Hur Tesla beräknar förmånsvärden
Postat: 16 jul 2016 18:57
Var på föreläsning hos Tesla häromkvällen. Eftersom det inte finns någon ICE-Tesla att jämföra med så blir framtagandet av förmånsvärden lite annorlunda. När förmånsvärdesregelverket togs fram (1999?) skrevs det faktiskt in en specialvariant OM det i framtiden skulle saknas en "jämförbar bil" vilket är den specialvariant Tesla kan hänvisa till.
Enligt Andrew på Tesla så sätts förmånsvärdena utifrån en korg av 3 jämförbara bilar. Där man i princip går efter "likvärdig bil" och då går man efter "liknande bilar med liknande prestanda. (Premiumsedaner av liknande storlek?) Är det samma prestanda på två Tesla men enda skillnaden är olika batteristorlek så är det alltså att jämföra med två likvärdiga bilar med olika stor bränsletank enligt Andrew. Alltså måste man rimligtvis då sätta samma förmånsvärde på de i så fall. Det borde alltså inte ha något att göra med att man kan uppgradera den senare eller så.
Det är även förklaringen till att nedsättningen skiljer sig mellan olika versioner/prestanda = det är olika korgar med konkurrentbilar som de jämförs med.
Enligt Andrew på Tesla så sätts förmånsvärdena utifrån en korg av 3 jämförbara bilar. Där man i princip går efter "likvärdig bil" och då går man efter "liknande bilar med liknande prestanda. (Premiumsedaner av liknande storlek?) Är det samma prestanda på två Tesla men enda skillnaden är olika batteristorlek så är det alltså att jämföra med två likvärdiga bilar med olika stor bränsletank enligt Andrew. Alltså måste man rimligtvis då sätta samma förmånsvärde på de i så fall. Det borde alltså inte ha något att göra med att man kan uppgradera den senare eller så.
Det är även förklaringen till att nedsättningen skiljer sig mellan olika versioner/prestanda = det är olika korgar med konkurrentbilar som de jämförs med.