Sida 4 av 5

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 16 okt 2017 11:14
av 12man
IVL strikes again

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 16 okt 2017 11:21
av Leo
Och IVL har tydliga kopplingar till Volvo dessutom. Man börjar ju fundera i konspiratorisk banor när man ser det...

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 17 okt 2017 06:55
av joel80
Dom undersöker ju nu för att dom ser att om 10-15 år säljs bara elbilar.. Sånna här utredningar tar 10-15 år.
Bilar som kör på gatorna sliter på gatorna.. Får dom inte in pengar via bensin och dieselskatt måste dom väl utreda hur den minskningen påverkar och om det behövs en annan skatt som tas in oavsett bränsle.

Det är ingen specifik skatt för Tesla eller för elbilar som alla media verkar vilja få det till. Det är inget klart än ju men av vad man kan utläsa är att dom undersöker en kilometerskatt för personbilar. Inget om hur dom drivs.. Ingen inriktning på vare sig elbilar eller Tesla.
Sen kan man vara emot en kilometerskatt! Men jag gillar inte att alla media, och alla tolkningar får det till att det skulle bli en elbilsskatt enbart.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 17 okt 2017 06:59
av LarsL
Vi har ju redan en vägskatt, räckte inte de pengarna? Staten kanske måste växa upp och börja hushålla med den veckopeng jag redan ger dem?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 17 okt 2017 22:50
av joel80
Om man fimpar ett par jobbskattebidrag (ja.. Hu va härligt med alla nya bidrag vi arbetare fått!) blir det faktiskt mer till staten än vad bensin och diesel för personbilar drar in..

Å andra sidan skulle det kanske göra att de som faktiskt inte kör så mkt bil och sliter på vägarna får betala också..

Nån måste i allafall betala för att hålla vägarna igång.. Jag skippar gärna vägtullar likt USA....

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 18 okt 2017 08:49
av Svenssons
Jag är inte för bidrag, inte heller för elbilar. Jag anser att skatt skall användas som styrmedel förutom som inkomstkälla för staten. Vill staten ha mindre CO2-utsläpp eller färre avgasbilar så beskatta man dessa. Vill man ha färre elbilar beskattar man dessa vill man ha färre som jobbar så beskattar man jobb (jobbskatteavdrag är inte bidrag, det är sänkt skatt alternativt skulle man kunna säga sänkt bidrag till staten).

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 18 okt 2017 08:54
av Verdi
joel80 skrev:
Om man fimpar ett par jobbskattebidrag (ja.. Hu va härligt med alla nya bidrag vi arbetare fått!) blir det faktiskt mer till staten än vad bensin och diesel för personbilar drar in..

Å andra sidan skulle det kanske göra att de som faktiskt inte kör så mkt bil och sliter på vägarna får betala också..

Nån måste i allafall betala för att hålla vägarna igång.. Jag skippar gärna vägtullar likt USA....
Avdrag på skatten är INTE bidrag. ;-) Det förutsätter att man anser att alla pengar egentligen tillhör staten och att allt man får behålla efter skatt är bidrag... Jag är av motsatt åsikt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 18 okt 2017 10:13
av Mickep
lite hårklyveri, hade man kallat avdraget för bidrag så hade det varit exakt samma sak. staten tar in skatten och sedan lämnas en del tillbaka. om man är bekväm med att kalla det bidrag eller avdrag beror på vilken refereens man har.
Många bidrag som folk får skulle jag egentligen kall avdrag, då många är nettoinbetalare av skatt.
Jag skulle egentligen vilja säga att man gör en omdefiniering av orden. alla tillbakabetalningar en person får från staten är avdrag om de är mindre än skatteinbetaningen, är de högre så betecknas överskjutande del som bidrag (och den delen skulle kunna i vissa fall vara skattepliktig). tänk er att man får barn(bidrags)-avdrag bostadsavdrag, arbetslöshetsavdrag + bidrag.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 18 okt 2017 13:11
av joel80
Ska man sänka skatten anser jag att man ska sänka skattesatsen.. Inte ge ett bidrag på en skatt som redan är uttagen. Folk tror fortfarande att man betalar kring 30-33% inkomstskatt i det här landet men i verkligheten ligger det på runt 25% eller mindre för en medelinkomsttagare. Jag betalade ca 24% inkomstskatt förra året efter alla "bidrag".

Man verkar vilja förvirra och försvåra för folk att enkelt se hur och vad man betalar.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 08:12
av leiflodde
Funderar på bonus manus och premien höjs till 60000 för rena elbilar men den 5 åriga skattebefrielsen försvinner.

Vad blir skatten för en tung Tesla?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 08:22
av bylund
360 kr/år är den nu.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 08:45
av leiflodde
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 09:03
av chaffis75
leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 10:26
av bylund
chaffis75 skrev:
leiflodde skrev:
bylund skrev:
360 kr/år är den nu.
Funderar på fem års skattebefrielse för miljöbilar slopas och skatten blir väl mer än 360kr?
Vägskatten är baserad på utsläpp huvudsakligen. 360kr är någon slags grund skatt. Ja med tanke på Teslas höga utsläpp så bli skatten inte sådär jättetung :D
Precis, numera är det utsläpp som avgör. Nollutsläppsbilar får alltså grundbeloppet, och jag har inte sett att det ska höjas. På äldre bilar avgör vikt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 12 jan 2018 11:37
av mati
Den enbart viktbaserade skatten försvann 2006. Sedan dess har skatten varit koldioxidbaserad, med en massa konstiga formler hur den ska beräknas. Det var då alla bilar plötsligt släppte ut 119g/km eftersom det var gränsen för att klassas som miljöbil. Sen ändrades det och bilens vikt ingick igen i beräknigen. 360kr/år är grundskatten som även nuvarande Teslor och andra elbilar får betala efter att skattebefrielsen har gått ut. Det handlar alltså inte om en jättevinst att man slipper betala skatt med nuvarande regelverk.
Bilar som har registrerats före 2006 beskattas fortfarande enbart efter vikt.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 03 apr 2018 23:10
av leiflodde
Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Ändringen träder i kraft den 1 juli 2018.

Men varför undanta de tunga lastbilarna de bör ju släppa mycket mer än en liten bil?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 04 apr 2018 00:01
av igu
leiflodde skrev:
Regeringen och riksdagen har beslutat om ett bonus malus-system för nya personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar. Ändringen träder i kraft den 1 juli 2018.

Men varför undanta de tunga lastbilarna de bör ju släppa mycket mer än en liten bil?
Jag tror inte man vill att de slipper undan. Problemet med dagens utformning har varit att utländska åkerier slipper undan och svenska åkerier drabbas (går i konken ganska omedelbums om bonus-malus skulle införas). Jag är inte tillräckligt politiskt intresserad för alla detaljer men gissar att ingen vill släppa en sådan bomb, och speciellt inte när det närmar sig valtider. Regeringen har dock nu föreslagit en vägslitageskatt för tunga transporter (alltså en sån där "kilometerskatt"), men många frågetecken kvarstår med det praktiska. Ambitionen finns där, det är bara det praktiska att få till det som saknas!

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 20:34
av Monark1954
Nya miljöpremien innehåller en broms för export av en ny bil.

Från nyregistrering skall det som jag förstår det vara samma ägare i 6 månader när man läser av rätt till premien.

Jämför man nyregisteringar hos bil sweden från jan 2014
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
med elbilsstatistik.se som räknar nu registrerade bilar och inser att några bilar försvunnit av andra orsaker än export.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 97% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 91% kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.

Bromsen har troligen viss effekt av export av nya bilar, leasingbilar kan åka iväg när leasingperioden tagit slut. Har ingen kunskap hur stor nybilsexporten varit.
Har man naturliga behov av att byta bil så får man avvakta om man vill erhålla preminen.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 21:30
av bonath
Jag har bokat två Model3. Min dotter kanske tar den ena, hur gör man då?
Verkar bli problem...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 21:39
av vigge50
bonath skrev:
Jag har bokat två Model3. Min dotter kanske tar den ena, hur gör man då?
Verkar bli problem...

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Är det inte möjligt att flytta reservationer inom familjen?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 21:59
av LarsL
Hur gör handlarna med demobilar då?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 22:06
av Kulingen
De som vill ha dieselbilar kan väl importera lite från VW USA :lol:

https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1H50GQ

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 22:15
av bylund
LarsL skrev:
Hur gör handlarna med demobilar då?
De ställer inte på dem, utan kör på saluvagnsskyltar.

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 22:39
av Pontus
Monark1954 skrev:
Nya miljöpremien innehåller en broms för export av en ny bil.

Från nyregistrering skall det som jag förstår det vara samma ägare i 6 månader när man läser av rätt till premien.

Jämför man nyregisteringar hos bil sweden från jan 2014
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
med elbilsstatistik.se som räknar nu registrerade bilar och inser att några bilar försvunnit av andra orsaker än export.
Tesla modell s 3084 inregistrerade . 3072 kvar registrerade i Sverige. 97% kvar.
Nissan Leaf. 3400 inregistrerade 2797 kvar registrerade i Sverige. 91% kvar.
VW e-Golf. 810 inregistrerade . 668 kvar registrerade i Sverige. 82% kvar.

Bromsen har troligen viss effekt av export av nya bilar, leasingbilar kan åka iväg när leasingperioden tagit slut. Har ingen kunskap hur stor nybilsexporten varit.
Har man naturliga behov av att byta bil så får man avvakta om man vill erhålla preminen.
Blir inte 3072 av 3084 = 99,6% och
2797 av 3400 = 82,2%?

Re: Bonus-malus-utredningen

Postat: 07 apr 2018 22:42
av LarsL
bylund skrev:
LarsL skrev:
Hur gör handlarna med demobilar då?
De ställer inte på dem, utan kör på saluvagnsskyltar.
Fast de Leaf och Inoniq jag tittade på nu i februari var alla registrerade av handlaren redan, så miljöpremie var dragen.
Leafen jag provkörde för 2,5 år s3dan var också registrerad och påställd.

Men ja, det kan ju funka att inte ställa på demobilarna så klart.