Sida 1 av 1

Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbilar!

Postat: 09 jun 2016 07:41
av REIT
Bil Sweden's VD Bertil Molldén döljer sin ilska över supermiljöbilar dåligt på Sveriges Radio!

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 08:50
av mati
Länk till artikeln?

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 10:09
av danni
mati skrev:
Länk till artikeln?
Misstänker att det är denna som avses: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6449564

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 10:27
av Svenssons
danni skrev:
mati skrev:
Länk till artikeln?
Misstänker att det är denna som avses: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6449564
Det är ju orättvist att elbilar bara kostar 2:- milen... Det måste ju bero på bidrag och incentives...

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 11:02
av Kirre
Att just Bil-Swedens vd tycker detta är väl ungefär lika självklart som att vänsterpartiet är emot nato och värdlandsavtalet... ;)

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 11:25
av StefL
Jag hörde intervjun med honom imorse och vet inte om jag tyckte han var sådär extremt kritisk utan det var mer Ekot som hänge på grejen med "minskade skatteintäkter" och sen var det mer ett konstaterande av fakta. För Bil Sweden spelar det väl egentligen mindre roll om det är supermiljöbilar eller andra bilar som säljs, det är ju ändå bilbranschen som säljer dem - eller har jag missuppfattat nåt här?

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 11:40
av MSO
Men är de inte fel ute...

De säger ju själva att den förmånsbeskattas som en "motsvarande bensinbil", dvs de får in precis lika mycket pengar där som om vederbörande väljer icke-miljö-bilsalternativet. Skillanden blir väl att de får mer moms och lite mindre fordonsskatt.

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 12:21
av StefL
Nja, är det inte så att vad gäller förmånsskatten så sätts värdet ner till "motsvarande bensinbil" och sen får man en ytterligare reducering av förmånsvärdet som gör att förmånsvärdet blir extremt lågt för vissa supermiljöbilar. Men samtidigt är det ju sant att kostar bilarna mer i inköp (och den kostnaden försvinner ju inte eftersom företaget måste betala vad bilen kostar) så blir det mer moms in till staten. Den aspekten tog man aldrig upp i inslaget...

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 12:23
av LarsL
Precis skatteintäkterna borde bli samma gällande förmånsvärdet.
Bränsleskatten däremot... Men det är väl tanken med skatten, att man ska tanka mindre eller?

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 12:28
av StefL
Ja, om man menar allvar med "fossilfri fordonsflotta" bör man nog ta med i beräkningarna att det kommer att säljas mindre bensin och diesel... :D

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 12:59
av kenhag
Kommer väl en extraskatt på elen som man laddar med som kompensation för den förlorade fossilbränsleskatten :)

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 16:36
av TiborBlomhall
Eller kilometerskatt. Jag har räknat på det en gång att 40 öre kilometern skulle ge staten samma inkomster som idag:

http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/

Skulle bli knappa 5000 kr per år för genomsnittsbilisten.

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 09 jun 2016 17:27
av bylund
Betalvägar och trängselskatt och liknande kan nog bli mycket vanligare i framtiden också.

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 11 jun 2016 11:07
av Jerka
Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.


Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 11 jun 2016 11:11
av LarsL
Jerka skrev:
Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.

Beror helt på hur det utformas. Om det är för att minska trängseln och det då finns alternativ så ger det mindre trängsel. Men görs det som i Göteborg, där syftet är just att ta in pengar och där inga alternativ finns, så minskar inte trängseln.

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 11 jun 2016 13:02
av Bod
Jerka skrev:
Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.

Jonas är väll politiskt tillsatt och har som uppdrag och arbetsuppgift att komma fram till att vägtullar är skitbra. ;)

Tror inte han skulle få behålla sitt jobb om han kommer fram till något Daniel Heldén inte gillar.

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 11 jun 2016 23:48
av danni
LarsL skrev:
Jerka skrev:
Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.

Beror helt på hur det utformas. Om det är för att minska trängseln och det då finns alternativ så ger det mindre trängsel. Men görs det som i Göteborg, där syftet är just att ta in pengar och där inga alternativ finns, så minskar inte trängseln.
Du hann före med det här. Det har visat sig mest vara ett slöseri med pengar här i Götet. Jag är fortfarande gravt irriterad på hela skiten.

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 12 jun 2016 07:12
av Svenssons
danni skrev:
LarsL skrev:
Jerka skrev:
Ja, jag tror på fler trängselskatter i städerna. Det har visat sig vara överraskande effektivt för att minska trängsel och ger dessutom skatteintäkter.

Beror helt på hur det utformas. Om det är för att minska trängseln och det då finns alternativ så ger det mindre trängsel. Men görs det som i Göteborg, där syftet är just att ta in pengar och där inga alternativ finns, så minskar inte trängseln.
Du hann före med det här. Det har visat sig mest vara ett slöseri med pengar här i Götet. Jag är fortfarande gravt irriterad på hela skiten.
För mig var tullarna en av sakerna som gjorde att jag började fundera på att flytta från Götet och sedan flyttade. Har hittills aldrig kört bil genom tullarna under tider då det varit avfiftavgift.

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 12 jun 2016 07:46
av REIT
Biltullarna måste vara avsevärt högre än 500-1000 kr/månad för att få effekt.

Re: Bil Sweden's VD Bertil Molldén kritisk mot supermiljöbil

Postat: 12 jun 2016 08:19
av LarsL
REIT skrev:
Biltullarna måste vara avsevärt högre än 500-1000 kr/månad för att få effekt.
Det beror ju på vilken effekt du vill ha. I Göteborg vill de ha in pengar och då ska det vara en "obetydlig" avgift så att alla fortsätter att köra.

Men om du vill stoppa bilar från att köra in i centrum (för att utarma affärerna där?) så måste avgiften vara betydligt högre, ja. Nu kostar det ju mångdubbelt mer att parkera än att köra in så knappast något att reflektera över egentligen. Sen att jag väljer affärer i ytterområdena före centrum måste ju vara en självklarhet. En stor stad som Stockholm kan klara det, den kan leva av sig själv. Men en liten stad som Göteborg kan nog få problem, ännu mindre städer skulle dö ut helt.