Sida 1 av 1

Tesla Network

Postat: 20 okt 2016 08:23
av bylund
I designstudion nu står det, under Full Self-Driving Capability
Please note also that using a self-driving Tesla for car sharing and ride hailing for friends and family is fine, but doing so for revenue purposes will only be permissible on the Tesla Network, details of which will be released next year.
Det tyder på att man bara kommer köpa någon form av licens att använda bilen självkörande för personligt bruk. Vill man tjäna pengar på sin självkörande bil så vill Tesla ha en del av kakan också.

Re: Tesla Network

Postat: 20 okt 2016 08:52
av mati
Jag undrar vad svenska myndigheter tycker om det. Jag vågar inte ens tänka på tyskarna. Dessutom får man ju inte ens som mänsklig förare "leka" taxi idag. Man behöver taxilicens och allt sånt. Hur ska det gå när bilen kör själv? Vår myndigheter kommer att gå bananas tror jag.
Det kommer att bli en spännande utveckling. Behöver vi ens ha körkort i framtiden? Antagligen inte rent tekniskt, men på papperet lär det dröja många år innan det kravet försvinner. Jag är orolig att denna revolutionerande teknik bromsas eller rent av blockeras och förhindras av trångsynta lagstiftare som inte förstår vart vi är på väg.

Re: Tesla Network

Postat: 20 okt 2016 08:57
av Franz
mati skrev:
Jag är orolig att denna revolutionerande teknik bromsas eller rent av blockeras och förhindras av trångsynta lagstiftare som inte förstår vart vi är på väg.
Det låter ungefär som hur ICE-industrin sett på elbilar så det blir kanske samma visa en gång till...

Re: Tesla Network

Postat: 20 okt 2016 09:04
av mati
Franz skrev:
mati skrev:
Jag är orolig att denna revolutionerande teknik bromsas eller rent av blockeras och förhindras av trångsynta lagstiftare som inte förstår vart vi är på väg.
Det låter ungefär som hur ICE-industrin sett på elbilar så det blir kanske samma visa en gång till...
Det hänger väl ihop. Vi ser ju redan idag hur tyska myndigheter försöker att stoppa Teslas autopilot. Det gör de ju inte pga av säkerhetsskäl som de säger. Det gör de högst antagligen för att stoppa en teknik som kommer från just Tesla. Det hade varit helt andra tongångar om det hade handlat om Mercedes eller Volkswagens bilar.

Re: Tesla Network

Postat: 20 okt 2016 12:05
av Bjelke
mati skrev:
Franz skrev:
mati skrev:
Jag är orolig att denna revolutionerande teknik bromsas eller rent av blockeras och förhindras av trångsynta lagstiftare som inte förstår vart vi är på väg.
Det låter ungefär som hur ICE-industrin sett på elbilar så det blir kanske samma visa en gång till...
Det hänger väl ihop. Vi ser ju redan idag hur tyska myndigheter försöker att stoppa Teslas autopilot. Det gör de ju inte pga av säkerhetsskäl som de säger. Det gör de högst antagligen för att stoppa en teknik som kommer från just Tesla. Det hade varit helt andra tongångar om det hade handlat om Mercedes eller Volkswagens bilar.
Ja hade det vart en Tysk tillverkare så hade dom väl snarare föreslagit ett lagkrav på att AP-utrustning måste finnas upp till den nivå denne tillverkare hade klart, ungefär som bälten/ABS/osv, för
tänker man efter så skulle det ju kunna ses som iaf en "nödbroms" tex om man plötsligt blir oförmögen att köra och då skulle bilen kunna ta över och åtminstone rädda situationen redan med nuvarande AP i Tesla.

Re: Tesla Network

Postat: 20 okt 2016 13:10
av Pontus
Men både Mercedes och BMW har ju liknande funktioner. Mercedes kallade väl till och med sin bil för självkörande, men det kanske bara var ett kort tag här i svensk reklam.

Re: Tesla Network

Postat: 20 okt 2016 13:13
av mati
Både Mercedes och BMW har väl ingenting ens i närheten av Teslas AP. Ändå så är det inte dem som tyskarna försöker stoppa, trots att deras system är mycket sämre, och borde således betraktas som ännu farligare.

Re: Tesla Network

Postat: 20 okt 2016 13:40
av Svenssons
Kompis som har testat Mercedes system och ett par andra nämnde att Teslas är helt klart det bästa systemet även ifall han inte tror att han skulle kunna ha en elbil. Han tyckte att de andra sick-sackar mellan linjerna istället för att följa vägen. Fungerar kanske OK i köer och rakt fram men inte i några andra lägen.

Re: Tesla Network

Postat: 20 okt 2016 13:56
av Mickep
Det kommer krävas ny lagstiftning och skatteverket kommer nog ha det ena och andra att säga om möjlighet att tjäna pengar på bilen. (uber har tidigare varit i skottgluggen) men även om man inte säger att man tjänar pengar vad hindrar föraren från att kräva "bensinpengar" för de kostnader man haft? (ung som de mindre nogräknade andrahandsuthyrare som kräver ockerhyra för att täcka även ränta och amorteringar utöver hyran och förslitningsskador)

Re: Tesla Network

Postat: 22 okt 2016 10:46
av Stefan
Man måste ha tillstånd för att hyra ut bilen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... uthyrning/

När jag tittade på detta så kostade några tusenlappar. Men när det är gjort så borde det fungera.

Re: Tesla Network

Postat: 22 okt 2016 10:52
av Svenssons
Stefan skrev:
Man måste ha tillstånd för att hyra ut bilen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... uthyrning/

När jag tittade på detta så kostade några tusenlappar. Men när det är gjort så borde det fungera.
Precis, det rör sig inte om en taxitjänst utan om biluthyrning. Största hindret är att få till att det är godkänt med autonoma bilar och hur trafikförsäkring skall lösas.

Re: Tesla Network

Postat: 22 okt 2016 10:56
av vigge50
Svenssons skrev:
Stefan skrev:
Man måste ha tillstånd för att hyra ut bilen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... uthyrning/

När jag tittade på detta så kostade några tusenlappar. Men när det är gjort så borde det fungera.
Precis, det rör sig inte om en taxitjänst utan om biluthyrning. Största hindret är att få till att det är godkänt med autonoma bilar och hur trafikförsäkring skall lösas.
Har också tänkt på det med försäkringen, om det är dyrt idag att försäkra en Tesla, hur mycket kommer det kosta när de kan köra helt själv även om föraren inte är i bilen?

Re: Tesla Network

Postat: 22 okt 2016 11:00
av Leo
Kanske Tesla startar försäkringsbolag alt samarbete med något befintligt. Skräddarsytt för sin egen tjänst...

Re: Tesla Network

Postat: 22 okt 2016 11:27
av Pontus
Om man själv inte kör då är det inte frågan om taxi. Men om bilen kör och man själv åker med samt att några andra hyr bilen en timme för att ta sig hem hur räknas det då?

Re: Tesla Network

Postat: 22 okt 2016 11:39
av 12man
Svenssons skrev:
Stefan skrev:
Man måste ha tillstånd för att hyra ut bilen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... uthyrning/

När jag tittade på detta så kostade några tusenlappar. Men när det är gjort så borde det fungera.
Precis, det rör sig inte om en taxitjänst utan om biluthyrning. Största hindret är att få till att det är godkänt med autonoma bilar och hur trafikförsäkring skall lösas.
får hyra ut på 366 dagar då, skapa en bilpool som går runt detta

Re: Tesla Network

Postat: 22 okt 2016 12:16
av dstr
vigge50 skrev:
Har också tänkt på det med försäkringen, om det är dyrt idag att försäkra en Tesla, hur mycket kommer det kosta när de kan köra helt själv även om föraren inte är i bilen?
Mindre, så länge som självkörande bilar statistiskt fortsätter att orsaka färre olyckor än genomsnittet av förar-körda bilar.

Re: Tesla Network

Postat: 22 okt 2016 12:17
av dstr
Stefan skrev:
Man måste ha tillstånd för att hyra ut bilen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... uthyrning/

När jag tittade på detta så kostade några tusenlappar. Men när det är gjort så borde det fungera.
Om man leasar bilen så är den ju redan hyrd i första ledet. Om Tesla startar egen bank och finansierar bilarna så är det bara Tesla som behöver tillståndet. I praktiken så hyr du din bil för tex 10k/mån och om du avsäger dig tid/dagar så krediteras du. Rätt simpelt juridiskt och bokföringstekniskt.

Re: Tesla Network

Postat: 22 okt 2016 12:23
av LarsL
Dessutom ligger ju ändå Tesla kvar med sitt producent ansvar för bilarna ändå så ingen jätte skillnad på det sättet mot idag.