Sida 1 av 2

Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 13 jul 2016 10:59
av vigge50
Såg en rubrik om det och det stämmer, nu finns även Model X 60D. Den har en uppskattad räckvidd på 355 km enligt NEDC så det öär ingen långkörare men ett bra insteg.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 13 jul 2016 11:23
av chol
Går det att uppgradera batteriet till 75 kWh här med?? Samt vad kostar det i så fall tro?

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 13 jul 2016 11:23
av Zoidberg
Aaa men de e ju typisk när beställningen av en ny S gick iväg igår...
En X60 för miljonen men massa gott lullull är inte fy skam! Dragkrok ensam är ju värd 200.000:- eller har jag fått Tesla på hjärnan nu? :P

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 13 jul 2016 12:10
av Tenk
Ja, från knappt 850 000kr i studion.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 13 jul 2016 12:38
av Zoidberg
Räkneexempel privatköp:
Modell X60D med AP, Premium int., drag, 6-stolar, aktiv luft., Metallic färg.
1 026 100:-

2000mil 41%restvärde på 5år.
20% insats
7847kr/mån.
7181kr/mån efter supermiljöbilspremie.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 13 jul 2016 12:44
av Zoidberg
Räkeexempel företagsleasing
Samma bil som ovan...
Förmånsvärde: 10141kr brutto/mån

Första förhöjd 20%
6266Kr/månaden

Första förhöjd 0%
9156kr/mån

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 13 jul 2016 14:58
av HelectriC
undrar vad räckvidden blir med en X60D med 22". Kommer man ens mellan SuC? Känns lite knivigt.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 13 jul 2016 15:15
av Zoidberg
Ja kanske det? Vad drar ett X egentligen? Någon som vet?

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 13 jul 2016 15:54
av TiborBlomhall
chol skrev:
Går det att uppgradera batteriet till 75 kWh här med?? Samt vad kostar det i så fall tro?
Ja det går enligt Tesla.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 14 jul 2016 15:32
av Alven
Kan någon svara på hur många kilowatt timmar man kan ta ut ur denna 60D? Ska man räkna bort 10.5% på de ursprungliga 75 kwh för bricks och reservera efter 0 mil kvar på mätaren? Då blir det i så fall endast knappt 54 kwh kvar att utnyttja eller hur ska man räkna?

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 14 jul 2016 15:47
av kangru
Alven skrev:
Kan någon svara på hur många kilowatt timmar man kan ta ut ur denna 60D? Ska man räkna bort 10.5% på de ursprungliga 75 kwh för bricks och reservera efter 0 mil kvar på mätaren? Då blir det i så fall endast knappt 54 kwh kvar att utnyttja eller hur ska man räkna?
Hur räknar du?75-8(grovt räknat med 10.5%)=67kwh sen ta bort reservation så borde du få minst 60kwh kvar om inte mer. Av dessa så är då 60kwh tillgängliga, eller?

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 14 jul 2016 16:05
av Alven
Så man ska kunna använda alla 60 kilowatt men kommer det att stå 0 mil kvar då eller långt innan de 60 kwh är förbrukade?

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 14 jul 2016 16:40
av Alven
Om man laddar ett batteri på 75 kwh till 80% d.v.s. totalt 60 kwh laddat då kan man ju inte använda alla 60 kwh eftersom bricks skyddet ej låter dig tömma ner till 0. Så frågan kvarstår hur många kwh kan man nyttja på en landning.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 14 jul 2016 20:07
av TiborBlomhall
Alven skrev:
Kan någon svara på hur många kilowatt timmar man kan ta ut ur denna 60D? Ska man räkna bort 10.5% på de ursprungliga 75 kwh för bricks och reservera efter 0 mil kvar på mätaren? Då blir det i så fall endast knappt 54 kwh kvar att utnyttja eller hur ska man räkna?
85 kWh batteriet hade 9 kWh reserv i botten.
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/

75 kWh batteriet borde ha proportionellt mindre reserv i botten, dvs 8 kWh.

Från de uppgivna 60 kWh ska man alltså ta bort 8 kWh i botten. Kvar blir 52 kWh.

I teorin. I verkligheten ingen som vet förrän nån har testmätt en levererad Model S 60.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 14 jul 2016 21:31
av apkungen
Hur många kWh som man kan få ut känns rätt irrelevant eller vad den drar i wh/km. Svaret är istället 355km nedc. Nedc är ingen bra cykel men för att mäta olika teslorv emellan så är den bra. Jämför man med en s85 så kom den 502km. Säg att man kommer 35mil med en s85 så kommer man alltså 25mil med en x60. Eftersom man snabbt laddar fullt i en 60 då den egentligen är en 75 så klarar man att åka mellan SuC.

Men om det är riktigt dåliga förhållanden så kan det bli kämpigt mellan vissa SuC. Om man då släpper o lägger sig i 90 så klarar man sig ju ändå. Kanske är värt att köra i 90 några få gånger för att spara 100k?

Jag skulle nog inte det. Jag tycker fortfarande att 75 är det mest balancerade alternativet idag för svenskar. I Nederländerna kanske 60 funkar bättre.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 13:25
av alset srotom
Men om nu inte X60D lyckas ta sig mellan vissa superchargers i Sverige vintertid så borde väl Tesla fixa det genom att bygga ytterligare supercharger eller ge ägare ett riktigt bra pris på att uppgradera?

En annan teknisk lösning är att batteriet låses upp på sista superchargen där det just är tight att ta sig till nästa och är upplåst tills nästa laddning.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 13:27
av vigge50
alset srotom skrev:
Men om nu inte X60D lyckas ta sig mellan vissa superchargers i Sverige vintertid så borde väl Tesla fixa det genom att bygga ytterligare supercharger eller ge ägare ett riktigt bra pris på att uppgradera?

En annan teknisk lösning är att batteriet låses upp på sista superchargen där det just är tight att ta sig till nästa och är upplåst tills nästa laddning.
Eller så sänker man bara hastigheten när gpsen i Teslan säger till, hastigheten gör ganska mycket.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 13:43
av alset srotom
vigge50 skrev:
alset srotom skrev:
Men om nu inte X60D lyckas ta sig mellan vissa superchargers i Sverige vintertid så borde väl Tesla fixa det genom att bygga ytterligare supercharger eller ge ägare ett riktigt bra pris på att uppgradera?

En annan teknisk lösning är att batteriet låses upp på sista superchargen där det just är tight att ta sig till nästa och är upplåst tills nästa laddning.
Eller så sänker man bara hastigheten när gpsen i Teslan säger till, hastigheten gör ganska mycket.
Känns dock inte rätt att man skall behöva köra lägre än skyltat hastighet i en premiumbil.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 14:34
av e5m1r
alset srotom skrev:
vigge50 skrev:
alset srotom skrev:
Men om nu inte X60D lyckas ta sig mellan vissa superchargers i Sverige vintertid så borde väl Tesla fixa det genom att bygga ytterligare supercharger eller ge ägare ett riktigt bra pris på att uppgradera?

En annan teknisk lösning är att batteriet låses upp på sista superchargen där det just är tight att ta sig till nästa och är upplåst tills nästa laddning.
Eller så sänker man bara hastigheten när gpsen i Teslan säger till, hastigheten gör ganska mycket.
Känns dock inte rätt att man skall behöva köra lägre än skyltat hastighet i en premiumbil.
Kör skyltat så kommer du mellan SuC utan problem
Även liten påslag kan göra skillnad
Kör själv en s70 och klarar säkert SuC till SuC på 80% så varför skulle inte en x75 kunna göra det samma

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 15:03
av Svenssons
alset srotom skrev:
Känns dock inte rätt att man skall behöva köra lägre än skyltat hastighet i en premiumbil.
Skyltad hastighet är den maximala hastigheten som du lagligt får köra. Denna hastighet klaras nog av även i den mest snikna bil du kan hitta på marknaden idag. Superchargers är inget krav för att köra Tesla vilket vi ser om och om igen, ta bara Herr X resa runt halva Östersjön t.ex. eller 80 edays trip runt Jorden.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 15:21
av HelectriC
Svenssons skrev:
alset srotom skrev:
Känns dock inte rätt att man skall behöva köra lägre än skyltat hastighet i en premiumbil.
Skyltad hastighet är den maximala hastigheten som du lagligt får köra. Denna hastighet klaras nog av även i den mest snikna bil du kan hitta på marknaden idag. Superchargers är inget krav för att köra Tesla vilket vi ser om och om igen, ta bara Herr X resa runt halva Östersjön t.ex. eller 80 edays trip runt Jorden.
Det är dock väldigt individuellt. En del kör extremt försiktigt, har minsta fälgarna på bilen och har inga problem med långa laddstopp på alternativa laddstolpar. För dessa personer passar säkert vilken som helst Teslamodell. Men för de som gillar att trycka på, har stora, breda fälgar och inte gillar att hänga på Chademo med jämna mellanrum, så borde man nog inte ta minsta batteriet. Det går alltså inte att säga att en Tesla har tillräcklig räckvidd om man inte vet vem och hur bilen har tänkt köras.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 21:34
av alset srotom
Hur är det med USA har de kortare mellanrum mellan deras supercharger än vi i Sverige?
Tänkte närmast på de enstaka MS40 som finns där...

Jag tycker fortfarande att man skall kunna ta sig mellan samtliga superchargers oavsett val av batteri, fälgar, väderlek, släp mm.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 21:54
av dstr
alset srotom skrev:
Hur är det med USA har de kortare mellanrum mellan deras supercharger än vi i Sverige?
Tänkte närmast på de enstaka MS40 som finns där...

Jag tycker fortfarande att man skall kunna ta sig mellan samtliga superchargers oavsett val av batteri, fälgar, väderlek, släp mm.

40 kom väl innan SuC?

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 21:54
av bylund
alset srotom skrev:
Hur är det med USA har de kortare mellanrum mellan deras supercharger än vi i Sverige?
Tänkte närmast på de enstaka MS40 som finns där...

Jag tycker fortfarande att man skall kunna ta sig mellan samtliga superchargers oavsett val av batteri, fälgar, väderlek, släp mm.
40 saknar helt möjlighet att använda superladdarna, om man inte uppgraderar dem till 60 och köper till superladdning.

Re: Model X finns nu med 60 kWh batteri

Postat: 16 jul 2016 22:11
av LarsL
Det är ju som med alla elbilsval att man måste analysera sitt eget körmönster.. När man gör det så ska man vara ärlig, många ljuger nog för sig själva om episka resor på 100-tals mil utan stopp eller uppehåll. Sanningen är att 99% av resorna är in till jobbet och turer till barnens aktiviteter. Den där episka resan går att göra i lugnt temp och är oftast inte så lång.

Ett problem med det lilla batteriet kan nog vara om man vill kombinera det med att dra släp. Frågan är ju hur långt man kommer med ett släp efter? Förhoppningsvis funkar tricket med att sänka hastigheten där också.