Sida 45 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 26 maj 2017 09:33
av LarsL
Fast det är ju det som är poängen. En elbil neutraliserar sina utsläpp under de två första åren, typ. Efter det så är en elbilbättre totalt än en fossilbil. Så om hen planerar använda sin sunk Volvo i mer än tre år så är det bättre att kåpa en ny elbil. Och då har vi inte tagit upp alla gifter som den gamla bilen spyr ut under tiden lokalt.

Planerar hen att inte köra sin bil så är det självklart bäst att ha kvar den gamla bilen. Alternativt skrota den och återvinna till en elbil.

Re: Artikel i media

Postat: 26 maj 2017 11:26
av Svenssons
bullen skrev:
Men hela hennes poäng bygger på att det som är utsläppt redan är utsläppt. Om nan ser på nuläget och bara tittar framåt får det en helt anan bild. Bilen finns ju redan. Om vi inte förstår det resonemanget är det vi som upplevs faktaresistenta. Sedan finns det andra punkter att angripa hennes resonemang.
Hennes Volvo slutar väl inte att finnas för att hon köper en ny bil? Den lär ju kunna brukas av någon annan som kanske har ännu smutsigare bil som kan skrotas. Den nya Elbilen kommer dessutom inte sluta fungera efter ett par år utan "kostnaden" för produktionen måste ju slås ut på hela livslängden, inte kvarvarande livslängd på avgasbilen.

Re: Artikel i media

Postat: 26 maj 2017 12:37
av Torkel
strejf skrev:
Jag skrev en insändare som svar på ”Katarina Östholm: En gammal smutsig bil är bättre än en ren ny lögn”. Vad tycks?

http://www.allehanda.se/opinion/insanda ... ternativet
Jag tycker du skriver bra och håller en bra ton.

Däremot kan man framföra de två starkaste argumenten ännu tydligare:
1. När Volvon går sönder, vilken bil köper hon då?
2. Man kan inte bara stirra ner på sina fötter när man letar efter vägen framåt. Volvon existerar inte bara i nuet, man måste se hela livstidens utsläpp för att kunna jämföra.

Re: Artikel i media

Postat: 26 maj 2017 15:46
av kangru
Någon som orkar svara på detta: http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt ? Har lite mycket att göra med jobbet nu annars hade jag själv gjort det.

Re: Artikel i media

Postat: 26 maj 2017 15:54
av Jerker
kangru skrev:
Någon som orkar svara på detta: http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt ? Har lite mycket att göra med jobbet nu annars hade jag själv gjort det.
Det var redan en som hade svarat:
http://www.gd.se/opinion/insandare/dyrt ... -inte-alls

Re: Artikel i media

Postat: 26 maj 2017 20:45
av Remuz
Svårt med kW och kWh

Re: Artikel i media

Postat: 26 maj 2017 21:09
av LarsL
Och det är ju just skillnaden kW och kWh som är nyckeln här. Det är lite skrämade att inte en elektriker förstår sig på ett batteri och dess funktion.
För att få 43kWh så kan man ladda batteriet med 43kW i en timme (h) eller med 3,6kW under 12 timmar. 3,7kW är vad man får ut från en fas 16A och 12h är ungefär den tid som en bil står hemma även om man har lite aktiviteter på kvällen.
Installations kostnaderna för den senare lösningen och det är därför vi ska ha mångdubbelt med destinationsladdare än snabbladdare. För annars blir det så dyrt som "elektrikern" skriver.

Re: Artikel i media

Postat: 26 maj 2017 22:33
av bullen
Tog mig tid att läsa detta nu. Man blir ju mörkrädd. En eloge till Lennart som orkade svara.
Men hur tänker man om man tror att man kan trycka i 40 kwh per dygn i en bil som körs 1500 mil per år??? Det blir drygt 970 wh/km. Det tror jag inte ens Herr X Model X kommer upp i

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 10:09
av Monark1954
Läst senaste tidningen elbilen ett par gånger.
Många nya modeller elbilar som oftast kommenteras med mycket snack och lite verkstad.
Det kommer många nya bra modeller även om det verkar dröja.
Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.

När får alla dessa nya modeller ett snabbladdsystem? Kommer de nya högre laddeffekterna taima de nya elbilarna.

För resor över bilens räckvidd blir laddtiden intressant. Vi elbilsentusiaster kan göra resor och ladda ofta men hur tänker gemene man?

Sen skrivs det för lite om permanentmagnetmotorernas negativa påverka för att ta fram de jordartmetaller som behövs för magneter. Artikeln missade att Tesla har en vanlig asynkronmotor utan magneter. Drar lite mer men bättre för miljön.

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 10:27
av joel80
Monark1954 skrev:
Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.
Hur lyckas dom med det? Ioniq laddar ju nästan lika snabbt som en Tesla sett till km/minut.. Eller.. Det är i och för sig bara på dom nyaste snabbare CCS-laddarna.. (där dom väl kommer upp i 70-80kw.)

Vad var totala laddtid för Teslan? Och motsvarande för Ioniq?

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 10:28
av neriksson
Jerker skrev:
kangru skrev:
Någon som orkar svara på detta: http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt ? Har lite mycket att göra med jobbet nu annars hade jag själv gjort det.
Det var redan en som hade svarat:
http://www.gd.se/opinion/insandare/dyrt ... -inte-alls

Det sorgliga är följande;
  • Artikel med i alla avseenden fullständigt missvisande information (eller alternativ fakta, om man så vill) --> 1065 delningar
  • Artikel med korrekt information och fakta --> 2 delningar

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 10:45
av leiflodde

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 11:21
av Svenssons
leiflodde skrev:
300 miles in 5 minutes betyder att laddaren måste vara på drygt 1,1 MW + förluster om bilen förbrukar 200 Wh per km...

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 11:35
av bullen
Om nåt verkar för bra för o va sant är det troligen det.
Men man kan ju hoppas jag har fel

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 11:55
av bylund
joel80 skrev:
Monark1954 skrev:
Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.
Hur lyckas dom med det? Ioniq laddar ju nästan lika snabbt som en Tesla sett till km/minut.. Eller.. Det är i och för sig bara på dom nyaste snabbare CCS-laddarna.. (där dom väl kommer upp i 70-80kw.)

Vad var totala laddtid för Teslan? Och motsvarande för Ioniq?
Utan informationen varifrån så säger inte en timme och tjugo min så mycket. Från Lund är det jättemycket. Från Ulan Baator kan man nog leva med det.

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 15:44
av mati
Resan gick från skatteskrapan i Stockholm till Turning Torso i Malmö, 62 mil. Teslan laddade 2 gånger, totalt 57 minuter, restid 7 timmar. Ioniq laddade 4 gånger, totalt 110 minuter, restid 8 timmar 20 minuter.
Båda bilarna körde enligt hastighetsbegränsningen.

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 17:22
av Bjorn
Monark1954 skrev:
För resor över bilens räckvidd blir laddtiden intressant. Vi elbilsentusiaster kan göra resor och ladda ofta men hur tänker gemene man?
Det löser om c:a 3 generationer alltså tjänstebilsgenerarioner = 3 x 3 = 9 år. Då har alla fattat att man vinner mer på att kunna göra andra saker i sjävkörande bilar än man förlorar på laddstopp. Priserna motiverar ingen annan drivlina än el. Laddning i sig har säkert blivit lite snabbare och enklare, men det är absolut inte det som det hänger på. Då är det bara de mest inbitna med specialkrav som köper nya ICE. Begagnade ICE finns billigt för den som orkar med eländet. Detta är vad jag tror.

Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 20:54
av Herr X
kangru skrev:
Någon som orkar svara på detta: http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt ? Har lite mycket att göra med jobbet nu annars hade jag själv gjort det.
Väldigt roligt! Gillade särskilt punkt 8: "Köp och installation av CCS-uttag med elmatning: 20 000 kronor."
Ett CCS-uttag? Och prislappen 20 000kr? Google är ju bara en knapptryckning bort!
bullen skrev:
Det blir drygt 970 wh/km. Det tror jag inte ens Herr X Model X kommer upp iBild Bild
Om jag hade kört så som jag körde idag fast med släpkärra så hade jag nog gjort det :)
Låg och gnuggade bort insekter från fronten i en timma. Fick den nästan helt ren, men fick slut på avfettning och var tvungen att köra en mil till macken för att köpa nytt. Råkade köra i 180 på ett ställe. När jag kom tillbaka var fronten helt knottrig av flugor och mygg igen :(

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 21:12
av Ampera
Ännu roligare är hans uträkning vad det kostar per mil. 14.000kwh => 1.500 mil hur tänkte han här?
Normalt ligger en Tesla runt 2kwh/mil vilket 7.000mil...på 14.000kwh och sedan laddar man ju inte allt på en timme, men han är ju bara en gamal elektriker.

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 21:36
av Leo
Något jag fick lära mig av Johan på Rosenberg Inpol var att man behöver olika sorters "avfettning". Insekter är ju "Protein" som ska lösas och tex asfaltfläckar "oljebaserat" och krövert helt annan kemisk sammansättning. Använder man fel sort så hjälper det knappt när man ska göra rent.

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 22:30
av hELsingborg

Re: Artikel i media

Postat: 27 maj 2017 22:34
av mati
När jag fick hem min bil efter lackkonserveringen hade de även lagt in en liten väska med diverse rengöringsgrejer som det står Renault på. Först undrade jag om jag verkligen skulle våga, det kanske blir hål i plåten eller nåt, men sen testade jag. Den flaskan som är för flug- och fågleskitborttagning innehåller rena undermedlet. Spraya, torka, borta. Helt magiskt. Har testat med fluglik som har producerats i 235km/h. :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 28 maj 2017 12:16
av Legato
mati skrev:
När jag fick hem min bil efter lackkonserveringen hade de även lagt in en liten väska med diverse rengöringsgrejer som det står Renault på. Först undrade jag om jag verkligen skulle våga, det kanske blir hål i plåten eller nåt, men sen testade jag. Den flaskan som är för flug- och fågleskitborttagning innehåller rena undermedlet. Spraya, torka, borta. Helt magiskt. Har testat med fluglik som har producerats i 235km/h. :roll:
Du tycker inte en viktig komponent i ditt inlägg kunde vara namnet på produkten ;)

Re: Artikel i media

Postat: 28 maj 2017 12:34
av Bjelke
Precis, det vill vi ju veta :)

Re: Artikel i media

Postat: 28 maj 2017 14:42
av mati
Bjelke skrev:
Precis, det vill vi ju veta :)
Som sagt, det står Renault på flaskan.
20170528_144013.jpg