Sida 1 av 2

X60D

Postat: 02 jul 2016 10:36
av Remuz
Skulle X60D klara sig mellan SuC? 417km på en 75D borde ge cirka 345km på 60D. Skulle det räcka mellan de flesta SuC en vinter med värmen på i motorvägsfart. I pris borde den hamna runt 850k, så det kanske inte blir tillräckligt tilltalande ändå?

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 11:20
av Zoidberg
Vår vi har kört till Kroatien, Paris, Alperna mm. med vår S60. Enbart med hjälp av Tesla SuC. Längsta sträckkörning har jag för mig var i fjol, när vi körde drygt 27mil mellan två SuC i Tyskland. Men just där har man idag byggt fler SuC, så den sträckan är halverad idag.

Är det någon speciell plats i Europa du tittar på?

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 11:29
av Gustafsson
I 99 fall av 100 skulle det gå kanonbra dvs > 20 mil. Men i värsta vinterförhållanden med tjock snömodd är det nog ändå tryggt att också ha en alternativ laddmöjlighet. (Chademo). Motorvägsfart lär dock vara nåt helt annat under sådana förhållanden. Jag drar mig inte för att tänja på gränserna och kör regelbundet 32 mil med min S och laddar då bara till 90% dessutom. Brukar se svårt ut på tripkurvan, men har kvar ca 3 mil ändå. I mitt fall med adaptiv farthållare + norsk landsväg ( med fjällövergångar). I värsta vintervädret med tjock modd kom jag lite över 25 mil och fick plocka fram chademon för säkerhets skull...
/70D

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 14:09
av Remuz
Zoidberg skrev:
Är det någon speciell plats i Europa du tittar på?
Jag kör mest E20 från Stockholm till GBG. Har sommartorp cirka 2km från SuC Ljung och släkt i GBG/Alingsås.

Har en vän med sommarhus utanför Marseille som skulle vara trevligt att besöka, men då är det ju optimala körförhållanden som gäller.

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 14:28
av vigge50
Remuz skrev:
Skulle X60D klara sig mellan SuC? 417km på en 75D borde ge cirka 345km på 60D. Skulle det räcka mellan de flesta SuC en vinter med värmen på i motorvägsfart. I pris borde den hamna runt 850k, så det kanske inte blir tillräckligt tilltalande ändå?
Problemet är att ett batteri laddar långsammare ju närmre 100% du kommer vilket gör att om de är 20 mil mellan laddarna så måste då stå nästa 1 timme på varje laddare vilket leder till långa resetider och ökar risken för köer på laddarna.

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 14:45
av lator
vigge50 skrev:
Remuz skrev:
Skulle X60D klara sig mellan SuC? 417km på en 75D borde ge cirka 345km på 60D. Skulle det räcka mellan de flesta SuC en vinter med värmen på i motorvägsfart. I pris borde den hamna runt 850k, så det kanske inte blir tillräckligt tilltalande ändå?
Problemet är att ett batteri laddar långsammare ju närmre 100% du kommer vilket gör att om de är 20 mil mellan laddarna så måste då stå nästa 1 timme på varje laddare vilket leder till långa resetider och ökar risken för köer på laddarna.
Men om det fortfarande är ett 75-batteri så tappar det ju inte fart vid laddning till 100%...

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 14:46
av vigge50
lator skrev:
vigge50 skrev:
Remuz skrev:
Skulle X60D klara sig mellan SuC? 417km på en 75D borde ge cirka 345km på 60D. Skulle det räcka mellan de flesta SuC en vinter med värmen på i motorvägsfart. I pris borde den hamna runt 850k, så det kanske inte blir tillräckligt tilltalande ändå?
Problemet är att ett batteri laddar långsammare ju närmre 100% du kommer vilket gör att om de är 20 mil mellan laddarna så måste då stå nästa 1 timme på varje laddare vilket leder till långa resetider och ökar risken för köer på laddarna.
Men om det fortfarande är ett 75-batteri så tappar det ju inte fart vid laddning till 100%...
Sant :D

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 15:02
av Zoidberg
Nya S60 laddar 0-100 lika fort som S75 laddar 0-80%. Borde betyda runt 40min. Får se när den kommer ut på vägarna! :)

Vad gäller resor mellan Stockholm och Göteborg så har jag gjort den ett par gånger nu. Kör man via ödeshög-Jönköping så är det 20-22mil till göteborg utan SuC laddare. Det klarar man. Men man får naturligt vis ha någon form av destinationsladdare tillgänglig när man kommer fram.

Så frågan är då, ska man betala ca90K mer för att får ett 75kwh batteri? Eller ska man betala ca 7000 för en cahdemo adapter + några hundra till för ett abonnemang?

För mig var valet lätt. Jag plaerar gärna min resa med ett laddstopp extra (när jag ska köra långt) istället och spara (snåla?) in på de sista 80K
Men så reser jag också rätt sällan mer än 20-30mil på en dag.

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 15:48
av bullen
Med ditt körmönster känns det inte som något problem. För min del skulle det va skitstruligt då jag ofta åker dagsturer på 50-60 mil utan Suc på flera sträckor. Då känns min S85D för klen. Skulle betala mycket för o byta till en 120 om det fanns

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 16:36
av Remuz
Vore toppen med en X60 utan D för 800k. Med luftfjädring, 6sits och krok blir det väl runt 870k då.

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 17:08
av Zoidberg
Remuz skrev:
Vore toppen med en X60 utan D för 800k. Med luftfjädring, 6sits och krok blir det väl runt 870k då.
Hade inte varit fel alls för en standard svensson familj! :D

Re: X60D

Postat: 02 jul 2016 17:44
av Remuz
Zoidberg skrev:
Remuz skrev:
Vore toppen med en X60 utan D för 800k. Med luftfjädring, 6sits och krok blir det väl runt 870k då.
Hade inte varit fel alls för en standard svensson familj! :D
Vi tjänar för lite bara:'(

Jag skulle använda SuC cirka 4ggr per år gissar jag, resterande tid kör jag Max 10 mil på en dag

Re: X60D

Postat: 03 jul 2016 10:09
av apkungen
Hela grejen med tesla är ju att den har lång räckvidd och även väldigt pålitlig räckvidd. I motsats till en renault zoe. Zoen kan komma 18mil på en laddning om man kör väldigt lugna långa stadsturer, max 70km/h. Men den kan också komma 5mil i 120 i motvind med värme på i regn. Det är helt oanvändbart. Om en model x kostar 800k eller 900k spelar mindre roll när en 60-modell skulle börja hamna i krokarna där det faktiskt blir jobbigt att köra mellan SuC. En x60 skulle rent av kanske försämra teslas rykte.

Re: X60D

Postat: 03 jul 2016 10:23
av Remuz
Frågan var dock ställd utifrån mitt behov som jag gissar inte är unikt. Jackor normalt runt 5mil om dagen och 4ggr om året kör jag långt. S60 passar mig inte då jag kör ofta med släp, samma 5 mil.

De 4ggr jag kör långt vill jag komma mellan SuC, mer behövs inte. Har barn så en kisspaus tar normalt 30min

Re: X60D

Postat: 03 jul 2016 11:43
av 18650
Remuz skrev:
Frågan var dock ställd utifrån mitt behov som jag gissar inte är unikt. Jackor normalt runt 5mil om dagen och 4ggr om året kör jag långt. S60 passar mig inte då jag kör ofta med släp, samma 5 mil.

De 4ggr jag kör långt vill jag komma mellan SuC, mer behövs inte. Har barn så en kisspaus tar normalt 30min
NV-200 för dig.

Re: X60D

Postat: 03 jul 2016 11:48
av LarsL
Ja, tänkte samma med det körmönstret så går det ju lika bra med en mindre och billigare bil. Tyvärr saknar de ju dragkrok för det mesta.

Re: X60D

Postat: 03 jul 2016 12:52
av Remuz
Mindre blir svårt, fyra barn och fru att frakta. Har 7sits Toyota idag.

Re: X60D

Postat: 03 jul 2016 15:15
av apkungen
Nv200 kommer man långt med men inget drag. Inte långt som i sträcka utan långt som i att platsen i den räcker för det mesta.

Re: X60D

Postat: 03 jul 2016 23:09
av 18650
Remuz skrev:
Mindre blir svårt, fyra barn och fru att frakta. Har 7sits Toyota idag.
Ni kan ju köpa och driva en nv200 var för 1/4 av vad en enda X kostar.

Re: X60D

Postat: 13 jul 2016 14:14
av Remuz
Där kom den ju :)

Gissade fel på en mil med räckvidden

Re: X60D

Postat: 13 jul 2016 15:39
av TeslaFool
Zoidberg skrev:
Nya S60 laddar 0-100 lika fort som S75 laddar 0-80%. Borde betyda runt 40min. Får se när den kommer ut på vägarna! :)

Vad gäller resor mellan Stockholm och Göteborg så har jag gjort den ett par gånger nu. Kör man via ödeshög-Jönköping så är det 20-22mil till göteborg utan SuC laddare. Det klarar man. Men man får naturligt vis ha någon form av destinationsladdare tillgänglig när man kommer fram.

Så frågan är då, ska man betala ca90K mer för att får ett 75kwh batteri? Eller ska man betala ca 7000 för en cahdemo adapter + några hundra till för ett abonnemang?

För mig var valet lätt. Jag plaerar gärna min resa med ett laddstopp extra (när jag ska köra långt) istället och spara (snåla?) in på de sista 80K
Men så reser jag också rätt sällan mer än 20-30mil på en dag.
Mindre detalj men Chademo adapter ligger på ca 5.300 idag, 4.800 om man köper den från TeslaBjörn :) jag tänkte ta den på företaget så det blir ännu billigare där. Någon som har låtit företaget stå för tillbehör? Typ gummimattor, performancepedaler o dylikt?

Re: X60D

Postat: 14 jul 2016 10:27
av grenhall
TeslaFool skrev:
Zoidberg skrev:
Nya S60 laddar 0-100 lika fort som S75 laddar 0-80%. Borde betyda runt 40min. Får se när den kommer ut på vägarna! :)

Vad gäller resor mellan Stockholm och Göteborg så har jag gjort den ett par gånger nu. Kör man via ödeshög-Jönköping så är det 20-22mil till göteborg utan SuC laddare. Det klarar man. Men man får naturligt vis ha någon form av destinationsladdare tillgänglig när man kommer fram.

Så frågan är då, ska man betala ca90K mer för att får ett 75kwh batteri? Eller ska man betala ca 7000 för en cahdemo adapter + några hundra till för ett abonnemang?

För mig var valet lätt. Jag plaerar gärna min resa med ett laddstopp extra (när jag ska köra långt) istället och spara (snåla?) in på de sista 80K
Men så reser jag också rätt sällan mer än 20-30mil på en dag.
Mindre detalj men Chademo adapter ligger på ca 5.300 idag, 4.800 om man köper den från TeslaBjörn :) jag tänkte ta den på företaget så det blir ännu billigare där. Någon som har låtit företaget stå för tillbehör? Typ gummimattor, performancepedaler o dylikt?
Säljer TeslaBjørn Tesla-prylar?

Re: X60D

Postat: 14 jul 2016 11:47
av LarsL
18650 skrev:
Remuz skrev:
Mindre blir svårt, fyra barn och fru att frakta. Har 7sits Toyota idag.
Ni kan ju köpa och driva en nv200 var för 1/4 av vad en enda X kostar.
En Tesla Model X är världens säkraste SUV, Nissan NV200 är en av de mest osäkra bilar som säljs i Sverige (ja urdåligt Nissan! Tre stjärnor tror jag den fått). För mig är det en helt avgörande skillnad, man ska inte jämföra äpplen med äppelmos.

Re: X60D

Postat: 14 jul 2016 18:51
av Zoidberg
Nu har Tesla fått förhöjda restvärden på model X med 4%.

Så en X60D med 2000mil blir det 45% restvärde på 5år.

Ni som är sugna får gärna använda min länk så jag får domdär jädra fälgarna. :D
http://---

Hörde även att om man bekräftat sin S men ångrar sig och vill ha en X så går det bra såläge bilen inte gårr i produktion.

Re: X60D

Postat: 14 jul 2016 19:14
av HelectriC
Zoidberg skrev:
Nu har Tesla fått förhöjda restvärden på model X med 4%.

Så en X60D med 2000mil blir det 45% restvärde på 5år.

Ni som är sugna får gärna använda min länk så jag får domdär jädra fälgarna. :D
http://---

Hörde även att om man bekräftat sin S men ångrar sig och vill ha en X så går det bra såläge bilen inte gårr i produktion.
Vågar du köra med 21" med tanke på räckvidden då? :?