Re: Artikel i media
Postat: 11 okt 2018 07:47
Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.
nek0 skrev:Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?danni skrev:Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.nek0 skrev:Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.
Bra kommentar!Toja skrev:Detta är en av orsakerna till att många av de bilmärken som finns kommer gå i konkurs.
Dom vill inte på riktigt göra elbilar.
Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:12man skrev:BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
Nej Verdi de handlar inte om mig fast jag skriver "jag" . Jag har kört och laddat i Ödeshög så jag vet hur det fungerar. Jönköping ligger i Småland och man måste anstränga sig lite extra för att sälja något. Hade du haft arbetskamrater som jag har hade du förstått varför jag skrev som jag gjordeVerdi skrev:nek0 skrev:Men hur ska de då kunna vissa mig hur är det att ladda en Tesla?danni skrev:Nej. En tillfällig popupstore innebär inte att de kommer bygga superchargers där. Det namnbytet är för övrigt det töntigaste jag någonsin sett.nek0 skrev:Snart ska man väl kunna snabbladda på asecs (gamla A6 i Jönköping) ?
https://www.jnytt.se/article/klart-stor ... ill-asecs/
Kommer jag med massa pengar och tycker att bilen passar mig och vill köpa, drar jag nog vidare om man visar att det tar 20 timmar till fullt batteri.
Vad är det de ska visa dig? Hur man stoppar i kabeln? Du tror alltså inte på att det verkligen går så fort att ladda som de säger? Att de ljuger?
Trodde faktiskt mer om dig. Bli inte en sån som bara litar på sina egna upplevelser.
Det ser onekligen ut som att utvecklingen i Kina är väldigt god.Svenssons skrev:Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:12man skrev:BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Ja men det ju han igen den där professorn. Är det inte han som påstår att bensinbilar gör luften renare? Eller är det en annan Lundprofessor? Nu påstår han att elbilar drar mer energi än små bensinbilar. Hur lätt är det egentligen att bli professor i Lund?Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Aha, då var det inte samma person som jag tänkte på. Än värre, för det betyder att det finns fler av samma sort på samma universitet.LarsL skrev:Stefan Gössling, professor i grönturism. Tala om att bind ris för egen rygg. Hur kan det någonsin bli grönt att åka(flyga?) runt och titta på saker?
När det gäller bensin-, diesel- eller elbilar ska han nog betraktas som lekman.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stefan_Gössling
”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".bylund skrev:”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Intressant det här med Universitet - Äldre Fil mag.Jerker skrev:Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".bylund skrev:”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Hur många gånger har man inte varit tvungen att bemöta frågan hur miljövänlig en elbil egentligen är. "Det är ju fakiskt värre än att köra på bensin" har jag hört många gånger, och dessvärre allt oftare. För ett antal år sedan tycker jag att allmänheten hade en betydligt positivare inställning till elbilar när det gäller miljö (inte när det gäller praktiskt användande dock). Men nu är det första man hör att de där batterierna minsann är fruktansvärda. Jag har till och med pratat med folk som har sagt att de tidigare har övervägt att skaffa elbil men avstår på grund av att de inte är miljövänliga. Det är ytterst bekymmersamt. Man kan prata ihjäl sig och komma med alla möjliga motargument. Det biter inte. Det är som att slåss mot väderkvarnar.Jerker skrev:Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".bylund skrev:”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Argument för elbil:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det kan nog vara både och.Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Och hur många har läst IVL-rapporten? Tror att de flesta har slutat läsa efter rubriken.Verdi skrev:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.
Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
Tror de flesta inte ens sett den med egna ögon, utan bara läst/sett vad tidningar/TV nyheterna sagt om den när den var alldeles nysläppt.nek0 skrev:Och hur många har läst IVL-rapporten? Tror att de flesta har slutat läsa efter rubriken.Verdi skrev:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.
Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
Trodde diesel var dyrareDelta skrev:Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 25000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Tack för att du läste mitt inlägg och räknade efter. Argumentet blir ju ännu starkare efter den extra nollan.Bjorn skrev:Trodde diesel var dyrareDelta skrev:Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 25000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.