Sida 85 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 26 sep 2017 10:08
av bullen
https://www.allatjanstebilar.se/tjanste ... -All_Users

Fick denna i mailen idag. Kul läsning

Re: Artikel i media

Postat: 26 sep 2017 10:22
av Svenssons
bullen skrev:
https://www.allatjanstebilar.se/tjanste ... -All_Users

Fick denna i mailen idag. Kul läsning
Kul läsning som sagt var! Skulle vara intressant att se hans namne ta Toyota Mirai på samma tur... Men verkar som även Matson kanske har insett vad som gäller i framtiden. Lät på videon som Håkan Nilsson var lite ledsen på slutet av videon då han är påväg från Tyskland påväg till Sverige där han skulle vara tvungen att lämna ifrån sig bilen...

Re: Artikel i media

Postat: 26 sep 2017 10:27
av rmokvist
https://www.greenmatch.se/blogg/2017/09 ... -din-elbil

Inte en artikel i media men ett blogginlägg om hur grön en elbil är egentligen, som alltid diskuteras när man möter någon som är mot elbilar.

Är allmänt kritisk mot de flesta beräkningar som publiceras, speciellt de utan källhänvisningar, de klickar jag bara bort och glömmer bort. Här finns dock källor men har bara kikat på ett par stycken ännu. Blev nyfiken på vad för något youtube klipp de kunde tänkas referera till som källa men antingen är den borttagen, jag skrivit fel eller skribenten skrivit fel för den fungerar iaf inte här.

Lite grejer jag hajade till lite på som givetvis är positivt från vår sida sett om det stämmer men gör det det och isf, enligt vilken källa (ska kika efter det nu, ville bara ha er åsikt om det hela). Där skrivs: "Men om man vill jämföra elbilar med bensin- och dieselbilar är det också värt att nämna att endast 20% av den olja som pumpas upp ur ursprungskällan når bensinstationen, resten omvandlas till koldioxidutsläpp i förädlingsprocessen."
Är det verkligen så? Jag kommer att tänka på vår älskade glödlampa med 20% som är faktiskt ljus. Är ju f.ö. lika ineffektiv process som förbränningsmotorn (i princip iaf).

Vill även kritisera skribenten som använder sig om fakta från 2005. Då skulle vi lika gärna kunna jämföra batterier från 2005 och vara körda i den diskussionen. Menar inte att det har varit samma utveckling i oljeraffinaderier men visst måste dom blivit mer effektiva också på 12 år och därmed minskat energiåtgången. Blir liksom ingen seriös artikel i mina ögon om man inte använder aktuella siffror.

Sen undrar jag även om 1 liter bensin behöver 1 kWh "smutsig el" för att produceras? För mig låter det som att redan innan bensinen når bilen så är elbilen en vinnare, eller tänker jag fel? Låter väldigt mycket tycker jag.

Vad tycker och tänker ni? Är bara allergisk mot skönmålande eller hatande artiklar om huruvida det är bra eller dåligt med elbilar. Jag vill ha en seriös lista med "pros and cons" som ingen kan säga "det där är bara hitte på siffror som miljömupparna hittat på eller oljemaffian trollat fram". Men i denna värld är väl det för mycket begärt tyvärr. Ska iaf forska vidare för att se vilka källor som det refereras till.

Re: Artikel i media

Postat: 26 sep 2017 11:16
av Bjelke
bullen skrev:
https://www.allatjanstebilar.se/tjanste ... -All_Users

Fick denna i mailen idag. Kul läsning
Ja jäklar det var trevlig läsning :)
Jag brukar slänga deras mail direkt för det har inte varit mycket till övers för en elbilsförare hittills tycker jag, men får väl titta noggrannare framöver :)

Re: Artikel i media

Postat: 28 sep 2017 07:04
av Bjelke
https://www.va.se/nyheter/2017/09/27/su ... gen-elbil/

Japp, Tesla skakar rejält av skräck....not.....
Från labbmiljö till kommersiell produkt är det en liten bit lixom, men bra om dom lyckas såklart (precis som med alla sjuttioelva liknande exempel)...


Att dom tagit fram en egen prototyp-bil var lite intressant iaf, antigen tror dom stenhårt på sin batteriteknik eller så vill dom hajpa upp sin batteriteknik
inför lansering helt enkelt...

Re: Artikel i media

Postat: 28 sep 2017 10:43
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
https://www.va.se/nyheter/2017/09/27/su ... gen-elbil/

Japp, Tesla skakar rejält av skräck....not.....
Teslas värsta mardröm
Vilka jäkla sopor det jobbar på Veckans Affärer. Rubriksättning är enbart clickbait. Artikeln har ingenting med Tesla att göra.

Re: Artikel i media

Postat: 28 sep 2017 18:32
av Kulingen

Re: Artikel i media

Postat: 28 sep 2017 19:00
av Bjelke
Dom ser problem när andelen bensinbilar ökar...
Japp, men mer rätt att säga att andelen utsläppsfria inte ökar tillräckligt snabbt vore en bättre formulering...

Re: Artikel i media

Postat: 28 sep 2017 20:59
av Kulingen
- Resa Det går att köra elbil till Skandinadiens nordligaste punkt – med viss ansträngning. Vi körde en Tesla Model S till Nordkap.

Någon som har läst Ny Teknik

http://bit.ly/ViBilägare_13_2017

Re: Artikel i media

Postat: 28 sep 2017 21:30
av Wilson
Kulingen skrev:
- Resa Det går att köra elbil till Skandinadiens nordligaste punkt – med viss ansträngning. Vi körde en Tesla Model S till Nordkap.
Hehe, jag kan intyga att det går rätt bra med en i3a också. Utan större ansträngning kan tilläggas :)

Re: Artikel i media

Postat: 28 sep 2017 21:50
av Svenssons
TeslaBjørn körde ju dit i början av 2014, då fanns endast 6 SuperChargers i Norge och inte särskilt många laddstolpar.


Re: Artikel i media

Postat: 28 sep 2017 22:01
av Wilson
Wilson skrev:
Kulingen skrev:
- Resa Det går att köra elbil till Skandinadiens nordligaste punkt – med viss ansträngning. Vi körde en Tesla Model S till Nordkap.
Hehe, jag kan intyga att det går rätt bra med en i3a också. Utan större ansträngning kan tilläggas :)
Med det sagt, kan det vara värt att påpeka hur himla fort utvecklingen verkligen går. Det märks tydligt när man ser Björns reseskildring. Hans resa var en stor inspiration inför min egen tripp. Jag tror inte ens vi ”upplysta” elbilister alltid tänker på hur mycket som har hänt de senaste åren. Björns resa var inte helt enkel med en P85. Nu i somras, 3år senare, kunde jag surfa på snabbladdare nästan hela vägen till världens ände, Nordkap, med en sketen i3a. 480 mil på en vecka. Och nej, inget fusk med Rex.

Re: Artikel i media

Postat: 29 sep 2017 08:31
av HerrNilsson
I dagens DN var det med en helt egen bilaga från VW. "Vi elektrifierar Sverige."

Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... :roll: )

Dom skriver bl.a.
Vår uttalade ambition är att bli världsledande på eldrift.
IMG_4659.jpg
IMG_4661.jpg

Re: Artikel i media

Postat: 29 sep 2017 08:49
av Verdi
HerrNilsson skrev:
I dagens DN var det med en helt egen bilaga från VW. "Vi elektrifierar Sverige."

Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... :roll: )

Dom skriver bl.a.
Vår uttalade ambition är att bli världsledande på eldrift.
IMG_4659.jpg
IMG_4661.jpg

Jag fick den också. Tycker du har fel som hånar VW för de har ett antal verkligt användbara och populära modeller redan idag. Både e-Golf och Passat GTE är bra och hyfsat prisvärda bilar. Det var nån som tog upp att med en laddhybrid så kan du köra kanske 75% av milen på el med ett batteri som bara är en bråkdel av vad Tesla har. Vad är det på? 9 kWh?

Om nu batterier är en trång sektor så KAN MAN argumentera för att miljönyttan av 8-10 Passat GTE är större än för 1 (EN!) Tesla.

Re: Artikel i media

Postat: 29 sep 2017 09:04
av Swede1
Räcker nog med 2-3 passat gte för samma elmil som en tesla om så mycket som 75% av milen körs på el. Dessutom åker laddhybriderna normalt på el i städerna, så miljö nyttan är nära rena elbilar där.

Re: Artikel i media

Postat: 29 sep 2017 09:13
av Kulingen
Frågan är inte hur många WW bilar som ersätter en Tesla, en Tesla kommer alltid vara en Tesla jag tror inte den kommer kunna bli en bil för alla men däremot kommer antalet att öka pga T3. Men något som borde diskuteras mera är då WW dubbelmoral att man fortfarande ska köpa deras dieslar så dom har råd med att utveckla batteribilarna. Vad jag anser och tror är ju att WW kommer överleva oavsett om vi köper deras dieselbilar ej det som gäller är ju som för alla bolag att aktieägarna vill ha så mycket utdelning som möjligt. Så länge dom kan sälja sina diesel/bensin bilar kommer dom göra det.

Re: Artikel i media

Postat: 29 sep 2017 10:01
av HerrNilsson
Verdi skrev:
HerrNilsson skrev:
I dagens DN var det med en helt egen bilaga från VW. "Vi elektrifierar Sverige."

Dom beskriver sina laddbara bilar samt lite om vad som komma skall med kommande elbilar (om ett par-tre år... :roll: )

Dom skriver bl.a.
Vår uttalade ambition är att bli världsledande på eldrift.
Jag fick den också. Tycker du har fel som hånar VW för de har ett antal verkligt användbara och populära modeller redan idag. Både e-Golf och Passat GTE är bra och hyfsat prisvärda bilar. Det var nån som tog upp att med en laddhybrid så kan du köra kanske 75% av milen på el med ett batteri som bara är en bråkdel av vad Tesla har. Vad är det på? 9 kWh?

Om nu batterier är en trång sektor så KAN MAN argumentera för att miljönyttan av 8-10 Passat GTE är större än för 1 (EN!) Tesla.
Ehm..var nånstans läste du att jag hånade VW?? Jag tycker det är kanon att dom både har befintliga modeller och kommer med fler. Blev glad över att se att dom verkligen satsar på detta och annonserar stort i en av steriges största tidningar. Vi har ju t.o.m. själva en e-Golf i familjen som andrabil och jag har ett gäng kollegor som skaffat Passat-hybriden och jag tycker den är kanon. Så mer VW-vänlig Tesla-ägare får du nog leta efter.
Rolling eyes var för att man har läst sig less på alla kommande elbilar som är här inom 2-3 år men som aldrig verkar komma.

Re: Artikel i media

Postat: 29 sep 2017 13:15
av Verdi
Kulingen skrev:
Frågan är inte hur många WW bilar som ersätter en Tesla, en Tesla kommer alltid vara en Tesla jag tror inte den kommer kunna bli en bil för alla men däremot kommer antalet att öka pga T3. Men något som borde diskuteras mera är då WW dubbelmoral att man fortfarande ska köpa deras dieslar så dom har råd med att utveckla batteribilarna. Vad jag anser och tror är ju att WW kommer överleva oavsett om vi köper deras dieselbilar ej det som gäller är ju som för alla bolag att aktieägarna vill ha så mycket utdelning som möjligt. Så länge dom kan sälja sina diesel/bensin bilar kommer dom göra det.
Ja, självklart kommer de göra det. Volkswagen är ett företag som i denna kapitalistiska värld har som uppgift att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att bryta lagen. (vilket de tyvärr gjorde i USA, men var utsläppen över europeiska gränserna?)

Exakt samma sak gäller bilköpare. Så länge bensin och diesel är billigast och smidigast så är det inget fel att köpa en sån.

Förändringen MÅSTE komma från samhället via lagar, straffskatter och subventioner. Politiker och lagstiftare. Det är redan påbörjat för biltillverkarna har redan utsläppsmål att förhålla sig till. Utsläppsmål som faktiskt krävt en stor andel dieselbilar fram till nu. Att på nåt sätt tro att moral och god vilja räcker för att åstadkomma en förändring är tyvärr naivt. Det finns alldeles för många som inte är besjälade av detta. Inte ens här på Tesla-forumet verkar folk villiga att ge upp saker som de uppskattar. Vare sig det är flygresor eller kött...

Jag har själv två elbilar eftersom jag tycker jag får mer för pengarna än om jag köpt fossilbilar. Tack vare statens subventioner alltså.

Re: Artikel i media

Postat: 29 sep 2017 13:43
av Kulingen
Verdi skrev:
Kulingen skrev:
Frågan är inte hur många WW bilar som ersätter en Tesla, en Tesla kommer alltid vara en Tesla jag tror inte den kommer kunna bli en bil för alla men däremot kommer antalet att öka pga T3. Men något som borde diskuteras mera är då WW dubbelmoral att man fortfarande ska köpa deras dieslar så dom har råd med att utveckla batteribilarna. Vad jag anser och tror är ju att WW kommer överleva oavsett om vi köper deras dieselbilar ej det som gäller är ju som för alla bolag att aktieägarna vill ha så mycket utdelning som möjligt. Så länge dom kan sälja sina diesel/bensin bilar kommer dom göra det.
Ja, självklart kommer de göra det. Volkswagen är ett företag som i denna kapitalistiska värld har som uppgift att tjäna så mycket pengar som möjligt utan att bryta lagen. (vilket de tyvärr gjorde i USA, men var utsläppen över europeiska gränserna?)

Exakt samma sak gäller bilköpare. Så länge bensin och diesel är billigast och smidigast så är det inget fel att köpa en sån.

Förändringen MÅSTE komma från samhället via lagar, straffskatter och subventioner. Politiker och lagstiftare. Det är redan påbörjat för biltillverkarna har redan utsläppsmål att förhålla sig till. Utsläppsmål som faktiskt krävt en stor andel dieselbilar fram till nu. Att på nåt sätt tro att moral och god vilja räcker för att åstadkomma en förändring är tyvärr naivt. Det finns alldeles för många som inte är besjälade av detta. Inte ens här på Tesla-forumet verkar folk villiga att ge upp saker som de uppskattar. Vare sig det är flygresor eller kött...

Jag har själv två elbilar eftersom jag tycker jag får mer för pengarna än om jag köpt fossilbilar. Tack vare statens subventioner alltså.
Har själv dubbelmoral eftersom jag väljer själv vad jag tycker är bra eller ej. Typ jag är dålig på återvinning men tar ofta trappor istället för hiss. Tar kyckling istället för nöt. Men jag är för bekväm av mig att vara 100% miljövän men tillverkar ju en massa Twh CO2 fri el på jobbet varje år.

Re: Artikel i media

Postat: 01 okt 2017 13:37
av evilirish
Tycker det börjar svänga mer och mer i tongångarna nu:

https://weekend.di.se/bil/ratt-bil-i-fel-tid
Men om du är ny i matchen – och matchen dessutom spelas nådens år 2017?

Hur byggs ett varumärke då?

Med traditionella hästkrafter, lockade ur en konventionell förbränningsmotor?

Själv skulle jag satsa på ett mycket modernare koncept, kort sagt en elbil eller åtminstone en bil med ett betydande mått av elektrifiering
Men vid resans slut är detta ändå en bil som blickar bakåt – snarare än pekar framåt.

Re: Artikel i media

Postat: 02 okt 2017 11:51
av Swede1
Sannerligen, Håkan Matsson prisar Volvos framtida elektrifiering. Ja nu passar det med el när alla tillverkare/sponsorer snart kommer med elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 02 okt 2017 17:18
av vigge50
danni skrev:
Bjelke skrev:
Inte heller en artikel men la mörke till en "detalj" i Toyotas reklam för en hybrid (Yaris tror jag det var),
där dom betonade att den inte behöver laddas ........ :shock: nä men vad i helvete lixom, nu får dom väl
ge sig iaf... Ja jag säger då det...
Jag har också roat mig med det här, att både Toyota och Lexus försöker pusha på att det skulle vara en fördel att batterierna inte går att ladda med förnybar el.
Nu har Lexus visst ändrat sig, de ska framöver satsa på el och vätgasbilar istället för vanliga hybrider framöver för att kunna nå kommande utsläppskrav.

http://teknikensvarld.se/lexus-overger- ... en-539884/

Re: Artikel i media

Postat: 02 okt 2017 20:28
av Svenssons
vigge50 skrev:
Nu har Lexus visst ändrat sig, de ska framöver satsa på el och vätgasbilar istället för vanliga hybrider framöver för att kunna nå kommande utsläppskrav.

http://teknikensvarld.se/lexus-overger- ... en-539884/
Fast de verkar ju också överge att sälja bilar över huvudtaget...


Bild

Re: Artikel i media

Postat: 02 okt 2017 21:08
av lator
Transformers!!! :mrgreen:

Re: Artikel i media

Postat: 03 okt 2017 00:26
av bonath
Fy f-n.... Kunde du inte varnat innan...