Sida 1 av 1

Vinterdäck tips!

Postat: 10 nov 2016 12:55
av Splfredde
Skodde min Tesla 85D igår!
Det blev Nokian WR A4 235/45 R19 99V XL på originalfälgarna, 2000:-/st .
Mycket prisvärt!
Inget att klaga på, tyst o bra grepp. Kör dock mest motorväg barmark i södra Sverige.

//FB

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 nov 2016 13:20
av Nicke Nyfiken
Jag har kört mycket med Nokian WR på tidigare bilar och jag kan bekräfta att de funkar utmärkt på barmark i södra Sverige. :D
Men i snö är de mer eller mindre värdelösa. Om jag inte minns fel så är de "klassade" som europeiska vinterdäck, inte nordiska vinterdäck.

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 nov 2016 13:24
av gellerstam
Nicke Nyfiken skrev:
Jag har kört mycket med Nokian WR på tidigare bilar och jag kan bekräfta att de funkar utmärkt på barmark i södra Sverige. :D
Men i snö är de mer eller mindre värdelösa. Om jag inte minns fel så är de "klassade" som europeiska vinterdäck, inte nordiska vinterdäck.
Nu är jag på tunn is!
Men om de är klassade som europeiska vinterdäck så är de väl? inte godkännda som svenska vinterdäck? Då kan det bli onödiga juridiska konsekvenser om man är inblandad i en olycka!

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 nov 2016 13:28
av Nicke Nyfiken
gellerstam skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jag har kört mycket med Nokian WR på tidigare bilar och jag kan bekräfta att de funkar utmärkt på barmark i södra Sverige. :D
Men i snö är de mer eller mindre värdelösa. Om jag inte minns fel så är de "klassade" som europeiska vinterdäck, inte nordiska vinterdäck.
Nu är jag på tunn is!
Men om de är klassade som europeiska vinterdäck så är de väl? inte godkännda som svenska vinterdäck? Då kan det bli onödiga juridiska konsekvenser om man är inblandad i en olycka!
Det finns inget krav på att man måste använda nordiska vinterdäck i Sverige. Även europeiska vinterdäck är märkta med snöflinga och M+S.

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 nov 2016 14:27
av danni
Man brukar normalt kategorisera vinterdäck som antingen nordiska dubbade, nordiska odubbade eller europeiska odubbade (också kallade autobahndäck). Det här är ett exempel på de sistnämnda. Bra mot vatten och slask och duktiga på höga hastigheter, men inget att ha i riktigt vinterföre.

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 nov 2016 15:03
av Haglund
danni skrev:
Man brukar normalt kategorisera vinterdäck som antingen nordiska dubbade, nordiska odubbade eller europeiska odubbade (också kallade autobahndäck). Det här är ett exempel på de sistnämnda. Bra mot vatten och slask och duktiga på höga hastigheter, men inget att ha i riktigt vinterföre.
I beg to differ. Så var det tidigare. Moderna europeiska vinterdäck av lite finare märke presterar klart jämförbart med nordiska vinterdäck i vinterväglag (snö och is). Kolla tester av Conti TS860, Pirelli Sottozero (som Tesla rekommenderar) och liknande. Har åkt både på Nokian, Continental och Pirelli när det kommer till europeiska vinterdäck och dess trafikfarlighet på vinterväg är vida överdriven. Det man även bör ta med i beräkningen är att ett nordiskt däck (dubbat eller ej) blir lynnigt jämfört med ett europeiskt när temperaturen stiger eller när det blir blött. Att man inte använder europeiska vinterdäck norr om Dalälven är helt förståeligt, men här i södra Sverige skulle jag själv vilja påstå att de är det bästa alternativet. Alla har väl sett vad som händer med "åretruntdäck" på sommaren? Det är direkt jämförbart med vad som händer med ett nordiskt vinterdäck vid vår- och hösttemperaturer.

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 nov 2016 15:11
av danni
Haglund skrev:
danni skrev:
Man brukar normalt kategorisera vinterdäck som antingen nordiska dubbade, nordiska odubbade eller europeiska odubbade (också kallade autobahndäck). Det här är ett exempel på de sistnämnda. Bra mot vatten och slask och duktiga på höga hastigheter, men inget att ha i riktigt vinterföre.
I beg to differ. Så var det tidigare. Moderna europeiska vinterdäck av lite finare märke presterar klart jämförbart med nordiska vinterdäck i vinterväglag (snö och is). Kolla tester av Conti TS860, Pirelli Sottozero (som Tesla rekommenderar) och liknande. Har åkt både på Nokian, Continental och Pirelli när det kommer till europeiska vinterdäck och dess trafikfarlighet på vinterväg är vida överdriven. Det man även bör ta med i beräkningen är att ett nordiskt däck (dubbat eller ej) blir lynnigt jämfört med ett europeiskt när temperaturen stiger eller när det blir blött. Att man inte använder europeiska vinterdäck norr om Dalälven är helt förståeligt, men här i södra Sverige skulle jag själv vilja påstå att de är det bästa alternativet. Alla har väl sett vad som händer med "åretruntdäck" på sommaren? Det är direkt jämförbart med vad som händer med ett nordiskt vinterdäck vid vår- och hösttemperaturer.
Nu var det några år sen jag hängde med i däcktesterna och jag har faktiskt inte några helt aktuella liggande, men såhär såg det ut för bara några år sen:

Bild
Bild
Bild

Det kan såklart ha hänt en del sen dess som jag inte hängt med i.

Själv brukar jag faktiskt argumentera för att just här i södra Sverige, särskilt vid kusten, så är behovet av dubbdäck större än på många andra ställen. Här har vi mycket väta och temperaturer som pendlar kring nollan, vilket leder till större risk för is och blixthalka. Om det varit -20 i två månader i sträck och det ligger packad snö så vet man i alla fall hur underlaget kommer bete sig.

Däremot håller jag med om att våra nordiska vinterdäck kan bli lite svampiga och obehagliga redan vid ett par plusgrader. Men det handlar väl lite om vad för situationer man vill optimera för. Själv optimerar jag helst för den allra värsta, farligaste tänkbara situationen, även om det bara är ett par gånger om året jag ens riskerar att utsättas för den.

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 nov 2016 15:20
av Haglund
Vi prioriterar alla olika. ;) Det har hänt mycket på sistone, det är solklart, men skall man åka på vintervägar så är naturligtvis de nordiska de bästa. Problemet är väl att de flesta här i söder, inklusive mig själv, kör 99,9% på saltade vägar, där centraleuropeiska däck är bäst (våtegenskaper, osv). Visst kan man bli överrumplad av svartis, men de två dagarna om året som R40 är snötäckt så får man väl ta det lite lugnt då. Och när man kör på mindre snötäckta vägar likaså. Min analys säger mig att så lite sämre som de europeiska vinterdäcken är vid riktigt vinterföre väger de upp hela den långa tid som de är bättre.

Men som sagt, det är upp till var och en, vi har olika förutsättningar och vi tänker olika. :)

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 nov 2016 16:16
av Elfort
Michelin Pilot Alpin PA4 245/45 R19 102W XL
Jag har efter 1000km sedan igår i alla typer av vinterföre blivit mycket imponerad. Tysta, stabila och oväntat bra grepp på is, snö, packad snö, slask, istvättbräda samt blöt asfalt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 11 nov 2016 09:50
av Splfredde
Haglund skrev:
Vi prioriterar alla olika. ;) Det har hänt mycket på sistone, det är solklart, men skall man åka på vintervägar så är naturligtvis de nordiska de bästa. Problemet är väl att de flesta här i söder, inklusive mig själv, kör 99,9% på saltade vägar, där centraleuropeiska däck är bäst (våtegenskaper, osv). Visst kan man bli överrumplad av svartis, men de två dagarna om året som R40 är snötäckt så får man väl ta det lite lugnt då. Och när man kör på mindre snötäckta vägar likaså. Min analys säger mig att så lite sämre som de europeiska vinterdäcken är vid riktigt vinterföre väger de upp hela den långa tid som de är bättre.

Men som sagt, det är upp till var och en, vi har olika förutsättningar och vi tänker olika. :)
Håller med som skrivet, jag kör också 99% på barmark och dessutom då oftast på motorväg!
Ska man täcka upp för svartis så är det ju bara dubbat som gäller ändå och det är jag inte intresserad av att ligga på i 140 km/h i 6 mil enkel resa till jobbet :)

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 21 nov 2016 21:31
av SR-71-BlackBird
Funderar starkt på att köpa ytterligare en omgång "vinterdäck", samma fälg nitro men istället för Hakka 8 så hade jag tänkt mig Nokian WR A4.

Bilen blir så otroligt trist att köra med riktiga vinterdäck så jag skulle lika gärna låna ut den och hyra en Dacia Duster.

Närmar det sig sedan ett riktigt vinterväder åker jag ner till däcksverkstaden så får dom byta ut däcken.

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 21 nov 2016 21:33
av far1far2
Pirelli Zottozero funkar kanon. Inget oljud, ingen ökad förbrukning.

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 21 nov 2016 23:29
av Nicke Nyfiken
SR-71-BlackBird skrev:
Funderar starkt på att köpa ytterligare en omgång "vinterdäck", samma fälg nitro men istället för Hakka 8 så hade jag tänkt mig Nokian WR A4.

Bilen blir så otroligt trist att köra med riktiga vinterdäck så jag skulle lika gärna låna ut den och hyra en Dacia Duster.

Närmar det sig sedan ett riktigt vinterväder åker jag ner till däcksverkstaden så får dom byta ut däcken.
Jag har som sagt kört mycket på Nokian WR på tidigare bilar men kör med Pirelli Sottozero på Teslan. Skulle jag köpa nya vinterdäck till Teslan idag hade jag satsat på Nokian WR.

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 24 nov 2016 14:50
av tofriis
Ursäkta nybörjarfrågan här, men funkar det utan problem att montera 235/45 R19, istället för som nu 245 på originalfälgarna. Tänker mig också Nokian WR A4 och spara ett par tusen jämfört med 245...

Splfredde skrev:
Skodde min Tesla 85D igår!
Det blev Nokian WR A4 235/45 R19 99V XL på originalfälgarna, 2000:-/st .
Mycket prisvärt!
Inget att klaga på, tyst o bra grepp. Kör dock mest motorväg barmark i södra Sverige.

//FB

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 24 nov 2016 15:11
av e5m1r
tofriis skrev:
Ursäkta nybörjarfrågan här, men funkar det utan problem att montera 235/45 R19, istället för som nu 245 på originalfälgarna. Tänker mig också Nokian WR A4 och spara ett par tusen jämfört med 245...

Splfredde skrev:
Skodde min Tesla 85D igår!
Det blev Nokian WR A4 235/45 R19 99V XL på originalfälgarna, 2000:-/st .
Mycket prisvärt!
Inget att klaga på, tyst o bra grepp. Kör dock mest motorväg barmark i södra Sverige.

//FB
Är det teslas original så passar det bättre med 235 :) ( teslas 19" är smala)
Du får en liten höjdskillnad men den är inom toleranser så det är ingen fara

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 24 nov 2016 17:51
av chpaulin
Står inte 235 för bredden inte höjden eller är jag helt ute å cyklar :?

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 24 nov 2016 17:52
av HelectriC
chpaulin skrev:
Står inte 235 för bredden inte höjden eller är jag helt ute å cyklar :?
Jo, men när höjden mäts i procent av bredden (45% av 235mm) så blir de lite lägre än 45% av 245mm

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 24 nov 2016 17:58
av chpaulin
HelectriC skrev:
chpaulin skrev:
Står inte 235 för bredden inte höjden eller är jag helt ute å cyklar :?
Jo, men när höjden mäts i procent av bredden (45% av 235mm) så blir de lite lägre än 45% av 245mm
Ah se på fasen :) då har man lärt sig nått idag också :D

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 25 nov 2016 11:34
av Svenssons
Nu har jag inte kört en vinter med mina däck men även morse med -2 så var bilen som en båt med Nokian R2. Inte lika illa som när det var +5 och däcken var rumsvarma direkt efter att ha åkt på men ändå ett påtagligt gung och som det känns glid när man svänger fram och tillbaka. Behöver inte vara kraftiga rattutslag heller. Att det är 19" fälgar istället för 22"-fälgar som jag vant mig vid gör säkert sitt också.

Det blir troligen autobahndäck typ Nokian WR när mina Nokian R2 är utslitna.

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 mar 2017 09:35
av jpetters
Är det någon som testat "Michelin Pilot Alpin PA4 255/35 R21" eller "Nokian WR4 245/35 R21" på Tesla turbin 21"?

Jag funderar på att köra på Michelin Pilot Alpin PA4 255 till nästa säsong för att få bättre skydd för 21" fälgarna och det verkar vara ett bra däck. Frågan är hur det fungerar med 1 cm bredare än 245 som är orginalbredd. Kommer det skrapa i fram, fungerar det på 8,5" fälgarna, etc.?

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 mar 2017 09:46
av e5m1r
jpetters skrev:
Är det någon som testat "Michelin Pilot Alpin PA4 255/35 R21" eller "Nokian WR4 245/35 R21" på Tesla turbin 21"?

Jag funderar på att köra på Michelin Pilot Alpin PA4 255 till nästa säsong för att få bättre skydd för 21" fälgarna och det verkar vara ett bra däck. Frågan är hur det fungerar med 1 cm bredare än 245 som är orginalbredd. Kommer det skrapa i fram, fungerar det på 8,5" fälgarna, etc.?
Du har Hakka R2 i rätt dimension och folk är nöjda med desssa
Sen har du sottozero 3 i rätt storlek som är nog lika bra som alpin däcket ( europeisk vinter däck )
Vad det gäller kombination av fälg däckbredd så se tabellen nedan inte optimalt med 255 på 8,5 men funkar
Bild

Re: Vinterdäck tips!

Postat: 10 mar 2017 10:10
av jpetters
Jag har kört med Sottozero två vintrar och de fungerar utmärkt. Men de är 50% dyrare än Michelin däcken och väl smala på 21" turbin fälgarna.

Det borde som sagt fungera men det verkar som Michelin däcken generellt är bredare än andra märken vid samma dimension. Mina sommardäck från Michelin är markant bredare än samma dimension från Continental.

Därför är jag fundersam på hur det fungerar i fram. Där verkar det ju vara kinkigast med utrymme.