Sida 1 av 1
Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 10:21
av bylund
Nej, de har åtminstone två olika system för att ta betalt. Jag såg att de har laddare i Tyskland också, men där fungerar inte det svenska kortet...
Jag skrev:Hej,
Jag ser att ni har flera laddstolpar i Tyskland, åtminstone i Berlin och Hamburg. Jag ville bara dubbelkolla att min laddbricka fungerar på dessa inför min sommarsemester, då jag inte hittar någon uttrycklig information om detta på hemsidan.
Sedan vill jag passa på att påpeka det vansinniga att man måste hålla på att kolla sådant här inför en semester 2016. Bensinstationer i de flesta av Europas länder har klarat av att ta betalt med kort sedan årtionden. Varför ligger ni laddoperatörer så långt efter på den fronten? Varje laddoperatör i Europa verkar sätta en ära i att ha egna krångliga betallösningar, vilket försvårar resor med elbil.
Vattenfall skrev:
Tack för ditt e-brev och bra att du hör av dig.
Vad gäller ditt laddkort så fungerar det tyvärr bara inom Sveriges gränser i dagsläget, men eftersom det fortfarande är relativt nytt så jobbas det på bättre lösningar hela tiden.
För vidareinformation angående laddkort i Tyskland så måste jag därmed hänvisa dig till Vattenfall E-Mobility via vattenfall.de (vattenfalls tyska hemsida) Där finner du både frågeformulär och telefonnummer till kundservice, allternativt att du mailar till dem på
emobility@vattenfall.de
Har du fler funderingar gällande laddkort eller har andra funderingar är du välkommen att höra av dig igen via e-post på
kundservice@vattenfall.com allternativt att du ringer våran direkt telefon på 020-52 62 00
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 10:28
av Bod
Är det samma höga kostnad på Vattenfalls laddstationerna i Tyskland som i Sverige?
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 10:35
av Pontus
Nu här i Sverige i varje fall så ska det enligt Vattenfall gå att ladda ner en app där man kan registrera sitt kort och då betalas laddningen via detta och laddningen ska gå att startas via appen. Kanske ett litet steg i rätt riktning.

Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 10:45
av Pontus
En anledning var att laddarna inte kommer med kortläsare monterat när dom köper in dom. Kanske dax att starta en sidoverksamhet, bygga bra laddare?
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 10:47
av danni
Men fyfan vad stenålder. Sjukt att man ska behöva hålla på med sånt när det gäller något som istället borde vara i framkant. Och deras ursäkt att det är "relativt nytt" är så dålig. Det är inte relativt nytt att ta betalt för tjänster man förmedlar. Det är tvärtom något som många gjort väldigt fungerande och enkelt i många år nu.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 19:35
av Martinen
Det är precis som om dom aktivt försöker motverka allt med elbilar. Eller så är dom bara extremt korkade. Man skulle nästan kunna tro att det är ekonomer?
Jag gör allt för att låta bli att ladda på platser som kräver särskilt laddkort.
Kör gärna omväg om det går för att undvika.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 20:07
av Challe76a
Typiskt svar från en ointresserad kundtjänst. Hade dom haft lite innanför pannbenet hade dom fixat tyska laddkort från Sverige utan att man hade behövt styra med det själv.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 20:20
av bylund
Bod skrev:Är det samma höga kostnad på Vattenfalls laddstationerna i Tyskland som i Sverige?
De tar 30 cent per kWh i Tyskland.
Det hela visar ju att de inte tror på sin egen produkt. Det verkar inte som att det har föresvävat dem att det skulle kunna komma folk från andra länder för att använda deras stationer.
Fortum har dock bekräftat att RFID-tagen även fungerar i Norge och Finland, så det är ju lite vettigare, även om även de bommar på kortbetalning.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 20:34
av Elektrokungen
bylund skrev:Bod skrev:Är det samma höga kostnad på Vattenfalls laddstationerna i Tyskland som i Sverige?
De tar 30 cent per kWh i Tyskland.
Det hela visar ju att de inte tror på sin egen produkt. Det verkar inte som att det har föresvävat dem att det skulle kunna komma folk från andra länder för att använda deras stationer.
Fortum har dock bekräftat att RFID-tagen även fungerar i Norge och Finland, så det är ju lite vettigare, även om även de bommar på kortbetalning.
Jag var i Finland för ett par veckor sedan. Fortums RFID-tag fungerade utmärkt, men bara om man ringde deras vänliga kundtjänst och rabblade upp de 100 siffrorna som står på tag:en. Det finns rätt gott om Chademoladdare i Finland strategiskt placerade vid så kallade ABC-stationer (Ok mat, affär mm). Väl framme hade jag lite problem att ladda i stugan. Någon som sett "Bad Wiring" meddelandet förrut?
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 20:41
av Challe76a
Elektrokungen skrev:
Jag var i Finland för ett par veckor sedan. Fortums RFID-tag fungerade utmärkt, men bara om man ringde deras vänliga kundtjänst och rabblade upp de 100 siffrorna som står på tag:en. Det finns rätt gott om Chademoladdare i Finland strategiskt placerade vid så kallade ABC-stationer (Ok mat, affär mm). Väl framme hade jag lite problem att ladda i stugan. Någon som sett "Bad Wiring" meddelandet förrut?
Det där var spännande. Jag ska till Finland om 3 veckor upp till Lappland. Dit vi ska finns det inga laddstolpar men kommunen har lovat att vi kan ladda i ett motorvärmaruttag. Men detta är ju rätt spännande. Volten är ju rätt låg. Skulle kunna vara för dålig kabelarea med för mycket spänningsfall.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 20:52
av bylund
Elektrokungen skrev:
Jag var i Finland för ett par veckor sedan. Fortums RFID-tag fungerade utmärkt, men bara om man ringde deras vänliga kundtjänst och rabblade upp de 100 siffrorna som står på tag:en. Det finns rätt gott om Chademoladdare i Finland strategiskt placerade vid så kallade ABC-stationer (Ok mat, affär mm). Väl framme hade jag lite problem att ladda i stugan. Någon som sett "Bad Wiring" meddelandet förrut?
Saknade stolpen läsare, eller vad var problemet? Hade det kanske fungerat att starta via app då istället?
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 20:53
av bylund
Challe76a skrev:
Det där var spännande. Jag ska till Finland om 3 veckor upp till Lappland. Dit vi ska finns det inga laddstolpar men kommunen har lovat att vi kan ladda i ett motorvärmaruttag. Men detta är ju rätt spännande. Volten är ju rätt låg. Skulle kunna vara för dålig kabelarea med för mycket spänningsfall.
Intressant, det är just till Lappland vi också ska, fast om fyra veckor, och just Fortum har ett antal stolpar där, det var därför jag kollade med dem att det skulle fungera.
Jag beställde även en tag från
Plug Surfing och de har avtal med Virtapistes, som har ett antal laddstationer i finska Lappland.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 21:09
av Elektrokungen
bylund skrev:Elektrokungen skrev:
Jag var i Finland för ett par veckor sedan. Fortums RFID-tag fungerade utmärkt, men bara om man ringde deras vänliga kundtjänst och rabblade upp de 100 siffrorna som står på tag:en. Det finns rätt gott om Chademoladdare i Finland strategiskt placerade vid så kallade ABC-stationer (Ok mat, affär mm). Väl framme hade jag lite problem att ladda i stugan. Någon som sett "Bad Wiring" meddelandet förrut?
Saknade stolpen läsare, eller vad var problemet? Hade det kanske fungerat att starta via app då istället?
Jag testade att starta via appen, men det fungerade märkligt nog inte. De fick starta laddaren manuellt, och jag fick ange hur länge jag ville ladda. Samma procedur vid tre tillfällen på två olika laddare.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 21:52
av Jerker
Jag kan mycket väl tänka mig att de resonerar så här: Kortläsare är dyra, en rfid-läsare är mycket billigare. Kortläsare är inte bara dyrare som apparat utan det innebär att de måste blanda in banken som ska ha sin andel av kakan. Med rfid klarar de att ta betalt utanför systemet, iaf i många fler fall än om alla köp gick genom en kortläsare.
De kanske anser att de ligger i framkant med rfid/sms och anser att kortläsare är stenålder.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 22:03
av TiborBlomhall
Jerker skrev:Jag kan mycket väl tänka mig att de resonerar så här: Kortläsare är dyra, en rfid-läsare är mycket billigare. Kortläsare är inte bara dyrare som apparat utan det innebär att de måste blanda in banken som ska ha sin andel av kakan. Med rfid klarar de att ta betalt utanför systemet, iaf i många fler fall än om alla köp gick genom en kortläsare.
De kanske anser att de ligger i framkant med rfid/sms och anser att kortläsare är stenålder.
Men RFID kortet är ju kopplad till kreditkortet
Betalningen görs likförbaskat via kreditkort och bank.
De vinner inget

Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 22:08
av Pontus
Det lustiga var ju att deras kundservice rekommenderade att om man ska utanför Sverige så borde jag prova Clever för det mycket smidigare och finns på fler ställen. Så någon form av koll hade den personen jag pratade med

Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 22:09
av Jerker
TiborBlomhall skrev:Jerker skrev:Jag kan mycket väl tänka mig att de resonerar så här: Kortläsare är dyra, en rfid-läsare är mycket billigare. Kortläsare är inte bara dyrare som apparat utan det innebär att de måste blanda in banken som ska ha sin andel av kakan. Med rfid klarar de att ta betalt utanför systemet, iaf i många fler fall än om alla köp gick genom en kortläsare.
De kanske anser att de ligger i framkant med rfid/sms och anser att kortläsare är stenålder.
Men RFID kortet är ju kopplad till kreditkortet
Betalningen görs likförbaskat via kreditkort och bank.
De vinner inget

Nja, inte vid alla köptillfällen. Jag använder Clevers kontantkort och där betalar jag in en pott i förväg och sen förbrukas den. Så där är inget kort eller bank inblandad annat än när jag sätter in pengar på mitt konto. Så de sparar in avgifter varje gång jag laddar i jämförelse med om jag hade betalat varje enskild laddning med kort.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 22:14
av bylund
Jerker skrev:Nja, inte vid alla köptillfällen. Jag använder Clevers kontantkort och där betalar jag in en pott i förväg och sen förbrukas den. Så där är inget kort eller bank inblandad annat än när jag sätter in pengar på mitt konto. Så de sparar in avgifter varje gång jag laddar i jämförelse med om jag hade betalat varje enskild laddning med kort.
Men de hade ju lätt kunna lösa det genom att ha en lägre taxa om betalar med deras egna kort eller app. Är jag bara på genomresa betalar jag gärna ockerpris där jag råkar vara istället för att beställa kort från 12 operatörer som jag kanske kommer att passera på vägen.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 22:16
av Jerker
bylund skrev:Jerker skrev:Nja, inte vid alla köptillfällen. Jag använder Clevers kontantkort och där betalar jag in en pott i förväg och sen förbrukas den. Så där är inget kort eller bank inblandad annat än när jag sätter in pengar på mitt konto. Så de sparar in avgifter varje gång jag laddar i jämförelse med om jag hade betalat varje enskild laddning med kort.
Men de hade ju lätt kunna lösa det genom att ha en lägre taxa om betalar med deras egna kort eller app. Är jag bara på genomresa betalar jag gärna ockerpris där jag råkar vara istället för att beställa kort från 12 operatörer som jag kanske kommer att passera på vägen.
Jo, men då blir laddstationerna dyrare om de ska ha en kortläsare. Jag säger inte att de tänker rätt, försöker bara analysera deras egen logik.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 22:26
av bylund
Jerker skrev:Jo, men då blir laddstationerna dyrare om de ska ha en kortläsare. Jag säger inte att de tänker rätt, försöker bara analysera deras egen logik.
Fast om de inte tror att de lyckas räkna hem en kortläsare extra på installationen menar jag att de inte kan tro på sin egen produkt. Det går ju att räkna hem en kortläsare på en parkeringsautomat rentav.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 23 maj 2016 23:36
av TiborBlomhall
Jerker skrev:TiborBlomhall skrev:
Men RFID kortet är ju kopplad till kreditkortet
Betalningen görs likförbaskat via kreditkort och bank.
De vinner inget

Nja, inte vid alla köptillfällen. Jag använder Clevers kontantkort och där betalar jag in en pott i förväg och sen förbrukas den. Så där är inget kort eller bank inblandad annat än när jag sätter in pengar på mitt konto. Så de sparar in avgifter varje gång jag laddar i jämförelse med om jag hade betalat varje enskild laddning med kort.
Jag menade framför allt Fortum, vars Charge&Drive bricka är direkt kopplad till kundens kreditkort.
Vattenfall fakturerar istället kvartalsvis, då slipper de kortavgifter.
Och Clever är förstås smartast

med förbetalning.
Men likförbaskat skulle det vara enklare för kunderna,
och därmed få fler kunder, om man kunde betala med kreditkort på laddarna. Som sagt var om P-automater kan ha kortläsare kan snabbladdare också.
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 24 maj 2016 02:05
av Pontus
bylund skrev:Jerker skrev:Jo, men då blir laddstationerna dyrare om de ska ha en kortläsare. Jag säger inte att de tänker rätt, försöker bara analysera deras egen logik.
Fast om de inte tror att de lyckas räkna hem en kortläsare extra på installationen menar jag att de inte kan tro på sin egen produkt. Det går ju att räkna hem en kortläsare på en parkeringsautomat rentav.
Svårt att säga att dom tror på sin egen produkt när kundtjänsten rekommenderar Clever

Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 24 maj 2016 07:44
av bylund
Dessutom...
Re: Vattenfall nöjer sig inte med en typ av laddkort
Postat: 26 maj 2016 20:11
av drakbane
O de handlar om korvören i dessa fallen, de betalar kanske runt 2.-/transaktion.
Så 10-20 öre extra på varje kwh hade snabbt räknat hem både trans.avg o extra kostnaden för kortläsaren.