Volvo Cars satsar på en bränslecellsbil?
Postat: 12 okt 2016 07:28
Öka batteristorleken med 20 kWh istället så åstadkommer ni samma sak. Men neeeej, det är ju mycket enklare att sätta in en bränslecell, en högtryckstank, en kompressor, värmeväxlare och mixers samt kylsystem till alltihop. För det blir absolut inte dyrare och mer komplicerat.Sedan tidigare samarbetar Powercell och Volvo Cars med att utnyttja bränsleceller som räckviddsförlängare i en elbil. Då används en mindre bränslecellsstack, S2, med en effekt på upp till 25 kilowatt, för att bilen ska kunna köras längre än vad batteriet räcker.
”Beroende på hur stor vätgastank man sätter in kan det handla om extra körsträcka på 10–15 mil”, säger Per Wassén.
Kostnaderna för bränsleceller skulle kunna sjunka vilket skulle kunna leda till att det bästa hade varit en kombination vätgas och batteri. Ett mindre batteri som klarar 90 % av resorna och en bränslecellstanka för de övriga långresorna. Låter jätte bra i mina öron, men visst att tekniken är för dyr för det idag.LarsL skrev:Det är därför jag är emot bränsleceller, de lever på mina skattepengar.
När man analyserar dem så är de naturlitvis helt vansinniga, värre än hybrider tom. Som sagts ovan sätt in motsvarade kostnad i batterier i stället.
De har väl hittat någon annan lättlurad kommun som de kan mjölka på pengar. Mariestad kanske?Limbster skrev:Kostnaderna för bränsleceller skulle kunna sjunka vilket skulle kunna leda till att det bästa hade varit en kombination vätgas och batteri. Ett mindre batteri som klarar 90 % av resorna och en bränslecellstanka för de övriga långresorna. Låter jätte bra i mina öron, men visst att tekniken är för dyr för det idag.LarsL skrev:Det är därför jag är emot bränsleceller, de lever på mina skattepengar.
När man analyserar dem så är de naturlitvis helt vansinniga, värre än hybrider tom. Som sagts ovan sätt in motsvarade kostnad i batterier i stället.
Verkar förövrigt som vätgasstationen i Malmö tagits bort, joggade förbi på lunchen och tankarna var helt borta. Kanske flyttat till annan adress?
Den stationen var väl bara temporär. Vet inte om den tagits bort eller flyttats.Limbster skrev:Verkar förövrigt som vätgasstationen i Malmö tagits bort, joggade förbi på lunchen och tankarna var helt borta. Kanske flyttat till annan adress?
Enligt Vätgas Sverige finns ingen station i Malmö. Man får ta bron över till Danmark där de emellertid ligger tätt.Jerker skrev:Den stationen var väl bara temporär. Vet inte om den tagits bort eller flyttats.Limbster skrev:Verkar förövrigt som vätgasstationen i Malmö tagits bort, joggade förbi på lunchen och tankarna var helt borta. Kanske flyttat till annan adress?
Det är väl för att Danmark har så mycket Vindkraftsel, den är ju särskilt bra att göra vätgas av medan elbilar mest bara går att ladda med kolkraft (kanske därför Tesla sätter upp så många SC i Tyskland?).Jerker skrev:Enligt Vätgas Sverige finns ingen station i Malmö. Man får ta bron över till Danmark där de emellertid ligger tätt.Jerker skrev:Den stationen var väl bara temporär. Vet inte om den tagits bort eller flyttats.Limbster skrev:Verkar förövrigt som vätgasstationen i Malmö tagits bort, joggade förbi på lunchen och tankarna var helt borta. Kanske flyttat till annan adress?