Hotellet som lurade mig på laddning
Postat: 10 jul 2016 08:02
Jag har varit ute och kört min Tesla till Kroatien och är nu på väg tillbaka. Trots att jag har använt massa olika laddsajter och planerat allt in i minsta detals så körde det ihop sig ordentligt i Ostrava i Tjeckien igår.
Jag körde ner Stockholm - Tyskland - Österrike - Slovenien - Kroatien till Split utan problem. På vägen hem tänkte jag köra via Polen så det skulle bli några sträckor utanför supercharger nätverket.
Började från Split och körde till Senj för att supercharga lite mer och fortsätta till Zagreb. I Zagreb bodde jag på hotell Esplande som erbjuder en destinationsladdare. Om den skulle vara upptagen så hade jag som alternativ hittat 3 st chademoladdare i Zagreb som ska vara gratis, men destinationsladdaren var ledig så jag fick fullt med elektroner på natten. Körde vidare från Zagreb via Graz (som erbjuder väldigt mysig lounge när man laddar) och sedan vidare mot Wien. Tyvärr ligger laddaren i Wien ganska off så det blev vara 15 min laddning och istället åkte jag till Ikea norr om stan för att äta och ladda på en chademoladdare från det lokala elbolaget. Det var ganska omständigt att få igång laddningen, men det gick till slut. Fick i mig ca 370 km som skulle räcka till dom 280 km som var kvar till nästa planerade stopp i Ostrava. Med en ganska god marginal så körde jag på ganska fort, ca 140 km/h där det gick köra fort, så elen gick lite snabbare än planerat. Därför gjorde jag ett kort stopp i Vyškov och fick i mig ca 50 km extra från en lokal chademo-laddare för att ha lite marginal. Jag fortsatte resan i ca 140 km/h och kom fram till Ostrava med 90 km batteri kvar. I Ostrava finns ca 4-5 st chademo laddare + flertal 11/22 kWh stolpar. Status på stolarna var lite okänd där flertal recenssioner hävdade att kort krävs och vissa hävdade att laddning är gratis. Så för att vara på säkra sidan hade jag hade mailat med hotellet ParkInn som har en Chademo utanför hotellet och fått till svar
Thank you for your interest in Park inn by Radisson Ostrava.
You can charge your car in front of The Orchard office center, which is next to our hotel.
Jag kommer till hotellet och testar ladda men Chedemoladdaren vill ha ett RFID-kort så jag går till receptionen på hotellet och säger att jag vill ladda min elbil. Damen i receptionen fattar ingenting. Vadå ladda bilen? Menar du tanka bensin? Man kan inte ladda en bil!
Efter en ganska lång diskussion så börjar damen förstå lite grann och säger att det måste fungera att ladda utan kod, så hon säger till mig försöka igen. Jag gör ett nytt försök men meddelandet på skärmen är tydligt - RFID-kort krävs. Tillbaka till receptionen för att förklara elbilsladdning och damen börjar ringa runt. Efter 20 min så erbjuder man mig att ladda från ett förråd på baksidan av hotellet. Jag kör ner bilen och blir riktigt glad när jag ser den röda kontakten. Dessvärre visar det sig att det finns ingen el i uttaget så det får bli 220V Schuko iställer. Jag går upp på rummet och börjar planera för morgondagens rutt upp till Lodz i Polen. 90 km batteri kvar + 14 km/h laddning x 13h ska ge totalt ca 270 km. Sträckan som ska köras är ca 300 km. Så jag måste hitta ett laddalternativ på vägen, eller köra bakom en lastbil i typ 1h. I Katowice finns en Chademo hos en Nissan handlare med det är stängt på helgerna. Eventuellt ska man kunna ringa nån vakt som ska släppa in folk som vill ladda. Då andra alternativ saknas på vägen är detta planen för morgondagen.
Just då ringer telefonen - det är receptionen "I'm sorry sir, but we have no power in the hotel, can you please disconnect your car?" VAAA? Kollar appen och bilen laddas så jag åker ner till receptionen för att höra vad som hänt. Damen hävdar att lamporna i receptionen lyser svagare och säger att jag ska gå ner till förrådet bakom huset för att prata med hotel managern. Jag kommer ner och damen säger att all belysning på fasaden till 200 rums hotellet slocknat p.g.a. min bil är inkopplad på ett 220V uttag i förrådet och ber mig koppla ur den. Jag kopplar ur med 105 km batteri. Tankarna snurrar i huvet... vad ska jag göra nu?!? Tror dom verkligen att elbil som laddar med Schuko slår ut elen på hotellet med 200 rum? Hur gör man med dammsugning i så fall, måste vara samma problem? Inser att det är ingen mening att ge sig in i en diskussion. Istället erbjuder sig Hotel managern att köra med mig till en närliggande galleria där man kan ladda så i brist på andra ideer så kör vi iväg. Vi kommer till gallerian och kör runt på parkeringen i 10 minuter men inga uttag hittas, jag tittar med skräck på batteriet som hela tiden tappar laddning. Efter 15 min säger hon "vi testar en annan galleria". Vi åker dit och efter nån minut hittar vi laddstolpen med 11/22 Menekes uttagaet. Men precis som förväntat så krävs det ett lokalt RFID-kort för att starta laddningen. Batteriet är nu nere på 85 km och folk börjar samlas runt bilen för att ta kort på bilen. Hotel mangern börjar fråga folk om nån vet hur man får tag i ett laddkort, men ingen vet nått.... och då ser jag det... bredvid laddstolpen finns 8 st röda 3-fas uttag på väggen + ett stort antal blåa uttag och schuko uttag. Jag tar fram sladden kopplar in och bilen börjar ladda 56 km/h. Woohoo! Resan är räddad. Jag lämnar Teslan i gallerian över natten och hotel managern kör tillbaka mig till hotellet.
Nu är kl 8 på morgonen och om en timme ska hotel managern köra mig tillbaka till gallerian så jag kan hämta den fulladdade Teslan och köra visare till Lodz. Med 410 km batteri ska det inte vara några problem att klara av dagens sträcka. Tänk vad mycket ett missförstånd kan ställa till med, men jag måste säga att jag är grympt imponerad hur hjälpsamt hotellet har varit. Under tiden jag körde runt med hotel managern i galleriorna så bjöd roomservice dessutom resten av familjen på glass efter maten. Tack Radisson/ParkInn i Ostrava!
Jag körde ner Stockholm - Tyskland - Österrike - Slovenien - Kroatien till Split utan problem. På vägen hem tänkte jag köra via Polen så det skulle bli några sträckor utanför supercharger nätverket.
Började från Split och körde till Senj för att supercharga lite mer och fortsätta till Zagreb. I Zagreb bodde jag på hotell Esplande som erbjuder en destinationsladdare. Om den skulle vara upptagen så hade jag som alternativ hittat 3 st chademoladdare i Zagreb som ska vara gratis, men destinationsladdaren var ledig så jag fick fullt med elektroner på natten. Körde vidare från Zagreb via Graz (som erbjuder väldigt mysig lounge när man laddar) och sedan vidare mot Wien. Tyvärr ligger laddaren i Wien ganska off så det blev vara 15 min laddning och istället åkte jag till Ikea norr om stan för att äta och ladda på en chademoladdare från det lokala elbolaget. Det var ganska omständigt att få igång laddningen, men det gick till slut. Fick i mig ca 370 km som skulle räcka till dom 280 km som var kvar till nästa planerade stopp i Ostrava. Med en ganska god marginal så körde jag på ganska fort, ca 140 km/h där det gick köra fort, så elen gick lite snabbare än planerat. Därför gjorde jag ett kort stopp i Vyškov och fick i mig ca 50 km extra från en lokal chademo-laddare för att ha lite marginal. Jag fortsatte resan i ca 140 km/h och kom fram till Ostrava med 90 km batteri kvar. I Ostrava finns ca 4-5 st chademo laddare + flertal 11/22 kWh stolpar. Status på stolarna var lite okänd där flertal recenssioner hävdade att kort krävs och vissa hävdade att laddning är gratis. Så för att vara på säkra sidan hade jag hade mailat med hotellet ParkInn som har en Chademo utanför hotellet och fått till svar
Thank you for your interest in Park inn by Radisson Ostrava.
You can charge your car in front of The Orchard office center, which is next to our hotel.
Jag kommer till hotellet och testar ladda men Chedemoladdaren vill ha ett RFID-kort så jag går till receptionen på hotellet och säger att jag vill ladda min elbil. Damen i receptionen fattar ingenting. Vadå ladda bilen? Menar du tanka bensin? Man kan inte ladda en bil!
Efter en ganska lång diskussion så börjar damen förstå lite grann och säger att det måste fungera att ladda utan kod, så hon säger till mig försöka igen. Jag gör ett nytt försök men meddelandet på skärmen är tydligt - RFID-kort krävs. Tillbaka till receptionen för att förklara elbilsladdning och damen börjar ringa runt. Efter 20 min så erbjuder man mig att ladda från ett förråd på baksidan av hotellet. Jag kör ner bilen och blir riktigt glad när jag ser den röda kontakten. Dessvärre visar det sig att det finns ingen el i uttaget så det får bli 220V Schuko iställer. Jag går upp på rummet och börjar planera för morgondagens rutt upp till Lodz i Polen. 90 km batteri kvar + 14 km/h laddning x 13h ska ge totalt ca 270 km. Sträckan som ska köras är ca 300 km. Så jag måste hitta ett laddalternativ på vägen, eller köra bakom en lastbil i typ 1h. I Katowice finns en Chademo hos en Nissan handlare med det är stängt på helgerna. Eventuellt ska man kunna ringa nån vakt som ska släppa in folk som vill ladda. Då andra alternativ saknas på vägen är detta planen för morgondagen.
Just då ringer telefonen - det är receptionen "I'm sorry sir, but we have no power in the hotel, can you please disconnect your car?" VAAA? Kollar appen och bilen laddas så jag åker ner till receptionen för att höra vad som hänt. Damen hävdar att lamporna i receptionen lyser svagare och säger att jag ska gå ner till förrådet bakom huset för att prata med hotel managern. Jag kommer ner och damen säger att all belysning på fasaden till 200 rums hotellet slocknat p.g.a. min bil är inkopplad på ett 220V uttag i förrådet och ber mig koppla ur den. Jag kopplar ur med 105 km batteri. Tankarna snurrar i huvet... vad ska jag göra nu?!? Tror dom verkligen att elbil som laddar med Schuko slår ut elen på hotellet med 200 rum? Hur gör man med dammsugning i så fall, måste vara samma problem? Inser att det är ingen mening att ge sig in i en diskussion. Istället erbjuder sig Hotel managern att köra med mig till en närliggande galleria där man kan ladda så i brist på andra ideer så kör vi iväg. Vi kommer till gallerian och kör runt på parkeringen i 10 minuter men inga uttag hittas, jag tittar med skräck på batteriet som hela tiden tappar laddning. Efter 15 min säger hon "vi testar en annan galleria". Vi åker dit och efter nån minut hittar vi laddstolpen med 11/22 Menekes uttagaet. Men precis som förväntat så krävs det ett lokalt RFID-kort för att starta laddningen. Batteriet är nu nere på 85 km och folk börjar samlas runt bilen för att ta kort på bilen. Hotel mangern börjar fråga folk om nån vet hur man får tag i ett laddkort, men ingen vet nått.... och då ser jag det... bredvid laddstolpen finns 8 st röda 3-fas uttag på väggen + ett stort antal blåa uttag och schuko uttag. Jag tar fram sladden kopplar in och bilen börjar ladda 56 km/h. Woohoo! Resan är räddad. Jag lämnar Teslan i gallerian över natten och hotel managern kör tillbaka mig till hotellet.
Nu är kl 8 på morgonen och om en timme ska hotel managern köra mig tillbaka till gallerian så jag kan hämta den fulladdade Teslan och köra visare till Lodz. Med 410 km batteri ska det inte vara några problem att klara av dagens sträcka. Tänk vad mycket ett missförstånd kan ställa till med, men jag måste säga att jag är grympt imponerad hur hjälpsamt hotellet har varit. Under tiden jag körde runt med hotel managern i galleriorna så bjöd roomservice dessutom resten av familjen på glass efter maten. Tack Radisson/ParkInn i Ostrava!