Sida 1 av 2

Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 08:14
av Vidio
Jag är ju en noob på det här, första vintern med bilen, men tycker det är lite märkligt och söker därför råd av de vise på detta forum.

Inatt stod bilen ute å laddade hela natten (schuko, 9A).
Bilen var inte färdigladdad när jag började köra, så laddning avbröts alltså precis innan jag körde iväg.
Cirka 15 minuter innan avfärd satte jag igång värme i bilen.
Range mode off.
Ca 2 grader utetemp.

Har gula streck när jag sätter mig i bilen och de försvinner inte fördöms efter cirka 3 mil.

Är det här normalt? Jag trodde batteriet värmdes när det laddades?

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 08:22
av EnTraktor
Det finns ingen logik i att slösa energi till att värma batteriet under laddning, för då skulle laddningen dra ut på tiden och batteriet ändå kylas av med tiden. Däremot så är värme en sidoeffekt av laddning. Hur mycket värme det blir beror troligen på hur snabbt man laddar. En 9A schuko laddning ger troligen inte tillräckligt med värme för att värma batteriet, och om du dessutom satt igång värmen i bilen, så har det inte blivit så mycket laddning sista 15 min.

Jag laddar 3-fas, 8A från kl 06.00 varje morgon och har varmt batteri kl 08.00.

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 08:33
av Vidio
EnTraktor skrev:
Det finns ingen logik i att slösa energi till att värma batteriet under laddning, för då skulle laddningen dra ut på tiden och batteriet ändå kylas av med tiden. Däremot så är värme en sidoeffekt av laddning. Hur mycket värme det blir beror troligen på hur snabbt man laddar. En 9A schuko laddning ger troligen inte tillräckligt med värme för att värma batteriet, och om du dessutom satt igång värmen i bilen, så har det inte blivit så mycket laddning sista 15 min.

Jag laddar 3-fas, 8A från kl 06.00 varje morgon och har varmt batteri kl 08.00.
Ah, tack för svaret, det låter logiskt, I guess...

Men när jag värmer bilen, visst ska väl även batteriet värmas då? Som jag förstått det iaf... Så om jag värmer kupén tidigare, så borde även batteriet hinna bli varmt, eller?

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 08:58
av Zalman3
Om man laddar med 230V 10A hela natten, det är -20 ute, värmer kupen sista 30 min innan avfärd, är batteriet varmt då?

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 09:05
av Vidio
Zalman3 skrev:
Om man laddar med 230V 10A hela natten, det är -20 ute, värmer kupen sista 30 min innan avfärd, är batteriet varmt då?
Eftersom mitt batteri inte var i närheten av uppvärmt, skulle jag tror att svaret på den frågan är nej (då det i mitt fall dessutom var +2 grader ute)...

Under förutsättning att min bil fungerar normalt då, vill säga.

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 09:13
av MSO
Zalman3 skrev:
Om man laddar med 230V 10A hela natten, det är -20 ute, värmer kupen sista 30 min innan avfärd, är batteriet varmt då?
Nej. Inte om batteriet är kallt när du kopplar in laddningen. Dvs det i sig kommer inte värma upp packet så mycket att regenbegränsning försvinner.
Skaplig temp blir det, för 230V 10A cyklar laddning/batterivärmning i den tempen. (Dvs du kommer inte ladda i närheten av 10A i snitt den natten. Kanske 5A i snitt eller så. Resten kommer gå till värmning.)

Är batteriet redan varmt när du börjar ladda är det ju en annan sak förstås.

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 09:15
av MSO
Vidio skrev:
Zalman3 skrev:
Om man laddar med 230V 10A hela natten, det är -20 ute, värmer kupen sista 30 min innan avfärd, är batteriet varmt då?
Eftersom mitt batteri inte var i närheten av uppvärmt, skulle jag tror att svaret på den frågan är nej (då det i mitt fall dessutom var +2 grader ute)...
Under förutsättning att min bil fungerar normalt då, vill säga.
Jag skulle säga att det var i närheten av uppvärmt om det bara tog 3 mil innan du blev av med regenbegränsning. I kallt väder kan du lätt köra 15 mil med begränsning...

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 09:24
av Gustafsson
Det dær skulle jag också vilja ha bættre koll på...Ser man temp i Visible Tesla eller nåt ?

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 10:01
av Vidio
MSO skrev:
Zalman3 skrev:
Om man laddar med 230V 10A hela natten, det är -20 ute, värmer kupen sista 30 min innan avfärd, är batteriet varmt då?
Nej. Inte om batteriet är kallt när du kopplar in laddningen. Dvs det i sig kommer inte värma upp packet så mycket att regenbegränsning försvinner.
Skaplig temp blir det, för 230V 10A cyklar laddning/batterivärmning i den tempen. (Dvs du kommer inte ladda i närheten av 10A i snitt den natten. Kanske 5A i snitt eller så. Resten kommer gå till värmning.)

Är batteriet redan varmt när du börjar ladda är det ju en annan sak förstås.
Mitt batteri var varmt när jag kopplade in laddningen igår kväll.
Men svinkallt i morse... :(

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 10:03
av 12man
vad är problemet med att batteriet inte är varmt,

mer än lite dålig bromsförmåga med plus pedalen
fattas 0.3 sekunder till 100...
fryser ni om fötterna
några gula pinnar i displayen?

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 10:14
av MSO
12man skrev:
vad är problemet med att batteriet inte är varmt,

mer än lite dålig bromsförmåga med plus pedalen
fattas 0.3 sekunder till 100...
fryser ni om fötterna
några gula pinnar i displayen?
Jag tycker inte risken för litiumplätering är helt bekväm, men vi får väl hoppas att mjukvaran har marginaler...

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 11:05
av 12man
är väl därför som regen är begränsad vid kallare batteri.

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 11:40
av e5m1r
Även 13A 1 fas räcker inte för att värma batteriet / bilen utan ström tas då även från batteriet så 9 A går nog inte alls

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 14:32
av Jocce
e5m1r skrev:
Även 13A 1 fas räcker inte för att värma batteriet / bilen utan ström tas då även från batteriet så 9 A går nog inte alls

Det här är något jag är lite "rädd" för när jag ska upp till stugan i vinter, om det är -10 eller -20 för den delen.

Har bara tillgång till 1x10A (och ingen möjlighet till mer då det är begränsat in till kåken), att laddning knappt kommer att ske, då all effekt kommer gå åt till att hålla batteriet varmt.

Kommer dock snart snabbladdare i närheten dock, så jag kommer kunna ladda bilen fullt eller nästan fullt innan ankomst iallafall, men ja, hade ju varit mer "lyx" att ha allt topp framme så att säga.


/Jocce

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 14:47
av Vidio
Jocce skrev:
e5m1r skrev:
Även 13A 1 fas räcker inte för att värma batteriet / bilen utan ström tas då även från batteriet så 9 A går nog inte alls

Det här är något jag är lite "rädd" för när jag ska upp till stugan i vinter, om det är -10 eller -20 för den delen.

Har bara tillgång till 1x10A (och ingen möjlighet till mer då det är begränsat in till kåken), att laddning knappt kommer att ske, då all effekt kommer gå åt till att hålla batteriet varmt.

Kommer dock snart snabbladdare i närheten dock, så jag kommer kunna ladda bilen fullt eller nästan fullt innan ankomst iallafall, men ja, hade ju varit mer "lyx" att ha allt topp framme så att säga.


/Jocce
Hmm, alltså bilen värmer väl inte batteriet "med flit" om du inte drar igång värmen?
Dvs sätter du bara i kabeln så borde laddning ske med "hela effekten" oavsett yttertemperatur.
Det är bara när du drar igång kupévärmare som batterivärmning startar. Å som jag förstått det tar kupévärme + batterivärme > 13 A, vilket alltså gör att du under den oftast korta perioden drar igång värmen får en nettoförlust i batteriet.
Jag tror det var det e5m1r syftade på.

Men har du 10A så borde den ladda 10A oavsett.

Eller vill någon rätta mig?

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 14:53
av AnteF
Vidio skrev:
Hmm, alltså bilen värmer väl inte batteriet "med flit" om du inte drar igång värmen?
Dvs sätter du bara i kabeln så borde laddning ske med "hela effekten" oavsett yttertemperatur.
Det är bara när du drar igång kupévärmare som batterivärmning startar. Å som jag förstått det tar kupévärme + batterivärme > 13 A, vilket alltså gör att du under den oftast korta perioden drar igång värmen får en nettoförlust i batteriet.
Jag tror det var det e5m1r syftade på.

Men har du 10A så borde den ladda 10A oavsett.

Eller vill någon rätta mig?
Jag märkte förra vintern att min bil inte laddade alls första 30 minuterna när det var -14C där den stod och jag startade laddning. Batteriet var rätt så kallt troligen. Jag laddar 13A med 230v schuko. Efter ett tag var batteriet uppvärmt och laddningen påbörjades. Det syntes klart och tydligt i Remote S-appen att den inte laddade alls i början även om den drog full ström.

Jag drog inte igång värmen alls i kupen.

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 15:01
av bylund
Batterierna tar skada om man försöker ladda dem när de är under 0 grader, eller någonstans där, så är det rejält frusna måste de värmas innan de alls laddas. Varmare än så så är de begränsade i hur mycket effekt de kan ta emot, upp till en viss temperatur, därav regenbegränsningen, men knappast ett problem när man laddar på schuko. Men även då så måste de tinas innan de faktiskt börjar laddas. Därav att man bör koppla in redan när man kommer fram och ladda direkt när det är kallt.

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 15:06
av lator
I Leaf så finns det ju bara nödvärmning av driftsbatteriet. Jag har för mig att den sätter in vid -11 eller något och värmer till -6... Ganska värdelöst faktiskt!

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 15:15
av Vidio
bylund skrev:
Batterierna tar skada om man försöker ladda dem när de är under 0 grader, eller någonstans där, så är det rejält frusna måste de värmas innan de alls laddas. Varmare än så så är de begränsade i hur mycket effekt de kan ta emot, upp till en viss temperatur, därav regenbegränsningen, men knappast ett problem när man laddar på schuko. Men även då så måste de tinas innan de faktiskt börjar laddas. Därav att man bör koppla in redan när man kommer fram och ladda direkt när det är kallt.
Intressant!
Så då använder den först strömmen för att värma upp batteriet, sen laddar den batteriet, korrekt?
Laddar den sen på "normal" hastighet?

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 15:29
av bylund
Vidio skrev:
bylund skrev:
Batterierna tar skada om man försöker ladda dem när de är under 0 grader, eller någonstans där, så är det rejält frusna måste de värmas innan de alls laddas. Varmare än så så är de begränsade i hur mycket effekt de kan ta emot, upp till en viss temperatur, därav regenbegränsningen, men knappast ett problem när man laddar på schuko. Men även då så måste de tinas innan de faktiskt börjar laddas. Därav att man bör koppla in redan när man kommer fram och ladda direkt när det är kallt.
Intressant!
Så då använder den först strömmen för att värma upp batteriet, sen laddar den batteriet, korrekt?
Laddar den sen på "normal" hastighet?
Detta är delvis spekulation baserat på litiumbatteriers karaktär, delvis observationen att det tar ett tag innan den faktiskt börjar ladda om man har en stelfrusen bil. Vid laddning vid låg effekt så skulle jag påstå att det blir normal hastighet efter ett tag, medans det är lägre hastighet vid chademo och superladdare när det är riktigt kallt.

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 16:02
av AnteF
Vidio skrev:
bylund skrev:
Batterierna tar skada om man försöker ladda dem när de är under 0 grader, eller någonstans där, så är det rejält frusna måste de värmas innan de alls laddas. Varmare än så så är de begränsade i hur mycket effekt de kan ta emot, upp till en viss temperatur, därav regenbegränsningen, men knappast ett problem när man laddar på schuko. Men även då så måste de tinas innan de faktiskt börjar laddas. Därav att man bör koppla in redan när man kommer fram och ladda direkt när det är kallt.
Intressant!
Så då använder den först strömmen för att värma upp batteriet, sen laddar den batteriet, korrekt?
Laddar den sen på "normal" hastighet?
Den laddar först på mycket låg effekt samtidigt som den värmer när den har värmt upp tillräckligt mycket märkte jag när jag kollade med Remote S. Till slut nådde jag nästan hela vägen upp till normal nivå men har för mig att den gick ned då och då för att ånyo värma batteriet istället för att ladda.

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 16:29
av fakerlind
Jag är säkert trög, men förstår inte hur man rekommenderas göra för att lämna hemmet med en varm och laddad bil?
Om jag har 3-fas 16A, och t.ex har 50% SoC (90D enkel laddare) och vill ha 90% SoC vid avfärd samt en varm kupé (och batteri), hur skulle ni schemalägga detta om jag skall lämna hemmet vid 08.00?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 16:39
av bylund
I det scenariot hade jag schemalagt till att ladda när elen är billig och övrig förbrukning i huset är låg, t ex mitt i natten. Inte sikta på att laddningen precis är färdig när det är dags att åka. Slå sedan på värmen en 20 min innan avfärd eller så. Om du inte tror att 90 % räcker, ställ upp till 100 % en timme innan avfärd eller så, så för du batteriet lite värmt om det är fruset och laddningen börjar öka lite.

Problemet med iskalla batterier är mest om man har schukoladdning, men då måste man nog ändå koppla in och börja ladda genast i vilket fall.

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 02 nov 2016 16:42
av fakerlind
bylund skrev:
I det scenariot hade jag schemalagt till att ladda när elen är billig och övrig förbrukning i huset är låg, t ex mitt i natten. Inte sikta på att laddningen precis är färdig när det är dags att åka. Slå sedan på värmen en 20 min innan avfärd eller så. Om du inte tror att 90 % räcker, ställ upp till 100 % en timme innan avfärd eller så, så för du batteriet lite värmt om det är fruset och laddningen börjar öka lite.

Problemet med iskalla batterier är mest om man har schukoladdning, men då måste man nog ändå koppla in och börja ladda genast i vilket fall.
Tydligt, tack! Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Batteriförvärmning trasig?

Postat: 03 nov 2016 05:53
av mati
12man skrev:
vad är problemet med att batteriet inte är varmt,

mer än lite dålig bromsförmåga med plus pedalen
Just detta. Det är ganska jobbigt när man lyfter på foten och inget händer. När min bil är kall brukar jag ha gula streck i minst 3 mil, första milen är 70 väg med många backar och nedfarter. Jag vill helst undvika att använda bromsen hela tiden. Jag ser alltid till att färdigladda strax innan avfart, då försvinner strecken snabbare och regen är starkare redan från början.