Sida 1 av 1

Re: Pris aktivering AP1?

Postat: 23 okt 2016 18:51
av bylund
mikl skrev:
Pontus skrev:
Man ska alltså betala förmånsvärdet på 38 tkr om man köper AP efteråt? Köper man en bil begagnad så skulle man alltså två exakt likadana bilar tillverkade samtidigt kunna ha olika förmånsvärde. Lite konstigt blir det ju.
Är ingen expert på detta men om jag inte har fel
skall man betala förmånsvärde på det faktiska priset man betalar för extra utrustningen, så om man skall vara korrekt så är det nog så att de som köper i efterhand får något högre förmånsvärde.
Du har samma scenario på andra märken där man kan få rabatt på extra utrustningen. Den som får mest rabatt får lägre förmånsvärde.
Så länge även en privatperson kan få samma rabatt. D v s får man extrautrustningen under marknadsvärde så är det marknadsvärdet som gäller.

Sedan finns det de som köper i efterhand just för att undvika att vara korrekta.

Re: Pris aktivering AP1?

Postat: 23 okt 2016 19:26
av Pontus
Vilket förmånsvärde betalar den som köper bilen begagnad? Ska den personen drabbas av högre förmånsvärde pga första köparen inte köpte tillbehöret från början?

Re: Pris aktivering AP1?

Postat: 23 okt 2016 19:58
av Leo
Inget konstigare än att två identiska bilar köpta före/efter en prishöjning under samma år får olika förmånsvärde.

Skatteverket räknar grundpriset utifrån sin lista och sen får du lägga på priset på utrustningen på den specifika bilen utifrån originalkvittot. (Förutsatt att du inte fått några rabatter som privatpersoner inte får.)

Re: Pris aktivering AP1?

Postat: 23 okt 2016 20:03
av mahulkp
Pontus skrev:
Vilket förmånsvärde betalar den som köper bilen begagnad? Ska den personen drabbas av högre förmånsvärde pga första köparen inte köpte tillbehöret från början?
Du betalar samma förmånsvärde som när bilen var ny samt med tillägg för tillbehöret du köper till. Du betalar förmånsvärde för den motsvarande kostnad som en privatperson skulle ha.

Re: Pris aktivering AP1?

Postat: 25 jul 2017 06:53
av fregget
bylund skrev:
mikl skrev:
Pontus skrev:
Man ska alltså betala förmånsvärdet på 38 tkr om man köper AP efteråt? Köper man en bil begagnad så skulle man alltså två exakt likadana bilar tillverkade samtidigt kunna ha olika förmånsvärde. Lite konstigt blir det ju.
Är ingen expert på detta men om jag inte har fel
skall man betala förmånsvärde på det faktiska priset man betalar för extra utrustningen, så om man skall vara korrekt så är det nog så att de som köper i efterhand får något högre förmånsvärde.
Du har samma scenario på andra märken där man kan få rabatt på extra utrustningen. Den som får mest rabatt får lägre förmånsvärde.
Så länge även en privatperson kan få samma rabatt. D v s får man extrautrustningen under marknadsvärde så är det marknadsvärdet som gäller.

Sedan finns det de som köper i efterhand just för att undvika att vara korrekta.
Detta tolkar jag inte likadant. Det står att anskaffningskostnaden utgör värdet för extrautrustningen i SKV's skrivelse gällande bilförmån för 2017. Så om jag får som kompensation tex extrautrustning utan att betala för den uppstår ingen förmån tolkar jag det som.

Re: Pris aktivering AP1?

Postat: 25 jul 2017 08:04
av bylund
Jag har förstått det som att marknadspristillämpningen är där för att man inte ska kunna komma undan förmånsvärde genom att lägga all rabatt på extrautrustningen.

Re: Pris aktivering AP1?

Postat: 25 jul 2017 10:05
av bullen
http://www.tjanstebilsfakta.se/sp_cpt/extrautrustning där står en del om värdering av extrautrustning. Inte helt glasklart dock