Autopilot 2.0
Postat: 11 aug 2016 21:06
Precis. De är inte där Apple är dvs. att de ändå säljer ikapp det de förlorat under tiden folk väntar.bylund skrev:De kan inte riktigt släppa en tidsplan heller. Då skulle alla vänta på det nästa stora och fabriken gå på tomgång några månader innan det nya kommer i produktion. Som sagt får man helt enkelt beställa när man gillar det man ser nu (och hoppas att man får något ännu bättre än man räknade med)
När har han sagt det? Det borde varit uppenbart för alla att nuvarande sensorsvit inte kommer klara högre än nivå 2. Jag vet att Elon sagt att det fortfarande finns stor förbättringspotential för nuvarande generationens hårdvara, men aldrig att han sagt att den skulle klara högre än nivå 2.zyax skrev:Jag känner lite att Elon får krypa till korset och erkänna att den nuvarande hårdvaran (kameror+lidar+radar och andra sensorer) inte kommer att tillfullo klara de högre nivåerna av AP man redan nu börjar implementera. Han har ju tidigare sagt att man kan gå vidare med den hårdvara man redan har, men olyckan från i våras kan kanske haft en annan utgång om systemet haft en bättre bild av sin omgivning.
För övrigt är jag ny här, står i kö för en 3:a.
Tycker nog att Teslan har stöd för de funktioner som är implementerade nu, dvs filhållning/filbyte + adaptiv farthållning. Något annat har det aldrig varit frågan om. Något självkörande är det inte tal om och det har ingen heller sagt. Att bilen kan styra själv betyder inte att den kan köra själv..zyax skrev:Jag känner lite att Elon får krypa till korset och erkänna att den nuvarande hårdvaran (kameror+lidar+radar och andra sensorer) inte kommer att tillfullo klara de högre nivåerna av AP man redan nu börjar implementera. Han har ju tidigare sagt att man kan gå vidare med den hårdvara man redan har, men olyckan från i våras kan kanske haft en annan utgång om systemet haft en bättre bild av sin omgivning.
För övrigt är jag ny här, står i kö för en 3:a.
Du kommer att missa AP 3.0 med en vecka ungefärFredriksv skrev:Det här låter hur coolt som helst, blir perfekt att beställa X när leasingen på S går ut 2017.
Så är det kanske, det är nog jag som fått om bakfoten då får väl kolla igen för att se varför jag missuppfattat i så fall. Ibland är han mer än otydlig för att inte avskräcka early adopters. Men om man spånar på vad som behövs för att nå nivå 4, är det inte något lidar-system som behövs även om man inte sätter någon snurra på taket som Google-bilarna har?danni skrev:När har han sagt det? Det borde varit uppenbart för alla att nuvarande sensorsvit inte kommer klara högre än nivå 2. Jag vet att Elon sagt att det fortfarande finns stor förbättringspotential för nuvarande generationens hårdvara, men aldrig att han sagt att den skulle klara högre än nivå 2.zyax skrev:Jag känner lite att Elon får krypa till korset och erkänna att den nuvarande hårdvaran (kameror+lidar+radar och andra sensorer) inte kommer att tillfullo klara de högre nivåerna av AP man redan nu börjar implementera. Han har ju tidigare sagt att man kan gå vidare med den hårdvara man redan har, men olyckan från i våras kan kanske haft en annan utgång om systemet haft en bättre bild av sin omgivning.
För övrigt är jag ny här, står i kö för en 3:a.
Lider ser inte i dimma tex så det är en ganska dålig lösning. Tesla arbetar med radar och kameror som kompletterar varandra väl, tror jag.zyax skrev:Så är det kanske, det är nog jag som fått om bakfoten då får väl kolla igen för att se varför jag missuppfattat i så fall. Ibland är han mer än otydlig för att inte avskräcka early adopters. Men om man spånar på vad som behövs för att nå nivå 4, är det inte något lidar-system som behövs även om man inte sätter någon snurra på taket som Google-bilarna har?danni skrev:När har han sagt det? Det borde varit uppenbart för alla att nuvarande sensorsvit inte kommer klara högre än nivå 2. Jag vet att Elon sagt att det fortfarande finns stor förbättringspotential för nuvarande generationens hårdvara, men aldrig att han sagt att den skulle klara högre än nivå 2.zyax skrev:Jag känner lite att Elon får krypa till korset och erkänna att den nuvarande hårdvaran (kameror+lidar+radar och andra sensorer) inte kommer att tillfullo klara de högre nivåerna av AP man redan nu börjar implementera. Han har ju tidigare sagt att man kan gå vidare med den hårdvara man redan har, men olyckan från i våras kan kanske haft en annan utgång om systemet haft en bättre bild av sin omgivning.
För övrigt är jag ny här, står i kö för en 3:a.
Ponera att bilen där vår Teslavän dog såg verkligheten framåt under det lastbilsflak som befann sig vid sidan då och att AP i dess nuvarande form uppfattade att den kunde byta fil för det var fritt under lastbilsflaket. Då är det lite som du är inne på, det kan vara riskabelt med det nuvarande systemet och jag menar att det kan bero på hårdvarubegränsningar. Det man är rädd för är ju att Tesla måste betala skadestånd i stora belopp för varje olycka med ett sånt här system och det drabbas vi alla entusiaster av. För övrigt längtar jag själv till ett system av nivå-4.Gustafsson skrev:Tycker nog att Teslan har stöd för de funktioner som är implementerade nu, dvs filhållning/filbyte + adaptiv farthållning. Något annat har det aldrig varit frågan om. Något självkörande är det inte tal om och det har ingen heller sagt. Att bilen kan styra själv betyder inte att den kan köra själv..zyax skrev:Jag känner lite att Elon får krypa till korset och erkänna att den nuvarande hårdvaran (kameror+lidar+radar och andra sensorer) inte kommer att tillfullo klara de högre nivåerna av AP man redan nu börjar implementera. Han har ju tidigare sagt att man kan gå vidare med den hårdvara man redan har, men olyckan från i våras kan kanske haft en annan utgång om systemet haft en bättre bild av sin omgivning.
För övrigt är jag ny här, står i kö för en 3:a.
Lidar finns f.ö. inte implementerad. I grunden tror jag efter rätt många mil med AP att systemet förhindrar många avåkningar och kollisioner, men i enstaka fall kan vara riskabel, ung. som ett säkerhetsbälte eller bilbarnstol typ.
/70D
Där finns det flera spår. Lidar ger en detaljerad bild av omgivningen, det är sant, och exempelvis Google och Volvo verkar jobba under premissen att lidar kommer bli ett krav. Men Elon är ganska bestämd med att kombinationen radar + kameror kan funka lika bra. Nu har han ju dessutom på sistone gått ut med att de hittat sätt att få ut en lidarliknande bild ur radarn med hjälp av lite matematiskt trixeri. Lidar har ju också problemet, som påpekats, att det är känsligt för allt som hindrar sikten så som regn.zyax skrev:Så är det kanske, det är nog jag som fått om bakfoten då får väl kolla igen för att se varför jag missuppfattat i så fall. Ibland är han mer än otydlig för att inte avskräcka early adopters. Men om man spånar på vad som behövs för att nå nivå 4, är det inte något lidar-system som behövs även om man inte sätter någon snurra på taket som Google-bilarna har?danni skrev:När har han sagt det? Det borde varit uppenbart för alla att nuvarande sensorsvit inte kommer klara högre än nivå 2. Jag vet att Elon sagt att det fortfarande finns stor förbättringspotential för nuvarande generationens hårdvara, men aldrig att han sagt att den skulle klara högre än nivå 2.zyax skrev:Jag känner lite att Elon får krypa till korset och erkänna att den nuvarande hårdvaran (kameror+lidar+radar och andra sensorer) inte kommer att tillfullo klara de högre nivåerna av AP man redan nu börjar implementera. Han har ju tidigare sagt att man kan gå vidare med den hårdvara man redan har, men olyckan från i våras kan kanske haft en annan utgång om systemet haft en bättre bild av sin omgivning.
För övrigt är jag ny här, står i kö för en 3:a.
Och det där med Lidar har jag svårt att se att han inte får äta upp (något som folk glömt efter så många år så det är väl en icke-fråga). All tillgänglig teknik som ger en bättre bild av verkligheten kan ju inte skada ett system.danni skrev:Där finns det flera spår. Lidar ger en detaljerad bild av omgivningen, det är sant, och exempelvis Google och Volvo verkar jobba under premissen att lidar kommer bli ett krav. Men Elon är ganska bestämd med att kombinationen radar + kameror kan funka lika bra. Nu har han ju dessutom på sistone gått ut med att de hittat sätt att få ut en lidarliknande bild ur radarn med hjälp av lite matematiskt trixeri. Lidar har ju också problemet, som påpekats, att det är känsligt för allt som hindrar sikten så som regn.zyax skrev:Så är det kanske, det är nog jag som fått om bakfoten då får väl kolla igen för att se varför jag missuppfattat i så fall. Ibland är han mer än otydlig för att inte avskräcka early adopters. Men om man spånar på vad som behövs för att nå nivå 4, är det inte något lidar-system som behövs även om man inte sätter någon snurra på taket som Google-bilarna har?danni skrev:När har han sagt det? Det borde varit uppenbart för alla att nuvarande sensorsvit inte kommer klara högre än nivå 2. Jag vet att Elon sagt att det fortfarande finns stor förbättringspotential för nuvarande generationens hårdvara, men aldrig att han sagt att den skulle klara högre än nivå 2.zyax skrev:Jag känner lite att Elon får krypa till korset och erkänna att den nuvarande hårdvaran (kameror+lidar+radar och andra sensorer) inte kommer att tillfullo klara de högre nivåerna av AP man redan nu börjar implementera. Han har ju tidigare sagt att man kan gå vidare med den hårdvara man redan har, men olyckan från i våras kan kanske haft en annan utgång om systemet haft en bättre bild av sin omgivning.
För övrigt är jag ny här, står i kö för en 3:a.
Nej, för det är fortfarande föraren som har ansvaret.zyax skrev:Ponera att bilen där vår Teslavän dog såg verkligheten framåt under det lastbilsflak som befann sig vid sidan då och att AP i dess nuvarande form uppfattade att den kunde byta fil för det var fritt under lastbilsflaket. Då är det lite som du är inne på, det kan vara riskabelt med det nuvarande systemet och jag menar att det kan bero på hårdvarubegränsningar. Det man är rädd för är ju att Tesla måste betala skadestånd i stora belopp för varje olycka med ett sånt här system och det drabbas vi alla entusiaster av. För övrigt längtar jag själv till ett system av nivå-4.
Det där har du förstås rätt i, men det kan fortfarande bli så att Tesla får ta ansvar för att de tolkat det så här. Underkörningsskydd hade med all sannolikhet räddat föraren, vilket manuell styrning troligen inte gjort.LarsL skrev:Nej, för det är fortfarande föraren som har ansvaret.zyax skrev:Ponera att bilen där vår Teslavän dog såg verkligheten framåt under det lastbilsflak som befann sig vid sidan då och att AP i dess nuvarande form uppfattade att den kunde byta fil för det var fritt under lastbilsflaket. Då är det lite som du är inne på, det kan vara riskabelt med det nuvarande systemet och jag menar att det kan bero på hårdvarubegränsningar. Det man är rädd för är ju att Tesla måste betala skadestånd i stora belopp för varje olycka med ett sånt här system och det drabbas vi alla entusiaster av. För övrigt längtar jag själv till ett system av nivå-4.
Bilen hade i detta fall, enligt Tesla, uppfattat lastbilen men tolkat den som en bro eller motorvägsskylt och därför valde bilen att inte bromsa eftersom den inte såg något hinder. Hade lastbilen varit utrustad med underkörningsskydd så hade förmodligen bilen uppfattat lastbilen som något annat och åtminstone nödbromsen slagit till. Samma sak gäller ju för filbyte, det är alltså bristen på underkörningsskydd som är det stora problemet inte autopiloten.
Vad får han äta upp? Han har inte sagt att Lidar är dålig, bara att han tror de kan ta upp samma information med radar och kameror tillsammans och det är väl kännt att Lidar inte kan se genom dimma och liknande utan att det behövs en annan teknik för att klara det.zyax skrev:Och det där med Lidar har jag svårt att se att han inte får äta upp (något som folk glömt efter så många år så det är väl en icke-fråga). All tillgänglig teknik som ger en bättre bild av verkligheten kan ju inte skada ett system.danni skrev:Där finns det flera spår. Lidar ger en detaljerad bild av omgivningen, det är sant, och exempelvis Google och Volvo verkar jobba under premissen att lidar kommer bli ett krav. Men Elon är ganska bestämd med att kombinationen radar + kameror kan funka lika bra. Nu har han ju dessutom på sistone gått ut med att de hittat sätt att få ut en lidarliknande bild ur radarn med hjälp av lite matematiskt trixeri. Lidar har ju också problemet, som påpekats, att det är känsligt för allt som hindrar sikten så som regn.zyax skrev:Så är det kanske, det är nog jag som fått om bakfoten då får väl kolla igen för att se varför jag missuppfattat i så fall. Ibland är han mer än otydlig för att inte avskräcka early adopters. Men om man spånar på vad som behövs för att nå nivå 4, är det inte något lidar-system som behövs även om man inte sätter någon snurra på taket som Google-bilarna har?danni skrev:När har han sagt det? Det borde varit uppenbart för alla att nuvarande sensorsvit inte kommer klara högre än nivå 2. Jag vet att Elon sagt att det fortfarande finns stor förbättringspotential för nuvarande generationens hårdvara, men aldrig att han sagt att den skulle klara högre än nivå 2.zyax skrev:Jag känner lite att Elon får krypa till korset och erkänna att den nuvarande hårdvaran (kameror+lidar+radar och andra sensorer) inte kommer att tillfullo klara de högre nivåerna av AP man redan nu börjar implementera. Han har ju tidigare sagt att man kan gå vidare med den hårdvara man redan har, men olyckan från i våras kan kanske haft en annan utgång om systemet haft en bättre bild av sin omgivning.
För övrigt är jag ny här, står i kö för en 3:a.
Absolut när de går in i självkörande, autonomabilar, vilket de också ska och vilket också oroar mig pga stämningar. Jag tror att det kommer fungera som för flygplan där hela flottan för flygförbud efter en olycka.zyax skrev:Det där har du förstås rätt i, men det kan fortfarande bli så att Tesla får ta ansvar för att de tolkat det så här. Underkörningsskydd hade med all sannolikhet räddat föraren, vilket manuell styrning troligen inte gjort.LarsL skrev:Nej, för det är fortfarande föraren som har ansvaret.zyax skrev:Ponera att bilen där vår Teslavän dog såg verkligheten framåt under det lastbilsflak som befann sig vid sidan då och att AP i dess nuvarande form uppfattade att den kunde byta fil för det var fritt under lastbilsflaket. Då är det lite som du är inne på, det kan vara riskabelt med det nuvarande systemet och jag menar att det kan bero på hårdvarubegränsningar. Det man är rädd för är ju att Tesla måste betala skadestånd i stora belopp för varje olycka med ett sånt här system och det drabbas vi alla entusiaster av. För övrigt längtar jag själv till ett system av nivå-4.
Bilen hade i detta fall, enligt Tesla, uppfattat lastbilen men tolkat den som en bro eller motorvägsskylt och därför valde bilen att inte bromsa eftersom den inte såg något hinder. Hade lastbilen varit utrustad med underkörningsskydd så hade förmodligen bilen uppfattat lastbilen som något annat och åtminstone nödbromsen slagit till. Samma sak gäller ju för filbyte, det är alltså bristen på underkörningsskydd som är det stora problemet inte autopiloten.
Före tiden då man är tvungen att köra i nivå 4 på motorvägen så kommer det här säkerligen att hända. Antingen för alla tillverkare av bilar och/eller lastbilar eller för enskilda tillverkare som orsakat olyckan. Det kommer vara juridik som begränar utvecklingstakten, inte ovilja från befolkningen.LarsL skrev:Absolut när de går in i självkörande, autonomabilar, vilket de också ska och vilket också oroar mig pga stämningar. Jag tror att det kommer fungera som för flygplan där hela flottan för flygförbud efter en olycka.zyax skrev:Det där har du förstås rätt i, men det kan fortfarande bli så att Tesla får ta ansvar för att de tolkat det så här. Underkörningsskydd hade med all sannolikhet räddat föraren, vilket manuell styrning troligen inte gjort.LarsL skrev:Nej, för det är fortfarande föraren som har ansvaret.zyax skrev:Ponera att bilen där vår Teslavän dog såg verkligheten framåt under det lastbilsflak som befann sig vid sidan då och att AP i dess nuvarande form uppfattade att den kunde byta fil för det var fritt under lastbilsflaket. Då är det lite som du är inne på, det kan vara riskabelt med det nuvarande systemet och jag menar att det kan bero på hårdvarubegränsningar. Det man är rädd för är ju att Tesla måste betala skadestånd i stora belopp för varje olycka med ett sånt här system och det drabbas vi alla entusiaster av. För övrigt längtar jag själv till ett system av nivå-4.
Bilen hade i detta fall, enligt Tesla, uppfattat lastbilen men tolkat den som en bro eller motorvägsskylt och därför valde bilen att inte bromsa eftersom den inte såg något hinder. Hade lastbilen varit utrustad med underkörningsskydd så hade förmodligen bilen uppfattat lastbilen som något annat och åtminstone nödbromsen slagit till. Samma sak gäller ju för filbyte, det är alltså bristen på underkörningsskydd som är det stora problemet inte autopiloten.
Level 3 har fortfarande föraren som ett viktigt moment i färden. Level två kan man förenklat säga automatisering av två funktioner i bilen. Det vill säga farthållning och styrning, där vi är idag. Level 3 innebär att man kan låta bilen ta hand om säkerhetskritiska delar under färd men bilen kan fortfarande när som helst överlåta körningen till föraren. Så det stora steget här är inte från två till tre utan från level x till level 4. Vad level 4 kommer kräva hårdvarumässigt är osäkert men det kommer iaf kräva en helvetes massa mil på vägarna.zyax skrev:Före tiden då man är tvungen att köra i nivå 4 på motorvägen så kommer det här säkerligen att hända. Antingen för alla tillverkare av bilar och/eller lastbilar eller för enskilda tillverkare som orsakat olyckan. Det kommer vara juridik som begränar utvecklingstakten, inte ovilja från befolkningen.LarsL skrev:Absolut när de går in i självkörande, autonomabilar, vilket de också ska och vilket också oroar mig pga stämningar. Jag tror att det kommer fungera som för flygplan där hela flottan för flygförbud efter en olycka.zyax skrev:Det där har du förstås rätt i, men det kan fortfarande bli så att Tesla får ta ansvar för att de tolkat det så här. Underkörningsskydd hade med all sannolikhet räddat föraren, vilket manuell styrning troligen inte gjort.LarsL skrev:Nej, för det är fortfarande föraren som har ansvaret.zyax skrev:Ponera att bilen där vår Teslavän dog såg verkligheten framåt under det lastbilsflak som befann sig vid sidan då och att AP i dess nuvarande form uppfattade att den kunde byta fil för det var fritt under lastbilsflaket. Då är det lite som du är inne på, det kan vara riskabelt med det nuvarande systemet och jag menar att det kan bero på hårdvarubegränsningar. Det man är rädd för är ju att Tesla måste betala skadestånd i stora belopp för varje olycka med ett sånt här system och det drabbas vi alla entusiaster av. För övrigt längtar jag själv till ett system av nivå-4.
Bilen hade i detta fall, enligt Tesla, uppfattat lastbilen men tolkat den som en bro eller motorvägsskylt och därför valde bilen att inte bromsa eftersom den inte såg något hinder. Hade lastbilen varit utrustad med underkörningsskydd så hade förmodligen bilen uppfattat lastbilen som något annat och åtminstone nödbromsen slagit till. Samma sak gäller ju för filbyte, det är alltså bristen på underkörningsskydd som är det stora problemet inte autopiloten.
Om vi återgår till trådämnet, kan AP 2 klara nivå 3 ?