Sida 1 av 1

Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 11 aug 2016 14:49
av PNK46
Hej alla Club medlemmar,
Jag är nybliven medlem i TCS, sedan september 2015 efter presentation av Model X går jag och övertygar mig själv och min fru att det är den bil som vi behöver och som vi MÅSTE köpa.
Jag har provkörd MX två gånger i Båstad och i Malmö.
Den första var 7-sitsig och den andra 6-sitsig. Där finns ingen diskussion, det ska vara 6-sitsig. Vi kommer för det mesta att var 2 vuxna och på långresor 4 vuxna. Vi planerar att gå från frekvent flygande till ofta och lång körande.
Efter den inledningen är det dags att komma till dagens två frågor:
1. Om man reser bara två personer med inte så stor bagage då ryggen av tredje raden stolar bildar spärr för bagaget. Men när man har flera väskor och lägger ner sista raden då de två stolar i mittersta raden kommer inte att kunna spärra lastutrymme. Det finns ingen ”hatt hylla” heller, så att turista över Europa med helt synligt bagage är inte så praktiskt. Ni som har beställt Model X , har ni kommit på någon bra lösning?
2.Som sagt, sedan september jag är Tesla fantast , läser mycket om Teslas bilar och planerar inköp. Nästan all information om produkten hämtar jag från TCS, därför frågan till erfarna Tesla ägare.
När man läser i Design Studio model X spec så har 90D 489 km räckvidd (det är mycket viktigt för mig). I natt tittade jag på Björn Nylands video där han specificerar varje delsträcka av sin resa till Tyskland. Det verkar inte som om det är möjligt att ha längre sträckor än 200-250 km oavsett hastigheten, tom när han hade snitt på 75km/h på 87 km sträckan blev hans förbrukning 264 Wh/km.
Vad har ni erfarna Teslas ägare att säga, har jag fel?

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 11 aug 2016 14:58
av vigge50
PNK46 skrev:
Hej alla Club medlemmar,
Jag är nybliven medlem i TCS, sedan september 2015 efter presentation av Model X går jag och övertygar mig själv och min fru att det är den bil som vi behöver och som vi MÅSTE köpa.
Jag har provkörd MX två gånger i Båstad och i Malmö.
Den första var 7-sitsig och den andra 6-sitsig. Där finns ingen diskussion, det ska vara 6-sitsig. Vi kommer för det mesta att var 2 vuxna och på långresor 4 vuxna. Vi planerar att gå från frekvent flygande till ofta och lång körande.
Efter den inledningen är det dags att komma till dagens två frågor:
1. Om man reser bara två personer med inte så stor bagage då ryggen av tredje raden stolar bildar spärr för bagaget. Men när man har flera väskor och lägger ner sista raden då de två stolar i mittersta raden kommer inte att kunna spärra lastutrymme. Det finns ingen ”hatt hylla” heller, så att turista över Europa med helt synligt bagage är inte så praktiskt. Ni som har beställt Model X , har ni kommit på någon bra lösning?
2.Som sagt, sedan september jag är Tesla fantast , läser mycket om Teslas bilar och planerar inköp. Nästan all information om produkten hämtar jag från TCS, därför frågan till erfarna Tesla ägare.
När man läser i Design Studio model X spec så har 90D 489 km räckvidd (det är mycket viktigt för mig). I natt tittade jag på Björn Nylands video där han specificerar varje delsträcka av sin resa till Tyskland. Det verkar inte som om det är möjligt att ha längre sträckor än 200-250 km oavsett hastigheten, tom när han hade snitt på 75km/h på 87 km sträckan blev hans förbrukning 264 Wh/km.
Vad har ni erfarna Teslas ägare att säga, har jag fel?
När det kommer till räckvidd så är det som står i Design studion enligt den europeiska körcykeln NEDC som inte har något med verklig körning att göra. Längst ner på sidan för Model S på Teslas hemsida så finns en räckviddsberäknar där du kan ställa in hastighet, temperatur mm och se hur detta påverkar räckvidden på de olika modellerna. Tyvärr så har något liknande inte kommit till Model X ännu men där kan du ändå få en uppskattning om hur hastighet påverkar förbrukning och räckvidd.

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 11 aug 2016 15:00
av apkungen
Jag tycker att det verkar som om Björn nylands MX drar väldigt mkt. Han har en x90dl med 22 tums däck. Den verkar ligga runt 300Wh/km när man kör fort på motorväg. En x90D med 20 tum körde han i USA, där sa han att den drog klart mindre, tror det var runt 60Wh/km lägre vid samma förutsättningar.

En x90dl 22tum kommer alltså typ 25mil på motorväg vid 80% laddning.
En x90d 20tum kommer isf 30mil på motorväg vid 80% laddning.

Anledningen att jag anger vid 80% laddning är för att man gärna inte laddar mer än så vid SuC.

Finns inte så många x där ute än så verkar vara lite klent med statistik. Men jag tror inte att räckvidden kommer att vara något stort problem vid långkörningar, iaf inte inom SuC nätverket där nya 90-batterier verkar behålla över 100kW laddhastighet upp till över 50 % SoC vilket är galet snabbt.

20tums däck gör nog mycket för räckvidden. Ska bli intressant med Björns test i framtiden av detta.

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 11 aug 2016 15:14
av danni
Det finns krokar så man kan fästa ner lasten med ett lastnät. Hur man löser insynen kan jag inte riktigt svara på. Rejält tonade rutor, kanske?

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 11 aug 2016 18:41
av PoloPrinsen
Bagagefix; mät längd och bredd på bilens insida där du vill dölja lasten. Köp en diskret färgad, gärna tunn (lätt) filt I minst det måttet och spänn fast med antingen små krokar eller kardborre. Eller lägg till några extra decimeter på filtmåttet så att du kan "stoppa om" lasten med filten ända ute mot bilens väggar. Lasten skall vara helt dold under filten oavset vilken ruta man kollar in genom.

Annars fungerar Wellpapp utmärk att klippa till och göra sin egen 100% solfilm. Men om man inte målat den svart innan så är det lätt det ser hemmapulat OCH drar till sig blickarna.
///PP

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 11 aug 2016 19:41
av Monark1954
Energiförbrukning.
Björn Nyland som du refererar till testade sin Modell X P90D med 22" däck i 100 km/h med förbrukning ca 230 Wh/km
En modell S70D låg i 100 km/h på 170 Wh/km så de medelförbrukningar som flera medlemmar med modell S visar i tråden nedan kommer nog överskridas för modell X.


Sen har ju Björn en Modell X P90D, jag väntar på en 90D som verkar förbruka lite mindre. Tror det var pga. en mindre och lite energisnålare främre motor. Men att mentalt förvänta sig en P90D förbrukning så finns marginaler om min körprofil förbrukar mer.

Vid ett höghastighetstest var han upp mot 400 Wh/kmh men 300 Wh/km vid högre farter verkar flera skrivit om.

I forum "Fälgar och energiförbrukning" under Modell X finns flera data, främst från Modell S ägare.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1&start=40
Där skriver jag varför 200 Wh/km kanske är rimligt vid konstant fart med 20" däck för modell X.

Vid långresor med lite högre fart än 100 km/tim så är nog en räckvidd på 35 mil rimlig för modell X, jag väljer att räkna på 90% tillgänglig energi på sikt. Antar att många anpassar laddningen till avståndet till nästa SuC.

Intressant är även tråden Peters Videoer under Modell S. Att man inte vinner så mycket tid på att hålla hög hastighet på lågresor inkluderat laddning. Sen kan det vara kul i bland att köra fort är en annan sak.

Slutsats, jag tror med tillgänglig information att för att optimera räckvidd var 20" ett bra val. Kanske även lite lägre däckslitage. Valet modell X var ju mentalt redan gjort även om jag nu inser att modell S når lite längre.
X har dragkrok och Björn Nyland verkar inte ångra valet.

PS 6 sits konfiguration tror jag på, intressant fråga om insynsskydd. Kanske någon har löst det innan vi får vår bil DS.

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 11 aug 2016 21:08
av Monark1954
apkungen skrev:
Jag tycker att det verkar som om Björn nylands MX drar väldigt mkt. Han har en x90dl med 22 tums däck. Den verkar ligga runt 300Wh/km när man kör fort på motorväg. En x90D med 20 tum körde han i USA, där sa han att den drog klart mindre, tror det var runt 60Wh/km lägre vid samma förutsättningar.

....................................................
Kunde inte låta bli att kolla Björn Nylands 440 mils tur i USA med en Modell X 90D.
219 Wh/km.
Ger en 370 mils räckvidd då jag räknar på 90% av batteriets kWh. Inte fy skam.

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 11 aug 2016 21:20
av apkungen
Monark1954 skrev:
apkungen skrev:
Jag tycker att det verkar som om Björn nylands MX drar väldigt mkt. Han har en x90dl med 22 tums däck. Den verkar ligga runt 300Wh/km när man kör fort på motorväg. En x90D med 20 tum körde han i USA, där sa han att den drog klart mindre, tror det var runt 60Wh/km lägre vid samma förutsättningar.

....................................................
Kunde inte låta bli att kolla Björn Nylands 440 mils tur i USA med en Modell X 90D.
219 Wh/km.
Ger en 370 mils räckvidd då jag räknar på 90% av batteriets kWh. Inte fy skam.
Najs! Bra nördat :D

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 13 maj 2018 14:52
av TeslaLoveten
Hej, vi har kört 6000 mil med vår första MS
Nu drygt ett år och 3000 mil med MX 90D 6-sits.
1) vi fick med mörka rutor bak som original. Körde bl a. t/R Österrike utan insyn
2) Och då låg vi på en förbrukning runt 235Wh med 20 tum originaldäck.

Lycka till med valet!
Mvh Lars-Åke Loveten

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 13 maj 2018 15:21
av Leo
Ligger på ca 265 i förbrukning på vår X100D med 1000mil sen oktober. 20” däck och mycket långresor 90-110km/h. Blir under 35mil i räckvidd med de siffrorna. X drar rejält mycket mer än vår tidigare S. På samma typ av körning. Den låg på under 230 för samma typ av körning.

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 13 maj 2018 15:29
av bylund
TeslaLoveten skrev:
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det är ju inte omöjligt att valet är gjort såhär nästan två år senare ;)

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 13 maj 2018 15:36
av vigge50
bylund skrev:
TeslaLoveten skrev:
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det är ju inte omöjligt att valet är gjort såhär nästan två år senare ;)
Att användaren inte varit inne på forumet sen 2016 gör också chansen liten att svaren kommer påverka något beslut. Kan dock komma till användning för andra som funderar och är aktiva nu.

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 14 maj 2018 23:43
av Henrikw
MX drar mer än MS. Har en X90 och fulladdad står den på knappt 390 km, brukar ladda 80%, ca 310. I praktiken blir det 20-25 mil beroende på hastighet och väglag. Det är en 5-sits vilket innebär att trunken är avgränsad vilket är bra. Dessutom har man ganska stor plats under trunkgolvet då inga nedfällda stolar tar plats. Kan rekommendera den varianten!

Re: Bagage utrymme och energi förbrukning

Postat: 15 maj 2018 10:59
av takarlsson
Kör försiktigt :-) Starta med 90% och 17% kvar efter 271km.
bil.jpg