Sida 1 av 1

Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 28 aug 2016 19:16
av vigge50
Nu har ett energibolag i Vermint, USA sagt att de erbjuder sin kunder rabatt på powerwall mot att kunden låter energibolaget tillfälligt mata ut ström när effekt behövs för att liten stund senare ladda upp batterierna igen. På detta sätt hoppas energibolaget kunna jämna ut pikarna med hjälp av kunderna istället för att se batterilösningar som problem för nätet.

http://insideevs.com/vermont-utility-of ... omeowners/

Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 28 aug 2016 20:26
av mati
Ett smidigt och smart sätt att skapa reglerkraft helt enkelt.

Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 28 aug 2016 20:31
av Zalman3
Låter lysande!

1. Köper en Tesla P100D.
2. Låter en elektriker möjliggöra att bilen kan fungera som en "Powerwall".
3. Låter mitt elbolag betala mig 500.000kr för att de ska kunna använda min 100kWh "Powerwall" vid behov.

Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 28 aug 2016 21:05
av LarsL
Blir det inte väldigt tråkigt att inte få köra bilen du betalt 500kkr för?

Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 28 aug 2016 21:51
av Zalman3
LarsL skrev:
Blir det inte väldigt tråkigt att inte få köra bilen du betalt 500kkr för?
Det problemet går ju att lösa genom att du bara får ersättning när bilen är ansluten till villan, eller bara vissa tider.
Har du dessutom 2 elbilar så kommer det i praktiken vara få tillfällen som ingen bil är ansluten till villan.
Dessutom är det ingen som hindrar att du även har en Powerwall på 10kWh i källaren.

Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 28 aug 2016 21:53
av bullen
En Tesla kommer aldrig någonsin att fungera för att ge ifrån sig energi. Inte så länge SuC är "gratis"

Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 28 aug 2016 22:07
av Svenssons
bullen skrev:
En Tesla kommer aldrig någonsin att fungera för att ge ifrån sig energi. Inte så länge SuC är "gratis"
Går alltid ta ut kraft från spinnande hjul... Det kanske inte är det effektivaste sättet att få ut elektricitet från ett batter i på men det lär fungera utan att Tesla direkt kan se det...

Om vi antar att det är 25% verkningsgrad, att det tar lika lång tid att ladda som att ladda ut och att det går att ladda i 100 kW så har man ju ett kraftverk på 25kW som dock måste gå offline en timme var tredje timme.

Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 28 aug 2016 22:09
av vigge50
bullen skrev:
En Tesla kommer aldrig någonsin att fungera för att ge ifrån sig energi. Inte så länge SuC är "gratis"
Det är inte bara därför, genom att tillföra det skulle batteriet gå igenom fler laddcykler under samma tid vilket gör att du måste räkna med batteridegrationen och kostnaden för det om det är värt det eller ej. Utöver de så finns det även en del andra lagar att tänka på. JB Strauble diskuterar det här från 23:20


Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 30 aug 2016 14:37
av Off Grid Byggaren
Tesla verkar vara realistiska i sin bedömning. Det dröjer nog ett tag innan vi får se elbilar som energilager till elnätet.

Däremot nämndes i filmen att det skulle vara enkelt att styra laddningen till lämpliga tidpunkter när elnätet har låg belastning.

Och det blir ju lite samma sak egentligen, istället för att ladda på för fullt och sedan kapa effekttoppar med energi ur batteriet så är det en bra lösning att bevaka och anpassa sitt effektuttag från elnätet.

Inget nytt egentligen, det installerades många effektvakter redan på 70 talet när det blev populärt med elpannor.

Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall

Postat: 30 aug 2016 16:31
av mickeisol
Off Grid Byggaren skrev:
Tesla verkar vara realistiska i sin bedömning. Det dröjer nog ett tag innan vi får se elbilar som energilager till elnätet.

Däremot nämndes i filmen att det skulle vara enkelt att styra laddningen till lämpliga tidpunkter när elnätet har låg belastning.

Och det blir ju lite samma sak egentligen, istället för att ladda på för fullt och sedan kapa effekttoppar med energi ur batteriet så är det en bra lösning att bevaka och anpassa sitt effektuttag från elnätet.

Inget nytt egentligen, det installerades många effektvakter redan på 70 talet när det blev populärt med elpannor.
Japp, har tim-elavtal med vattenfall och laddat elbilen på natten i huvudsak när timpriset varit lågt, samt även då timavtal på solcellselen.
Nu i juni köpte jag all el som förbrukades (646kwh) till ett snitttimspotpris på 24,85 öre (+ andra avgifter), samt sålde el (2668kwh) till ett snittpris på 36,17 öre.

det var ju bara med tidsinställningen på teslan, med lite mera avancerad inställning för att kräma max laddning under timmen som är billigast skulle ju köpetimsnittpriset sjunka ytterligare