Sida 8 av 10

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 20:17
av Leo
För laddhybrider räknar man effekten på fossilmotorn + 53% x elmotorns effekt. Det kallas då system-effekt och är det som anges på olika ställen.

Har försökt få svar på varför man räknar så men inte lyckats få någon bra förklaring.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 20:43
av Bjelke
Hur ser det ut på en Fisker Karma?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 30 maj 2017 21:55
av bullen
Oavsett vad EU regler säger så använder försäkringsbolagen effektsiffran för att bedöma olycksrisken. Att bedöma den baserat på typ 70 kw på en MS är ju helt fel. Nästan lika fel som att ange maxeffekten på bägge motorerna ihop i en D el P modell.
Men skulle transportstyrelsen följa EU regler o ange medel effekt under 1 timme lär försäkringsbolagen inte bry sig ett skit om den siffran i förlängningen

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 15:54
av okjhum
bylund skrev:
Eller watt är ampere gånger volt. Hk är ampere gånger volt delat med ~736
Ja just det ja, effekten, förstås! Fram med formelsamlingen - fortfarande lika spännande och mystisk som för 100 år sedan! :lol: P = U • I
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska? Så då är det väl jättefel att addera de två motorernas effekter, om de nu är att betraktas som parallellkopplade. Men det känns intuitivt ännu mera fel ... Inte blir bilen svagare med två motorer än en.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 18:57
av mati
okjhum skrev:
Hur påverkas den av parallellkoppling resp. seriekoppling? Spänningen U minskar vid parallellkoppling, vill jag minnas. Alltså måste väl P också minska?
Tankevurpa. För det första så halveras spänningen vid seriekoppling, dvs varje förbrukare får halva spänningen. Men den summerade spänningen är oförändrad. Vid parallellkoppling får varje förbrukare bara halva strömmen. Men även här gäller att den totala strömmen är oförändrad. Det delas bara upp olika.
Teslas motorer är naturligtvis inte seriekopplade. Det enda jag kan komma på som seriekopplas är julgransbelysning och sånt.
Man skulle kunna säga att motorerna är parallelkopplade, men det stämmer inte heller riktigt, eftersom de kan styras var för sig helt oberoende av varandra. Oavsett så delar båda motorerna på det som batteriet kan leverera. Det är batteriet som är flaskhalsen.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 18:59
av bullen
Spänningen ändras inte när du parallellkopplar men strömmen dubblas och därmed effekten. MEN der förutsätter att bilen kan leverera dubbla strömmen vilket den inte rikrugt klarar. Dessutom är ju motorerna olika utväxlade så dom får full effekt vid olika hastighet. Alltså får du inte ut dubbla effekten med två motorer. Även om det elläramässigt stämmer i teorin.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 19:05
av mati
Vi menar samma sak, fast det låter inte så. ;) jag utgick ifrån att batteriet inte kan leverera dubbla strömmen, bara för att det finns två motorer.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 31 maj 2017 19:07
av bullen
Jodå. Vi svarade på samma inlägg Såg aldrig ditt utan svarade på det före. Nackdelen när man inte citerar

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 01 jun 2017 22:25
av okjhum
Tack för svar och tålamod. Ska försöka lära mig det där (igen...). Hellre tankevurpa än teslavurpa. :-)

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 02 jun 2017 11:14
av helix
Såg av en slump den här bilen i fordonsregistret:
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703

Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.

Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 02 jun 2017 11:16
av Svenssons
helix skrev:
Såg av en slump den här bilen i fordonsregistret:
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703

Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.

Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?
När bilar importeras får de behålla uppgifterna från landet som den importeras från. Eftersom andra länder oftast följer EG-reglerna så betyder det att den får den korrekta effekten. Det är som sagt var Transportstyrelsen som gör fel på nyregistrerade bilar.

Möjligt att andra länder skulle kunna justera effekten vid export från Sverige så då skulle man kunna få sänkt effekt i registreringen genom export och sedan import. Låter dock inte som särskilt smidig lösning...

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 02 jun 2017 11:39
av helix
Aha, då är jag med. Tack för informationen!

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 02 jun 2017 14:35
av bylund
Så kan det fungera. Jag hade en Porsche registrerad för en passagerare som jag tog med när jag flyttade till Estland. Esterna registrerade in den som tre passagerare. Detta fick jag behålla när jag registrerade den i Sverige igen. Det är då besiktningsmannen som för in uppgifterna i bilregistret, och de verkar skriva av det utländska registreringsbeviset.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 11 jun 2017 13:03
av TeslaHamid
Hej en väldigt bra tråd , har beställt en lager bil X 90D som står i Tyskland , ska hämta ut den 17 juli. Såg att det står 762hk i min avbetalningskontrakt är detta fel då ? Bilen är inte registrerad i Sverige ännu så jag vet inte mer. Men om jag förstått rätt från tråden skall det vara mycket lägre hk för att få rätt försäkringskostnad ?




Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 11 jun 2017 13:17
av mati
Jösses, 762hk för en 90D? Var kommer den siffran ifrån? Låter som en P100D för mig.
För min S90D står det 428hk i leasingkontraktet och redan den siffran bygger på ren fantasi.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 11 jun 2017 13:47
av TeslaHamid
Hmm ska kolla med säljaren på tesla varifrån dom fick 762hk i avtalet ....


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 11 jun 2017 19:24
av Svenssons
mati skrev:
Jösses, 762hk för en 90D? Var kommer den siffran ifrån? Låter som en P100D för mig.
För min S90D står det 428hk i leasingkontraktet och redan den siffran bygger på ren fantasi.
762 hk är det för P90D som t.ex. min:

https://biluppgifter.se/fordon/XEX609

Detta är inte korrekta uppgifter för registreringen och det är fullt möjligt att det är andra uppgifter i Tyskland.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 12 jun 2017 12:43
av TeslaHamid
Fick nu en uppdatering av Tesla , och det kommer inte stå 762 hk utan 517 hk.

Fick detta svar:

Det som räknas är vad som står i vägtrafikregistret.

193+193= 386 Kw in field 27.3 Maximum net power

386 kw = app 517 hk when using http://www.rapidtables.com/convert/power/kw-to-hp.htm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 12 jun 2017 13:12
av rightnow
Från och med idag så inför transportstyrelsen över 64 nya fält som skall fyllas i vid registrering av personbil.
Samtliga har med elbilar/hybrider att göra. Det mesta verkar vara hybrider dock och har med utsläpp att göra.

T.ex.

Frontyta Ange främre area för det referensfordon som har har ingått i testerna av förbrukning och utsläpp.
Vägmotståndskoefficient F0 Vägmotståndskoefficient F0 för referensfordon vid tester av förbrukning och utsläpp.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 13 jun 2017 18:21
av TeslaHamid
Ok vad innebär detta? Blir det mer rättvis försäkring? Hur blir det med bilar innan nya registreringen?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 13 jun 2017 19:29
av Svenssons
Dnova skrev:
Ok vad innebär detta? Blir det mer rättvis försäkring? Hur blir det med bilar innan nya registreringen?
Det beror nog helt på försäkringsbolaget. Problemet bör också minska med ökat antal bilar i trafik. Ett dumt försäkringsbolag kommer dock enbart kolla på effekten och slå bakut när de ser bil med 772 hk. De kommer tro att det är en banbil som kommer köra en massa black race och sedan vilja ha 55 000 om året för halvförsäkring... Sedan finns det smartare bolag som kollar på vad det är för bil och ägare och vill ha under 4000:- för fria mil.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 13 jun 2017 23:30
av TeslaHamid
Ok! Inväntar på att bilen kommer till Sverige och registreras såg jag får ett reg. Nr och kan jaga försäkrings bolag!

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 03 jul 2017 12:23
av per
Elbilar har den egenheten att det bildas värmeförluster i motor och drivelektronik, värme som är svår att avleda. Medan avgiven effekt är proportionell mot strömmen så är värmeförlusterna proportionella mot strömmen i kvadrat. Resultatet av detta är att hos Tesla mod S så uppnås kritisk temperatur efter 30 minuter om motorerna avger 79 kW, medan det dröjer en timme till kritisk temperatur om motorerna avger 60 kW. När kritisk temperatur uppnåtts måste motorerna stoppas eller effekten kraftigt reduceras för att inte elektroniken ska ta skada av uppvärmningen.

Min Tesla S70D har två elmotorer med märkeffekt 193 kW + 193 kW = 386 kW. Om drivelektroniken klarar att mata ström genom motorerna så att de avger 386 kW så är strömmen ca 5 ggr högre än när de avger 79 kW. Då blir värmeförlusterna 25 ggr högre och kritisk temperatur uppnås efter 30 min/25 = ca en minut. Detta räcker för ett accelerationsprov.

Om märkeffekten är 193 kW + 375 kW = 568 kW så blir strömmen 568/79 = 7,18 ggr högre och värmeförlusterna 51,7 ggr högre. Kritisk temperatur uppnås efter 30 min/51,68 = 35 sekunder, men detta räcker för att accelerera från 0 till 100 km/tim på 3 sekunder.

För att avge högre ström krävs kraftigare batteri (fler parallellkopplade celler) och en säkring som klarar högre ström. Batteristorlek och säkring är direkt kopplade till accelerationssiffrorna. Det är detta som skiljer de olika S-modellerna.

När vi är ute och kör, någon skrev att han förbrukade 350 Wh/km vid 145 km/tim, så behövs en motor med effekten 350*145 = 50,7 kW. Detta klarar vi med 60 kW/timme och har ändå marginaler för korta accelerationer. Sedan jobbar kylaren under tiden vi laddar.

Tesla mod X tycks ha 30-minutersvärde på 90 kW och entimmasvärde på 75 kW. Detta kan behövas när man använder dragkrok.

Tesla är alltså ingen bil för banracing, utan en helt vanlig familjebil med goda accelerationsegenskaper.

Försäkringsbranschen vet att motoreffekten i registreringsbeviset för elbilar är 30-minutersvärdet, det är lag på detta inom EU och alla följer ju lagen, eller hur! I mitt registreringsbevis står motoreffekt 386 kW som är 5 ggr för högt. Inte underligt att försäkringspreminen blir 56356 kr/år, ett värde som rimligtvis är 5 ggr för högt. Eller att de som har 568 kW får svaret att vi försäkrar inte bilar med så hög motoreffekt. 568 kW som 30-minutersvärde!!!!! 100 kWh-batteri töms på 10 minuter! Troligtvis slutar försäkringsbranschens algoritmer att fungera vid 500 kW.

Tesla nämner inget om motorstyrka i sin marknadsföring utan bara accerelationssiffror, resten överlåts på den okunniga allmänhetens och Transportstyrelsens fantasi. Och vem tror ni är överlycklig när Transportstyrelsen skriver 386 kW i mitt registreringsbevis, en siffra som Tesla inte själva kan nämna utan risk att stämmas för vilseledande marknadsföring?

Transportstyrelsen har fått korrekta uppgifter. De är bara alldeles för tekniskt okunniga för att begripa, och trillar raka vägen ner i Teslas marknadsföringsknep.

När jag fått mitt skriftliga svar från Transportstyrelsen, då är det dags för JO.

/Per

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 03 jul 2017 13:59
av TeslaX Anders
Tack för bra info och ditt engagemang i frågan Per!
Spännande fortsättning lär följa...

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 03 jul 2017 14:12
av Remuz
Bra skrivet Per. Det var min MX som förbrukade 350wh/km i 145km/h i ösregn.