Sida 1 av 4
60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 11:13
av Surfaren
Detta förtjänar en egen tråd:
TiborBlomhall skrev:Breaking news:
Tesla släpper en Model S 60 i eftermiddag med 75 kWh batteri på plats som man kan uppgradera via mjukvara till sen för $9000.
Kommer ca kl15 till design studio
TiborBlomhall skrev:Batteri degradation tas från översta 15kWh så S60 räckvidd kommer inte minska.
Pris ca 525' NOK
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 11:26
av Svenssons
Jag gillar att gröta till det (

) men vi har väl inte så många som kan flytta poster så jag lägger upp lite information här också.
Grundpriset för Model S 60 borde bli ca 675 000 utifrån denna beräkning: 525k NOK/630k NOK * 808k SEK = 673 333 SEK. Dual lägger sedan på ca 55 000 för Model S 70D och bör nog ligga på ungefär samma för Model S 60D.
EDIT (skulle svara på min egna post men redigerade den visst istället):
Priset i Sverige för ingångsmodellen blev 748 600 + 3950:-. Det blev inte 525k NOK i Norge utan 584 800 + avgift. 584 800/630 000*808 000=750 000:- vilket betyder att vi fick bilen lite mer sänkning av ingångspriset än Norge men det rör sig bara om en dryg tusenlapp.
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 12:04
av chpaulin
Detta move pekar mot att samtliga Model 3 kommer ha samma batteristorlek men mjukvarubegränsat i grund. Bygger dock på att spannet inte är större än 55-70kWh i Model 3 och att kostnaden för Tesla är en bråkdel av vad konsumenten måste betala för uppgraderingen.
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 12:09
av Jerker
chpaulin skrev:Detta move pekar mot att samtliga Model 3 kommer ha samma batteristorlek men mjukvarubegränsat i grund. Bygger dock på att spannet inte är större än 55-70kWh i Model 3 och att kostnaden för Tesla är en bråkdel av vad konsumenten måste betala för uppgraderingen.
Ja, kanske... Det ligger ju en vinst i att inte ha så många konfigurationer av hårdvara. Dessutom frestas säkert fler till att köpa uppgraderingen efter ett tag, eller när bilen byter ägare. Mycket billigare än att eftermontera.
Men hur blir det med tullen? Kan man krävas på tull för en programvarumodifiering?
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 12:12
av TiborBlomhall
Det är nog det de ska testa nu, hur många som uppgraderar, ifall det lönar sig eller inte.
Det lät på Teslas Europachef som att de gör det för att motverka dollarkursen och ha ett lockande instegsmodell. "Och så kommer du före i Model 3 kön också" sa han halvt på skoj

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 12:41
av pegs
Dollarkursen? Köper dom inte batterier från Japan? (Annars, intressant drag med en s60...)
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 12:44
av apkungen
pegs skrev:Dollarkursen? Köper dom inte batterier från Japan? (Annars, intressant drag med en s60...)
Jo, tesla varken tjänar eller förlorar på hög dollarkurs men eftersom de bestämt dig att tjäna lika mycket på varje bil oavsett var den säljs så blir den dyrare i Europa, då är det billigare alternativ intressant.
Kanske kommer en snikvariant med bara 200hk bak? Skulle vara coolt
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 12:49
av Zoidberg
Jag har ju nu en hyfsat gedigen erfarenhet av S60 nu ...efter 1 år 4 månader. Model S som enda bil i hushållet.
Det har hunnit bli 5100 mil varav tre road trips i Europa.
Den längsta resan var till Kroatien. Dit ner tog vi oss på två dagskörningar ( utan drivmedelskostnad såklart!). Stannade i 5 dygn i Porec, sedan två dagar hem igen. Räckvidden räckte gott och väl att hoppa över en del SuC längs vägen. Dom står så tätt i Tyskland.
Så jag kan med säkerhet säga att modal S60 är en mycket potent elbil! Den nya varianten lär dessutom ladda snabbare än min då batteriet egentligen är större.
Vill man provköra och känna om prestandan duger i S60 (drygt 300Hk), så finns jag i Kungsbacka/Göteborg. bara att skicka PM. Givetvis får man använda min referral om man känner att jag är värd en referens.
http://---
Efter drygt ett år nu har klarat köra 339km på en körning med 1%kvar i batteriet. Snitthastighet 70-75km/h. Runt 4h30min tog det... sommartid givetvis.
Räkna med 200-250 km vintertid vid motorvägsfart(+moms) ... jag har ingen blyfot.

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 12:59
av apkungen
Den borde få ganska exakt 200 miles eller 32mil på en laddning enligt EPA om man tar 75ans EPA rating gånger 60/75, vilket man brukar kunna komma om man ligger i 90 på motorvägen på sommaren.
Den gamla s 60 kom enligt EPA 208 miles, vilket kan bero på att 60-modellen var lite lättare.
Så den nya borde gå att jämföra med den gamla ganska så väl och jag tror att en 60-modell kommer att sälja bättre nu än vad den gjorde förut pga mer ubyggt laddnätverk. Kanske inte i Sverige men i t.ex. Nederländerna och USA, kanske även Norge trots kallt klimat kan nog köpa 60or rätt bra.
Den fick EPA est 210miles.
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 13:01
av kenhag
Plus att det batteriet kommer att få en otrolig livslängd (om man inte uppgraderar)!
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 13:07
av 12man
frågan jag har, hur snabbt laddas 58->60kwh?
laddar det som ett 75kwh gör mellan 58-60?
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 13:11
av Zoidberg
12man skrev:frågan jag har, hur snabbt laddas 58->60kwh?
laddar det som ett 75kwh gör mellan 58-60?
Kan inte tänka mig att man stryper laddhastigheten? Vore kontraproduktivt då man blockerar en SuC onödigt länge i så fall...
Så ja, jag skulle tro den kommer lada som en 75kwh i spannet 58-60.
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 13:34
av Lembritt
Kommer Supercharger bli tillval igen som på den gamla S60?
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 14:21
av TiborBlomhall
Nu är den uppe på sajten för 748,600 kronor.
Laddhastigheten är inte strypt det sa de explicit.
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 14:22
av TiborBlomhall
Lembritt skrev:Kommer Supercharger bli tillval igen som på den gamla S60?
Supercharging ingår
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 14:23
av bylund
TiborBlomhall skrev:Nu är den uppe på sajten för 748,600 kronor.
Laddhastigheten är inte strypt det sa de explicit.
Eller för 752 550 kr snarare... De har fortfarande inte lyckats lära sig skriva totalsumman.
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 15:06
av TiborBlomhall
En norrman på eventet frågade mig när han såg summan ojdå är växelkursen mellan svenska och norska kronan så dålig? Det var länge sen han kollade.
"Nej" sa jag "men vi har moms"
Sen var han typ

och jag

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 15:31
av Andersen
Zoidberg skrev:
Vill man provköra och känna om prestandan duger i S60 (drygt 300Hk), så finns jag i Kungsbacka/Göteborg. bara att skicka PM. Givetvis får man använda min referral om man känner att jag är värd en referens.
http://---
Efter drygt ett år nu har klarat köra 339km på en körning med 1%kvar i batteriet. Snitthastighet 70-75km/h. Runt 4h30min tog det... sommartid givetvis.
Räkna med 200-250 km vintertid vid motorvägsfart(+moms) ... jag har ingen blyfot.

Ehm, fresta mig inte. Jag landade just I Kungsbacka för en kvällsföreläsning i Stadshuset. Bor du här?

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 15:49
av Zoidberg
15min bort. Ska jag svänga förbi ikväll vid 19?

Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 17:03
av Pontus
Är accelerationen begränsad från 5,4s till 5,8s rent mjukvarumässigt också? Hur är accelerationen i gamla 60kWh?
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 17:16
av Gustafsson
Mycket bra för köparen att kunna prova med 60kWh under en tid. Skulle det sedan inte räcka till går det ju supersmidigt att byta upp sig om man bestämmer sig för det. Tror att många behåller 60kWh dock. Jag skulle definitivt ha kunnat nappa på detta om alternativet hade funnits förra året....Det ekonomiska steget till Tesla är ju annars väldigt stort för de flesta bilägare. Om det kan minskas tror jag det skulle vara mycket enklare att motivera ett köp. Förmånsvärdet bör ju bli riktigt bra och supermiljöpremien procentuellt sett betydligt större dessutom.
Tror detta kan nog bli en bra deal för många.
/70D
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 17:24
av Pontus
Gustafsson skrev:Mycket bra för köparen att kunna prova med 60kWh under en tid. Skulle det sedan inte räcka till går det ju supersmidigt att byta upp sig om man bestämmer sig för det. Tror att många behåller 60kWh dock. Jag skulle definitivt ha kunnat nappa på detta om alternativet hade funnits förra året....Det ekonomiska steget till Tesla är ju annars väldigt stort för de flesta bilägare. Om det kan minskas tror jag det skulle vara mycket enklare att motivera ett köp. Förmånsvärdet bör ju bli riktigt bra och supermiljöpremien procentuellt sett betydligt större dessutom.
Tror detta kan nog bli en bra deal för många.
/70D
Förmånsvärdet är ju en intressant fråga. Vad händer om man uppgraderar, räknas detta då som en extra utrustning dvs 20% av 97 tkr drygt 1.600kr/mån extra i förmånsvärde efter en uppgradering? Eller kommer förmånsvärdet på en 60kWh börja på under 2.000kr vilket det ungefär skulle blir om man värderar de extra batterikapaciteten som extrautrustning och drar av det ifrån dagen 70kWh?
Eller vi kanske är nere under 7,5 basbelopp där det inte kostar 20%.
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 17:38
av matbl
Pontus skrev:Gustafsson skrev:Mycket bra för köparen att kunna prova med 60kWh under en tid. Skulle det sedan inte räcka till går det ju supersmidigt att byta upp sig om man bestämmer sig för det. Tror att många behåller 60kWh dock. Jag skulle definitivt ha kunnat nappa på detta om alternativet hade funnits förra året....Det ekonomiska steget till Tesla är ju annars väldigt stort för de flesta bilägare. Om det kan minskas tror jag det skulle vara mycket enklare att motivera ett köp. Förmånsvärdet bör ju bli riktigt bra och supermiljöpremien procentuellt sett betydligt större dessutom.
Tror detta kan nog bli en bra deal för många.
/70D
Förmånsvärdet är ju en intressant fråga. Vad händer om man uppgraderar, räknas detta då som en extra utrustning dvs 20% av 97 tkr drygt 1.600kr/mån extra i förmånsvärde efter en uppgradering? Eller kommer förmånsvärdet på en 60kWh börja på under 2.000kr vilket det ungefär skulle blir om man värderar de extra batterikapaciteten som extrautrustning och drar av det ifrån dagen 70kWh?
Eller vi kanske är nere under 7,5 basbelopp där det inte kostar 20%.
All extrautrustning ska alltid räknas in i förmånsvärdet. Allt annat är skattebrott.
Fast det finns en lagskrivning som skv inte lyckats hantera korrekt...
Två i övrigt identiska bilar där allt som skiljer är batteristorleken borde få lika förmånsvärde.
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 17:59
av Pontus
matbl skrev:Pontus skrev:Gustafsson skrev:Mycket bra för köparen att kunna prova med 60kWh under en tid. Skulle det sedan inte räcka till går det ju supersmidigt att byta upp sig om man bestämmer sig för det. Tror att många behåller 60kWh dock. Jag skulle definitivt ha kunnat nappa på detta om alternativet hade funnits förra året....Det ekonomiska steget till Tesla är ju annars väldigt stort för de flesta bilägare. Om det kan minskas tror jag det skulle vara mycket enklare att motivera ett köp. Förmånsvärdet bör ju bli riktigt bra och supermiljöpremien procentuellt sett betydligt större dessutom.
Tror detta kan nog bli en bra deal för många.
/70D
Förmånsvärdet är ju en intressant fråga. Vad händer om man uppgraderar, räknas detta då som en extra utrustning dvs 20% av 97 tkr drygt 1.600kr/mån extra i förmånsvärde efter en uppgradering? Eller kommer förmånsvärdet på en 60kWh börja på under 2.000kr vilket det ungefär skulle blir om man värderar de extra batterikapaciteten som extrautrustning och drar av det ifrån dagen 70kWh?
Eller vi kanske är nere under 7,5 basbelopp där det inte kostar 20%.
All extrautrustning ska alltid räknas in i förmånsvärdet. Allt annat är skattebrott.
Fast det finns en lagskrivning som skv inte lyckats hantera korrekt...
Två i övrigt identiska bilar där allt som skiljer är batteristorleken borde få lika förmånsvärde.
Lite vad jag var ute efter är kommer förmånsvärdet vara det samma för en bil som köps som en 75a från fabrik som för en 60a som uppgraderas i efterhand?
Re: 60 kWh kommer tillbaka (typ)
Postat: 09 jun 2016 18:09
av TiborBlomhall
Borde bli för det är samma bil vi snackar om i slutändan.
Men jag har en känsla av att Skatteverket är kvar i förra århundradet
