Sida 6 av 8

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 17 feb 2018 14:44
av AGCF
Vi som har dubbfritt kör alltid med dubbla kalsonger.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 17 feb 2018 14:50
av Remuz
Jag brukar anpassa hastigheten efter underlaget. Tyvärr ser man inte alltid tex underkylt regn, men än så länge har jag klarat mig bra. 8år dubbfritt i Stockholm, varav ett pr med tesla

Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 17 feb 2018 16:04
av themax
Min förra däckhandlare sa att dubbdäck bara behövs i storstäderna. Folk kör som de gör och avstånden är korta och tempot högt. Eftersom jag mest kör utanför huvudstaden har jag haft dubbfritt i över 20 år, och det har gått alldeles utmärkt på 35000 mil med vinterdäck.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 17 feb 2018 21:18
av Hedman
Har aldrig haft dubb på bilen och lever rätt bra ändå. Nu senast landade jag på ett hotell i Bayern med 15cm snö på vägen utanför i landet där dubbdäck är förbjudet. Rest my case.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 17 feb 2018 22:08
av bylund
Hedman skrev:
Har aldrig haft dubb på bilen och lever rätt bra ändå. Nu senast landade jag på ett hotell i Bayern med 15cm snö på vägen utanför i landet där dubbdäck är förbjudet. Rest my case.
Fast de som inte har dubb och inte lever längre skriver ju inte på forumet om det, så det blir ju lite survivor bias här.

Men även jag saknar dubb och lever rätt bra.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 17 feb 2018 22:11
av nicklasandersson
bylund skrev:
Fast de som inte har dubb och inte lever längre skriver ju inte på forumet om det, så det blir ju lite survivor bias här.
True! Bild

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 18 feb 2018 01:27
av joel80
Jag saknar också dubb.. Så fort jag inte har det på bilen vintertid.
Enormt stor skillnad på vissa vägar. E4an mellan Gävle och Stockholm (eller främst Gävle och Uppsala) är ofta isig vintertid. Jag har kört utan dubb en säsong.. Aldrig mer! Fy satan så dåligt grepp man hade ibland. På snö gick det fint, så länge den inte var hårdpackad, eller uppraggad av andra med dubb... Men på isig polerad motorväg var det hemskt.

Dom Hakka8 jag har idag är dom bästa vinterdäck jag haft.

Att det fungerar för vissa med dubbfria har jag full förståelse för. Men för mig gör det inte det på den bil jag pendlar mycket motorväg med.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 18 feb 2018 07:00
av Jerka
Lustigt hur olika det kan vara. Jag skulle aldrig få för mig att motorvägspendla med dubb. Är ju bar asfalt nästan jämt (gäller E18 mellan Stockholm och Västerås). Förfärligt oljud, högre förbrukning och lär ju dessutom inte dröja länge förrän dubben är alldeles rundsliten av all asfalt. Har pendlat i över tre år med dubbfria däck och är hur nöjd som helst.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 18 feb 2018 07:30
av ovelundkvist
Samma sak för mig, har pendlat Stockholm-Sundsvall i 4 år och det är helt otänkbart med dubbdäck. Har inte en enda gång upplevt att mina dubbfria Pirelli skulle ha sämre grepp än dubbade, snarare tvärtom.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 07:28
av Tjell
Fru Gröndahl jobbar som greenkeeper och är ledig länge på vintern. Vi brukar åka mycket ute i Europa då. Att ha 3 hjuluppsättningar blir det nog inte tal om, det räcker med 2.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 07:51
av Kraftverksdoktorn
Det är ju roligt att höra att dubbfritt är så bra att vi kan avskaffa det vedervärdiga vägsaltet nu.

Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 08:21
av e5m1r
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 09:38
av Verdi
e5m1r skrev:
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD Bild
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
USA är knappast nåt föredöme när det gäller trafiksäkerhet vintertid. Inte en slump att alla "roliga" klipp där folk inte får stopp på sina bilar i halkan kommer från USA.



Snöflingor är sällan problemet. Svårt att ploga bort underkylt regn och annat.

Jag har inga dubbdäck nu men de är mycket bättre på blankis. Mycket mycket bättre.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 17:51
av e5m1r
Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD Bild
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
USA är knappast nåt föredöme när det gäller trafiksäkerhet vintertid. Inte en slump att alla "roliga" klipp där folk inte får stopp på sina bilar i halkan kommer från USA.



Snöflingor är sällan problemet. Svårt att ploga bort underkylt regn och annat.

Jag har inga dubbdäck nu men de är mycket bättre på blankis. Mycket mycket bättre.
Att de kör på sommardäck är en annan tråd Bild

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 18:02
av Hedman
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 19:32
av joel80
Med tanke på att vi har ett av världens lägsta dödstal per capita trots att vi har ett klimat med kyla och halka en stor del av året är nog vinterdäck (och faktiskt dubbdäck) inte sån dålig idé ändå över lag. Andra länder har inte samma krav eller tillåter dubb, men har då betydligt svårare trafikläge när det blir halka.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 19:45
av nek0
e5m1r skrev:
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD Bild
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
Vi kanske är ändå bland de smartare :)
Från SVT TextTv:

Rekordlågt dödstal i vägtrafiken

Antalet personer som omkom i vägtrafik
i fjol var det lägsta i modern tid,
enligt Transportstyrelsens statistik.

Undet 2017 dog 254. Det var 16 färre
än året före. Antalet döda i
spårtrafik och sjötrafik sjönk också.

Dödstalen i vägtrafik har under flera
år pendlat runt 260 om året. Att döds-
talen nu sjunker, i den preliminära
statistiken kan inte ses som ett
trendbrott, enligt Transportstyrelsen.

Siffran är dock den lägsta sedan efter
andra världskriget. Det tidigare
rekordet var 259 döda 2015.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 20:13
av Jerka
...samtidigt som antalet dubbdäck också har sjunkit senaste åren.

http://miljobarometern.stockholm.se/luf ... -dubbdack/ (Statistik från Stockholm men troligtvis har det i alla fall inte ökat i resten av landet.)

Visst, det kanske hade varit ännu färre olyckor om folk kört mer dubbat, men om det går att minska olyckorna även med sjunkande andel dubbdäck så är nog inte skillnaden så dramatisk i alla fall.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 20:20
av joel80
Tror att det funkar rätt bra med den blandning vi har. Kanske t.o.m en lite lägre andel dubbdäck kan funka. De som kör utan dubb har ju lite hjälp av de som kör med dubb och ruggar upp den värsta isen på sina ställen.

Att dödstalen minskar tror jag också beror på att nya bilar är så mycket säkrare. Dels vid en krock men också för att undvika krockar.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 20:31
av Verdi
Hedman skrev:
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D
Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.

Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 21:00
av Hedman
Verdi skrev:
Hedman skrev:
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D
Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.

Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.
Har många upplevelser med blankis där "dubbdäck inte ruggat upp ytan" där jag kört utan att märka dåligt väggrepp.

Ett minne som jag speciellt kommer ihåg är den gången jag åkte och handlade. När vi parkerat och kliver ut från min icke dubbdäcksförsedda bil trillar både jag och frugan på rumporna av blankisen. Jag körde som vanligt och märkte inga tendenser till blankis på vägen. Varken vid inbromsning, sväng eller stopp, säkert på grund av mina fina odubbade däck.
Så odubbat av bra kvalitet slår ett par dubbdäck som fått gå 200mil på bar asfalt alla dagar i veckan.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 21:15
av Verdi
Hedman skrev:
Verdi skrev:
Hedman skrev:
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D
Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.

Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.
Har många upplevelser med blankis där "dubbdäck inte ruggat upp ytan" där jag kört utan att märka dåligt väggrepp.

Ett minne som jag speciellt kommer ihåg är den gången jag åkte och handlade. När vi parkerat och kliver ut från min icke dubbdäcksförsedda bil trillar både jag och frugan på rumporna av blankisen. Jag körde som vanligt och märkte inga tendenser till blankis på vägen. Varken vid inbromsning, sväng eller stopp, säkert på grund av mina fina odubbade däck.
Så odubbat av bra kvalitet slår ett par dubbdäck som fått gå 200mil på bar asfalt alla dagar i veckan.
Nej.

(Jag har dubbfritt också)

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 23 feb 2018 21:21
av Hedman
Verdi skrev:
Hedman skrev:
Verdi skrev:
Hedman skrev:
Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning 8-) kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång :D
Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.

Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.
Har många upplevelser med blankis där "dubbdäck inte ruggat upp ytan" där jag kört utan att märka dåligt väggrepp.

Ett minne som jag speciellt kommer ihåg är den gången jag åkte och handlade. När vi parkerat och kliver ut från min icke dubbdäcksförsedda bil trillar både jag och frugan på rumporna av blankisen. Jag körde som vanligt och märkte inga tendenser till blankis på vägen. Varken vid inbromsning, sväng eller stopp, säkert på grund av mina fina odubbade däck.
Så odubbat av bra kvalitet slår ett par dubbdäck som fått gå 200mil på bar asfalt alla dagar i veckan.
Nej.

(Jag har dubbfritt också)
Härligt!

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 07:50
av e5m1r
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD Bild
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
Vi kanske är ändå bland de smartare :)
Från SVT TextTv:

Rekordlågt dödstal i vägtrafiken

Antalet personer som omkom i vägtrafik
i fjol var det lägsta i modern tid,
enligt Transportstyrelsens statistik.

Undet 2017 dog 254. Det var 16 färre
än året före. Antalet döda i
spårtrafik och sjötrafik sjönk också.

Dödstalen i vägtrafik har under flera
år pendlat runt 260 om året. Att döds-
talen nu sjunker, i den preliminära
statistiken kan inte ses som ett
trendbrott, enligt Transportstyrelsen.

Siffran är dock den lägsta sedan efter
andra världskriget. Det tidigare
rekordet var 259 döda 2015.
Tror att en del av förklaringen är att det kostar multum att ta körkort och det är bra utbildning hör mot annanstans
Vinterdäckskrav är jag med på allt annat är nog korkat

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 24 feb 2018 07:57
av AGCF
Jag blev väldigt förvånad att det är så få döda med tanke på alla distraherande smartphones. Hur ska man förklara det? Var vi lika distraherade innan fast av andra saker? Eller är det autobroms och antisladd som väger upp så pass mycket?