?Verdi skrev:Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?zyax skrev:Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Jo, fast om man köper sina batterier är det bara att byta leverantör. Om man gör sina egna måste man bygga om hela fabriken och ändra logistiken kring råvaror osv.zyax skrev:Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?Verdi skrev:Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?zyax skrev:Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.
Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.Verdi skrev:Jo, fast om man köper sina batterier är det bara att byta leverantör. Om man gör sina egna måste man bygga om hela fabriken och ändra logistiken kring råvaror osv.zyax skrev:Om vi säger så här, vem är bäst rustade för att ställa om batteriteknik, de som tänkt att det är förändringsbart från början eller de som tror att det kommer vara lika från nu och framåt?Verdi skrev:Ok, det vet de väl inte? Måste väl bero på vilken teknik det blir?zyax skrev:Vad är det för BS, både Northvolt och Tesla har sagt att de är anpassade för att ställa om när det kommer ny teknik.Verdi skrev:Vore ju en gigantisk smäll för Northvolt, Tesla och vi som har elbilar med nuvarande batteriteknologi.
Seriöst, skulle ett sånt superbatteri komma skulle Tesla gå i konken. Nästan garanterat.
Jag skulle säga att det här är den stora styrkan med både Tesla och Northvolt, de styr själva detta, istället för att lita på att någon annan kastar fram miljoner batterier av en helt ny typ när man tycker att man vill ha det.
Och ja, jag vet att många tror att batterier blir en trång sektor. Men om det blir det så kommer ju fossilbilarna att leva vidare. Omställningen till elbilar bygger på att det finns batterier till alla som vill ha.
Japp, Och skall de vara kvar i någon framtisdsbranch är det det som kommer vara gällande,- att vara förändringsbenägen.- Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.
Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.
zyax skrev:Folk tror precis som du att det är farligt att satsa på batterier, men det är ju bara ur traditionell utveckling av bilar en sådan grej är farlig. Har man de omställningstider som traditionella tillverkare har så går det inte bara att byta grejer utan att ha en ny plattform etc. Biltillverkare i allmänhet och tyskarna i synnerhet är extremt trögförändrade och detta är faran med ny teknik, även om det kommer ny teknik och batteritillverkarna bygger om sina fabriker så är bilarna inte redo förrän flera år senare. Här i ligger ju Silicon Valleys styrka, att jobba i ständig förändring.
Att byta leverantör är det minsta problemet, de måste inte bara ha nya batterier, de måste nog ha nytt allt innanför skalet.
Lyssna förresten på Peter Carlsson på Northvolt när han pratar om förändring och nya batterier, de är medvetna redan innan de byggt sin första fabrik.
Dubbel kapacitet per liter i teorin för solid state-batterier, inte specifikt för dessa batterier. Inget mått för kapacitet per vikt vilket är viktigare när det gäller bilar.Jerker skrev:Det här kanske är nåt? Dubblerad kapacitet, tiofaldigad laddhastighet och ingen degradering:
https://news.umich.edu/battery-breakthr ... atch-fire/