Sida 2 av 53

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 11:28
av grenhall
tobbeturbo skrev:
De sa på tesla att de kan plocka hem demobilar från andra länder också, dock verkade det bara vara från EU-länder?
Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Det funkar precis på samma sätt som om den skulle komma från Stockholm. Skillnaden är att den regbesiktigas i Sverige och får svenska nummerplåtar.

Glöm bara inte att försäkringen oftast blir hyfsat hög då vagnskada är ett svenskt fenomen. Finns inte på utländska.

EDIT: Missade Norge-situationen. Ovanstående gäller bara EU-bilar.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 11:31
av Surfaren
tobbeturbo skrev:
Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Dom vill sannolikt inte ta bilar från Norge för att Norge inte är med i EU och därmed inte lyder under samma regler för bl. a. importskatt. Bilarna skeppas vad jag vet direkt från USA till Norge medan EU får sina bilar i delar (ett fåtal, men ändå) till Nederländerna. Skulle Tesla ta hit en bil som dom redan innan skickat till Norge så blir den dyrare än vad samma bil som skickats i delar direkt till EU skulle vara.

Vill du köpa Tesla i Norge och ta hit så får du multiplicera priset med 1,375 (och sen titta på dagens växelkurs utöver det).

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 11:35
av tobbeturbo
Surfaren skrev:
tobbeturbo skrev:
Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Dom vill sannolikt inte ta bilar från Norge för att Norge inte är med i EU och därmed inte lyder under samma regler för bl. a. importskatt. Bilarna skeppas vad jag vet direkt från USA till Norge medan EU får sina bilar i delar (ett fåtal, men ändå) till Nederländerna. Skulle Tesla ta hit en bil som dom redan innan skickat till Norge så blir den dyrare än vad samma bil som skickats i delar direkt till EU skulle vara.

Vill du köpa Tesla i Norge och ta hit så får du multiplicera priset med 1,375 (och sen titta på dagens växelkurs utöver det).

Då förstår jag varför deras priser var något lägre

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 11:37
av vigge50
tobbeturbo skrev:
Surfaren skrev:
tobbeturbo skrev:
Tittade annars på demobilar i Norge och hittade några som vid första anblick verkar vara bra köp?
Nån som vet hur det funkar?
Dom vill sannolikt inte ta bilar från Norge för att Norge inte är med i EU och därmed inte lyder under samma regler för bl. a. importskatt. Bilarna skeppas vad jag vet direkt från USA till Norge medan EU får sina bilar i delar (ett fåtal, men ändå) till Nederländerna. Skulle Tesla ta hit en bil som dom redan innan skickat till Norge så blir den dyrare än vad samma bil som skickats i delar direkt till EU skulle vara.

Vill du köpa Tesla i Norge och ta hit så får du multiplicera priset med 1,375 (och sen titta på dagens växelkurs utöver det).

Då förstår jag varför deras priser var något lägre
Norge har även den fördelen att alla elbilar slipper moms, det är därför det ser så billigt ut och därför du får multiplicera det med 1,375 om den ska tas in i Sverige.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 12:08
av grenhall
Anledningen till 1,375 är moms 25% och tull 12,5%.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 12:22
av olza
1,25 x 1,125 = 1,40625. Det är moms på tullen!

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 12:36
av HelectriC
olza skrev:
1,25 x 1,125 = 1,40625. Det är moms på tullen!
vad jag har hört är det 10% tull, dvs 1,25 x 1,1 = 1,375

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 12:49
av grenhall
olza skrev:
1,25 x 1,125 = 1,40625. Det är moms på tullen!
Det är korrekt. Sjukt men korrekt.

http://www.tullverket.se/innehallao/b/b ... c3622.html

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 12:54
av Beck
25% moms och 10% tull

pris x 1,375

källa: http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 10124.html

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 30 aug 2016 13:29
av Gustafsson
Ska man importera från Norge måste man få bilen billigt pga de 37,5 % påslag. Kan vara idé att köpa utan tillbehör såsom vinterdäck, extra laddare å så för att få ner priset. Bättre att köpa dessa separat. Svårt att få ekonomi i Teslaimport eller i ännu högre grad bilimport från Norge såvida man inte tar med som flyttgods.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 17:43
av vigge50
Ser nu att Tesla har hel 29 stycken lagerbilar inne nu i Svergie, dock så är nästan alla face liftade vilket tyder på att de är lite rollians på bilarna då senaste tabellen innehöll väldigt många utan face lift. Det finns även många av de billigare varianterna om man inte vill ha en P-modell.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 18:33
av Zoidberg
Ryktet säger att alla demo S75 (D) som gått 50km kan mjukvaruändras till S60(D).
Då kommer man ju undan billigare. Närmare bestämt 92.000:- billigare.

Är snabb leverans och prisvärd bil ett krav bör man kika bland dessa demobilarna!

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 18:54
av Remuz
Tesla MoS säger nej till nedgradering. Var säger dom ja?

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:00
av vigge50
Remuz skrev:
Tesla MoS säger nej till nedgradering. Var säger dom ja?
Jag vet inte var eller vem som sa det men det var någon här på forumet som sa att Tesla hade bytt policy och numera kunde nedgradera en 75 till 60. Det kan vara att den du pratade inte känner till det senaste eller så hade han eller hon här på forumet tur.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:05
av Zoidberg
Frågan är vem som får färskast info?
Jag vågar inte svära på något vad gäller Tesla...

Har bilen inte blivit reggad i europa bör uppgifter kunna ändras. Men det kräver lite handpåläggning så Testa kanske inte gör så längre... jag får återkomma om jag får detta bekräftat.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:09
av grenhall
Angående nedgradering... Fråga Tesla vid slutet på Q3 om ni kan få nedgradera vid köp så går det säkert utmärkt.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:14
av vigge50

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:14
av Zalman3
Gustafsson skrev:
Ska man importera från Norge måste man få bilen billigt pga de 37,5 % påslag. Kan vara idé att köpa utan tillbehör såsom vinterdäck, extra laddare å så för att få ner priset. Bättre att köpa dessa separat. Svårt att få ekonomi i Teslaimport eller i ännu högre grad bilimport från Norge såvida man inte tar med som flyttgods.
Är säljaren en god vän så kan du ju låna bilen i ett år, man får köra en norskregistrerad bil i ett år i Sverige.
Sen kanske bilen sjunkigt 100.000kr i pris :D ett år senare
och då importerar du den.

På Finn.no har Teslorna ökat drastiskt, från runt 170 st före semestern, till runt 220 st nu.

Dessutom går det bättre att pruta, gissar att 10-15% i prutning inte är omöjligt.
Kan du pruta ner den till 400.000x1,37=550.000kr regad och klar i Sverige.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:16
av Zalman3
Zoidberg skrev:
Ryktet säger att alla demo S75 (D) som gått 50km kan mjukvaruändras till S60(D).
Då kommer man ju undan billigare. Närmare bestämt 92.000:- billigare.

Är snabb leverans och prisvärd bil ett krav bör man kika bland dessa demobilarna!
Kan man nedgradera en 90D till 75D?

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:20
av vigge50
Zalman3 skrev:
Zoidberg skrev:
Ryktet säger att alla demo S75 (D) som gått 50km kan mjukvaruändras till S60(D).
Då kommer man ju undan billigare. Närmare bestämt 92.000:- billigare.

Är snabb leverans och prisvärd bil ett krav bör man kika bland dessa demobilarna!
Kan man nedgradera en 90D till 75D?
Nä, om du köper en 60D så får du en 75D men den är mjukvarubegränsad till 60 kWh. Detta erbjuder de däremot att göra även i efterhand om du köper en lagerbil men jag tror inte de kommer mjukvarubegränsa ett 90 kWh batteri till 75 kWh.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:33
av Zoidberg
Nä 90 till 75 gör dom inte.
Men 75 till 60 går, om detta är en förutsättning för kunden att kunna köpa bilen.

Dom vill få sålt demobilarna. Därav är dom beredda att anstränga sig lite. Är man bara säker på att köpa bilen är dom beredda att jobba för dig!

Bilen får dock inte vara reggad än. Då är det kört.
Denna info är 10mim gammal.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:46
av Zoidberg
grenhall skrev:
Angående nedgradering... Fråga Tesla vid slutet på Q3 om ni kan få nedgradera vid köp så går det säkert utmärkt.
Personalen själva ger inga rabatter. Allt sker via någon algoritm eller centralt från HQ.
Så ge er inte på personalen för att pruta.

Pre-facelift fick per automatik ett sänkt pris när facelift började komma. Därav att dessa sålts av rätt fort nu.
Tydligen finns det en hel del folk där ute som inte är så ytliga! Vem är det som inte vill ha den senaste Teslan!? :geek: :shock:

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 19:50
av +46
Remuz skrev:
Tesla MoS säger nej till nedgradering. Var säger dom ja?
Hallå, vem vill nedgradera? Här spekuleras det till höger och vänster om behovet av större batterier och så helt plötsligt vill man ha mindre batterier. Är det trångt i plånboken så finns det många andra biltillverkare som kan erbjuda betydligt mindre batterier ;)

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 20:04
av Zoidberg
+46 skrev:
Remuz skrev:
Tesla MoS säger nej till nedgradering. Var säger dom ja?
Hallå, vem vill nedgradera? Här spekuleras det till höger och vänster om behovet av större batterier och så helt plötsligt vill man ha mindre batterier. Är det trångt i plånboken så finns det många andra biltillverkare som kan erbjuda betydligt mindre batterier ;)
Jo det hade blivt en lååång och skön semester till Kroatien om vi inte köpt vår S60.
Tänk dig den resan i en Leaf på 24kwh. Lugnt och ledigt! :D

Re: Priserna på Teslas demobilar

Postat: 14 sep 2016 20:29
av +46
Zoidberg skrev:
+46 skrev:
Remuz skrev:
Tesla MoS säger nej till nedgradering. Var säger dom ja?
Hallå, vem vill nedgradera? Här spekuleras det till höger och vänster om behovet av större batterier och så helt plötsligt vill man ha mindre batterier. Är det trångt i plånboken så finns det många andra biltillverkare som kan erbjuda betydligt mindre batterier ;)
Jo det hade blivt en lååång och skön semester till Kroatien om vi inte köpt vår S60.
Tänk dig den resan i en Leaf på 24kwh. Lugnt och ledigt! :D
Vem vet, det hade kanske räckt till två eller tre strategiskt utplacerade Leaf längs resan som du senare kunde ha sålt dyrt :lol: