Sida 1 av 5

En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 12:39
av blincoln
Som nybliven ägare till en Model S är det många nya saker att lära sig. En är att försöka förstå hur man snabbast tar sig fram medräknat laddning - ett tomt batteri laddas ju jättesnabbt på SC. Som många har märkt så är ju bilens ruttplanerare lite slumpmässig och inte särskilt konfigurerbar. Dessutom kan man bara använda den i bilen och bara från den plats och laddning som bilen har just nu.

På nätet finns t.ex. evtripplanner, men den går inte att använda i bilens browser. Rutterna är långt ifrån glasklara och knappast optimala ("Varför ska jag åka till Lödde och tanka i 0 minuter?").

Så, som den nörd jag är har jag ägnat kvällarna den här veckan åt att hacka ihop en bättre ruttplanerare som funkar både på datorn och i bilen. Den räknar fram den snabbaste möjliga rutten inklusive laddning på Tesla SC.

Vill du prova och ge feedback? Testa på https://abetterrouteplanner.com (edit: Ny URL, nu i molnet och snabbare!)

Det finns massor med fler saker jag vill lägga till, men det kommer!

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 12:49
av Haglund
Detta är lysande! Mycket bättre än EV Trip Planner och vad det finns för andra planeringssiter. Grymt jobbat! Om du hackade ihop detta på kvällarna denna veckan så ser jag verkligen fram emot vad som händer om du lägger till lite grejer du redan tänkt på.

Underbart!

Självklara grejer som du säkert redan tänkt lägga till:
- Omvägar och alternativa rutter
- Stämmer verkligen angivelsen om hur mycket effektiv kapacitet som finns tillgängligt i batterierna?
- Speeda upp uträkningen

Extra häftigt när allt annat är fixat:
- ChaDeMo-stationer när man inte klarar sig inom Superchargers?

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 12:49
av Zalman3
Du har ju egotrip.se också.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 12:59
av HBrosenius
Såg riktigt trevligt ut! Inte hunnit testa den i bilen än dock. Nu önskar man bara att man kunde skicka rutten till navigatorn i bilen på något sätt också ;-)

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:01
av SR-71-BlackBird
Snyggt, jättesmidig!

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:04
av Kirre
Snyggt!
Rent och enkelt UI och precis de settings som behövs. Vore kanon om du kunde lägga till alternativa färdvägar a´la google och apple maps. Tex när jag planerar Uppsala - Sandvik (Öland) föreslår den att jag ska köra över Sthlm, men att köra över Strängnäs är 29km närmare och nån minut snabbare.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:08
av blincoln
Tack för feedback!

Alternativa vägar är klurigt, vilket man märker även i Google Maps. Vad är ett bra alternativ? Hur är det tillräckligt annorlunda än den bästa vägen? Räcker det att köra ett varv extra i kvarteret?

Jag tänkte lägga till möjligheter att:
  • Välja en SC på kartan och lägga den som via-punkt, så att rutten måste passera den
  • Välja en SC som "långpaus" och därmed låta optimeringen ladda där hur länge som helst "gratis" tidsmässigt

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:15
av Kirre
blincoln skrev:
Tack för feedback!

Alternativa vägar är klurigt, vilket man märker även i Google Maps. Vad är ett bra alternativ? Hur är det tillräckligt annorlunda än den bästa vägen? Räcker det att köra ett varv extra i kvarteret?

Jag tänkte lägga till möjligheter att:
  • Välja en SC på kartan och lägga den som via-punkt, så att rutten måste passera den
  • Välja en SC som "långpaus" och därmed låta optimeringen ladda där hur länge som helst "gratis" tidsmässigt
I den versionen räcker det egentligen med att man manuellt kan välja via en eller flera orter längst den väg man själv tycker är bäst, i mitt exempel ovan skulle tex att kunna välja att åka via Strängnäs eller Enköping.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:16
av Haglund
Det kan förresten finnas en felstavning i titlen och den verkar balla ur när man går utanför Superchargernätverket (Madrid). ;)

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:20
av HBrosenius
Möjligheten att göra Tur och Retur resor vore inte så dum heller. Ibland kör man till storstäderna (Malmö, Göteborg framför allt som inte har SC i närheten) och hem samma dag, då vore det bra om den tog hänsyn till hur mkt laddning som behövs för att komma tillbaka samma väg också.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:20
av blincoln
Haglund skrev:
Det kan förresten finnas en felstavning i titlen och den verkar balla ur när man går utanför Superchargernätverket (Madrid). ;)
Haha, tack, fixat (felstavningen)! När den inte hittar någon rutt via SCs så blir resultatet tomt. Det finns lite UI-hörn att slipa på ;)

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:22
av blincoln
HBrosenius skrev:
Möjligheten att göra Tur och Retur resor vore inte så dum heller. Ibland kör man till storstäderna (Malmö, Göteborg framför allt som inte har SC i närheten) och hem samma dag, då vore det bra om den tog hänsyn till hur mkt laddning som behövs för att komma tillbaka samma väg också.
Absolut, superviktigt. Lägg till en via-punkt "Add Waypoint" och gör resan Hemma->Göteborg->Hemma.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:23
av HBrosenius
blincoln skrev:
Absolut, superviktigt. Lägg till en via-punkt "Add Waypoint" och gör resan Hemma->Göteborg->Hemma.
Aha, den "lilla" "Add Waypoint" missade jag helt. Lysande!

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:27
av Jojo
Mycket bra initiativ! Kanske Du skulle ansöka om jobb hos Tesla? 8-) Upptäcke dock en sak: den vägrar föreslå vägen med färjan Helsingborg-Helsingör utan tar alltid vägen över bron. Fungerade inte heller med waypoints. Ändå: mycket bättre än Teslas egna variant!

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:32
av blincoln
Jojo skrev:
Mycket bra initiativ! Kanske Du skulle ansöka om jobb hos Tesla? 8-) Upptäcke dock en sak: den vägrar föreslå vägen med färjan Helsingborg-Helsingör utan tar alltid vägen över bron. Fungerade inte heller med waypoints. Ändå: mycket bättre än Teslas egna variant!
Hmm - jag testade just att planera "Helsingborg" till "Helsingör" och då blir det färja i alla fall.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 13:53
av Peter Holm
I Like!

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 14:26
av Jocce
Bra och kul iniativ! :)

Tar denna i beaktning terrängen (som den inbyggda i bilen verkar göra...)?
Dvs som när jag ska upp till Fjällen är de sista 10-15 milen väldigt mycket uppför = högre förbrukning.

Förbrukning i 110 km/h - Påverkar denna inställning "korrekt" om man kör 70-vägar osv?


/Jocce

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 14:53
av mati
Detta var helt grymt. :) Jag har dock inte testat i verkliga livet. Det som slår mig är att bilen beräknar mycket längre laddtider, ungefär med faktor två. Jag har en P85 och valde S85 på webbsidan. Skiljer det verkligen så mycket mellan bilarna eller är det en liten bugg nånstans?

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 15:55
av blincoln
Jocce skrev:
Tar denna i beaktning terrängen (som den inbyggda i bilen verkar göra...)?
Dvs som när jag ska upp till Fjällen är de sista 10-15 milen väldigt mycket uppför = högre förbrukning.

Förbrukning i 110 km/h - Påverkar denna inställning "korrekt" om man kör 70-vägar osv?
Den räknar än så länge rätt grovt på hastigheter och höjder - varje delsträcka räknas bara i medeltal. Men ja - om destinationen är uppe i Lindvallen så går det åt mer energi än om du bara åker till Sälens by (på grund av höjden).

Förbruking i 110 är för att ange en förväntad förbrukning av bilen, lite beroende på hur aggressivt man kör och om man har takbox osv. Den räknar sedan om det enligt Teslas range-kurvor till en förbrukning baserat på den medelhastighet du har på sträckan. Lite grovt och förmodligen lite för optimistiskt.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 15:56
av blincoln
mati skrev:
Detta var helt grymt. :) Jag har dock inte testat i verkliga livet. Det som slår mig är att bilen beräknar mycket längre laddtider, ungefär med faktor två. Jag har en P85 och valde S85 på webbsidan. Skiljer det verkligen så mycket mellan bilarna eller är det en liten bugg nånstans?
Jag har inte kalibrerat ordenligt vare sig mot bilen eller verkligheten. Det är därför man har en Tesla-klubb ;-)

Laddningstiden är enligt kurvor jag hittat på nätet och jag tror att den är rätt så OK. Däremot tror bilens planerare att bilen ska dra ganska mycket ström på första sträckan, det är väl en försiktighetsåtgärd?

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 19:10
av far1far2
Kanon! . I datorn, androiden och paddan ok. Bara det att när jag klickar upp kartan så placerar den mej 1,5 kilometer i ~300 grader från min verkliga position. Kanske standardpositionen för Ronneby?

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 19:36
av Jensa
Du är ju ett geni! :) Härligt initiativ och kanon att kunna planera lite innan man sätter sig i bilen! Man får ju lära sig efterhand och korrigera snittförbrukningen så det passar.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 20:01
av bjelkeman
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 20:06
av blincoln
bjelkeman skrev:
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.

Re: En bättre ruttplanerare

Postat: 07 okt 2016 20:22
av bjelkeman
blincoln skrev:
bjelkeman skrev:
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick. :D
image.png