Sida 1 av 1
Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 26 jul 2016 17:46
av vigge50
Nu verkar det som att Tesla planerar att ta över utvecklingen av autopiloten helt på egen hand och sluta samarbetet med Mobileye. De ska fortsätta köpa in nuvarande version av hårdvara för autopilot från Mobileye men inte nästa version.
http://electrek.co/2016/07/26/tesla-mob ... velopment/
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 26 jul 2016 18:15
av bat
Känns rätt naturligt då AP är nästan lika fundamentalt för deras vision som eldrift. Vill de vara världsledande är det svårt att vara helt i händerna av en underleverantör som får krav på sig från andra kunder också.
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 26 jul 2016 18:49
av danni
Och Elon har ju överlag en filosofi att göra saker in-house och inte förlita sig för mycket på externa parter. Med en bil kan man såklart inte göra allt själv men det viktigaste i alla fall!
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 26 jul 2016 19:04
av vigge50
danni skrev:Och Elon har ju överlag en filosofi att göra saker in-house och inte förlita sig för mycket på externa parter. Med en bil kan man såklart inte göra allt själv men det viktigaste i alla fall!
Mm, efter att ha läst boken om Elon Musk och SpaceX så vet man vad Elon föredrar.
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 26 jul 2016 19:14
av Zalman3
vigge50 skrev:Nu verkar det som att Tesla planerar att ta över utvecklingen av autopiloten helt på egen hand och sluta samarbetet med Mobileye. De ska fortsätta köpa in nuvarande version av hårdvara för autopilot från Mobileye men inte nästa version.
http://electrek.co/2016/07/26/tesla-mob ... velopment/
Tesla utökar sitt samarbete med Nvidia, man har ju tidigare pratat om hårdvara som klarar 8Tflops
se
"Nvidias Drive PX2 är mycket kraftfull och kräver vätskekylning.
The computional capability of the Drive PX 2 is roughly the same as 150 Macbook Pro.
The Drive PX 2 has 12 CPU cores, capable of 8 teraflops of processing power and 24 deep learning TOPS, Huang says. Don't sweat the details, it's just industry jargon to say that it's extremely powerful."
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =augmented
Nividia har precis lanserat världens mest kraftfulla grafikkort i form av
Nvidia Quadro P6000 huserar fullskaliga GP102 med 3 840 CUDA-kärnor
den klarar 12Tflops.
Drive PX2 klarade att processa 2400 bilder per sekund, då borde nya hårdvaran klara 3600 biler per sekund,
motsvarande 225 Macbook Pro.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22431- ... uda-karnor
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 26 jul 2016 20:25
av sweslac
MacBook Pro är så gamla nu att man inte ska jämföra med dom längre. Typ tre år gamla hårdvara om man räknar bort Force Touch i 2015. 2013 var länge sedan i dator världen.
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 27 jul 2016 15:49
av +46
Handelsbankens fordonsanalytiker tror att Autoliv kan bli ny samarbetspartner
http://www.dn.se/ekonomi/tesla-avbryter ... odsolycka/
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 27 jul 2016 16:07
av Herr X
Wow, den här pajsaren har dålig koll.
– Min bedömning är att det skapar möjligheter för Autolivs nya teknik. Bolaget har sannolikt den bästa stereokameran på marknaden idag, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau till Nyhetsbyrån Direkt.
– Jag tror att de olyckor som inträffat med Mobileyes system i kombination med att Tesla snappat upp att en bättre teknik är på väg ligger bakom beslutet att avbryta samarbetet, säger Hampus Engellau
Han har fått för sig att Tesla avbryter samarbetet på grund av dödsolyckan i maj och tror att Tesla nu söker en ny partner. De som inte kallar sig fordonsanalytiker utan bara följer Tesla med visst intresse vet att det istället handlar om ett vägval som Tesla gjort för länge sedan; autonom drift är bolagets hela backbone och detta ska man kontrollera själva. Att man annonserar sitt egna utvecklingsprogram för autonom drift några månader efter en av många olyckor med deras fordon är inte ens ett sammanträffande, utan bara en
"meh?"-situation. Det är två händelser som inte ens korrelerar, än mindre att det finns något kausalt samband som den gode fordonsanalytikern fått för sig.
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 27 jul 2016 17:45
av +46
Herr X skrev:
Wow, den här pajsaren har dålig koll.
– Min bedömning är att det skapar möjligheter för Autolivs nya teknik. Bolaget har sannolikt den bästa stereokameran på marknaden idag, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau till Nyhetsbyrån Direkt.
– Jag tror att de olyckor som inträffat med Mobileyes system i kombination med att Tesla snappat upp att en bättre teknik är på väg ligger bakom beslutet att avbryta samarbetet, säger Hampus Engellau
Han har fått för sig att Tesla avbryter samarbetet på grund av dödsolyckan i maj och tror att Tesla nu söker en ny partner. De som inte kallar sig fordonsanalytiker utan bara följer Tesla med visst intresse vet att det istället handlar om ett vägval som Tesla gjort för länge sedan; autonom drift är bolagets hela backbone och detta ska man kontrollera själva. Att man annonserar sitt egna utvecklingsprogram för autonom drift några månader efter en av många olyckor med deras fordon är inte ens ett sammanträffande, utan bara en
"meh?"-situation. Det är två händelser som inte ens korrelerar, än mindre att det finns något kausalt samband som den gode fordonsanalytikern fått för sig.
För drygt ett år sedan förutspådde han en lysande framtid för Autoliv. Främst på grund av konkurrenten Takatas problem. Blev inte många rätt så här långt. Autolivs aktie har backat närmare -13 procent i år.
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 27 jul 2016 22:13
av danni
Herr X skrev:
Wow, den här pajsaren har dålig koll.
– Min bedömning är att det skapar möjligheter för Autolivs nya teknik. Bolaget har sannolikt den bästa stereokameran på marknaden idag, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau till Nyhetsbyrån Direkt.
– Jag tror att de olyckor som inträffat med Mobileyes system i kombination med att Tesla snappat upp att en bättre teknik är på väg ligger bakom beslutet att avbryta samarbetet, säger Hampus Engellau
Han har fått för sig att Tesla avbryter samarbetet på grund av dödsolyckan i maj och tror att Tesla nu söker en ny partner. De som inte kallar sig fordonsanalytiker utan bara följer Tesla med visst intresse vet att det istället handlar om ett vägval som Tesla gjort för länge sedan; autonom drift är bolagets hela backbone och detta ska man kontrollera själva. Att man annonserar sitt egna utvecklingsprogram för autonom drift några månader efter en av många olyckor med deras fordon är inte ens ett sammanträffande, utan bara en
"meh?"-situation. Det är två händelser som inte ens korrelerar, än mindre att det finns något kausalt samband som den gode fordonsanalytikern fått för sig.
Exakt det här. Den som läst biografin om Musk vet hur viktigt det är för honom att ha kontroll och göra så mycket som möjligt inhouse. Autonom körning är precis som du noterar core för Tesla, i stort sett lika viktigt som eldriften, och inte en chans att de tänker förlita sig på att en tredje part ska leverera det åt dem. Och sen leverera exakt samma system åt andra.
I ovan nämnda biografi står det att SpaceX ofta utvecklade egna ersättningsdelar, och sen installerade dem parallellt med tredjepartsdelarna under en launch för att se hur de skulle fungerat, och när datan visade att den egna delen var bättre, så bytte man. Tesla har rätt mycket egen mjukvara i autopiloten, och de utvärderar säkert kontinuerligt mer egen mjukvara och även egen hårdvara. Vi kör säkert många eller andra av oss runt med nyare versioner av autopilotmjukvaran i våra bilar, som jämför sina resultat med nuvarande versionen.
Re: Tesla och Mobileye avslutar samarbete
Postat: 28 jul 2016 14:15
av Pontus
+46 skrev:Herr X skrev:
Wow, den här pajsaren har dålig koll.
– Min bedömning är att det skapar möjligheter för Autolivs nya teknik. Bolaget har sannolikt den bästa stereokameran på marknaden idag, säger Handelsbankens fordonsanalytiker Hampus Engellau till Nyhetsbyrån Direkt.
– Jag tror att de olyckor som inträffat med Mobileyes system i kombination med att Tesla snappat upp att en bättre teknik är på väg ligger bakom beslutet att avbryta samarbetet, säger Hampus Engellau
Han har fått för sig att Tesla avbryter samarbetet på grund av dödsolyckan i maj och tror att Tesla nu söker en ny partner. De som inte kallar sig fordonsanalytiker utan bara följer Tesla med visst intresse vet att det istället handlar om ett vägval som Tesla gjort för länge sedan; autonom drift är bolagets hela backbone och detta ska man kontrollera själva. Att man annonserar sitt egna utvecklingsprogram för autonom drift några månader efter en av många olyckor med deras fordon är inte ens ett sammanträffande, utan bara en
"meh?"-situation. Det är två händelser som inte ens korrelerar, än mindre att det finns något kausalt samband som den gode fordonsanalytikern fått för sig.
För drygt ett år sedan förutspådde han en lysande framtid för Autoliv. Främst på grund av konkurrenten Takatas problem. Blev inte många rätt så här långt. Autolivs aktie har backat närmare -13 procent i år.
Hur många aktier har han i Autoliv?