Sida 1 av 1
Info gällande laddare
Postat: 02 maj 2016 17:29
av peterlauri
Pratade med Tesla idag för att klargöra om jag kommer få 11 eller 16.5 kW laddare då alternativet att uppgradera inte fanns när jag beställde (förhandsbokat). Enligt Tesla så är det 11 kW som gäller, inte 16.5 kW. Sign kommer självklart ha 16.5.
Dock har jag minnen att i specen har det nämnts 16.5, men jag har självklart ingen skärmdump eller något. Kan förväxla det med inlägg i forumet där det diskuterats.
Re: Info gällande laddare
Postat: 03 maj 2016 09:26
av sweslac
Jag har samma känsla som dig... Att jag såg 16.5 när jag beställde och fick samma svar som du fick när jag epostade Tesla. Skärmdump någon?
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Re: Info gällande laddare
Postat: 03 maj 2016 10:11
av peterlauri
sweslac skrev:Jag har samma känsla som dig... Att jag såg 16.5 när jag beställde och fick samma svar som du fick när jag epostade Tesla. Skärmdump någon?
Sent from my SM-G925F using Tapatalk
Så mina minnen är kanske inte vaga. Skulle vara intressant om någon har en skärmdump av hela Design Studio. Jag beställde 90D.
Re: Info gällande laddare
Postat: 03 maj 2016 21:16
av Martinen
16.5 kW känns ju som en jävligt udda siffra. 22 kW som jag har med dubbelladdare känns ju mer rimligt. Inte helt ovanligt med 32A uttag för laddning.
Re: Info gällande laddare
Postat: 03 maj 2016 22:33
av peterlauri
Martinen skrev:16.5 kW känns ju som en jävligt udda siffra. 22 kW som jag har med dubbelladdare känns ju mer rimligt. Inte helt ovanligt med 32A uttag för laddning.
11 och 16.5 är alternativen för MX i Sverige/Europa.
Re: Info gällande laddare
Postat: 03 maj 2016 23:09
av bullen
16.5 kW = 24A. Inte lika udda
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: Info gällande laddare
Postat: 03 maj 2016 23:16
av Svenssons
bullen skrev:16.5 kW = 24A. Inte lika udda
24A är lite udda med tanke på att samtliga 3-faskontakter är antingen 16A eller 32A. 24A är visserligen bättre än 16A och inte många hus kommer kunna leverera 32A men det är ju oftast när man är på resande fot man är intresserad av lite snabbare laddning och 32A trefas är ju inte helt ovanlig.
Re: Info gällande laddare
Postat: 06 maj 2016 22:44
av Martinen
bullen skrev:16.5 kW = 24A. Inte lika udda
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jo precis lika udda.

Re: Info gällande laddare
Postat: 25 maj 2016 16:39
av Ifixis
Jag fick följande information när jag frågade om vilken inbyggd laddare som var beställd, eftersom det inte fanns någon möjlighet att välja mellan olika laddare vid min beställning:
Angående laddaren så har ni standardladdaren på 11kW, det går att eftermontera den andra laddaren också via service. Notera dock att snabbare laddningshastighet blir enbart aktiverat vid anslutning till en laddbox 24A. Använder ni trefas, vanligt vägguttag, Supercharger samt Chademo så är det ingen skillnad mellan 11kW laddaren och 16.5kW
Det verkar således om om det är ett tillval jag inte kommer att sakna så värst ofta.
Re: Info gällande laddare
Postat: 25 maj 2016 17:05
av vigge50
Var det inte den större laddaren som kom fram ifall man skrev in "charger" eller liknande? Vet att det var så i USA men var det inte samma ett tag i Svergie?
Re: Info gällande laddare
Postat: 25 maj 2016 21:50
av drakbane
UMCn klarar ju bara 16A
Re: Info gällande laddare
Postat: 25 maj 2016 21:51
av Monark1954
Jag har aktivt valt tillägget högre strömstyrka med en 16,5 kW laddare till vår modell X. I Norrland är den än så länge få Chademo och ännu färre SuperCharger. En lite mindre långsam laddning vid tillgängliga typ 2 laddstationer kortar rasten under resa. De flesta typ 2 uttag verkar klara upp till 22 kW.
Då modell X inte har valet dubbla laddare är 16.5 kW uppgraderingen ett val som kan korta laddtiden något när inte Chademo eller SuperCharger är tillgänglig.
Där det finns SuperCharger och Chademo förstår jag prioriteringen.
Fördel 2. Vi har redan en laddbox för 22 kW trefas med typ 2 kontakt. Sladden som jag lämnar hemma är spänningslös även om den är ansluten i laddboxen så länge den inte är ansluten till bilen. En högre elsäkerhet jämfört med en vanligt trefassladd som är inpluggad i sitt uttag. Så vi får den lite snabbare laddningen även hemma.
Re: Info gällande laddare
Postat: 25 maj 2016 23:21
av Svenssons
vigge50 skrev:Var det inte den större laddaren som kom fram ifall man skrev in "charger" eller liknande? Vet att det var så i USA men var det inte samma ett tag i Svergie?
Sverige hade aldrig ett dolt alternativ. Det fanns inga säkra uppgifter om samtliga bilar skulle få 24A-laddaren, bara de som hade Signature eller alla som reserverat tidigt. Fanns egentligen bara rykte om 24A från de som fått höra det muntligt.