Sida 4 av 5

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 25 dec 2016 13:30
av Gustafsson
vigge50 skrev:
Gustafsson skrev:
Phuset druvan har 540 platser. Om 4 av dessa är upptagna av laddande elbilar skulle kostnaden för elen bli ca 500 kr /timme, räknat på 100kW laddning totalt. Det ger ca 1kr/tim extra i avgift om man slår ut det på alla bilar i phuset (även elbilens betalar detta).
Det leder till ett mycket enklare system där laddning ingår i pavgiften och inget krångel. För den mindre bemedlade som kanske kör en gammal dieselPeugeot skulle det kosta ett par kronor extra. Det tycker inte jag borde uppröra någon, men ändå ge en väldigt smidig lösning för elbilister även från Linköping med omnejd.
Ett par kronor extra kan bli mycket i längden. Om en person använder det parkeringshuset under arbetsdagen så blir det kanske 50 kr extra i veckan och 200 kr extra i månaden. Om den ägaren kör fyra mil per dag och bilen drar 0,7 l/milen så drar den bilen 4*20*0,7=56 liter. Detta betyder att det motsvarar ökad bränslekostnader på 4 kr/litern. Nu drabbar detta långt ifrån alla men om en politiker hade kommit med förslaget att höja priset på bensin med 2 kr/litern för att ge alla elbilsägare gratis laddning så skulle kritiken bli massiv. Elbilar subventioneras redan och vissa kommuner erbjuder redan gratis laddning för skattepengar men att avgifter på fossila bilar ska gå till att ge elbilar gratis el vilket skulle vara väldigt likt detta tror jag inte blir populärt.
Har inget emot matematiken i ditt resonemang, men det är ändå ett osannolikt scenario.
Dels parkerar ingen till timpris dagligen i ett dyrt p-hus då det finns månadsabonnemang för storparkerare, dels tror jag att just sparsamma Linköpingsbor undviker att använda P-hus dagligen då det är påtagligt dyrt att parkera där ofta. Ditt resonemang är helt enkelt inte applicerbart på mer än ett fåtal individer om ens någon.
Jag tror också att lite fantasi när det gäller finansieringen skulle kunna få fram bra lösningar. Näringsidkarna i centrum upplever ju en svår konkurrens med köpcentra utanför staden (där man har gratis P och gratis laddning av elbil f.ö.). Det är ju ingen slump eller enbart av grön iver som Kamprad erbjuder "gratis" laddning för elbilister. Det är klart att alla IKEA-kunder är med och betalar det. Har inte hört några protester om det, tvärtom applåderas dessa initiativ här på forumet. Kostar el i Mall of Scandinavia något extra ?
Vore jag en av de näringsidkarna i city skulle jag gladeligen sponsra elen för laddning i centrum med några hundra om året för att under några timmar behålla elbilskunderna i området shopping/bio/fika ja vad du vill. Om dessa butiker dessutom fick en skylt "Vi stöder ett grönt centrum" eller nåt att sättas i skylten tror jag inte det är några problem att skaka fram kostnaden för elen.
När elbilarna blir "var hens egendom" blir saken förstås lite annorlunda, men då är det ju fullt rimligt att alla parkerare bidrar till elkostnaden.
Parkera och betala på vanligt vis, så enkelt måste det vara att ha elbil, annars kommer laddstolparna att damma igen oanvända.
/70D
/Prius plug-in

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 25 dec 2016 18:20
av Schelin
Tycker förbränningsbilar ska betala min el samt min sjukförsäkring då jag tvingas andas in deras skit. Och egoistisk sett borde de gärna betala för att de och deras barn slipper andas mina avgaser.

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 25 dec 2016 20:55
av JFAH
Schelin skrev:
Tycker förbränningsbilar ska betala min el samt min sjukförsäkring då jag tvingas andas in deras skit. Och egoistisk sett borde de gärna betala för att de och deras barn slipper andas mina avgaser.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Nu har man ju iofs redan ett system som är i akt och meningen tänkt för ta ut avgifter på fossilbränsle och föra över pengarna till insatser av exakt denna typ. Och det råder ju en bred acceptans (bland riksdagsledamöter i vart fall) för att höja den med sisådär 20öre per år. Den kallas för koldioxidskatt och hela bevekelse grunden för den var exakt just detta. Sedan att den i praktiskt hänseende inte har använts och för den delen inte kommer användas för detta ändamål (politiker är inte dumma i huvudet, de vill inte bli av med intäkten, så de aktar sig nogsamt för några som helst verksamma åtgärder som skulle ta bort inkomsten) än annan femma.

Om endast 10 procent av ett enda års koldioxidskatteinkomst faktiskt användes på det ändamål som det sägs att det skal användas till skulle vi kunna tapetsera Sveriges hela yta med snabbladdare.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 26 dec 2016 14:59
av karlericgustav
nicklasandersson skrev:

Nu handlar det mycket om att se till att laddplatserna är lediga i parkeringshusen. Sist jag var där så var jag enda laddande elbilen och det fanns en ledig plats till. Övriga var upptagna av fossilbilar.

Skyltningen verkar inte räcka?!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dukaten (som bestämmer helt över skyltningen i sina P-hus) ska förtydliga skyltningen och skylta även vid infarten. Om du orkar får du gärna höra av dig till dem och berätta om problemet för att få dem att skynda på, är fint med input från en verklig kund och inte bara från oss som jobbar med frågan.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 26 dec 2016 18:46
av Gustafsson
Kan förstå att folk chansar före jul när det är extremt mycket folk som behöver p-plats, vi får se i morrn när jag åker dit å provladdar :-).
/70D

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 27 dec 2016 21:40
av Gustafsson
Många ICE i den nya ladd-avdelningen av p-huset druvan idag, alla utom en Prius (ej laddbar) backade dock snällt ut igen när de läst skyltarna ordentligt.
Inga problem att ladda, jag var ensam att ladda, fick i 25 kWh via 11kW typ 2 medan nödvändiga bestyr på staden gjordes. Funkade klockrent.
35 spänn för parkeringen å 125 spänn för laddningen.

Nån kommersiell succé lär det inte bli att ladda här, för att uttrycka sig försiktigt, men bra för de som måste...
OK med snabb DC laddning för 5kr kWh möjligen, men med den här prisbilden och AC laddning, blir det nog snart dags att montera ner boxarna igen, tyvärr.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 27 dec 2016 22:01
av Jerker
Gustafsson skrev:
Många ICE i den nya ladd-avdelningen av p-huset druvan idag, alla utom en Prius (ej laddbar) backade dock snällt ut igen när de läst skyltarna ordentligt.
Inga problem att ladda, jag var ensam att ladda, fick i 25 kWh via 11kW typ 2 medan nödvändiga bestyr på staden gjordes. Funkade klockrent.
35 spänn för parkeringen å 125 spänn för laddningen.

Nån kommersiell succé lär det inte bli att ladda här, för att uttrycka sig försiktigt, men bra för de som måste...
OK med snabb DC laddning för 5kr kWh möjligen, men med den här prisbilden och AC laddning, blir det nog snart dags att montera ner boxarna igen, tyvärr.
Det är dyrt, men när man verkligen behöver så är det bra att det finns och då är det värt kostnaden.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 27 dec 2016 22:09
av Gustafsson
Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Många ICE i den nya ladd-avdelningen av p-huset druvan idag, alla utom en Prius (ej laddbar) backade dock snällt ut igen när de läst skyltarna ordentligt.
Inga problem att ladda, jag var ensam att ladda, fick i 25 kWh via 11kW typ 2 medan nödvändiga bestyr på staden gjordes. Funkade klockrent.
35 spänn för parkeringen å 125 spänn för laddningen.

Nån kommersiell succé lär det inte bli att ladda här, för att uttrycka sig försiktigt, men bra för de som måste...
OK med snabb DC laddning för 5kr kWh möjligen, men med den här prisbilden och AC laddning, blir det nog snart dags att montera ner boxarna igen, tyvärr.
Det är dyrt, men när man verkligen behöver så är det bra att det finns och då är det värt kostnaden.
Oumbärligt och inte mycket pengar när det verkligen behövs, men jag skulle hellre se en mer kreativ prissättning så att laddarna verkligen används, oanvända blir de dyra för alla.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 27 dec 2016 23:17
av bylund
Gustafsson skrev:
Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Många ICE i den nya ladd-avdelningen av p-huset druvan idag, alla utom en Prius (ej laddbar) backade dock snällt ut igen när de läst skyltarna ordentligt.
Inga problem att ladda, jag var ensam att ladda, fick i 25 kWh via 11kW typ 2 medan nödvändiga bestyr på staden gjordes. Funkade klockrent.
35 spänn för parkeringen å 125 spänn för laddningen.

Nån kommersiell succé lär det inte bli att ladda här, för att uttrycka sig försiktigt, men bra för de som måste...
OK med snabb DC laddning för 5kr kWh möjligen, men med den här prisbilden och AC laddning, blir det nog snart dags att montera ner boxarna igen, tyvärr.
Det är dyrt, men när man verkligen behöver så är det bra att det finns och då är det värt kostnaden.
Oumbärligt och inte mycket pengar när det verkligen behövs, men jag skulle hellre se en mer kreativ prissättning så att laddarna verkligen används, oanvända blir de dyra för alla.
Ja, än så länge så är dyra att man bara laddar där om man måste, och med tanke på hur få elbilar det ändå finns än så länge är ju risken att ägaren drar slutsatsen att dessa laddplatser bara tar upp yta utan att vara till nytta, och skruvar ner dem. Clever har nog inga problem med detta, de har ekonomiska muskler och tänker långsiktigt, men p-husägaren kan tänkas bli less.

Lägre pris hade nog givit högre omsättning. När det sedan börjar vara fullt på platserna kan man ju justera priset uppåt.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 28 dec 2016 02:30
av joel80
11kw-laddning bör ju inte kosta mycket mer än elpriset kan jag tycka.. Max 2.50kr/kwh... Ska man ta 5kr/kwh gäller det att erbjuda rejäl snabbladdning.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 28 dec 2016 08:44
av mans71
joel80 skrev:
11kw-laddning bör ju inte kosta mycket mer än elpriset kan jag tycka.. Max 2.50kr/kwh... Ska man ta 5kr/kwh gäller det att erbjuda rejäl snabbladdning.
Precis. Annars väljer man väll att snabbladda på t.ex. Clever mitt emot IKEA med gratis parkering under tiden? Känns som Clever/Linköpings kommun behöver fundera ett varv till på prissättningen...

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 28 dec 2016 09:10
av bylund
Eller i grann-p-huset utan att ladda, om man inte verkligen behöver. Samtidigt finns det ju en fördel med dessa priser: Det är ju garanterat inte kö när man verkligen behöver, om nu platserna inte besätts av fossilbilar så klart.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 28 dec 2016 10:18
av Christina
Kommer dubbelladdaren tillbaka ? Klarar mig inte utan den.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 28 dec 2016 10:29
av mans71
Christina skrev:
Kommer dubbelladdaren tillbaka ? Klarar mig inte utan den.
Beställde min med en-och-halv-laddaren, typ. Ska väll göra det lite snabbare iaf vid en typ2-stolpe om jag fattat det hela rätt.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 01 feb 2017 11:57
av Svenssons
Christina skrev:
Kommer dubbelladdaren tillbaka ? Klarar mig inte utan den.
Skulle dubbelladdare komma tillbaka så skulle det bli 2*24A-laddare och då skulle man kunna ladda med 33kW på en del laddstolpar. Verkar dock på en del uppgifter som att de nya bilarna inte har utrymme för en extra laddare. Man kan dock hoppas att de hittar platsen men tror inte att det kommer att komma till dagens bilar med 1,5-laddaren.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 01 feb 2017 15:36
av bylund
Men de skulle ju kanske kunna få in en ny typ av 22 kW-laddare. Det måste ju inte vara just en dubbelladdare.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 01 feb 2017 15:42
av Svenssons
bylund skrev:
Men de skulle ju kanske kunna få in en ny typ av 22 kW-laddare. Det måste ju inte vara just en dubbelladdare.
Sant, jag länkade till denna för 1,5 år sedan och hoppades ett tag att det var den nya laddaren till min kommande Model X när det kom fram att de plockat bort dubbelladdar-alternativet och satt i ny laddare:

http://www.plugincars.com/brusa-aims-re ... -124274.ht

Laddaren från Brusa liknar i ytterformatet väldigt mycket Teslas laddare och den skulle säkert passa i både nya och gamla bilar.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 24 nov 2017 13:55
av Peje85
Hej!

Första posten i detta fantastiska forum och inser att jag kanske är lite "off-topic" (men ändå inte). Går just i tankarna om att beställa en Model S, men har ett slutligt orosmoment, kommer jag kunna köra ner den i det något knixiga garaget till lägenheten där jag bor för att kunna ladda den? Undrar därför om det möjligtvis finns någon befintlig Tesla-ägare i Linköping som kan tänka sig att ställa upp och hjälpa mig att testa, gärna i helgen, innan jag slutligen bestämmer mig? Är en 85D, med standardfjädring, jag önskar kunna jämföra med. Det skulle vara väldigt uppskattat :)

OaO!

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 24 nov 2017 15:26
av Gustafsson
Peje85 skrev:
Hej!

Första posten i detta fantastiska forum och inser att jag kanske är lite "off-topic" (men ändå inte). Går just i tankarna om att beställa en Model S, men har ett slutligt orosmoment, kommer jag kunna köra ner den i det något knixiga garaget till lägenheten där jag bor för att kunna ladda den? Undrar därför om det möjligtvis finns någon befintlig Tesla-ägare i Linköping som kan tänka sig att ställa upp och hjälpa mig att testa, gärna i helgen, innan jag slutligen bestämmer mig? Är en 85D, med standardfjädring, jag önskar kunna jämföra med. Det skulle vara väldigt uppskattat :)

OaO!
Hej
Är inte hemma denna helgen men nästa kan funka. Kan säga så mycket att teslan är bra på mycket, men inte på knixiga garagenedfarter...

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 24 nov 2017 16:17
av Leo
Långt axelavstånd och normal markfrigång gör att luftfjädring är att föredra vid tex tvära garagenedfarter. Dessutom kan den programmeras att alltid höja sig automatiskt då man kommer dit.

Re: 250 nya laddare i Linköping

Postat: 24 nov 2017 18:50
av Mikael Karlberg
Skicka ett PM till mig så kan det nog lösa sig. Har visserligen luftfjädring men jag tror att den i standardläge är något lägre än bilar med fjädrar.