Re: Opel Ampera-e
Postat: 08 nov 2017 22:05
Borde det inte gå att importera Bolt från USA? Det finns mängder med USA-importerade Leaf i Norge. Bolt är ju i grunden samma bil som Ampera-e, så det borde ju funka
CCS är ju olika i USA och Europa så du kommer inte kunna snabbladda den plus att den inte kan ta emot trefas så du blir nog inte så sugen på att ta den på långresor.HelectriC skrev:Borde det inte gå att importera Bolt från USA? Det finns mängder med USA-importerade Leaf i Norge. Bolt är ju i grunden samma bil som Ampera-e, så det borde ju funka
Efter att GM sålde Opel så minskade satsningen på Ampera-E betydligt, de säljs fortfarande i vissa länder i Europa men väntetiden verkar vara lång så jag tror inte det blir fler marknader.EnTraktor skrev:Nån som vet vad som hände med denna bil? Säljs den i Sverige? Finns den i Sverige? Död?
Tror du inte att det är så att när de delade sig så skrev de ett avtal med Opel om att Ampera-E ska säljas här under en viss tid innan Chevrolet får sälja sin bil. Avtal vid delning av företag brukar innebära en hel del begränsningar.HelectriC skrev:Känns ju ganska pinsamt, tycker jag, att GM lanserade en bra elbil, skröt massa om den för att sen i stort sett lägga den död! Det är massa efterfrågan, men ingen vilja att sälja. Dom gör sig en björntjänst genom att så tydligt visa att dom inte önskar sälja en färdig produkt som faktiskt funkar. Visst, det levereras några få, men efterfrågan är ju mycket större och speciellt i Europa. Kan dom sälja andra bilar, så borde dom nog klara att sälja den även under märket "Chevrolet" nu när Opel är franskt.
i så fall så borde ju det vara en garanterad mängd bilar i samma avtal. Annars är det ju ganska lätt att komma undan för GM, bara låt bli att skicka bilar tills karantäntiden går ut. Opel verkar ju inte ha problem med att sälja bilar i Europa iaf. Dom fick t.o.m. stänga orderböckerna pga för hög efterfrågan.zyax skrev:Tror du inte att det är så att när de delade sig så skrev de ett avtal med Opel om att Ampera-E ska säljas här under en viss tid innan Chevrolet får sälja sin bil. Avtal vid delning av företag brukar innebära en hel del begränsningar.HelectriC skrev:Känns ju ganska pinsamt, tycker jag, att GM lanserade en bra elbil, skröt massa om den för att sen i stort sett lägga den död! Det är massa efterfrågan, men ingen vilja att sälja. Dom gör sig en björntjänst genom att så tydligt visa att dom inte önskar sälja en färdig produkt som faktiskt funkar. Visst, det levereras några få, men efterfrågan är ju mycket större och speciellt i Europa. Kan dom sälja andra bilar, så borde dom nog klara att sälja den även under märket "Chevrolet" nu när Opel är franskt.
Fast det är väl inte samma bil som Ampera-e?TeslaTissel skrev:OPEL AMPERA E blir eCorsa?
Det ser ut att äntligen hända saker med OPEL på el-sidan i varje fall.
Jag är förstås inte riktigt hundra på om den skall ersätta AMPERA-E men Teknikens flärp skriver så här i varje fall:
Nya Corsa byggs på PSA-koncernens CMP-plattform som flertalet andra modeller också drar nytta av, bland annat Peugeot 208. Den elektrifierade varianten av plattformen kallas e-CMP. Plattformen är lillebror till koncernens EMP2-plattform.
I dag har koncernen en hel drös olika plattformar, inte minst sedan Opels inträde med i dagsläget nio olika plattformar. I framtiden ska Opel bara använda sig av två plattformar, de två ovan nämnda.
http://teknikensvarld.se/opel-ecorsa-elbilen-avslojad/
En tysk Lokal-tidning i LEUTZEBURG (fråga mig inte hur man uttalar det) tycks bekräfta min misstanke:
http://www.tageblatt.lu/auto/opel-wird- ... lektrisch/
TeslaTissel skrev:TeslaTissel skrev:Jodå. De skriver ju så här:
Das erste vollelektrische Modell nach dem noch aus General-Motors-Zeiten stammenden Ampera-e wird im Jahr 2020 der Corsa sein.
= Den tidigare utvecklade modellen Ampera-e ursprungligen från General Motors kommer som Corsa modell 2020) Gleichzeitig wird der Grandland X als Plug-in- Hybrid und Allradantrieb auf den Markt rollen. Außerdem werden in den kommenden Jahren alle Baureihen nach und nach eine elektrische Variante erhalten. “Bis 2024 wird Opel eine voll elektrifizierte europäische Pkw-Marke sein”, erklärt Lohscheller.
http://www.tageblatt.lu/auto/opel-wird- ... lektrisch/
Luxemburg brukar man säga på svenska, och det är ju lite lättare att uttalaTeslaTissel skrev:
En tysk Lokal-tidning i LETZEBUERG (fråga mig inte hur man uttalar det) tycks bekräfta min misstanke:
http://www.tageblatt.lu/auto/opel-wird- ... lektrisch/
AMEN!? JAg försökte söka leta reda på var det var någonstans, men tyvärr misstog jag mig totalt. Letade efter tidningens adress-info också!bylund skrev:Luxemburg brukar man säga på svenska, och det är ju lite lättare att uttalaTeslaTissel skrev:
En tysk Lokal-tidning i LETZEBUERG (fråga mig inte hur man uttalar det) tycks bekräfta min misstanke:
http://www.tageblatt.lu/auto/opel-wird- ... lektrisch/
HelectriC skrev:Ja, det bli nog lagom att räkna med leverans 2025 eller däromkring dom är ju så långsamma att det är pinsamt.
2020!TeslaTissel skrev:Här är lite mer om Opel-koncernens planer.
Väldigt kortfattad info när det gäller 100% elbil:
The Corsa will go on sale next year with conventional engines.
A full-electric version will go on sale a year later, although customers will be able to order it by
next summer.
2019-20?
http://europe.autonews.com/article/2018 ... ied-models
Den kommer att byggas på PSA-gruppens plattform. 50kWhTeslaTissel skrev:Japp här kom en pressrelease:
Corsa som ren elbil för beställning första halvåret 2019
”2019 kommer att bli ett speciellt år för Opel, ett år då den tyska biltillverkaren inte bara firar 120 år med biltillverkning utan också ett år då elektrifieringen av modellprogrammet tar fart. Företaget öppnar orderböckerna för två elektrifierade modeller redan under första halvan av nästa år – den batterielektriska versionen av nya Corsa och SUV-modellen Grandland X som plug-in hybrid. ”Opel blir elektrisk”, säger Opels VD Michael Lohscheller. ”Vi gjorde det här uttalandet när vi presenterade vår strategisk plan PACE! och nu levererar vi på det”.
http://www.mynewsdesk.com/se/opel/press ... 19-2810705
Men hur blir det i verkligheten? Inte ett ord om batterikapacitet, eller någon hint om hur den kommer att ligga prismässigt?
Hur många fossilbilar har tanklocket på samma ställe?Hammar skrev:Intressant placering av laddporten. Hur många av dagens elbilar har laddporten på samma ställe som Tesla?
Tanklockets placering beror ju på vart du vill placera tanken på grund av krocksäkerhet, samt att pumparna på bensinstationerna är placerade så att du skall ha sidan på bilen mot pumpen.Jeppe_E skrev:Hur många fossilbilar har tanklocket på samma ställe?Hammar skrev:Intressant placering av laddporten. Hur många av dagens elbilar har laddporten på samma ställe som Tesla?