Sida 1 av 1

Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 16:09
av Largu75
Hej
Har en beställning på MX60D.
Någon som vet förmånsvärde på den?
Hittar bara 75D på Skatteverket, 60D borde krypa neråt.
Tack!

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 16:40
av bylund
I andra trådar har det framkommit att det ska vara samma på Model S 60 och 75, så det lär inte vara någon skillnad på X på den fronten.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 16:48
av Largu75
Tack!
Lite märkligt med tanke på att den är så pass mycket billigare.
Förstår samtidigt inte hur MX60/75D kan vara så mycket högre i förmånsvärde jämfört med MS90D...
Vi får se när SKV släpper förmånskod på MX60D.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 16:49
av matbl
Nja. Eftersom skv verkar jobba med prisavdrag på tesla. Och dessutom godtyckliga sådanna. Så ska man nog inte vara så säker på det...
Annars skulle rimligtvis en 90D och en 75D ha samma förmånsgrundande pris. Om man går på vad lagen säger vill säga.
På samma sätt så borde inte prishöjningarna slå igenom på förmånsvärdet om inte jämförbar bil också gått upp i pris.
Men skv tycks ha skapat lite egna regler.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 16:51
av bylund
Gissningsvis för att det är samma bil, och att de delar som är dyrare på en elbil än motsvarande bensin-/dieselbil inte ska höja förmånsvärdet. De är nog nersatta till samma "värde på motsvarande bil". 90-modellerna har däremot högre prestanda och sätts därför inte ner till samma värde som 60/75.

Men som matbl är inne på så är Skattverkets vägar outgrundliga... Jag försöker bara gissa vad de rimligen håller på med.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 16:52
av vigge50
Largu75 skrev:
Tack!
Lite märkligt med tanke på att den är så pass mycket billigare.
Förstår samtidigt inte hur MX60/75D kan vara så mycket högre i förmånsvärde jämfört med MS90D...
Vi får se när SKV släpper förmånskod på MX60D.
I de andra trådarna har det diskuterats om att anledningen är att det är samma bil, det är ju bara en mjukvarubegränsning som stoppar dig från att använda alla 75 kWh och därför är förmånsvärdet samma.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 17:28
av chpaulin
Det kom väl fram att de baserar förmånsvärdet på liknande bil avseende effekt och klass. SUV:ar med effekten som en MX60D är ganska dyra jämnfört med bilar som matchar en MS60D.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 18:02
av Remuz
X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 18:19
av chpaulin
Remuz skrev:
X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 18:30
av Remuz
chpaulin skrev:
Remuz skrev:
X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"
Jag förstår inte vad du vill få fram? Säger du att jag har fel?

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 19:14
av danni
chpaulin skrev:
Remuz skrev:
X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"
Fel, men samtidigt rätt. Tillval räknas exakt likadant som själva grundbilen. Pris är pris och uträkningen i sig räknar bara på bilens totalpris och inget annat. Det som dock gäller i Teslas fall är att det förmånsgrundande priset på bilen inte är samma som det faktiska priset på bilen, utan kraftigt nedsatt (till priset för "motsvarande bil"). Det innebär att en dyrare grund-Tesla utan utrustning oftast får lägre förmånsvärde än en billigare grund-Tesla med mer utrustning fastän totalpriset för bägge bilarna kan vara samma. Lurigt, det där.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 19:46
av Largu75
Jag väljer att hoppas på att Tesla får till det med SKV när det gäller MX60D på samma sätt som de lyckades få ett suveränt förmånsvärde på MS90D.
Den som lever får se....SKV's vägar äro outgrundliga :lol:

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 20:02
av Remuz
danni skrev:
chpaulin skrev:
Remuz skrev:
X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"
Fel, men samtidigt rätt. Tillval räknas exakt likadant som själva grundbilen. Pris är pris och uträkningen i sig räknar bara på bilens totalpris och inget annat. Det som dock gäller i Teslas fall är att det förmånsgrundande priset på bilen inte är samma som det faktiska priset på bilen, utan kraftigt nedsatt (till priset för "motsvarande bil"). Det innebär att en dyrare grund-Tesla utan utrustning oftast får lägre förmånsvärde än en billigare grund-Tesla med mer utrustning fastän totalpriset för bägge bilarna kan vara samma. Lurigt, det där.
Jag ser inga lurigheter. X75D och X90D värderas lika av Skatteverket. Hur man räknar tillval hör inte till saken.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 21:09
av danni
Remuz skrev:
danni skrev:
chpaulin skrev:
Remuz skrev:
X90D och X75D har exakt samma värde om man kastar på luftfjädring på 75an. X60D lär få samma också. Tyvärr spelade alltså inte prestandan någon roll i detta fall, så som det verkar göra på MS.
Så enkelt funkar det inte, tillval räknas på helt annat sätt än "grundbilen"
Fel, men samtidigt rätt. Tillval räknas exakt likadant som själva grundbilen. Pris är pris och uträkningen i sig räknar bara på bilens totalpris och inget annat. Det som dock gäller i Teslas fall är att det förmånsgrundande priset på bilen inte är samma som det faktiska priset på bilen, utan kraftigt nedsatt (till priset för "motsvarande bil"). Det innebär att en dyrare grund-Tesla utan utrustning oftast får lägre förmånsvärde än en billigare grund-Tesla med mer utrustning fastän totalpriset för bägge bilarna kan vara samma. Lurigt, det där.
Jag ser inga lurigheter. X75D och X90D värderas lika av Skatteverket. Hur man räknar tillval hör inte till saken.
Nu svarade jag förvisso på det mer generella fallet kring hur man räknar med tillvalen, inte på det du skrev. Men nej, X75D och X90D värderas inte exakt lika av Skatteverket. X75D har ett förmånsgrundande pris på 600 300 kr. X90D har ett förmånsgrundande pris på 630 600. Priset på luftfjädring till en X75D är 27 100 kr, så en X75D med luftfjädring får ett förmånsgrundande pris på 627 400 kr. Men det kanske var så att luftfjädringen kostade 30 300 kr före prissänkningen? Isåfall värderades de lika när de här listorna skapades. Det hela gör ju att 90D blir enormt mycket mer prisvärd än 75D eller 60D för en företagare/tjänstebilist.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 09 aug 2016 21:49
av Remuz
Då hade jag fel. Luften kostade inte över 30k när listan gjordes. Prestandaökningen mellan 75 och 90 värderas alltså av skv til cirka 3000kr. På MS är skillnaden rejält mycket större.

Re: Förmånsvärde MX60D

Postat: 11 aug 2016 14:44
av matbl
Remuz skrev:
Då hade jag fel. Luften kostade inte över 30k när listan gjordes. Prestandaökningen mellan 75 och 90 värderas alltså av skv til cirka 3000kr. På MS är skillnaden rejält mycket större.
Som sagt. Det finns ingen logik i skv's siffror och enligt min åsikt följer de inte heller vad som föreskrivs i lagen. Men nu har jag en 2014 med superlågt förmånsvärde så jag tänker inte klaga heller.