Det kommer att bli svårt för förare i framtiden när varje bil har en egen "svart låda" i form av en direklänk till bilföretagets egna servrar och lagrar all info om vad bilen har varit med om. Det kommer säkert också att bli debatter om personlig integritet etc. Kanske är Tesla rent av en föregångare på det här planet och myndigheter kommer att välkomna det här sättet att logga bilar. Det kommer att underlätta utredningar av trafikolyckor, och människor som begår brott som inte har varit noggrant planerade kommer att få problem att bortförklara bilens rörelser etc.
Hur många Teslaägare funderar över detta? Även om Tesla försäkrar att de inte ska lämna ut uppgifter till myndigheter, hur säkra kan vi vara på det?
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 08:05
av e5m1r
Tesla kanske inte är en bil för kriminella ?
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 08:16
av Jerker
e5m1r skrev:
Tesla kanske inte är en bil för kriminella ?
*L* Nej... men det är ju alltid övervakningsivrares ständiga argument, "du har ju inget att förlora om du inte har nåt att dölja"...
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 08:33
av kenhag
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Tesla kanske inte är en bil för kriminella ?
*L* Nej... men det är ju alltid övervakningsivrares ständiga argument, "du har ju inget att förlora om du inte har nåt att dölja"...
+1 Känner igen det argumentet
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 08:36
av akeller
För mig är det inget problem att Tesla sparar loggar. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen skulle börja intressera sig för dessa.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 09:46
av Jerker
akeller skrev:
För mig är det inget problem att Tesla sparar loggar. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen skulle börja intressera sig för dessa.
Nej, det är ju inga problem så länge alla data stannar hos Tesla, men vad händer om tredje part vill komma åt dem? Samma problematik som med livförsäkringar och DNA...
Här krävs säkert att lagstiftarna tittar på problemet för att säkra den personliga integriteten. Eller så kommer man fram till att människor som bilförare är så farliga att det övertrumfar den personliga integriteten, det att man kan rekonstruera exakt vad som hänt vid en bilolycka.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 09:59
av kenhag
akeller skrev:
För mig är det inget problem att Tesla sparar loggar. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen skulle börja intressera sig för dessa.
Försäkringsbolaget i framtiden: Jag ser på dina loggar att du kört för fort ett antal gånger och att du allmänt beter dig vårdslöst i trafiken (bromsar hårt/ofta, byter fil utan att blinka, håller för kort avstånd till framförvarande bil,blyfot vid rödlysen...). Därför får du betala den högsta premien på vår bilförsäkringen. Vi ser såklart igenom din loggar nästa år vid huvudförfallodagen och sänker då premien om du bättrat dig.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 10:03
av danni
kenhag skrev:
akeller skrev:
För mig är det inget problem att Tesla sparar loggar. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen skulle börja intressera sig för dessa.
Försäkringsbolaget i framtiden: Jag ser på dina loggar att du kört för fort ett antal gånger och att du allmänt beter dig vårdslöst i trafiken (bromsar hårt/ofta, byter fil utan att blinka, håller för kort avstånd till framförvarande bil,blyfot vid rödlysen...). Därför får du betala den högsta premien på vår bilförsäkringen. Vi ser såklart igenom din loggar nästa år vid huvudförfallodagen och sänker då premien om du bättrat dig.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 10:40
av kenhag
danni skrev:
kenhag skrev:
akeller skrev:
För mig är det inget problem att Tesla sparar loggar. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen skulle börja intressera sig för dessa.
Försäkringsbolaget i framtiden: Jag ser på dina loggar att du kört för fort ett antal gånger och att du allmänt beter dig vårdslöst i trafiken (bromsar hårt/ofta, byter fil utan att blinka, håller för kort avstånd till framförvarande bil,blyfot vid rödlysen...). Därför får du betala den högsta premien på vår bilförsäkringen. Vi ser såklart igenom din loggar nästa år vid huvudförfallodagen och sänker då premien om du bättrat dig.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 11:09
av Teslaspolen
Jerker skrev:
akeller skrev:
För mig är det inget problem att Tesla sparar loggar. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen skulle börja intressera sig för dessa.
Nej, det är ju inga problem så länge alla data stannar hos Tesla, men vad händer om tredje part vill komma åt dem? Samma problematik som med livförsäkringar och DNA...
Detta som jag oroar mig för vad gällande nya tekniken. Jag har inget emot direkt att autopiloten lär sig att köra utifrån en förares körning, eller att det sparas vart det finns laddpunkter... Men börjar den personliga datan säljas till reklam eller skickas till/fångas upp av FRA/NSA/etc så är det genast en annan femma.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 07 jun 2016 14:05
av Eximos
kenhag skrev:
akeller skrev:
För mig är det inget problem att Tesla sparar loggar. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen skulle börja intressera sig för dessa.
Försäkringsbolaget i framtiden: Jag ser på dina loggar att du kört för fort ett antal gånger och att du allmänt beter dig vårdslöst i trafiken (bromsar hårt/ofta, byter fil utan att blinka, håller för kort avstånd till framförvarande bil,blyfot vid rödlysen...). Därför får du betala den högsta premien på vår bilförsäkringen. Vi ser såklart igenom din loggar nästa år vid huvudförfallodagen och sänker då premien om du bättrat dig.
Precis, men så länge loggarna visar rätt e de ju bra. Bra mycket jäkligare om de börjar påstå att de e du som e vållande trots att det inte är så. Man kan ju tycka att i många av dessa fallen så borde Tesla plocka in bilen för undersökning och sen göra ett uttalande så man vet att de sett bilen innan de skyller ifrån sig.
Sen får man väl hoppas att Tesla är smarta nog att se till att loggarna inte kan visa den typen av information som ovan utan bara anonym statistik förutom om saker som just hänt, d.v.s. senaste olyckan.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Så om vi leker med tanken att ngn installerat en "svart låda" på samma databuss som hanterar signalerna från gaspedalen. Denna "Svata låda", verklig eller virituell, skickar vid lämpligt tillfälle styrsignal till motorkontrollen att gaspedalens id begär 100% gas. Bilen kör in i en galleria... loggfilen säger att föraren gasat, efter som signalen kom från gaspedalen!
Vem kommer tro på föraren när han nekar?
Om du implementerat ett virus, skulle du då inte se till att det inte syns i loggarna?
Tänkvärt är det. Om det är troligt? Mnja kanske inte än, men fler å fler lär försöka .... Se bara på han som hackat skärmen, hittat 100kwh i mjukvaran, monterat AP... Undrar vad han hittat/gjort som han inte gjort offentligt ??!
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Så om vi leker med tanken att ngn installerat en "svart låda" på samma databuss som hanterar signalerna från gaspedalen. Denna "Svata låda", verklig eller virituell, skickar vid lämpligt tillfälle styrsignal till motorkontrollen att gaspedalens id begär 100% gas. Bilen kör in i en galleria... loggfilen säger att föraren gasat, efter som signalen kom från gaspedalen!
Vem kommer tro på föraren när han nekar?
Om du implementerat ett virus, skulle du då inte se till att det inte syns i loggarna?
Tänkvärt är det. Om det är troligt? Mnja kanske inte än, men fler å fler lär försöka .... Se bara på han som hackat skärmen, hittat 100kwh i mjukvaran, monterat AP... Undrar vad han hittat/gjort som han inte gjort offentligt ??!
Det kommer säkert att komma till en punkt när några tekniker gör nåt sånt som du beskrev för att bevisa att det inte är vattentätt med de data som Tesla har. Det kan ju nämligen aldrig vara vattentätt.
Men i just det här fallet är det väl knappast troligt att familjen ifråga med vett och vilja har kraschat sin nya X bara för att få chansen att överbevisa Tesla Motors om att det inte går att ta deras utsagor om hur olyckan gick till som en absolut sanning.
Det som är det riktigt intressanta är ju om det går att se loggarna om det är nåt i systemet som fått hicka, att själva gaspedalssignalen är självgenererad på något sätt.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 08 jun 2016 13:25
av 18650
Jag kan tycka det är fel av Tesla att använda loggarna på detta viset. De kan givetvis felsöka bilen för allas säkerhet med sparad data, men när det hamnar i tidningen som motargument så har det gått över gränsen.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 08 jun 2016 13:35
av Mickep
18650 skrev:
Jag kan tycka det är fel av Tesla att använda loggarna på detta viset. De kan givetvis felsöka bilen för allas säkerhet med sparad data, men när det hamnar i tidningen som motargument så har det gått över gränsen.
Håller till viss del med, då det kan uppfattas som en förolämpning av föraren (el rättare sagt förtal). (nu är det inget specifikt med tesla utan ALLA bilar med kraftig acceleration, eftersom det var frugan (eller vem som helst) så kan det vara lätt hänt att fel pedal trycks ned och katastrofen ett faktum. fast man skall som företag vara försiktig med att skylla på handhavande fel, bättre istället att hänvisa till sekretess.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 08 jun 2016 14:48
av eric
Mickep skrev:
18650 skrev:
Jag kan tycka det är fel av Tesla att använda loggarna på detta viset. De kan givetvis felsöka bilen för allas säkerhet med sparad data, men när det hamnar i tidningen som motargument så har det gått över gränsen.
Håller till viss del med, då det kan uppfattas som en förolämpning av föraren (el rättare sagt förtal). (nu är det inget specifikt med tesla utan ALLA bilar med kraftig acceleration, eftersom det var frugan (eller vem som helst) så kan det vara lätt hänt att fel pedal trycks ned och katastrofen ett faktum. fast man skall som företag vara försiktig med att skylla på handhavande fel, bättre istället att hänvisa till sekretess.
Jag håller med om att företag bör vara försiktiga med det. Men, i dessa fall verkar föraren oftast ha startat "kriget" själv genom att offentligt gå ut och anklaga Tesla för att ha gjort fel. Då kanske man får stå sitt kast när Tesla sedan svarar på samma sätt. Jag har svårt att tro att Tesla går till media om föraren själv går direkt till Tesla med sina åsikter.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 08 jun 2016 18:19
av Svenssons
eric skrev:
Mickep skrev:
18650 skrev:
Jag kan tycka det är fel av Tesla att använda loggarna på detta viset. De kan givetvis felsöka bilen för allas säkerhet med sparad data, men när det hamnar i tidningen som motargument så har det gått över gränsen.
Håller till viss del med, då det kan uppfattas som en förolämpning av föraren (el rättare sagt förtal). (nu är det inget specifikt med tesla utan ALLA bilar med kraftig acceleration, eftersom det var frugan (eller vem som helst) så kan det vara lätt hänt att fel pedal trycks ned och katastrofen ett faktum. fast man skall som företag vara försiktig med att skylla på handhavande fel, bättre istället att hänvisa till sekretess.
Jag håller med om att företag bör vara försiktiga med det. Men, i dessa fall verkar föraren oftast ha startat "kriget" själv genom att offentligt gå ut och anklaga Tesla för att ha gjort fel. Då kanske man får stå sitt kast när Tesla sedan svarar på samma sätt. Jag har svårt att tro att Tesla går till media om föraren själv går direkt till Tesla med sina åsikter.
Jag tror det finns fler händelser och krascher än vad som blir publika där föraren skyller på bilen eller Tesla. Görs detta mot Tesla så tror jag att att Tesla inte är lika aggressiva och vi har ju aldrig sett någon händelse där Tesla gått ut med information utan att ägaren först har gått ut med något.
Går man istället ut ut på Internet och säger:
"This is a major problem and Tesla should stop deliveries and investigate the cause of this serious accident," Puzant said.
så ska man nog räkna med att Tesla svarar öppet också. Konstigt också att han säger att leveranser skall stoppas men att han skall få en ny bil...
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 09 jun 2016 07:59
av Mickep
Problemet är att man som företag då blir automatisk blir anklagad för att kalla kunden en lögnare. Kunden haralltid rätt även när den har fel. Ponera att det var ett fel , skulle det synas i loggen? Om kunden säger att den gasade utan anledning så står det givetvis att gaspedalen trycktes ned. Men samtidigt på ett mänskligt plan, om du kört rätt in i en vägg så alla airbagen löser ut skulle de flesta var ganska omtöcknad och säkert chockad. En blackout är inte heller otroligt skulle man då vara säker om man tryckte på bromsen eller gaspedalen, mycket sannolikt att föraren (frun) inte minns något några sekunder innan och säger därför att den inte gjorde något. Fullt förståeligt. Tror inte det är något ondskefullt bakom.
Som företag är det nog bättre att vara ödmjuk och säga att inga fel hittades men att de kommer fortsätta leta, och tar säkerheten på största allvar.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 09 jun 2016 10:45
av themax
Vad jag vet har tre företag sagt sig ta ansvar för eventuella olyckor när autonom körning är aktiverat; Volvo, Mercedes och Google. Men det kräver ju en "svart låda" så vi får se hur det kommer se ut när vi kommit längre i implementationen. Gissar att många länders lagar behöver ändras också. Bloggade lite om det för någon månad sedan: https://www.ericsson.com/thinkingahead/ ... o-decides/
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Så om vi leker med tanken att ngn installerat en "svart låda" på samma databuss som hanterar signalerna från gaspedalen. Denna "Svata låda", verklig eller virituell, skickar vid lämpligt tillfälle styrsignal till motorkontrollen att gaspedalens id begär 100% gas. Bilen kör in i en galleria... loggfilen säger att föraren gasat, efter som signalen kom från gaspedalen!
Vem kommer tro på föraren när han nekar?
Om du implementerat ett virus, skulle du då inte se till att det inte syns i loggarna?
Tänkvärt är det. Om det är troligt? Mnja kanske inte än, men fler å fler lär försöka .... Se bara på han som hackat skärmen, hittat 100kwh i mjukvaran, monterat AP... Undrar vad han hittat/gjort som han inte gjort offentligt ??!
Detta kan du göra på alla bilar idag, finns ingen wire mellan gasen och motorn idag utan de går elektroniskt. Ska tro de är lag på att det sitter två sensorer på gasen som båda måste säga samma sak för att nått ska hända. Sen går de ju alltid att lura systemet förhoppningsvis är det väldigt svårt att få in skadlig kod utifrån som kan påverka dessa funktioner då de borde vara en hel driva med skydd för det. Men nog är de lite läskigt att bilen både kan styra, bromsa o gasa automatiskt.
Lite därför jag tycker de vore snyggare av Tesla o plocka in bilen innan man kollar loggar och mekaniken innan man säger nått mest för att de ser bättre ut än att gå 100% på loggen även om de nog gör samma sak i verkstan ändå.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 09 jun 2016 21:33
av 18650
Eximos skrev:
Lite därför jag tycker de vore snyggare av Tesla o plocka in bilen innan man kollar loggar och mekaniken innan man säger nått mest för att de ser bättre ut än att gå 100% på loggen även om de nog gör samma sak i verkstan ändå.
Min åsikt med. Undersök bilen och säg inget till pressen. En generell fras om att man inte känner till någon sådan händelse kanske men inte kommentera enskilda fallet. Oavsett vad föraren säger eller har gjort. Svarta lådor måste följa en standard och inte tillhandahållas av tillverkaren om det skall bli trovärdigt.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 09 jun 2016 22:04
av LarsL
Min åsikt är att detta i 99% av fallen beror på att föraren stampat på fel pedal, behöver ingen log för det. Vi har haft flera sådana här olyckor med bussar som skenat, i alla de fallen har det bekräftats att det inte var något tekniskt fel på fordonet.
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 09 jun 2016 23:16
av Jerker
Ja, det där med att stampa på fel pedal är nåt jag har erfarenhet av! Jag har inte kört mycket automatväxlat i min dag. Hustrun hade en ett tag och den körde jag ibland. Det hände mer än en gång att jag fick kortslutning vid situationer där ryggmärgen tog över, som när jag behövde bromsa lite häftigare än normalt. Då ville jag samtidigt trampa ur kopplingen. Vad hände då? Jo, båda fötterna trampade stenhårt på bromsen! På den gamla automaten spelade det ingen större roll, för bromsen tog inte så hårt, men det blev ändå typ panikbromsning. En gång var vi på väg till en nyårsfest och hade en låda med portionerade desserter i baksätet när jag gjorde så där. Den for fram och slog i framsätet. Som tur var var det bara ett par av dessertskålarna som välte, och de fick vi äta själva.
Men nu, med elbil, har det samma hänt igen, fast nu har jag en splirrans ny bil med alldeles utmärkta bromsar, så jag har så när slagit näsan i ratten de gånger det hänt!
Så att man får kortslutning i hjärnan och trampar på fel pedal är inget konstigt. Här är ett par skrämmande exempel på det. Sekvensen som börjar 49 sek in i filmen och den som kommer efter den:
Re: Framtida tvister: Bilens eller förarens fel? Integritet
Postat: 10 jun 2016 14:03
av Eximos
18650 skrev:
Eximos skrev:
Lite därför jag tycker de vore snyggare av Tesla o plocka in bilen innan man kollar loggar och mekaniken innan man säger nått mest för att de ser bättre ut än att gå 100% på loggen även om de nog gör samma sak i verkstan ändå.
Min åsikt med. Undersök bilen och säg inget till pressen. En generell fras om att man inte känner till någon sådan händelse kanske men inte kommentera enskilda fallet. Oavsett vad föraren säger eller har gjort. Svarta lådor måste följa en standard och inte tillhandahållas av tillverkaren om det skall bli trovärdigt.
Precis, problemet Tesla har är att det är sensationsnyheter så fort nån av deras bilar är med om nått så jag antar att de vill försvara sig så de inte får dåligt rykte bara för att bilägarana skyller på bilen och skriver på bloggar och youtube så fort de är nått.