Sida 9 av 10

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 02 jun 2017 11:16
av Svenssons
helix skrev:
Såg av en slump den här bilen i fordonsregistret:
https://biluppgifter.se/fordon/YGO703

Det är en Model S (en 75D?) som är årsmodell 2017, men som endast är registrerad på 66kW (90hk) motoreffekt hos Transportstyrelsen. Bilen är importerad, men faktum kvarstår ändå att det är en 2017 och därmed borde ha en högre effektsiffra enligt samma manér som svensksålda.

Eller missar jag något här? Är det någon på transportstyrelsen som kanske bara slant på tangentbordet vid inregistrering?
När bilar importeras får de behålla uppgifterna från landet som den importeras från. Eftersom andra länder oftast följer EG-reglerna så betyder det att den får den korrekta effekten. Det är som sagt var Transportstyrelsen som gör fel på nyregistrerade bilar.

Möjligt att andra länder skulle kunna justera effekten vid export från Sverige så då skulle man kunna få sänkt effekt i registreringen genom export och sedan import. Låter dock inte som särskilt smidig lösning...

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 02 jun 2017 11:39
av helix
Aha, då är jag med. Tack för informationen!

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 02 jun 2017 14:35
av bylund
Så kan det fungera. Jag hade en Porsche registrerad för en passagerare som jag tog med när jag flyttade till Estland. Esterna registrerade in den som tre passagerare. Detta fick jag behålla när jag registrerade den i Sverige igen. Det är då besiktningsmannen som för in uppgifterna i bilregistret, och de verkar skriva av det utländska registreringsbeviset.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 11 jun 2017 13:03
av TeslaHamid
Hej en väldigt bra tråd , har beställt en lager bil X 90D som står i Tyskland , ska hämta ut den 17 juli. Såg att det står 762hk i min avbetalningskontrakt är detta fel då ? Bilen är inte registrerad i Sverige ännu så jag vet inte mer. Men om jag förstått rätt från tråden skall det vara mycket lägre hk för att få rätt försäkringskostnad ?




Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 11 jun 2017 13:17
av mati
Jösses, 762hk för en 90D? Var kommer den siffran ifrån? Låter som en P100D för mig.
För min S90D står det 428hk i leasingkontraktet och redan den siffran bygger på ren fantasi.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 11 jun 2017 13:47
av TeslaHamid
Hmm ska kolla med säljaren på tesla varifrån dom fick 762hk i avtalet ....


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 11 jun 2017 19:24
av Svenssons
mati skrev:
Jösses, 762hk för en 90D? Var kommer den siffran ifrån? Låter som en P100D för mig.
För min S90D står det 428hk i leasingkontraktet och redan den siffran bygger på ren fantasi.
762 hk är det för P90D som t.ex. min:

https://biluppgifter.se/fordon/XEX609

Detta är inte korrekta uppgifter för registreringen och det är fullt möjligt att det är andra uppgifter i Tyskland.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 12 jun 2017 12:43
av TeslaHamid
Fick nu en uppdatering av Tesla , och det kommer inte stå 762 hk utan 517 hk.

Fick detta svar:

Det som räknas är vad som står i vägtrafikregistret.

193+193= 386 Kw in field 27.3 Maximum net power

386 kw = app 517 hk when using http://www.rapidtables.com/convert/power/kw-to-hp.htm

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 12 jun 2017 13:12
av rightnow
Från och med idag så inför transportstyrelsen över 64 nya fält som skall fyllas i vid registrering av personbil.
Samtliga har med elbilar/hybrider att göra. Det mesta verkar vara hybrider dock och har med utsläpp att göra.

T.ex.

Frontyta Ange främre area för det referensfordon som har har ingått i testerna av förbrukning och utsläpp.
Vägmotståndskoefficient F0 Vägmotståndskoefficient F0 för referensfordon vid tester av förbrukning och utsläpp.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 13 jun 2017 18:21
av TeslaHamid
Ok vad innebär detta? Blir det mer rättvis försäkring? Hur blir det med bilar innan nya registreringen?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 13 jun 2017 19:29
av Svenssons
Dnova skrev:
Ok vad innebär detta? Blir det mer rättvis försäkring? Hur blir det med bilar innan nya registreringen?
Det beror nog helt på försäkringsbolaget. Problemet bör också minska med ökat antal bilar i trafik. Ett dumt försäkringsbolag kommer dock enbart kolla på effekten och slå bakut när de ser bil med 772 hk. De kommer tro att det är en banbil som kommer köra en massa black race och sedan vilja ha 55 000 om året för halvförsäkring... Sedan finns det smartare bolag som kollar på vad det är för bil och ägare och vill ha under 4000:- för fria mil.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 13 jun 2017 23:30
av TeslaHamid
Ok! Inväntar på att bilen kommer till Sverige och registreras såg jag får ett reg. Nr och kan jaga försäkrings bolag!

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 03 jul 2017 12:23
av per
Elbilar har den egenheten att det bildas värmeförluster i motor och drivelektronik, värme som är svår att avleda. Medan avgiven effekt är proportionell mot strömmen så är värmeförlusterna proportionella mot strömmen i kvadrat. Resultatet av detta är att hos Tesla mod S så uppnås kritisk temperatur efter 30 minuter om motorerna avger 79 kW, medan det dröjer en timme till kritisk temperatur om motorerna avger 60 kW. När kritisk temperatur uppnåtts måste motorerna stoppas eller effekten kraftigt reduceras för att inte elektroniken ska ta skada av uppvärmningen.

Min Tesla S70D har två elmotorer med märkeffekt 193 kW + 193 kW = 386 kW. Om drivelektroniken klarar att mata ström genom motorerna så att de avger 386 kW så är strömmen ca 5 ggr högre än när de avger 79 kW. Då blir värmeförlusterna 25 ggr högre och kritisk temperatur uppnås efter 30 min/25 = ca en minut. Detta räcker för ett accelerationsprov.

Om märkeffekten är 193 kW + 375 kW = 568 kW så blir strömmen 568/79 = 7,18 ggr högre och värmeförlusterna 51,7 ggr högre. Kritisk temperatur uppnås efter 30 min/51,68 = 35 sekunder, men detta räcker för att accelerera från 0 till 100 km/tim på 3 sekunder.

För att avge högre ström krävs kraftigare batteri (fler parallellkopplade celler) och en säkring som klarar högre ström. Batteristorlek och säkring är direkt kopplade till accelerationssiffrorna. Det är detta som skiljer de olika S-modellerna.

När vi är ute och kör, någon skrev att han förbrukade 350 Wh/km vid 145 km/tim, så behövs en motor med effekten 350*145 = 50,7 kW. Detta klarar vi med 60 kW/timme och har ändå marginaler för korta accelerationer. Sedan jobbar kylaren under tiden vi laddar.

Tesla mod X tycks ha 30-minutersvärde på 90 kW och entimmasvärde på 75 kW. Detta kan behövas när man använder dragkrok.

Tesla är alltså ingen bil för banracing, utan en helt vanlig familjebil med goda accelerationsegenskaper.

Försäkringsbranschen vet att motoreffekten i registreringsbeviset för elbilar är 30-minutersvärdet, det är lag på detta inom EU och alla följer ju lagen, eller hur! I mitt registreringsbevis står motoreffekt 386 kW som är 5 ggr för högt. Inte underligt att försäkringspreminen blir 56356 kr/år, ett värde som rimligtvis är 5 ggr för högt. Eller att de som har 568 kW får svaret att vi försäkrar inte bilar med så hög motoreffekt. 568 kW som 30-minutersvärde!!!!! 100 kWh-batteri töms på 10 minuter! Troligtvis slutar försäkringsbranschens algoritmer att fungera vid 500 kW.

Tesla nämner inget om motorstyrka i sin marknadsföring utan bara accerelationssiffror, resten överlåts på den okunniga allmänhetens och Transportstyrelsens fantasi. Och vem tror ni är överlycklig när Transportstyrelsen skriver 386 kW i mitt registreringsbevis, en siffra som Tesla inte själva kan nämna utan risk att stämmas för vilseledande marknadsföring?

Transportstyrelsen har fått korrekta uppgifter. De är bara alldeles för tekniskt okunniga för att begripa, och trillar raka vägen ner i Teslas marknadsföringsknep.

När jag fått mitt skriftliga svar från Transportstyrelsen, då är det dags för JO.

/Per

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 03 jul 2017 13:59
av TeslaX Anders
Tack för bra info och ditt engagemang i frågan Per!
Spännande fortsättning lär följa...

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 03 jul 2017 14:12
av Remuz
Bra skrivet Per. Det var min MX som förbrukade 350wh/km i 145km/h i ösregn.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 20 okt 2017 15:25
av manks
Per!

Hur gick det med detta?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 18 feb 2019 22:53
av Tars
Någon som fått något vettigt svar och även lyckats få ner sin effekt?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 19 feb 2019 07:39
av manks
Adderas effekten från båda motorerna på Model 3 också?
Adderas motorer på andra elbilstillverkare?
Adderas motorer på hybridbilarna?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 19 feb 2019 08:50
av vigge50
manks skrev:
Adderas effekten från båda motorerna på Model 3 också?
Adderas motorer på andra elbilstillverkare?
Adderas motorer på hybridbilarna?
För plug-in hybrider adderas inte motorerna, elmotorn skrivs som en sekundär motor som ej räknas med i totaleffekten. Har inte själv kontaktat transportstyrelsen om det och inte läst någon förklaring här.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 27 feb 2020 22:15
av Credde
per skrev:
Elbilar har den egenheten att det bildas värmeförluster i motor och drivelektronik, värme som är svår att avleda. Medan avgiven effekt är proportionell mot strömmen så är värmeförlusterna proportionella mot strömmen i kvadrat. Resultatet av detta är att hos Tesla mod S så uppnås kritisk temperatur efter 30 minuter om motorerna avger 79 kW, medan det dröjer en timme till kritisk temperatur om motorerna avger 60 kW. När kritisk temperatur uppnåtts måste motorerna stoppas eller effekten kraftigt reduceras för att inte elektroniken ska ta skada av uppvärmningen.

Min Tesla S70D har två elmotorer med märkeffekt 193 kW + 193 kW = 386 kW. Om drivelektroniken klarar att mata ström genom motorerna så att de avger 386 kW så är strömmen ca 5 ggr högre än när de avger 79 kW. Då blir värmeförlusterna 25 ggr högre och kritisk temperatur uppnås efter 30 min/25 = ca en minut. Detta räcker för ett accelerationsprov.

Om märkeffekten är 193 kW + 375 kW = 568 kW så blir strömmen 568/79 = 7,18 ggr högre och värmeförlusterna 51,7 ggr högre. Kritisk temperatur uppnås efter 30 min/51,68 = 35 sekunder, men detta räcker för att accelerera från 0 till 100 km/tim på 3 sekunder.

För att avge högre ström krävs kraftigare batteri (fler parallellkopplade celler) och en säkring som klarar högre ström. Batteristorlek och säkring är direkt kopplade till accelerationssiffrorna. Det är detta som skiljer de olika S-modellerna.

När vi är ute och kör, någon skrev att han förbrukade 350 Wh/km vid 145 km/tim, så behövs en motor med effekten 350*145 = 50,7 kW. Detta klarar vi med 60 kW/timme och har ändå marginaler för korta accelerationer. Sedan jobbar kylaren under tiden vi laddar.

Tesla mod X tycks ha 30-minutersvärde på 90 kW och entimmasvärde på 75 kW. Detta kan behövas när man använder dragkrok.

Tesla är alltså ingen bil för banracing, utan en helt vanlig familjebil med goda accelerationsegenskaper.

Försäkringsbranschen vet att motoreffekten i registreringsbeviset för elbilar är 30-minutersvärdet, det är lag på detta inom EU och alla följer ju lagen, eller hur! I mitt registreringsbevis står motoreffekt 386 kW som är 5 ggr för högt. Inte underligt att försäkringspreminen blir 56356 kr/år, ett värde som rimligtvis är 5 ggr för högt. Eller att de som har 568 kW får svaret att vi försäkrar inte bilar med så hög motoreffekt. 568 kW som 30-minutersvärde!!!!! 100 kWh-batteri töms på 10 minuter! Troligtvis slutar försäkringsbranschens algoritmer att fungera vid 500 kW.

Tesla nämner inget om motorstyrka i sin marknadsföring utan bara accerelationssiffror, resten överlåts på den okunniga allmänhetens och Transportstyrelsens fantasi. Och vem tror ni är överlycklig när Transportstyrelsen skriver 386 kW i mitt registreringsbevis, en siffra som Tesla inte själva kan nämna utan risk att stämmas för vilseledande marknadsföring?

Transportstyrelsen har fått korrekta uppgifter. De är bara alldeles för tekniskt okunniga för att begripa, och trillar raka vägen ner i Teslas marknadsföringsknep.

När jag fått mitt skriftliga svar från Transportstyrelsen, då är det dags för JO.

/Per
Tar upp en gammal tråd, fick du nånsin svar från Transportstyrelsen?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 28 feb 2020 00:48
av Svenssons
Nu när tyskarna och Volvo kommer med egna elbilar med dubbla elmotorer så finns ju chansen att Transportstyrelsen tänker om och följer EUs regelverk för hur effekten ska registreras på elbilar...

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 28 feb 2020 07:19
av manks
Svenssons skrev:
Nu när tyskarna och Volvo kommer med egna elbilar med dubbla elmotorer så finns ju chansen att Transportstyrelsen tänker om och följer EUs regelverk för hur effekten ska registreras på elbilar...
De andra biltillverkarna kanske är smarta och endast skriver ut motoreffekten vad den kan avge under 30min på CoC?

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 28 feb 2020 07:28
av Svenssons
manks skrev:
Svenssons skrev:
Nu när tyskarna och Volvo kommer med egna elbilar med dubbla elmotorer så finns ju chansen att Transportstyrelsen tänker om och följer EUs regelverk för hur effekten ska registreras på elbilar...
De andra biltillverkarna kanske är smarta och endast skriver ut motoreffekten vad den kan avge under 30min på CoC?
De ska ange båda uppgifterna dvs både maxeffekt per motor samt max effekt under 30 minuter så nej, de lär de inte göra och har inte gjort det på de bilar som finns idag.

Transportstyrelsen gjorde korrekt enligt reglerna i början men sedan verkar tjänstemän ha tyckt att det inte var korrekt utan orättvist mot avgasbilar från tex Tyskland så då summerade Transportstyrelsen motorernas maxeffekt till bilens maxeffekt istället för att fortsätta ta maxeffekten för 30 minuter som bilens maxeffekt. Tesla och övriga biltillverkare anger inte bilens maxeffekt i CoC.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 28 feb 2020 07:55
av manks
Om vi skall komma nån vart med detta så borde vi få Tesla att trycka på Transportstyrelsen.

Vi borde även sammanställa en lista för transportstyrelsen som påvisar hur Norge, Finland, Danmark mm hanterar dessa uppgifter.

Och som @per skrev en JO-anmälan vore också bra.

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Postat: 28 feb 2020 09:38
av e5m1r
Polestar kommer ju snart
Slå vad om att den blir rätt