Re: Dubbdäcksfundamentalisterna
Postat: 17 feb 2018 14:44
Vi som har dubbfritt kör alltid med dubbla kalsonger.
Fast de som inte har dubb och inte lever längre skriver ju inte på forumet om det, så det blir ju lite survivor bias här.Hedman skrev:Har aldrig haft dubb på bilen och lever rätt bra ändå. Nu senast landade jag på ett hotell i Bayern med 15cm snö på vägen utanför i landet där dubbdäck är förbjudet. Rest my case.
True!bylund skrev:Fast de som inte har dubb och inte lever längre skriver ju inte på forumet om det, så det blir ju lite survivor bias här.
USA är knappast nåt föredöme när det gäller trafiksäkerhet vintertid. Inte en slump att alla "roliga" klipp där folk inte får stopp på sina bilar i halkan kommer från USA.e5m1r skrev:Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
Att de kör på sommardäck är en annan trådVerdi skrev:USA är knappast nåt föredöme när det gäller trafiksäkerhet vintertid. Inte en slump att alla "roliga" klipp där folk inte får stopp på sina bilar i halkan kommer från USA.e5m1r skrev:Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
Snöflingor är sällan problemet. Svårt att ploga bort underkylt regn och annat.
Jag har inga dubbdäck nu men de är mycket bättre på blankis. Mycket mycket bättre.
Vi kanske är ändå bland de smartaree5m1r skrev:Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.Hedman skrev:Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång
Har många upplevelser med blankis där "dubbdäck inte ruggat upp ytan" där jag kört utan att märka dåligt väggrepp.Verdi skrev:Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.Hedman skrev:Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång
Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.
Nej.Hedman skrev:Har många upplevelser med blankis där "dubbdäck inte ruggat upp ytan" där jag kört utan att märka dåligt väggrepp.Verdi skrev:Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.Hedman skrev:Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång
Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.
Ett minne som jag speciellt kommer ihåg är den gången jag åkte och handlade. När vi parkerat och kliver ut från min icke dubbdäcksförsedda bil trillar både jag och frugan på rumporna av blankisen. Jag körde som vanligt och märkte inga tendenser till blankis på vägen. Varken vid inbromsning, sväng eller stopp, säkert på grund av mina fina odubbade däck.
Så odubbat av bra kvalitet slår ett par dubbdäck som fått gå 200mil på bar asfalt alla dagar i veckan.
Härligt!Verdi skrev:Nej.Hedman skrev:Har många upplevelser med blankis där "dubbdäck inte ruggat upp ytan" där jag kört utan att märka dåligt väggrepp.Verdi skrev:Dubbdäck handlar inte om framkomlighet. Det handlar om bromssträcka och att inte få sladd på blankis.Hedman skrev:Brummar enkelt upp från hotelparkeringen utan bekymmer här i Österrike. Det är - 10C, minst 20cm packad snö och 25-30 graders lutning kör hakka 8 utan dubbar. Får säga att jag är grymt nöjd med hur teslan fungerar i alperna. Fossilerna står och spinner för att komma ut från p-platserna och en annan bara glider igång
Dubbfria är good enough men dubbade är faktiskt bättre.
Ett minne som jag speciellt kommer ihåg är den gången jag åkte och handlade. När vi parkerat och kliver ut från min icke dubbdäcksförsedda bil trillar både jag och frugan på rumporna av blankisen. Jag körde som vanligt och märkte inga tendenser till blankis på vägen. Varken vid inbromsning, sväng eller stopp, säkert på grund av mina fina odubbade däck.
Så odubbat av bra kvalitet slår ett par dubbdäck som fått gå 200mil på bar asfalt alla dagar i veckan.
(Jag har dubbfritt också)
Tror att en del av förklaringen är att det kostar multum att ta körkort och det är bra utbildning hör mot annanstansnek0 skrev:Vi kanske är ändå bland de smartaree5m1r skrev:Men är vi smartast i världen och alla andra är bara dumma i huvudet ?
Hur många länder i världen tillåter dubb ?
Ja snart kommer kommentarer om kyla snö klimat
Då säger jag delar av USA Canada
Det gäller att köra efter rådande förhållande svårare än så är det inte
Att bita sig fast vid dubb är lika dumt som att köra i 120 bara för att man har AWD
satsa pengar på plogning istället
Har stundtals bott i New Hampshire och det kunde lätt komma en halv meter snö över natten
Tror ni det var nån snö på vägarna dagen efter
De jagar snöflingor med de där plogarna känns det som Här blir de lika överraskade varje år och vägarna står oplogade
Från SVT TextTv:
Rekordlågt dödstal i vägtrafiken
Antalet personer som omkom i vägtrafik
i fjol var det lägsta i modern tid,
enligt Transportstyrelsens statistik.
Undet 2017 dog 254. Det var 16 färre
än året före. Antalet döda i
spårtrafik och sjötrafik sjönk också.
Dödstalen i vägtrafik har under flera
år pendlat runt 260 om året. Att döds-
talen nu sjunker, i den preliminära
statistiken kan inte ses som ett
trendbrott, enligt Transportstyrelsen.
Siffran är dock den lägsta sedan efter
andra världskriget. Det tidigare
rekordet var 259 döda 2015.