Re: Artikel i media
Postat: 23 sep 2018 23:00
jpetters skrev:
Artikeln är undertecknad av Jonas Carlehed (hållbarhetschef Ikea), Pia Sandvik (vd Rise Research institute of Sweden), Andreas Follér (hållbarhetschef Scania), Johan Gerklev (hållbarhetschef Skanska), Wolfgang Zielke (vagnparksansvarig Skanska) och Susanna Hurtig (Nordenchef E-mobility Vattenfall). Läs hela debattartikeln i länken.Snabba på omställningen med laddbara förmånsbilar
Ska vi klara utsläppsmålen för våra inrikes transporter måste betydligt fler köpa laddbara bilar än i dag. Här kan företagen bli ett draglok. Erbjud personalen laddbara förmånsbilar och personalbilar så kommer fler elbilar ut på marknaden. Det behöver inte kosta mer än en bil med förbränningsmotor.
Med bred majoritet har riksdagen satt målet att koldioxidutsläpp från inrikes transporter skall minska med 70 procent till 2030 från 2010 års nivå. För det krävs en betydande satsning på biobränslen i existerande bilpark och tyngre trafik, men dessutom en snabb ökning av försäljningen av fordon som i huvudsak går på el.
Redan år 2020 behöver cirka 60 procent av all nybilsförsäljning bestå av laddbara bilar. 2017 var andelen bara 5,1 procent och Trafikverket konstaterade nyligen att med nuvarande förändringstakt når vi inte 2030-målet. Mycket pekar alltså åt fel håll.
När bilförsäljningen slår rekord och vi vet att de bilar som säljs nu kommer att vara i trafik även 2030 är det viktigt att det är rätt bilar som säljs. I dag är för få privatpersoner beredda att köpa en laddbar bil, bara var fjärde köps av en privatperson. Det är här företagen kommer in i bilden.
Effektivt snabbspår
Företag står som köpare till cirka 50 procent av alla nya bilar i Sverige. Ungefär hälften är bilar som primärt används i den dagliga verksamheten medan hälften är förmånsbilar och personalbilar (bilar som erbjuds alla anställda genom ett upplägg med löneavdrag). Dessa bilar byts normalt ut efter tre år och blir alltså snabbt en del av andrahandsmarknaden. Förmånsbilar och personalbilar kan därmed fungera som ett effektivt snabbspår att föra in ny laddbar teknik i bilparken.
Hoppsan, är de elbilar som påverkar eller är de bara att de inte har tillräckligt attraktiva bilar? Jag kan ju tycka att elbilar inte borde påverka så mycket än med tanke på relativt låga volymer fortfarande eller är de så att USA marknaden (läs modell 3) redan påverkar så mycket.svo skrev:
Försäljningsmässigt ligger de ju ett par procent plus jämfört med förra året så det är ju inte så att de säljer dåligt. I pressreleasen nämner de långsiktiga investeringar (ingen högoddsare att det är kopplat till utveckling av kommande elbilar), valutaeffekter och priskrig på vissa marknader.chaffis75 skrev:Hoppsan, är de elbilar som påverkar eller är de bara att de inte har tillräckligt attraktiva bilar? Jag kan ju tycka att elbilar inte borde påverka så mycket än med tanke på relativt låga volymer fortfarande eller är de så att USA marknaden (läs modell 3) redan påverkar så mycket.svo skrev:
chaffis75 skrev:Hoppsan, är de elbilar som påverkar eller är de bara att de inte har tillräckligt attraktiva bilar? Jag kan ju tycka att elbilar inte borde påverka så mycket än med tanke på relativt låga volymer fortfarande eller är de så att USA marknaden (läs modell 3) redan påverkar så mycket.svo skrev:
Pontus skrev:Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f
Väldigt bra sammanfattning av läget just nu.vigge50 skrev:Hur kommer Tyska tillverkares kommande elbilar stå sig mot Tesla?
https://cleantechnica.com/2018/09/25/te ... s-on-deck/
People told me, “This is because they don’t want to do so, as the profits are made with their ICE cars, and with every EV, they lose money.” I understand this and believe that strategy makes a lot of sense. However, it creates a new question.
If this is the smart hidden strategy from the CEO of, for instance, BMW to maximize profits, how could he then allow Tesla to outsell BMW in the luxury premium segment? How could he allow them to sell more Model 3s than all of BMW’s passenger cars in the US combined? The same question is relevant for the CEO of Daimler, Audi, or Porsche.
Det sist nämnda är kanske det mest skrämmande.t is time to face the uncomfortable truth that the German automakers do not have a single car, be it a gas/diesel car or an electric car, in production or in development today that can compete with the Model 3.
If they had such a car, we would have seen it already, either in production or as a concept version. The lost market share, revenue, and profit that Daimler, BMW, Audi, VW, and Porsche are facing in the US today is an unprecedented humiliation of premium car innovation and production in Germany. We have no reason to believe that what happened in the US already will not happen in Europe and Asia on the same scale in the near future.
Even more worrisome, the concept cars and models that have been revealed for the future do not have even specifications like range on a single charge or global charging infrastructure (in charging points or power) that enable them to compete with Tesla cars being delivered since 2012. Most of them are not on par and none are ahead.
Nädå, Teslan vann! (Förstås )Verdi skrev:Pontus skrev:Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f
Hur gick det då? Jag kan gissa men... M5 vann före Hellcat och Teslan sist pga uselt motorljud.
Tesla är på papperet svagast i gänget med bara 422 hästkrafter. Men i verkligheten visar det sig att Teslan är den kvickaste bilen och framstår som det smartaste valet. Både när det kommer till ekonomi, användbarhet och förstås – miljö och energieffektivitet.
Ja en intressant artikel och som de säger förvånande att de inte finns någon bil idag som kan mäta sig med vad Tesla har.Laban skrev:Väldigt bra sammanfattning av läget just nu.vigge50 skrev:Hur kommer Tyska tillverkares kommande elbilar stå sig mot Tesla?
https://cleantechnica.com/2018/09/25/te ... s-on-deck/
People told me, “This is because they don’t want to do so, as the profits are made with their ICE cars, and with every EV, they lose money.” I understand this and believe that strategy makes a lot of sense. However, it creates a new question.
If this is the smart hidden strategy from the CEO of, for instance, BMW to maximize profits, how could he then allow Tesla to outsell BMW in the luxury premium segment? How could he allow them to sell more Model 3s than all of BMW’s passenger cars in the US combined? The same question is relevant for the CEO of Daimler, Audi, or Porsche.Det sist nämnda är kanske det mest skrämmande.t is time to face the uncomfortable truth that the German automakers do not have a single car, be it a gas/diesel car or an electric car, in production or in development today that can compete with the Model 3.
If they had such a car, we would have seen it already, either in production or as a concept version. The lost market share, revenue, and profit that Daimler, BMW, Audi, VW, and Porsche are facing in the US today is an unprecedented humiliation of premium car innovation and production in Germany. We have no reason to believe that what happened in the US already will not happen in Europe and Asia on the same scale in the near future.
Even more worrisome, the concept cars and models that have been revealed for the future do not have even specifications like range on a single charge or global charging infrastructure (in charging points or power) that enable them to compete with Tesla cars being delivered since 2012. Most of them are not on par and none are ahead.
TiborBlomhall skrev:Nädå, Teslan vann! (Förstås )Verdi skrev:Pontus skrev:Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f
Hur gick det då? Jag kan gissa men... M5 vann före Hellcat och Teslan sist pga uselt motorljud.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -monstren/
Tesla är på papperet svagast i gänget med bara 422 hästkrafter. Men i verkligheten visar det sig att Teslan är den kvickaste bilen och framstår som det smartaste valet. Både när det kommer till ekonomi, användbarhet och förstås – miljö och energieffektivitet.
chaffis75 skrev:Ja en intressant artikel och som de säger förvånande att de inte finns någon bil idag som kan mäta sig med vad Tesla har.
De enda som jag ser inom en snar framtid är väl e-tron som kan konkurera med modell S men framförallt MEB platformen från VW gruppen som låter lovande men de återstår såklart att se om de verkligen levererar vad de säger. Men oavsett är detta väldigt klent. Tittar man på konkurrenter till modell 3 så finns de väl typ inget idag och knappt några koncept ens som kan konkurrerar i storlek och pris. Neo är väl en mindre bil än modell 3 men samtidigt skapar den en ny kategori elbilar, typ storlek med Leaf men betydligt bättre range men framförallt låter de som den kan få ett bra pris.
Nej jag önskar de kommer lite allvarliga konkurrenter till modell 3, detta är bra för oss alla.
Jo de är väl mycket rangen som inte är riktigt i modell3 klass... e-gofen har ju dessutom väldigt litet bagage så jag ser den verkligen inte som en modell 3 konkurrent utan är mer i en egen klass av bil. E-golfen är en småbil medans modell 3 är mellanklass om jag inte är helt fel på modell 3s bagage.Verdi skrev:chaffis75 skrev:Ja en intressant artikel och som de säger förvånande att de inte finns någon bil idag som kan mäta sig med vad Tesla har.
De enda som jag ser inom en snar framtid är väl e-tron som kan konkurera med modell S men framförallt MEB platformen från VW gruppen som låter lovande men de återstår såklart att se om de verkligen levererar vad de säger. Men oavsett är detta väldigt klent. Tittar man på konkurrenter till modell 3 så finns de väl typ inget idag och knappt några koncept ens som kan konkurrerar i storlek och pris. Neo är väl en mindre bil än modell 3 men samtidigt skapar den en ny kategori elbilar, typ storlek med Leaf men betydligt bättre range men framförallt låter de som den kan få ett bra pris.
Nej jag önskar de kommer lite allvarliga konkurrenter till modell 3, detta är bra för oss alla.
eGolf, Ioniq electric och en del andra är väl ungefär i samma storlek som Model 3? Men de har ju tyvärr betydligt sämre räckvidd, prestanda, långsammare snabbladdning och sämre laddnätverk. Så de blir ändå inte riktiga konkurrenter. Förutom för Mati såklart.
Mailade författaren om detta igår. Förmånsvärdet var åt he också liksom att 100D inte var med i modellhistoriken.Verdi skrev:TiborBlomhall skrev:Nädå, Teslan vann! (Förstås )Verdi skrev:Pontus skrev:Denna kanske bara går att läsa med konto men vi gör ett försök ändå. Lite konstigt dock att de tar den värsta modellen av de andra två märkena men "bara" en S100D.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 7e41b6f13f
Hur gick det då? Jag kan gissa men... M5 vann före Hellcat och Teslan sist pga uselt motorljud.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -monstren/
Tesla är på papperet svagast i gänget med bara 422 hästkrafter. Men i verkligheten visar det sig att Teslan är den kvickaste bilen och framstår som det smartaste valet. Både när det kommer till ekonomi, användbarhet och förstås – miljö och energieffektivitet.
Nu har jag läst testet och M5:an vann överlägset när de vägde in alla parametrar i testet och Teslan kom två. Däremot är det ju fritt fram att själv utse sin egen vinnare utifrån sina egna prioriteringar. Vilket även testarna gjorde. 2 st av 3 hade valt Teslan.
Det stör mig dock lite att de verkar tro att det är en P100D och inte en vanlig 100D.
OK, men hur ser det ut idag, snart ett år senare?Det mest omtalade elbilsmärket i världen är amerikanska Tesla med vd Elon Musk. Företaget sålde i fjol drygt 100 000 batteribilar (fördelade på modellerna Model S och Model X) men fick aldrig i gång massproduktionen av den planerade volymmodellen Model 3. Den bäst säljande elbilen i världen blev i stället kinesiska BAIC:s modell EC, med drygt 78 000 exemplar, enligt siffror från EV Sales.
Inga kommentarerMartin Sköld är osäker på om biltillverkaren Tesla kommer att finnas kvar om något år. Företaget brottas med stora förluster.
Löljig beskrivning av något som är positivt. Som om det skulle vara en nackdel att bredda sin bas?– Tesla ser egentligen sig självt som ett energiföretag. De hittar applikationerna efterhand och elbilar är en av dem, hembatterier ett annat.
Det beror på. Jag avbokade min Model 3 just pga det ynka bagaget. Det är ju ändå bara en sedan. E-Golfens bagage må vara mindre i volym, men den har en riktig baklucka. Inga bekymmer att baxa in en stor hund i en Golf. Det funkar inte i en Model 3 tyvärr.chaffis75 skrev:Jo de är väl mycket rangen som inte är riktigt i modell3 klass... e-gofen har ju dessutom väldigt litet bagage så jag ser den verkligen inte som en modell 3 konkurrent utan är mer i en egen klass av bil. E-golfen är en småbil medans modell 3 är mellanklass om jag inte är helt fel på modell 3s bagage.
Precis. Golfen är rätt praktisk.mati skrev:Det beror på. Jag avbokade min Model 3 just pga det ynka bagaget. Det är ju ändå bara en sedan. E-Golfens bagage må vara mindre i volym, men den har en riktig baklucka. Inga bekymmer att baxa in en stor hund i en Golf. Det funkar inte i en Model 3 tyvärr.chaffis75 skrev:Jo de är väl mycket rangen som inte är riktigt i modell3 klass... e-gofen har ju dessutom väldigt litet bagage så jag ser den verkligen inte som en modell 3 konkurrent utan är mer i en egen klass av bil. E-golfen är en småbil medans modell 3 är mellanklass om jag inte är helt fel på modell 3s bagage.
De vill ha klick! Ju stolligare artikel ju fler delningar och klick. Tråkig utveckling från den korrekta ingenjörstidning den var.Jerker skrev:Har Ny Teknik satt i system att upplåta utrymme åt okunniga skribenter? Bara för att de har en fin titel så betyder väl inte det att de har nåt vettigt att säga, eller tänker jag fel?
https://www.nyteknik.se/fordon/darfor-r ... ge-6932510
OK, men hur ser det ut idag, snart ett år senare?Det mest omtalade elbilsmärket i världen är amerikanska Tesla med vd Elon Musk. Företaget sålde i fjol drygt 100 000 batteribilar (fördelade på modellerna Model S och Model X) men fick aldrig i gång massproduktionen av den planerade volymmodellen Model 3. Den bäst säljande elbilen i världen blev i stället kinesiska BAIC:s modell EC, med drygt 78 000 exemplar, enligt siffror från EV Sales.
Inga kommentarerMartin Sköld är osäker på om biltillverkaren Tesla kommer att finnas kvar om något år. Företaget brottas med stora förluster.
Löljig beskrivning av något som är positivt. Som om det skulle vara en nackdel att bredda sin bas?– Tesla ser egentligen sig självt som ett energiföretag. De hittar applikationerna efterhand och elbilar är en av dem, hembatterier ett annat.
Det finns fler stolligheter i den artikeln, läs själva!
ok.. ja nu är jag mer ute efter att lasta väskor och då såg den väldigt liten ut där bak men visst jag provade aldrig med väskor på riktigt för som ni säger formen på bagaget och luckan kan påverka hur mycket man får in i praktiken.Verdi skrev:Precis. Golfen är rätt praktisk.mati skrev:Det beror på. Jag avbokade min Model 3 just pga det ynka bagaget. Det är ju ändå bara en sedan. E-Golfens bagage må vara mindre i volym, men den har en riktig baklucka. Inga bekymmer att baxa in en stor hund i en Golf. Det funkar inte i en Model 3 tyvärr.chaffis75 skrev:Jo de är väl mycket rangen som inte är riktigt i modell3 klass... e-gofen har ju dessutom väldigt litet bagage så jag ser den verkligen inte som en modell 3 konkurrent utan är mer i en egen klass av bil. E-golfen är en småbil medans modell 3 är mellanklass om jag inte är helt fel på modell 3s bagage.
Behövs ju inte så mycket prova när all data finns... Jämförbart med alla konkurrenterna (A4, 3-serie, C-klass) samt en liten frunk. Betydligt större än Golfens, men givetvis mindre lastlucka. Är ju inget problem för väskor, men däremot för större objekt (samt då levande djur ).chaffis75 skrev:ok.. ja nu är jag mer ute efter att lasta väskor och då såg den väldigt liten ut där bak men visst jag provade aldrig med väskor på riktigt för som ni säger formen på bagaget och luckan kan påverka hur mycket man får in i praktiken.Verdi skrev:Precis. Golfen är rätt praktisk.mati skrev:Det beror på. Jag avbokade min Model 3 just pga det ynka bagaget. Det är ju ändå bara en sedan. E-Golfens bagage må vara mindre i volym, men den har en riktig baklucka. Inga bekymmer att baxa in en stor hund i en Golf. Det funkar inte i en Model 3 tyvärr.chaffis75 skrev:Jo de är väl mycket rangen som inte är riktigt i modell3 klass... e-gofen har ju dessutom väldigt litet bagage så jag ser den verkligen inte som en modell 3 konkurrent utan är mer i en egen klass av bil. E-golfen är en småbil medans modell 3 är mellanklass om jag inte är helt fel på modell 3s bagage.
Vad de gäller modell 3 så har jag alltid tyckt den ser liten ut i bagaget men många har varit på mig att nej den är inte så liten... Lite blandade åsikter helt enkelt, måste nog se och prova själv.