Sida 1 av 3

Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 13:31
av djFabbe
Hej!

En fundering/spekulation som drabbade mig i natt när jag låg och funderade på min nyligen beställda Model S: Tänk om Tesla skulle introducera möjligheten till solpanel på taket på bilen! Som extrautrusning när man köper bilen då, tänker jag. Låter kanske inte som en designmässig så snygg lösning, men jag tänker att just Teslas design med potentiellt annan färg på taket (som med soltaket på Model S tex) skulle det inte bli så tokigt.

Det som är lockande med idén är ju att de som bor i soligare länder kanske som bäst skulle kunna hoppa över laddningen någon dag om bilen står ute på dagen vid fint väder (hemma och på jobbet) - om de pendlar kortare avstånd. Således den trådlösa laddning vi alla egentligen vill ha! Säkerligen skulle man kunna vinna någon kilometer i räckvidd vid körning i dagsljus också. Frågan är dock om det skulle bli någon verklig nytta av en solpanel på taket med tanke på den begränsade ytan? Någon som kan siffror bättre än jag som vill hjälpa mig räkna? :-)

Re: Solpaneler på taket på en Tesla?

Postat: 09 jul 2016 13:44
av apkungen
Det ger i princip ingenting på räckvidden. Kanske 2km/kvm solcell vid en perfekt solig dag.

Men finansiellt känns det klockrent tycker jag. Lagringen finns redan där, batterierna. Och installationen går jättelätt iom att tillverkningen av bilen och monteringen sker på löpande band. Om de kommer på ett enkelt och billigt sätt som gör att man kan få solceller över hela model 3s långa tak (de har ju köpt solar city nu) där tillvalet kostar 5000kr för 3kvm solceller med 20% verkningsgrad så kan man spara 1000kr/år i Sverige om den står ute jämt. En återbetalningstid på 5år är riktigt bra i energisektorn. Det skulle faktiskt kunna kosta så mycket som 20kkr och det skulle ändå vara ok för många.

Re: Solpaneler på taket på en Tesla?

Postat: 09 jul 2016 13:49
av djFabbe
apkungen skrev:
Det ger i princip ingenting på räckvidden. Kanske 2km/kvm solcell vid en perfekt solig dag.

Men finansiellt känns det klockrent tycker jag. Lagringen finns redan där, batterierna. Och installationen går jättelätt iom att tillverkningen av bilen och monteringen sker på löpande band. Om de kommer på ett enkelt och billigt sätt som gör att man kan få solceller över hela model 3s långa tak (de har ju köpt solar city nu) där tillvalet kostar 5000kr för 3kvm solceller med 20% verkningsgrad så kan man spara 1000kr/år i Sverige om den står ute jämt. En återbetalningstid på 5år är riktigt bra i energisektorn. Det skulle faktiskt kunna kosta så mycket som 20kkr och det skulle ändå vara ok för många.
Låter som du har koll! Redovisa gärna hur du räknat om du vill och har lust! :-)

Sedan tänker jag också att det finns många andra länder där det säkert hade blivit väldigt populärt.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 13:49
av mati
Hm, vad kan man räkna med att få ut på Model S takyta? Om vi antar att en solcell levererar 150W/m^2 (eller något mer) så får man kanske ut max 200W totalt, alltså 0,2kW. På en timme laddar du alltså ungefär 1km räckvidd. Samtidigt käkar bilen lite ström när den står parkerad. Vet inte hur mycket det faktiskt är. Summan blir alltså kanske 0,5km/timme eller så. Om man inte har så långt till jobbet och om man bor i ett land där solen inte lyser med sin frånvaro så, visst, bättre än ingenting är det ju.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 13:51
av djFabbe
mati skrev:
Hm, vad kan man räkna med att få ut på Model S takyta? Om vi antar att en solcell levererar 150W/m^2 (eller något mer) så får man kanske ut max 200W totalt, alltså 0,2kW. På en timme laddar du alltså ungefär 1km räckvidd. Samtidigt käkar bilen lite ström när den står parkerad. Vet inte hur mycket det faktiskt är. Summan blir alltså kanske 0,5km/timme eller så. Om man inte har så långt till jobbet och om man bor i ett land där solen inte lyser med sin frånvaro så, visst, bättre än ingenting är det ju.
Teslorna kan väl knappast dra 100W på stand-by? Det är väl bara lite 3G-uppkoppling och en CPU som ska vara igång tänker jag? Borde var väldigt lik konsumtion som för en mobiltelefon?

Re: Solpaneler på taket på en Tesla?

Postat: 09 jul 2016 13:58
av mati
apkungen skrev:
... Kanske 2km/kvm solcell vid en perfekt solig dag...
Hur kommer du fram till det? Även om du räknar med en verkningsgrad på 20% så får du väl inte mer än 0,2kW/kvm. Och då är det överkant. Verkningsgraden brukar vara lägre, samtidigt som det förutsätter mycket sol. Verkningsgraden sjunker dessutom något vid värme.
Om man nu räknar 0,2kW så är det ungefär 1km i timmen. Ingen aning vilken takyta Model S har. Kan man använda bakrutan också tro? Då kommer man eventuelllt upp till 2km/tim. Men inte per kvm.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 14:03
av mati
djFabbe skrev:
Teslorna kan väl knappast dra 100W på stand-by? Det är väl bara lite 3G-uppkoppling och en CPU som ska vara igång tänker jag? Borde var väldigt lik konsumtion som för en mobiltelefon?
Vet inte. 100W är nog lite mycket kanske. Teslan förbrukar 1% batteri per dygn när den inte står på laddning. Vad är det då...? Ähhm... 30W nåt sånt? Orkar inte räkna.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 14:07
av mati
Oavsett, även om det bara skulle räcka för att hålla batteriet vid liv så kan det vara mycket användbart med solceller på taket för bilar som står parkerade en längre tid utan laddning. T.ex. på en flyplatsparkering under semestern.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 14:08
av bullen
2kvm borde ge ca 0.2 kw.
10h per dag ger då 2kwh/dag. Med 1 kr / kwh skulle det bli 60:- per sommarmånad. Kanske 3-400:- per år i vårt klimat. Så en investering på 10000:- skulle ta typ 30 år att räkna hem. Då är nog bilen skrotad för länge sedan.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 14:15
av mati
bullen skrev:
2kvm borde ge ca 0.2 kw.
10h per dag ger då 2kwh/dag. Med 1 kr / kwh skulle det bli 60:- per sommarmånad. Kanske 3-400:- per år i vårt klimat. Så en investering på 10000:- skulle ta typ 30 år att räkna hem. Då är nog bilen skrotad för länge sedan.
Håller med. Finansiellt är det vansinne. Men, ärligt talat, är inte själva bilägandet ochså finansiellt vansinne? När man är så tokig och köper en aluminiumlåda på hjul för en mille så är ju en solcell för 10000 peanuts i sammanhanget.
Ts undrade nog snarare om det är tekniskt fördelaktigt att ha solceller på taket. Och det tror jag, det kan det vara.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 14:25
av bullen
Du har nog rätt ang Ts intention Jag läste Apkungens svar och det var mer det jag bemötte.
En mil per dag, kanske två är svårt att se nyttan med. Möjligen för den som saknar laddmöjlighet både hemma o på jobbet.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 14:34
av PoloPrinsen
Det intressanta skulle väl vara utifall du som ägare kan passera gränsen i DIN laddsituation mha ett "solcellspaket". Slippa installera laddning hemma typ.

Exempel. Du laddar varje dag på jobbet , men kan typ bara kräma ur 6A 220V och har ingen hemmaladdning att tillgå (lgh). Men med solcellsladdning så klarar du av att köra din veckopendling merparten av året utan att behöva åka omvägen till en SuC varje torsdag för att komma till jobbet även fredag morgon. Typ nått sådant kanske.

5 kvadratmeter solpaneler (huv, tak, bagagelucka och övre delar av sidorna på bilkarossen) borde kunna ge motsvarande 2 kvadratmeter paneler som är i solen.

25% verkningsgrad ger då 500W/h.
6 timmar sol/dag ger då 3kWh/dag.
4 soldagar/vecka ger 12kWh/v.

Borde kunna motsvara 8 mils körning med nästa (effektivare) generations Tesla. Inte så illa väl?!?
///PP

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 14:50
av drakbane
Tappet ligger med bra sommarväder på 7-8km/dygn
Paneler för att motverka de hade vatt nice.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 15:01
av kenhag
Se tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=5043
Enligt artikeln där kan man få en hyfsad laddning per dag "With five to six hours of sunlight, the thin-film solar cells on the vehicle are able to generate eight to ten kilowatt-hours of power a day, allowing it to travel about 80 km...".

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 15:05
av Svenssons
Tänk på att bilen måste stå i solen och taket i rätt vinkel mot solen. Bara det faktum att bilen måste stå i solen gör ju att när ACn dras igång för att sänka temperaturen så går hela vitsen med solceller bort och mer där till. Effektivare att parkera i skugga utan solceller än i sol med solceller.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 15:26
av ovelundkvist
Ja, och ha solcellerna i rätt vinkel på hustaket istället.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 15:45
av mickeisol
Jo men man behöver ju inte starta AC:en förrän strax innan man ska åka.

Men det är fantastiskt att dom har kommit upp tiil 31,6%verkningsgrad på solcellerna, det innebär att en standardstorleks panel på 1*1,6m skulle ge närmare 500watt, i princip en fördubbling av det som var för en 4-5 år sen (mina är 245watt), och LG som säljer rätt mycket solceller nu har 320wattare i den storleken.

så solcellscanapeer över superchargers i kombination med batterier (kanske inbytta model s batterier kanske) kommer att kunna klara eh hel del laddning av bilarna.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 16:00
av LarsL
Elon Musk har haft alla tänkbara möjligheter att sätta solpaneler på bilen men har uttalat sig om dess totala meningslöshet.
1. Väldigt liten yta, det ger alltså väldigt lite energi.
2. Vinklarna kommer att vara fel emot solen, eftersom aerodynamiken är viktigare.
3. Bilar står ibland i garage eller står i skugga.
4. Vikt, även om det kanske inte är mycket så väger de ändå något, varför släpa på det i onödan.

Så nej, det vore varken häftigt eller vettigt att ha solceller på bilen. Har du de där extra 10-50kkr liggande så är det bättre att använda dem till solceller på ditt tak. Eller om du vill ha längre räckvidd lägg pengarna på batterier.

Re: Solpaneler på taket på en Tesla?

Postat: 09 jul 2016 16:09
av apkungen
mati skrev:
apkungen skrev:
... Kanske 2km/kvm solcell vid en perfekt solig dag...
Hur kommer du fram till det? Även om du räknar med en verkningsgrad på 20% så får du väl inte mer än 0,2kW/kvm. Och då är det överkant. Verkningsgraden brukar vara lägre, samtidigt som det förutsätter mycket sol. Verkningsgraden sjunker dessutom något vid värme.
Om man nu räknar 0,2kW så är det ungefär 1km i timmen. Ingen aning vilken takyta Model S har. Kan man använda bakrutan också tro? Då kommer man eventuelllt upp till 2km/tim. Men inte per kvm.
Aa precis. 200W/kvm. Alltså 200Wh på en timme vilket ger en km räckvidd. Om man kör i 3h innan batteriet är tomt har man alltså puttat in 3km räckvidd.

Re: Solpaneler på taket på en Tesla?

Postat: 09 jul 2016 16:18
av apkungen
djFabbe skrev:

Låter som du har koll! Redovisa gärna hur du räknat om du vill och har lust! :-)

Sedan tänker jag också att det finns många andra länder där det säkert hade blivit väldigt populärt.
I Sverige är solinstrålningen cirka 1150kWh/år/kvm. Antag 25% verkningsgrad så blir det 288kWh/kvm. Om man får in 3kvm på taket innebär det 864kwh på ett år vilket blir ungefär lika många kronor. Mitt överslag stämde inte riktigt med 1000kr men det är i de trakterna.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 16:29
av Mickep
Håller med om att idén är god, men inte praktiskt. Ingen som inte tänker ta livet av någon ställer sig i solen medvetet.
Man behöver alltså ha supereffektiva solceller som kan fungera i skugga. Så summarum är det inte för körlängden man har den utan det är för att driva den sekundära funktionerna som ac / värme och radio och multimedia funktionera när bilen står still. För en icebil kan det verka vettigt då de har små batterier som ofta dras ut när bilen får stå, men nyttan för en elbil är inte alls lika stor( de har redan stort batteri) Såvida effekten man kan få ut motsvarar det bilen drar när den kör. Men då rör vi oss i närheten av perpertium mobile något som gäckat fysiker sedan mänsklighetens gryning.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 16:37
av apkungen
bullen skrev:
2kvm borde ge ca 0.2 kw.
10h per dag ger då 2kwh/dag. Med 1 kr / kwh skulle det bli 60:- per sommarmånad. Kanske 3-400:- per år i vårt klimat. Så en investering på 10000:- skulle ta typ 30 år att räkna hem. Då är nog bilen skrotad för länge sedan.
Bättre att du räknar på solinstrålningen i Sverige på 1kvm horizontell yta vilket är cirka 1150kWh/kvm/år. 10k för 2kvm solceller ger då en återbetalningstid på ca 17år. Inte dåligt för att vara solceller. Och priset på energi kommer nog gå upp i framtiden med mer skatt på det när de tappar

Allt beror ju på kostnaden och arean på solcellerna som man kan få in. En tunnfilm som sätts över hela karossen direkt i tillverkningen kan vara spottstyver i tillverkningen.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 16:40
av bylund
Det är nog bättre att ha solcellerna fast monterade där de alltid gör nytta vid bra väder, och i rätt vinkel för platsen. Parkerar man i garage en dag har man ju dålig nytta av solcellerna den dagen. Fast monterade solceller slipper man dessutom släpa omkring.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 16:45
av apkungen
Visst är det så att solcellerna mår bättre på ett skuggfritt tak i rätt vinkel men då krävs installationskostnader och inverter till växelström o batterilager om man vill utnyttja optimalt. Allt handlar om pris.

Re: Solpaneler på taket på en Model S/X/3?

Postat: 09 jul 2016 22:47
av 18650
apkungen skrev:
Visst är det så att solcellerna mår bättre på ett skuggfritt tak i rätt vinkel men då krävs installationskostnader och inverter till växelström o batterilager om man vill utnyttja optimalt. Allt handlar om pris.
Batterilagret har du ju redan i din Tesla. Det svåra är att få med sig solpanelerna till jobbet på dagen(när solen skiner)