Har använt min bil i range mode i princip hela tiden under de 1000 milen jag kört. Huvudsakligen för att jag läste mig till att den bara påverkar effekten i klimatanläggningen, inte motereffekt eller vridmoment. Det nämns åtminstone inget i manualen om att det skulle påverka något annat än klimatanläggningen. En annan fördel är ju att utan range mode låter kylkompressorn rätt rejält utanför bilen de första 5 minuterna när den går för fullt för att kyla kupén snabbast möjligt.
Men, nu när jag läste Tibors krönika om automotorsports svenska räckviddstest av Teslan fick jag uppfattningen att även motoreffekt och/eller vridmoment begränsas i range mode...?
Någon som VET hur det ligger till med det här? Och japp, jag känner till att det är mer vrid och effekt i performancemodellen.....
Men å andra sidan, jag får ju senaste uppdateringarna i programvaran snabbare än vissa performanceägare....
1.65.15 landande idag.
Re: Range mode
Postat: 19 sep 2014 16:55
av Kilowatt
Nu är jag inte någon expert här på något sätt, och jag kan vara ute och cykla.
Men om "range mode" avser även laddningen (=ladda upp så fullt som det går) så är det inte att rekommendera att alltid ladda fullt. Det skulle, enligt säljare på Tesla, komma att påverka batteriets livslängd?
Re: Range mode
Postat: 19 sep 2014 17:23
av hybris
Range mode påverkar inte effekten. Det är luftvärmepumpen etc. Jag har kört i range mode och märker ingen skillnad i effekt... Kan ha fel men...
Re: Range mode
Postat: 19 sep 2014 17:24
av hybris
Däremot blir det dag och natt gällande värme/kyla i bilen med/utan range mode. På vintern är range mode bra tillsammans med värme i säten... Den kombinationen är bättre än att köra värmen för fulllt... Sedan som alltid hastigheten ör viktigare än allt annat...
Re: Range mode
Postat: 19 sep 2014 18:02
av Kilowatt
Det skulle vara intressant att se en effektförbrukningskurva baserat på hastighet? Borde inte vara så svårt att räkna ut antar jag om man har siffror på luftmotståndet?
Re: Range mode
Postat: 19 sep 2014 20:48
av Datordoktorn
Kilowatt skrev:
Nu är jag inte någon expert här på något sätt, och jag kan vara ute och cykla.
Men om "range mode" avser även laddningen (=ladda upp så fullt som det går) så är det inte att rekommendera att alltid ladda fullt. Det skulle, enligt säljare på Tesla, komma att påverka batteriets livslängd?
Med range mode avsåg jag just den för effektförbrukningen. Laddar batteriet fullt gör jag aldrig, det mår väl egentligen inga batterier bra av dessutom eliminerar ju det all form av regenerering första milen så det är rent slöseri.
Inställningen för batteriets laddningsgrad benämns väl som "daily" eller "trip" mode, åtminstone i appen?
Re: Range mode
Postat: 20 sep 2014 01:26
av TiborBlomhall
Datordoktorn skrev:
Men, nu när jag läste Tibors krönika om automotorsports svenska räckviddstest av Teslan fick jag uppfattningen att även motoreffekt och/eller vridmoment begränsas i range mode...?
Jag som tyckte jag var tydlig: "Model S Range Mode påverkar mest bara hur batterierna värms men inte bilens prestanda. Även AC/värme påverkas bara i början"
Re: Range mode
Postat: 20 sep 2014 08:29
av hybris
aC/värme påverkas rejält. Det är dag och natt med/utan range mode. Utan range mode är den mycket snabbare att reglera och det är inte bara i början
Re: Range mode
Postat: 20 sep 2014 12:47
av Segelflygaren
Jag skulle veta vad skillnaden när det gäller uppvärmningen av batterierna egentligen innebär?
Sänks effekten, förkortas batteriernas livslängd eller?
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 10:47
av ermase
Har försökt läsa på vad range mode gör gällande batteritemperaturen, men hittar inget säkert svar. När jag läser detta forum får jag känslan av att åsikten är att med Range mode "on" så stängs eller begränsas batteriets uppvärmning men om jag läser Amerikanska forum så är budskapet det motsatta, Range mode"on" höjer batteritemperaturen. Jag har läst att med Range mode "on" så sätts batteritemperaturen till 40 grader och med Range mode "off" till 30 grader. Är det någon som vet vad som är rätt? Eller är båda rätt? När det är kallt ute så värms batterierna mindre med Range mode "on" och när det är varmt ute så kyls batterierna mindre med Range mode "on"?
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 12:11
av GiGurra
Jag har testat range-mode senaste dagarna och kan konstatera att det ser ut att hjälpa en hel del om man inte kan ladda hemma.
Precis som andra skrivit här tidigare så begränsas uppvärming i både kupé och batteri vid kallstart.
Förbrukningspeaken i början av resor blir klart mindre, och i alla fall jag kommer märkbart längre. Men kan du ladda och preheata hemma så strunta i läget. Jag gissar att det också sliter på batteriet mer (använder det själv i väntan på att kunna ladda hemma)
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 12:32
av P85D
Teslabjørn om range mode
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 20:01
av ermase
Haha, TeslaBjörn verkar lika förvirrad som jag, han verkar han läst samma källor. Först förklarar han ingående att Range mode on stänger av Battery heating (0 kW istället för 6 kW) men i slutet pratar han om att "Range mode on" värmer batteriet för ett varmt batteri ger bättre range. Slutsatsen han gör att han ska sluta med "Range mode on" för att inte få för varmt batteri och på så sätt spara livslängden på batteriet....... TeslaBjörn gjorde tyvärr inge klokare
Min gissning är fotfarande:
När batteriet är kallt så värms batterierna mindre med "Range mode on" och omvänt när batteriet är varmt ute så kyls batterierna mindre med "Range mode on"
Min slutsats är därför så länge batteriet är kallt så är det bättre för batteriet med "Range mode on" men så fort batteriet behöver kylning så bör man sätta "Range mode off" för att undvika degradering av batteriet. Hur man nu ska kunna veta när batteriet är uppe i rätt temperatur
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 20:15
av GiGurra
ermase skrev:
Haha, TeslaBjörn verkar lika förvirrad som jag, han verkar han läst samma källor. Först förklarar han ingående att Range mode on stänger av Battery heating (0 kW istället för 6 kW) men i slutet pratar han om att "Range mode on" värmer batteriet för ett varmt batteri ger bättre range. Slutsatsen han gör att han ska sluta med "Range mode on" för att inte få för varmt batteri och på så sätt spara livslängden på batteriet....... TeslaBjörn gjorde tyvärr inge klokare
Min gissning är fotfarande:
När batteriet är kallt så värms batterierna mindre med "Range mode on" och omvänt när batteriet är varmt ute så kyls batterierna mindre med "Range mode on"
Min slutsats är därför så länge batteriet är kallt så är det bättre för batteriet med "Range mode on" men så fort batteriet behöver kylning så bör man sätta "Range mode off" för att undvika degradering av batteriet. Hur man nu ska kunna veta när batteriet är uppe i rätt temperatur
Jag har kört samma 2x40 km nu i flera veckor, och kan konstatera att kupé- och batteriuppvärmningen går klart trögare med range mode on. Det är enkelt att se att batteriet inte värms lika fort iom att den gula streckade regen-markeringen tar betydligt längre tid på sig att försvinna med range mode on.
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 21:10
av ermase
GiGurra skrev:
Jag har kört samma 2x40 km nu i flera veckor, och kan konstatera att kupé- och batteriuppvärmningen går klart trögare med range mode on. Det är enkelt att se att batteriet inte värms lika fort iom att den gula streckade regen-markeringen tar betydligt längre tid på sig att försvinna med range mode on.
Vad kör du för bil GiGurra? Model S 75D - 17? Dina observationer verkar stämma med vad de flest berättar här på forumet. Vi lever i ett kallt land så normalt behöver batteriet värmas i Sverige i alla fall till en början. Det är skillnad i södra Kalifornien där är det säkerligen kylning av batteriet som gäller tämligen omgående.
En test man kanske skulle kunna göra är att med lika olika förutsättningar kan åka till en Superchager. Om jag fattat rätt så fungerar det inte så bra att ladda i en superchager om batteriet är för kallt eller för varmt. Om man startar med kallt batteri och provar att köra med "range mode on" till en superchager några gånger och varje gång lite olika långt så kanske man kan lista ut hur lång tid batteriet behöver för att nå "rätt" temperatur med "range mode on". Självklart beroende av utetemperatur och körstil men en indikation borde man kunna få i alla fall. Nu har jag ingen Tesla själv ännu men nästa vecka kanske .
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 21:17
av mati
Jag har också testat de senaste veckorna. Jag har inte använt range mode på över ett år, men nu skulle jag testa.
Förbrukningstoppen i början är klart lägre. Men det tar bokstavligen evigheter för batteriet att komma upp i temperatur. Snittförbrukningen blir dock avsevärt lägre, antagligen pga den lägre toppen i början.
Kupétemperaturen är skillnad mot förr. Anledningen till att jag aldrig har använt range mode senaste året var att jag helt enkelt satt och frös i bilen. Nu är det inte så längre. Det kan bli imma på rutorna men värmen är okej, inga kalla fötter längre.
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 21:45
av Remuz
Jag kör alltid med range mode när jag lallar runt Stockholm, men när vi åker långt och behöver suc använder jag det inte. Batteriet är ofta kallt när man kommer till suc med range mode och då tar det oändligt lång tid att få upp effekt
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 22:02
av GiGurra
ermase skrev:
GiGurra skrev:
Jag har kört samma 2x40 km nu i flera veckor, och kan konstatera att kupé- och batteriuppvärmningen går klart trögare med range mode on. Det är enkelt att se att batteriet inte värms lika fort iom att den gula streckade regen-markeringen tar betydligt längre tid på sig att försvinna med range mode on.
Vad kör du för bil GiGurra? Model S 75D - 17? Dina observationer verkar stämma med vad de flest berättar här på forumet. Vi lever i ett kallt land så normalt behöver batteriet värmas i Sverige i alla fall till en början. Det är skillnad i södra Kalifornien där är det säkerligen kylning av batteriet som gäller tämligen omgående.
En test man kanske skulle kunna göra är att med lika olika förutsättningar kan åka till en Superchager. Om jag fattat rätt så fungerar det inte så bra att ladda i en superchager om batteriet är för kallt eller för varmt. Om man startar med kallt batteri och provar att köra med "range mode on" till en superchager några gånger och varje gång lite olika långt så kanske man kan lista ut hur lång tid batteriet behöver för att nå "rätt" temperatur med "range mode on". Självklart beroende av utetemperatur och körstil men en indikation borde man kunna få i alla fall. Nu har jag ingen Tesla själv ännu men nästa vecka kanske .
S 90D 16 (AP1, Facelift)
Ja precis - korta sträckor är det inte värt att tokvärma bilen/batteriet på. Det drar bara en massa ström som förberedelse på längre resa... som ändå inte blir av . Range mode gör helt enkelt att korta sträckor vintertid inte drar så jättemkt.
Men jag har t.ex. ingen koll på hur mkt det sliter på batteriet. Jag tycker dock att kupéuppvärmningen blir betydligt behagligare med range mode and normalläget, som blir som värsta bastun ^^.
Mitt ladduttag installeras nästa vecka och då kommer jag nog inte längre bry mig så mkt om range mode, utan pre-heata i full fart.
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 22:29
av mati
Remuz skrev:
Jag kör alltid med range mode när jag lallar runt Stockholm, men när vi åker långt och behöver suc använder jag det inte. Batteriet är ofta kallt när man kommer till suc med range mode och då tar det oändligt lång tid att få upp effekt
Fast om du kör långt ska det ju egentligen inte spela någon roll. Jag körde till Tyskland förra veckan, hela vägen med range mode on. SuC var inga problem, det gick att ladda med 110kW precis som vanligt. Första stoppet var efter 25 mil på vägen ner och efter 15 mil på hemvägen. Enda gången SuC vägrade att ge kräm var när jag hade hamnat på 8% soc. Då slöladdade den med mindre än 50kW tills batteriet äntligen kom över 10%, men det har ingenting med tempen att göra såvitt jag förstår det. Det är by design.
Re: Range mode
Postat: 15 dec 2017 22:58
av ermase
@GiGurra
Självklart ska man pre-heata, det tror jag inte sliter på batteriet. Sen tror jag, som sagt, att det inte är kyla som degenererar ett batteriet utan det är värme. Därför borde Range mode on vara bra för batteriet så länge batteriet är kallt. Nackdelen med ett kallt batteri är troligen att full effekt inte går att få ut. Intressant Mati att efter en längre körning så fungerar SuC trots att range mode är on, borde tyda på att batteriet värms i tillräcklig omfattning för att nå "optimal" arbetstemperatur, fråga är väl bara om/när batteriet blir för varmt med Range mode on, vilket de tydligen har uppmätt i USA. I det reportaget jag såg så fick de problem med SuC för att batteriet var för varmt när range mode var on.
Optimalt kanske blir första typ 30-60 min Range mode on beroende på väder (temp) därefter range mode off för att inte riskera att batteriet blir för varmt. Ungefär som rattmuff på och av
Re: Range mode
Postat: 16 dec 2017 01:44
av GiGurra
ermase skrev:
@GiGurra
Självklart ska man pre-heata, det tror jag inte sliter på batteriet. Sen tror jag, som sagt, att det inte är kyla som degenererar ett batteriet utan det är värme. Därför borde Range mode on vara bra för batteriet så länge batteriet är kallt. Nackdelen med ett kallt batteri är troligen att full effekt inte går att få ut. Intressant Mati att efter en längre körning så fungerar SuC trots att range mode är on, borde tyda på att batteriet värms i tillräcklig omfattning för att nå "optimal" arbetstemperatur, fråga är väl bara om/när batteriet blir för varmt med Range mode on, vilket de tydligen har uppmätt i USA. I det reportaget jag såg så fick de problem med SuC för att batteriet var för varmt när range mode var on.
Optimalt kanske blir första typ 30-60 min Range mode on beroende på väder (temp) därefter range mode off för att inte riskera att batteriet blir för varmt. Ungefär som rattmuff på och av
Bra info! - men jag måste ha skrivit något otydligt för jag ville aldrig påstå att pre-heat var skadligt på något sätt..
Utan pre-heat så tar det ca 40-50 minuter för mig med range mode på att "värma bort" regen-begränsningen/streckade gula linjen vid strax över 0 ºC.
Slår man av range mode skulle jag säga att batteriet värms minst dubbelt så snabbt.
Re: Range mode
Postat: 16 dec 2017 12:31
av davbod
och den intressanta följdfrågan blir då såklart, hur många km vinner man på att köra med Range Mode ON?
Jag har på långresor inte märkt någon större skillnad (kanske 5%) medan på korta sträckor känns som om batteriet kan var längre, men då har jag ju hellre varmt i kupén snabbt eftersom jag har nära hem till laddning!
Re: Range mode
Postat: 16 dec 2017 13:40
av GiGurra
Jag använder range mode mest för att jag inte fått mitt ladduttag hemma än. Inte så mkt kräm som går åt i onödan för att värma upp under kortare resor. Kan inte se att jag skulle använda det under länge resor eller bli panik av att dra 10-20% mer el under vinterhalvåret sen när jag slutar använda det .
Re: Range mode
Postat: 16 dec 2017 14:03
av Monark1954
mati skrev:
Remuz skrev:
Jag kör alltid med range mode när jag lallar runt Stockholm, men när vi åker långt och behöver suc använder jag det inte. Batteriet är ofta kallt när man kommer till suc med range mode och då tar det oändligt lång tid att få upp effekt
Fast om du kör långt ska det ju egentligen inte spela någon roll. Jag körde till Tyskland förra veckan, hela vägen med range mode on. SuC var inga problem, det gick att ladda med 110kW precis som vanligt. Första stoppet var efter 25 mil på vägen ner och efter 15 mil på hemvägen. Enda gången SuC vägrade att ge kräm var när jag hade hamnat på 8% soc. Då slöladdade den med mindre än 50kW tills batteriet äntligen kom över 10%, men det har ingenting med tempen att göra såvitt jag förstår det. Det är by design.
Får fortfarande intrycket att range mode on minskar laddhastighet vid lågt effektuttag och lägre utetemperatur trots långa körsträckor. Vi körde 25 mil i snitt 90 km vid strax under noll grader, range mode on. Nästa tur till samma Chademo laddare med range mode off och kallare ute fick vi 5 kW högre laddeffekt.
35 eller drygt 40 KW spelar viss roll på restid.
Re: Range mode
Postat: 17 dec 2017 16:00
av Yrsir
Jag testade precis range mode fram och tillbaka till jobbet, 9 km körsträcka. Med range mode fick jag 220 wh/km. Utan range mode 307 wh/km. Det är ju nästan 30 % mer energiförbrukning! -2 grader i Göteborg vid testet.