Sida 19 av 31

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 08:46
av nicklasandersson
Bitman skrev:
nicklasandersson skrev:
Ser ut som de börjat bygga ut i Ödeshög?
Idag var det nya gula plaströr nergrävda och sprayat gult med ovaler på asfalten på motsatt sida om Dinners.

Tänkte om det var andra laddare först men det såg ut som platser för Tesla med tanke på formen och med möjlighet att köra in med släp.
Idag var en av de befintliga uttagen (4B) avspärrad, och markarbetet påbörjade bredvid och bakom 3-4 raden. Killarna sa att det kommer sex nya uttag, men blir klara först efter semesterperioden.
Jag gillar att de satsar och bygger ut!
Tycker att OKQ8 har rätt bra kaffe och så kan tonåringarna få sig en macka också.

Tack för uppdateringen Bild

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 08:51
av EnTraktor
Legato skrev:
Surfaren skrev:
Kom också ihåg att en laddare består av flera moduler. Det kan alltså hända att ett helt gäng (men inte alla) av dessa har gett upp, och då går det fortfarande att ladda från detta stolp-par men med reducerad effekt.
Bra poäng! Hur är det nu i nymonterade stolpar, är det 8*16,5 kW laddare? Tyckte jag läste det nånstans :D
Kommer inte ihåg exakta värdet, men det finns på en klisterlapp bak på laddarna (alltså "sopnedkastet", inte laddstolpen) där det står vilken effekt dom kan leverera.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 09:00
av danni
Vad gäller det här med att dela stolpe så är det inte alltid stolpen bredvid man delar med. Jag kom nyligen till en SuC i Tyskland där det redan stod en bil. Det var två sidor man kunde parkera på så jag ställde mig på andra sidan flera platser bort. Och när jag sen kollade hade jag såklart lyckats ta B-stolpen till den som redan var upptagen...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 09:07
av Gustafsson
Nej det där är lite lurigt, så är det även bl.a. i Nebbenes Norge mfl. Lite svårt att kolla direkt också.
Edit:
Den norska Teslaklubben har tom satt upp scheman på laddplatser för hur paren är kopplade för att det ska vara lättare att se vilka stolpar som hänger ihop.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 09:38
av erbo73
Gustafsson skrev:
Nej det där är lite lurigt, så är det även bl.a. i Nebbenes Norge mfl. Lite svårt att kolla direkt också.
.
Japp, man kände sig skapligt korkad när man svängde in på Nebbenes där det stod 1 (!) bil och laddade (av typ 30 möjliga...) och jag givetvis lyckades ta den som var kopplad till samma par. Åtgärdades snabbt såklart men han måste ju fått sina fördomar om korkade svenskar bekräftade.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 09:54
av Bjelke
EnTraktor skrev:
Legato skrev:
Surfaren skrev:
Kom också ihåg att en laddare består av flera moduler. Det kan alltså hända att ett helt gäng (men inte alla) av dessa har gett upp, och då går det fortfarande att ladda från detta stolp-par men med reducerad effekt.
Bra poäng! Hur är det nu i nymonterade stolpar, är det 8*16,5 kW laddare? Tyckte jag läste det nånstans :D
Kommer inte ihåg exakta värdet, men det finns på en klisterlapp bak på laddarna (alltså "sopnedkastet", inte laddstolpen) där det står vilken effekt dom kan leverera.
Kanske stämmer för några jag kollade hade iaf 135kW märkning, och dom var ganska nya...
Två moduler skulle ju ge typ 33kW vilket har hänt flera stycken...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 10:14
av EnTraktor
Jag har uteslutande sett 135 kW på alla som jag har kollat, även helt nyinstallerade. Så jag tror inte mycket har hänt med utvecklingen senaste åren. Om Tesla planerar SuC Next Generation, så är det iaf inget som syns eller märks på existerande laddare.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 10:53
av Bjelke
EnTraktor skrev:
Jag har uteslutande sett 135 kW på alla som jag har kollat, även helt nyinstallerade. Så jag tror inte mycket har hänt med utvecklingen senaste åren. Om Tesla planerar SuC Next Generation, så är det iaf inget som syns eller märks på existerande laddare.
Näe 135 har det ju varit länge men inte 8x16,5 tror jag,
fast först var det väl 10x20=120kW så efter 135kW kom så kanske det alltid har varit 8x16,5 i dom...?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 11:11
av Robin
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 11:26
av ellerstrom
Robin skrev:
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 11:58
av Nikke
Bild

Bild

Bilder från Ödeshög igår.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 13:02
av Bjelke
ellerstrom skrev:
Robin skrev:
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.
Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 14:47
av Robin
Bjelke skrev:
ellerstrom skrev:
Robin skrev:
Vet inte hur Tesla hanterar det riktigt, men har känningar på nätbolag och fick igår höra att de har 1,3 MW in på en av de nyare stationerna där de egentligen ville ha 3 MW. 1,3 MW på 16 stolpar gör ju att effekten in måste begränsas om många laddar trots att det inte är fullt.

Hör från flera håll om effektproblem, och då framför allt med matning på stamledningarna. Kommer nog ta några år innan den typen av problem kan byggas bort...
Det är väl 135kW fördelat på två stolpar? Så 16 stolpar är ju max 8x135kW och då räcker det ju som det ser ut nu iaf. Men om man vill bygga ut med fler stolpar i framtiden eller öka effekten på varje stolpe eller per par (SuC v2) så får man problem.
Stämmer bra, lite drygt 1MW för 16 stolpar... Så matning in på 1,3 stämmer nog.
Det har ni ju helt rätt i! Skyller på värmen... ;)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 17 jul 2018 22:58
av bullen
Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snartBildBildBild

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 18 jul 2018 13:51
av Bjelke
Plötsligt händer det! ;)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 18 jul 2018 19:27
av Remuz
3 gubbar och en grävmaskin härjade på i Ödeshög. Borde bli klart inom några veckor. Dom la singel och sånt kul nu.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 18 jul 2018 21:36
av Kulingen
De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen :P

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 18 jul 2018 21:56
av EnTraktor
Kulingen skrev:
De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen :P
Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 18 jul 2018 22:13
av Kulingen
EnTraktor skrev:
Kulingen skrev:
De måste öka takten rejält nu kommande år inför model 3 lanseringen :P
Ja, snart kommer vintern och då blir det inte mycket gräva. Skönt att 16 stolpar håller på att bli den nya standarden i Sverige. Känns som om minst 4-6 stationer till behövs i Sverige innan M3 lanseras.
Tesla har ju förstås hela våren på sig också eller kommer det bli en massa som får dom samtidigt?

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 18 jul 2018 22:39
av TeslaX Anders
bullen skrev:
Foton från Grums i kväll. 16 stolpar och förberett för 8 till. Ser ut att vara klart väldigt snartBildBildBild
Detta är ju lysande för oss som skall till norra Värmland. Nu hoppas vi bara på att den i Torsbyområdet byggs snart. Perfekt när man har stuga och älgjakt mm i Bada-Lysviksområdet.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 07:29
av kallekula
Grums + Torsby kapar en hel del tid för en skåning som ska till Sälen.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 08:02
av Mickep
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 08:06
av EnTraktor
Helt klart högre topphastighet. I klart mer än 95% av fallen (om man inte laddar i Upplands Väsby) kan man hitta en egen laddare och med högre hastighet kommer även laddarna vara upptagna kortare tid.

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 08:09
av ellerstrom
Mickep skrev:
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Tycker att topphastigheten är viktigast. Det gör ju att laddtiden minskar och "problemet" (inom citationstecken eftersom det oftast, än så länge, inte är ett så stort problem) med delad laddhastighet också minskar. Om storleken på batterierna blir oförändrad så blir det ju ganska snabbt mycket kräm till nr två på laddstoplen.

Edit: EnTraktor hann före. :)

Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart

Postat: 19 jul 2018 08:58
av mati
Mickep skrev:
Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.