Sida 117 av 419

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 00:23
av Jerker
Vasp skrev:
Northvolt får in ytterligare en halvmiljard.

http://norran.se/affarsliv/klart-ytterl ... olt-977732

Men det är bortkastade pengar enligt den här insändaren.

http://norran.se/asikter/insandare/insa ... tid-975914
Jaja... precis som svaret till insändaren säger: Varför skulle inte Northvolt - likt alla som jobbar med batterier - hålla ögonen på utveckligen och vara beredda att ställa om? Med den filosofin som insändarskribenten står för är det aldrig nån idé med några investeringar i teknik.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 06:19
av Bjelke
Ja dom har ju inte ens börjat bygga fabriken än lixom,
dom hinner ändra kurs en hel del innan dom börjar producera nåt öht tom.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 07:15
av Kevork

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 07:23
av chaffis75
Jerker skrev:
Vasp skrev:
Northvolt får in ytterligare en halvmiljard.

http://norran.se/affarsliv/klart-ytterl ... olt-977732

Men det är bortkastade pengar enligt den här insändaren.

http://norran.se/asikter/insandare/insa ... tid-975914
Jaja... precis som svaret till insändaren säger: Varför skulle inte Northvolt - likt alla som jobbar med batterier - hålla ögonen på utveckligen och vara beredda att ställa om? Med den filosofin som insändarskribenten står för är det aldrig nån idé med några investeringar i teknik.
Ja din sista poäng håller jag verkligen med om... och jag lägger till att man måste våga satsa för att vinna...

Jag hoppas och tror att Northvolt kommer vara framgångsrika under förutsättning att de inte drar ut på tiden för mycket innan de kommer igång. Efterfrågan finns på batterier nu och då gäller de att hänge med i att bygga nya fabriker för de.

Vad de gäller solide state så jo de kommer säkert i framtiden dock tror ju inte jag de finns någon som kan säga när de är färdiga för att vara en kommersiell produkt. Dessutom kommer de såklart hela tiden konkurrera med litium batterier som garanterat kommer bli både bättre och billigare under samma tidsperiod som solid state ska utvecklas så de är bra nog med samtidigt få ner priset för att konkurrerar... Glöm inte en Svensson tittar i princip bara på inköpspriset på en bil, inte vad bilen kostar i drift så de behöver antagligen ligga väldigt nära i pris per kWh för att de ska börja hamna i bilarna.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 08:01
av Teslaspolen
Jerker skrev:
Vasp skrev:
Northvolt får in ytterligare en halvmiljard.

http://norran.se/affarsliv/klart-ytterl ... olt-977732

Men det är bortkastade pengar enligt den här insändaren.

http://norran.se/asikter/insandare/insa ... tid-975914
Jaja... precis som svaret till insändaren säger: Varför skulle inte Northvolt - likt alla som jobbar med batterier - hålla ögonen på utveckligen och vara beredda att ställa om? Med den filosofin som insändarskribenten står för är det aldrig nån idé med några investeringar i teknik.
Många tänker tyvärr inte längre än vad näsan räcker...

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 09:04
av chaffis75
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030

Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.

Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 09:05
av Anderzzon
chaffis75 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030

Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.

Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
En fossilbil kan tankas med biobränsle.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 09:15
av chaffis75
Anderzzon skrev:
chaffis75 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030

Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.

Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
En fossilbil kan tankas med biobränsle.
tekniken utvecklas säkert men vad är statusen, finns den 100% "bio" bensin och 100% "bio" diesel idag? Vad jag kan se då kan man blanda in dessa ersättare men de är bara en mindre del.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 09:21
av Anderzzon
chaffis75 skrev:
tekniken utvecklas säkert men vad är statusen, finns den 100% "bio" bensin och 100% "bio" diesel idag? Vad jag kan se då kan man blanda in dessa ersättare men de är bara en mindre del.
Det finns i alla fall HVO100 som ersättning till diesel. Detta används främst hos åkerier men när biltillverkarna godkänner sina motorer så kommer man kunna köra med det i personbilar. Någon bra ersättning till bensin förutom etanol vet jag tyvärr inte.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 09:36
av Verdi
chaffis75 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030

Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.

Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.

Miljöpartiet...

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 10:40
av strejf
chaffis75 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030

Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.

Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 10:58
av perkabolo
Mmm tycker det är fascinerande att inte kravet att alla nya fordon som säljs ska kunna köras på ett biobränsle som finns att köpa för privatpersoner kom för 10 år sedan.

Det är ju inte direkt svårt att få en bensinare att kunna gå på etanol och en diesel att kunna gå på HVO100. Eller missar jag något väsentligt?

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 10:59
av vigge50
strejf skrev:
chaffis75 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030

Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.

Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.
Ja, men de drar det lite väl långt. De var det ända partiet som till senaste valet ville sänka supermiljöbilspremien till 20 000, socialdemokraterna ville behålla 40 000 och alliansen ville höja den till 60 000 kr. Då lät det nästan som miljöpartiet ville satsa allt på lokaltrafik och få bort bilar från vägarna.
Jag skulle säga att det finns två typer av miljömänniskor, de som vill minska vår miljöpåverkan genom att begränsa eller förbjuda allt som är dåligt för miljön och sen finns de som vill använda ny teknik för att minska vår påverkan utan att dra ner på vår levnadsstandard. Jag skulle säga att miljöpartiet håller till den första gruppen och centerpartiet håller sig till den andra gruppen. Den första gruppen ser Elon Musk som en stor miljöbov med elbilar och raketer samtidigt som jag skulle säga att han genom elbilarna sänker världens totala utsläpp och att de genom ny rymdraket gör rymdfärder miljövänligare vilket behövs efter som vi knappast kommer sluta vara beroende av satelliter mm inom en snar framtid.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 11:02
av Verdi
strejf skrev:
chaffis75 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030

Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.

Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.
Nu kanske jag trampar på en del ömma tår men jag tycker de är aningslösa och närmast verklighetsfrånvända.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 11:05
av Verdi
vigge50 skrev:
strejf skrev:
chaffis75 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030

Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.

Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.
Ja, men de drar det lite väl långt. De var det ända partiet som till senaste valet ville sänka supermiljöbilspremien till 20 000, socialdemokraterna ville behålla 40 000 och alliansen ville höja den till 60 000 kr. Då lät det nästan som miljöpartiet ville satsa allt på lokaltrafik och få bort bilar från vägarna.
Jag skulle säga att det finns två typer av miljömänniskor, de som vill minska vår miljöpåverkan genom att begränsa eller förbjuda allt som är dåligt för miljön och sen finns de som vill använda ny teknik för att minska vår påverkan utan att dra ner på vår levnadsstandard. Jag skulle säga att miljöpartiet håller till den första gruppen och centerpartiet håller sig till den andra gruppen. Den första gruppen ser Elon Musk som en stor miljöbov med elbilar och raketer samtidigt som jag skulle säga att han genom elbilarna sänker världens totala utsläpp och att de genom ny rymdraket gör rymdfärder miljövänligare vilket behövs efter som vi knappast kommer sluta vara beroende av satelliter mm inom en snar framtid.
Centern är också ansvarslösa populister. De enda som verkar vilja ta ansvar för landet är i vanlig ordning Sossarna och Moderaterna. De andra partierna svävar alltför ofta i det blå.

Visst kan man rösta på nåt annat än S eller M men inga andra partier har ju en helhet som håller ihop. De funkar bäst som påtryckare i enskilda frågor. Jag kan inte ens föreställa mig kaoset om nåt annat parti än de två skulle få egen majoritet och göra precis som de ville.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 11:10
av Anderzzon
Själva förslaget att sluta sälja fossila bränslen 2030 är väl inte så dåligt? Det är väl inte alls omöjligt att föreställa sig att alla nya bilar som säljs då är elbilar. De äldre fossilbilar som finns kvar på vägarna borde kunna drivas med biobränslen.
Problemet med Miljöpartiet är dock att de känns som ett gäng yra höns som springer runt på Miljödepartementet och inte har någon plan för hur man sedan ska nå dit...

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 11:14
av chaffis75
Anderzzon skrev:
Själva förslaget att sluta sälja fossila bränslen 2030 är väl inte så dåligt? Det är väl inte alls omöjligt att föreställa sig att alla nya bilar som säljs då är elbilar. De äldre fossilbilar som finns kvar på vägarna borde kunna drivas med biobränslen.
Problemet med Miljöpartiet är dock att de känns som ett gäng yra höns som springer runt på Miljödepartementet och inte har någon plan för hur man sedan ska nå dit...
Jo men jag är inte så säker på att dagens bilar klarar köra på bio bränslen utan måste anpassas... men vem vet, som jag skrev tidigare svårt att veta var tekniken är 2030. Att däremot ha som mål att alla nya bilar inte kör fossilt 2030 känns väl mer rimligt... ja kanske tidigare än så...

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 11:16
av Anderzzon
chaffis75 skrev:
Jo men jag är inte så säker på att dagens bilar klarar köra på bio bränslen utan måste anpassas... men vem vet, som jag skrev tidigare svårt att veta var tekniken är 2030. Att däremot ha som mål att alla nya bilar inte kör fossilt 2030 känns väl mer rimligt... ja kanske tidigare än så...
HVO100 har knappt någon märkbar kemisk skillnad mot vanlig diesel. Det är mer en akademisk fråga för biltillverkarna att godkänna motorerna. Å andra sidan har väl alla motorgarantier på dessa fordon ändå gått ut 2030 så då kan man ju tanka som man vill.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 12:13
av vigge50
Ett annat problem är dock tillgången på HVO100, har kommit vissa rapporter om att redan nu är det svårt att möta efterfrågan på HVO100 och att palmolja från Brasilien kanske behövs ifall efterfrågan ska mötas och då kommer frågan upp om vi verkligen ska skövla regnskog för att ersätta diesel?

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 12:23
av Anderzzon
vigge50 skrev:
Ett annat problem är dock tillgången på HVO100, har kommit vissa rapporter om att redan nu är det svårt att möta efterfrågan på HVO100 och att palmolja från Brasilien kanske behövs ifall efterfrågan ska mötas och då kommer frågan upp om vi verkligen ska skövla regnskog för att ersätta diesel?
Det finns vad jag har förstått det rätt goda möjligheter att möta efterfrågan med hjälp av den svenska skogen och Lignin från pappersbruken. Problemet är väl mest att priserna på dessa produkter måste ner mot diesel- och bensinpriserna. Och där behöver politikerna hjälpa till mer tror jag.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 13:18
av lator
chaffis75 skrev:
Anderzzon skrev:
Själva förslaget att sluta sälja fossila bränslen 2030 är väl inte så dåligt? Det är väl inte alls omöjligt att föreställa sig att alla nya bilar som säljs då är elbilar. De äldre fossilbilar som finns kvar på vägarna borde kunna drivas med biobränslen.
Problemet med Miljöpartiet är dock att de känns som ett gäng yra höns som springer runt på Miljödepartementet och inte har någon plan för hur man sedan ska nå dit...
Jo men jag är inte så säker på att dagens bilar klarar köra på bio bränslen utan måste anpassas... men vem vet, som jag skrev tidigare svårt att veta var tekniken är 2030. Att däremot ha som mål att alla nya bilar inte kör fossilt 2030 känns väl mer rimligt... ja kanske tidigare än så...
Det är nu över 20 år sedan jag körde min dieselbil på ren kallpressad rapsolja. Luktade jättegott och fungerade utan problem så länge temperaturen höll sig över nollan. Att det skulle vara några större problem att ta fram alternativa bränslen i den mängd det kommer att handla om då större delen av fordonsflottan kommer att vara elektrifierad tror jag inte på. Samtidigt så kanske det inte spelar någon roll om en promille av bilarna körs på fossila bränslen heller. Huvudsaken är att nyförsäljningen snabbt går mot eldrift. Eller vätgas eller bränslecellsbilar som enligt Isabella tydligen inte är elbilar... :?

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 14:21
av Svenssons
Att med dagens fordonspark helt ställa om till biobränslen för alla bilar inom 10-15 år kan nog vara svårt. Dagens produktion av biobränslen jämfört med de fossila är ju rätt liten. Tanken är väl dock att vi om 10-15 år inte kommer ha lika många avgasbilar, varken gällande personbilar eller tyngre fordon. Att sätta upp det som ett mål eller vision är inte fel tycker jag. Jag tror dock inte det är någon framgångssaga för Miljöpartiet att under valår gå ut med detta som att saker som folk idag är beroende av ska förbjudas.

Tycker vi från politiker ser för lite av att sätta upp långsiktiga mål att sträva mot och konkreta positiva lösningar för att klara av det. Förbud tycker inte jag är någon bra, positiv lösning.

Re: Artikel i media

Postat: 13 feb 2018 19:20
av LarsL
Det är ju ett betydligt större problem att få fram tillräckligt med biobränsle än att få fram el till elbilar.

Re: Artikel i media

Postat: 14 feb 2018 00:26
av joel80
När det gäller tunga fordon tror jag skiftet kommer gå fortare. Drivet av starkt ekonomiskt skäl där man sparar in hundratusentals kronor på minskade soppakostnader på en lastbil. Att då köra runt i en 10 år gammal lastbil blir ekonomiskt självmord... Troligem kommer många lastbilar troligen skrotas i förväg..

På bilmarknaden kan det komma att se ut lite på samma sätt för de äldre bilarna. Kan man välja mellan en begagnad bensin eller dieselbilar för 25000kr eller en begagnad nyare elbil för 40000kr kommer i allafall de som kan räkna och kör mer än tusen mil per år, troligen välja elbilen.

Andelen biobränslen idag i Sverige är ju redan rätt hög. 2016 var den på nästan 19% och jag tror den kommit över 20% 2017.

Så kan man lyckas få en försäljning på nära 100% elbilar eller andra icke fossila till några år innan 2030 är det kanske inte helt ouppnåeligt.. Speciellt om man då räknar med att den tunga trafiken byts snabbare...

Re: Artikel i media

Postat: 14 feb 2018 07:00
av LarsL
Ja många fossilbilar kommer att skrotas eller exporteras. Det finns ingen ekonomisk vinning att köra runt i en gammal fossilhäck när det finns begagnade elbilar att välja på i samma prisklass. Nu tror jag iofs att elbilarna kommer plana ut i pris på en något högre nivå, så länge de faktiskt funkar. Det finns ju trots allt tillräckligt många där ute som kan räkna.