Klickande ljud från vänster fram + "dunk" vid drivning
Postat: 10 okt 2016 17:08
Nu börjar det riktigt spännande med ägandet av en 1,2 miljonersbil. ...som dessutom är endast 4 månader gammal.
För några veckor sedan hördes för första gången ett klickande ljud från vänster fram när man svänger. Mest när man svänger åt höger. Det är alltid vid låg fart, när man måste svänga nästan fullt rattutslag...t.ex. när man parkerar.
För mig låter det som ett solklart fall av en fallerad drivknut á la Saab 99/900/9000. Svänger man 100% rattutslag, fortfarande åt höger, så låter det som något skrapar i.
Har tittat och ser inget löst som skrapar i. Däcket går heller inte i. (19" däck)
Nu till lite extra info...som kanske har med saken att göra:
Det är ett glapp mellan acceleration och regen. Det var det inte från början. Ett sånt där irriterande "klonk" innan man får drivning efter att ha motorbromsat.
Det låter inte, men det känns i bilen och är skitirriterande. Känns som man är tillbaka i en otajt fossil igen.
Ännu en sak som kanske har ett samband är det vanligt förekommande vinande ljudet vid ca 80km/h. Det är som borta... En teori för att det har försvunnit, är att kuggarna i "utväxlingslådan" har nött in sig på sin plats. Nya kuggar brukar vara så tajta att de låter i frekvens med kuggarnas möte i varandra..men efter ett tag så nöts de in. Och ett litet glapp skapas. Dock är detta glapp alldeles för stort för att vara ok och behagligt att köra med.
Så summa summarum på teorierna:
Drivknut är "klickandet" vid rattutslag och inkörd utväxlingslåda är "klonket". Klonket skulle också kunna vara en kass drivknut...
Har nämnt klickande ljudet för SC och har en tid i november, men ska också påpeka fördröjningen/klonket asap.
Någon som håller med detta eller har erfarenheter från något liknande?
Bilen är en facelift 90D.
För några veckor sedan hördes för första gången ett klickande ljud från vänster fram när man svänger. Mest när man svänger åt höger. Det är alltid vid låg fart, när man måste svänga nästan fullt rattutslag...t.ex. när man parkerar.
För mig låter det som ett solklart fall av en fallerad drivknut á la Saab 99/900/9000. Svänger man 100% rattutslag, fortfarande åt höger, så låter det som något skrapar i.
Har tittat och ser inget löst som skrapar i. Däcket går heller inte i. (19" däck)
Nu till lite extra info...som kanske har med saken att göra:
Det är ett glapp mellan acceleration och regen. Det var det inte från början. Ett sånt där irriterande "klonk" innan man får drivning efter att ha motorbromsat.
Det låter inte, men det känns i bilen och är skitirriterande. Känns som man är tillbaka i en otajt fossil igen.
Ännu en sak som kanske har ett samband är det vanligt förekommande vinande ljudet vid ca 80km/h. Det är som borta... En teori för att det har försvunnit, är att kuggarna i "utväxlingslådan" har nött in sig på sin plats. Nya kuggar brukar vara så tajta att de låter i frekvens med kuggarnas möte i varandra..men efter ett tag så nöts de in. Och ett litet glapp skapas. Dock är detta glapp alldeles för stort för att vara ok och behagligt att köra med.
Så summa summarum på teorierna:
Drivknut är "klickandet" vid rattutslag och inkörd utväxlingslåda är "klonket". Klonket skulle också kunna vara en kass drivknut...
Har nämnt klickande ljudet för SC och har en tid i november, men ska också påpeka fördröjningen/klonket asap.
Någon som håller med detta eller har erfarenheter från något liknande?
Bilen är en facelift 90D.