Sida 1 av 2

Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 05:00
av Heiko
För ett par veckor sedan beställde jag en Model S 60D men hyfsad utrustning och har fått ett preliminärt leveransbesked som är kring november december.

Men i torsdag hade jag kontakt med Tesla på Emporia eftersom de precis fått in en Model S full utrustad förutom bakåtvändna sätena som är en 75D.
Jag fick information om att de fanns en rabatt om jag köpte denna direkt.
Prismässigt blev det ändå för mycket för min del eftersom jag hade satt ett tak på vad bilen få kosta per månad.

Så det fick bli den beställning jag gjort ett par veckor tidigare.

Då hände något intressant och han frågade mig om jag vore intresserad att köpa bilen om de stryper ner den till en 60kWh.
Frågade om det är något som Tesla godkänt och han sa att från och med i torsdags så kan man erbjuda en 75kWh att strypa ner den till 60kWh.

Vi satt och räknade på detta och det blev något dyrare än jag hade tänkt mig men jag slog till och köpte den röda 75D som de stryper ner till en 60D som är fullt utrustad.
Istället för november-december så kommer jag hämta ut bilen nästa helg.

För er som sitter med en beställning av en 60D och vill inte vänta alltför länge och de har en 75D på lager så kontakta Tesla.

Nyttja gärna min rabatt http://---

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 06:59
av chpaulin
Coolt :) Grattis får man väl säga då :D

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 07:52
av Surfaren
Hur mycket drog de av på priset för de 15 kWh som du nu inte kan använda?

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 08:04
av Mickep
Vet inte om det är någon nackdel med strypt batteri. Den kommer hålla kapaciteten bättre och därmed värdet, den kommer bli snabbare att ladda till 100%. Risken att batteriet misshandlas är mindre.
De där sista 20% tar ändå lika lång tid att ladda som de första 80%. Tänker man så kan man ladda fullt 60kw 2 ggr på samma tid som en 75 laddas fullt en gång.det är alltså 120 mot 75.(nu funkar det inte så i praktiken men det var bara för att göra en poäng.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 09:09
av Heiko
Surfaren skrev:
Hur mycket drog de av på priset för de 15 kWh som du nu inte kan använda?
De drog av motsvarande summa vad det skulle kosta att uppgradera till en 75 kWh.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 09:24
av Surfaren
Heiko skrev:
De drog av motsvarande summa vad det skulle kosta att uppgradera till en 75 kWh.
Okej, tack. Detta är ju en fair deal för de som vill köpa en 60 och ha lite mer att välja på från demobilarna: https://www.tesla.com/sv_SE/new

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 09:36
av Anders77
alla 60 är väl 75 numera ändå, så tidsbesparing på att ladda med denna blir ju ingen skillnad mot den du beställt.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 09:45
av LarsL
Heiko skrev:
Då hände något intressant och han frågade mig om jag vore intresserad att köpa bilen om de stryper ner den till en 60kWh.
Frågade om det är något som Tesla godkänt och han sa att från och med i torsdags så kan man erbjuda en 75kWh att strypa ner den till 60kWh.
Naturligtvis på en torsdag :D

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 09:49
av Herr X
Mickep skrev:
Vet inte om det är någon nackdel med strypt batteri. Den kommer hålla kapaciteten bättre och därmed värdet, den kommer bli snabbare att ladda till 100%. Risken att batteriet misshandlas är mindre.
De där sista 20% tar ändå lika lång tid att ladda som de första 80%. Tänker man så kan man ladda fullt 60kw 2 ggr på samma tid som en 75 laddas fullt en gång.det är alltså 120 mot 75.(nu funkar det inte så i praktiken men det var bara för att göra en poäng.
Så superladdare och ChaDeMo vet att det egentligen sitter ett 75kWh-batteri i bilen? Men fyller inte på mer än upp till 60kWh ändå?

Annars kunde man tänka sig att bilen rapporterar att bilens batteripaket är på 60kWh, och i så fall borde superladdare/ChaDeMo agera som om det var ett 60kWh-batteri och slå av på laddhastigheten långt tidigare än om bilen rapporterat att batteripaketet är på 75kWh..?

En annan tanke som jag har är att den extra batterikapaciteten kan ligga i botten - dvs. att bilens batteri har 15kWh laddning som inte kan användas till körning, när bilen rapporterar 0kWh kvar i batteriet. Vid ett sådant scenario går det heller inte att snabbladda en 60kWh fortare än en 75kWh, eftersom laddaren måste slå av på farten när batteriet börjar bli fullt, precis som om det var en vanlig 75kWh-bil.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 09:53
av Gustafsson
Det här är ett helt nytt sätt att sälja bilar, man gömmer helt enkelt undan finesserna för kunden och prutar 100000 eller mer :-). Undrar när det första hacket/jailbreaket kommer för att aktivera allt lullull ?

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 09:59
av LarsL
Gustafsson skrev:
Det här är ett helt nytt sätt att sälja bilar, man gömmer helt enkelt undan finesserna för kunden och prutar 100000 eller mer :-). Undrar när det första hacket/jailbreaket kommer för att aktivera allt lullull ?
Riskabelt sätt att få utrustning på, garantierna lär ju ryka för det första. Sen om Tesla surar till så kan de ju stoppa SC laddning... Och naturligtvis inga uppdateringar.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 10:06
av SR-71-BlackBird
Man bör ju kunna ladda en 60 till 100% regelbundet då det inte är "fysiskt" fullt.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 10:40
av Ampera
Denna bil såg jag på Emoria, verkligen snygg!
Kul att du slog till, nu kan någon annan få "din" bil och Världen blev lite bättre ;)

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 11:37
av Heiko
Gustafsson skrev:
Det här är ett helt nytt sätt att sälja bilar, man gömmer helt enkelt undan finesserna för kunden och prutar 100000 eller mer :-). Undrar när det första hacket/jailbreaket kommer för att aktivera allt lullull ?
Vi få hoppas att inte sådant händer vilket kan ställa till med stora problem om man hacka in sig i bilen.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 11:40
av Heiko
SR-71-BlackBird skrev:
Man bör ju kunna ladda en 60 till 100% regelbundet då det inte är "fysiskt" fullt.
Helt rätt och så har jag också fått det förklarat av Tesla.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 11:45
av Heiko
Ampera skrev:
Denna bil såg jag på Emoria, verkligen snygg!
Kul att du slog till, nu kan någon annan få "din" bil och Världen blev lite bättre ;)
Tack Ampera!
Var förbi precis igen och den har fått på skyltar nu och ska köras upp till Mölndal imorgon för att göras leveransklar till fredag i kommande vecka.
Känns lite tokigt att bilen ska upp dit igen för att sedan själv hämta ut bilen och åka ner till Malmö igen.

Kommer sälja min bil på kvd efter bra tips på detta forum. Det är en Volvo XC60 D4 som jag varit mycket nöjd med men har nu bestämt mig för att gå över till el.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 11:58
av MSO
Herr X skrev:
Mickep skrev:
Vet inte om det är någon nackdel med strypt batteri. Den kommer hålla kapaciteten bättre och därmed värdet, den kommer bli snabbare att ladda till 100%. Risken att batteriet misshandlas är mindre.
De där sista 20% tar ändå lika lång tid att ladda som de första 80%. Tänker man så kan man ladda fullt 60kw 2 ggr på samma tid som en 75 laddas fullt en gång.det är alltså 120 mot 75.(nu funkar det inte så i praktiken men det var bara för att göra en poäng.
Så superladdare och ChaDeMo vet att det egentligen sitter ett 75kWh-batteri i bilen? Men fyller inte på mer än upp till 60kWh ändå?

Annars kunde man tänka sig att bilen rapporterar att bilens batteripaket är på 60kWh, och i så fall borde superladdare/ChaDeMo agera som om det var ett 60kWh-batteri och slå av på laddhastigheten långt tidigare än om bilen rapporterat att batteripaketet är på 75kWh..?

En annan tanke som jag har är att den extra batterikapaciteten kan ligga i botten - dvs. att bilens batteri har 15kWh laddning som inte kan användas till körning, när bilen rapporterar 0kWh kvar i batteriet. Vid ett sådant scenario går det heller inte att snabbladda en 60kWh fortare än en 75kWh, eftersom laddaren måste slå av på farten när batteriet börjar bli fullt, precis som om det var en vanlig 75kWh-bil.
Osannolikt pga att det skulle öka degraderingen. Och det är en risk för tillverkaren med åtta års garanti.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 12:10
av grenhall
Var det den röda som stod i showroom? Den var grym. Får du med 21''? :)

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 12:16
av bylund
Herr X skrev:
Så superladdare och ChaDeMo vet att det egentligen sitter ett 75kWh-batteri i bilen? Men fyller inte på mer än upp till 60kWh ändå?

Annars kunde man tänka sig att bilen rapporterar att bilens batteripaket är på 60kWh, och i så fall borde superladdare/ChaDeMo agera som om det var ett 60kWh-batteri och slå av på laddhastigheten långt tidigare än om bilen rapporterat att batteripaketet är på 75kWh..?

En annan tanke som jag har är att den extra batterikapaciteten kan ligga i botten - dvs. att bilens batteri har 15kWh laddning som inte kan användas till körning, när bilen rapporterar 0kWh kvar i batteriet. Vid ett sådant scenario går det heller inte att snabbladda en 60kWh fortare än en 75kWh, eftersom laddaren måste slå av på farten när batteriet börjar bli fullt, precis som om det var en vanlig 75kWh-bil.
Fast den logiken borde väl inte ligga i t ex chademoladdaren, utan i det laddande fordonet? Fordonet borde säga vad det max vill ha nu så får laddaren ladda det om den klarar av det. Det vore orimligt, men inte omöjligt, att det är laddstationen som vägrar ladda 99-100 % med än en viss effekt. "Jaha, vill du ha 40 kW? Men det klarar du inte av lilla vän, jag ger dig bara 20 kW".

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 12:20
av Heiko
grenhall skrev:
Var det den röda som stod i showroom? Den var grym. Får du med 21''? :)
Nej, de har precis fått hem ytterligare en som också är full utrustad som jag har förstått var tanken att ställa in i deras showroom. Den har 19 tums slipstream fälgarna.
21 tummarna som sitter på i showroom är riktigt snygga men tyvärr blir räckvidden blir lite för dålig med 60 kWh.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 12:29
av grenhall
Heiko skrev:
grenhall skrev:
Var det den röda som stod i showroom? Den var grym. Får du med 21''? :)
Nej, de har precis fått hem ytterligare en som också är full utrustad som jag har förstått var tanken att ställa in i deras showroom. Den har 19 tums slipstream fälgarna.
21 tummarna som sitter på i showroom är riktigt snygga men tyvärr blir räckvidden blir lite för dålig med 60 kWh.
Tur du hade då. För det stod en familj som lät sin 1-åring med armband gå fram och slå på bilen med full kraft samtidigt som mamman stod och filmade. Finns så många idioter där.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 12:55
av Heiko
.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 12:56
av Heiko
.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 03 sep 2016 13:01
av Heiko
grenhall skrev:
Heiko skrev:
grenhall skrev:
Var det den röda som stod i showroom? Den var grym. Får du med 21''? :)
Nej, de har precis fått hem ytterligare en som också är full utrustad som jag har förstått var tanken att ställa in i deras showroom. Den har 19 tums slipstream fälgarna.
21 tummarna som sitter på i showroom är riktigt snygga men tyvärr blir räckvidden blir lite för dålig med 60 kWh.
Tur du hade då. För det stod en familj som lät sin 1-åring med armband gå fram och slå på bilen med full kraft samtidigt som mamman stod och filmade. Finns så många idioter där.
Varje dag få de in personer som inte ska i huvudtaget gå in till Tesla.
Var själv inne för någon vecka sedan där det kom in tre killar som skröt med att de inte köper skitbilar utan bara BMW eller Merdeces och bara kontant. Fattade ingenting varför de började hacka på den tjejen som var på plats. De får ringa väktare ganska för att få hjälp. Därför är bilen alltid låst numera och vill helst undvika att öppna bilen för risken är stor när den är väl öppen så kommer det fler in och börja rycka och slita i bilen.
Trist men sant och tråkigt för dem i butiken som gör ett fantastiskt arbete med att vilja hjälpa till på bästa sätt.

Re: Strypa en 75kWh till en 60kWh

Postat: 04 sep 2016 21:56
av e5m1r
Det har nog med de nya direktiven att göra
Så många bilar som möjligt ska säljas även om det innebär mindre marginal