När man planerar sina rutter med el-bil så knappar man ofta in vilka laddnivå man önskar när man kommer fram till nästa laddare, vanligtvis brukar 10-12% vara förinställt. Är det en rimlig siffra eller vad brukar ni erfarna rävar välja för nivå? Min erfarenhet sträcker sig än så länge bara till batterier till mobiler och liknande, prylar som utan problem kan stendö vid 10-40% laddat batteri om det fläktar lite kallt ute.
Jag inser att det är så med el-bilar, men hur långt ner vågar man köra laddningen normalt sett utan att få ångest? Hur långt kommer jag när det står 10% kvar? Räknar man någorlunda linjärt så säger väl specarna 2-3 mil en vinterdag med en S 60. Kan man lita på de siffrorna?
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 16 nov 2016 22:40
av vigge50
eric skrev:
När man planerar sina rutter med el-bil så knappar man ofta in vilka laddnivå man önskar när man kommer fram till nästa laddare, vanligtvis brukar 10-12% vara förinställt. Är det en rimlig siffra eller vad brukar ni erfarna rävar välja för nivå? Min erfarenhet sträcker sig än så länge bara till batterier till mobiler och liknande, prylar som utan problem kan stendö vid 10-40% laddat batteri om det fläktar lite kallt ute.
Jag inser att det är så med el-bilar, men hur långt ner vågar man köra laddningen normalt sett utan att få ångest? Hur långt kommer jag när det står 10% kvar? Räknar man någorlunda linjärt så säger väl specarna 2-3 mil en vinterdag med en S 60. Kan man lita på de siffrorna?
Jag har inte kört Tesla själv men har läst en del diskussioner om det, Teslas beräkning brukar vara väldigt bra(de har till och med en liten buffert under 0%) och många här brukar köra så att de har kanske 2-5 km kvar eller 1-2% just för att du laddar som snabbast när batteriet är tomt och de vet att de kan lite på laddningen. Om du kommer fram med 5% batteri så har du kört för långsamt
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 16 nov 2016 23:22
av bylund
Man kan räkna med att fortsätta köra ner till 0 km/%, men man bör inte räkna med att det finns några mil till efter noll, även om det kan finnas.
Jag siktar inte på noll direkt när jag startar. Vädret kan bli sämre t ex. Regn och snö på vägen ökar konsumtionen. Sedan när jag kör tittar jag så att det finns lite marginal kvar mot slutet, och den marginalen kan man låta bli mindre ju närmare laddning man är. Det enkla sättet att få marginalen att växa vid behov är att slå av på tempot.
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 16 nov 2016 23:59
av Herr X
eric skrev:
När man planerar sina rutter med el-bil så knappar man ofta in vilka laddnivå man önskar när man kommer fram till nästa laddare, vanligtvis brukar 10-12% vara förinställt. Är det en rimlig siffra eller vad brukar ni erfarna rävar välja för nivå? Min erfarenhet sträcker sig än så länge bara till batterier till mobiler och liknande, prylar som utan problem kan stendö vid 10-40% laddat batteri om det fläktar lite kallt ute.
Jag inser att det är så med el-bilar, men hur långt ner vågar man köra laddningen normalt sett utan att få ångest? Hur långt kommer jag när det står 10% kvar? Räknar man någorlunda linjärt så säger väl specarna 2-3 mil en vinterdag med en S 60. Kan man lita på de siffrorna?
Det är helt galet att komma fram till en laddare med 10%-12% kvar i batteriet. Batterierna laddar snabbare när de är tomma, och det är slöseri med tid att ladda riktigt långsamt upp till 70% och köra ned till 10%, när man istället kan ladda supersnabbt upp till 61% och köra ner till 1%. Om man överaskas av sämre väder, motvind eller annat så är det bara att sänka farten något.
Just Teslas system för att räkna ut räckvidd är såpass bra att man inte får räckviddsångest även om det står att man bara har 1% kvar när man kommer fram till superladdaren. Det finns heller ingen anledning att komma fram till en superladdare med marginal - batterierna klarar att laddas ur ner till 0% utan problem. Tesla har bakat in en buffer för att förhindra att batterierna tar skada, så den räckvidden som är tillgänglig att köra på kan man utan vidare bränna av helt. Dock ska man inte lämna bilen stående en längre tid med 1% räckvidd, då kommer den inbyggda bufferten att självurladda och batterierna kan ta skada.
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 17 nov 2016 11:43
av chaffis75
Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Jag tänker man har dålig marginal och sedan sker en olycka längs vägen så du får stå i kö och sakta ta dig fram 10 meter i taget... Tror ni detta skulle blir ett problem?
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 17 nov 2016 11:49
av Svenssons
chaffis75 skrev:
Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Jag tänker man har dålig marginal och sedan sker en olycka längs vägen så du får stå i kö och sakta ta dig fram 10 meter i taget... Tror ni detta skulle blir ett problem?
Troligen tvärtom, du kommer ha mer kvar i batteriet när du väl kommer fram än om du hade kört i hög fart. Det beror naturligtvis på hur mycket som används till uppvärmning/nerkylning och hur länge du står i kön men största konsumtionen är ju vid högre farter.
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 17 nov 2016 13:06
av danni
Det behövs egentligen knappt nån marginal alls. Du kan gott komma fram med 0%. Problemet när man använder en ruttplanerare blir ju bara att den uppger en teoretisk siffra, medan det i verkligheten är den faktiska siffran som är intressant. Så då uppstår frågan: hur mycket kan det som mest skilja mellan den teoretiska och praktiska skillnad, beroende på yttre omständigheter eller bara dålig beräkning? Det är där marginalen kommer in. Vet jag att beräkningsverktyget är väldigt exakt så kanske jag vågar ställa in det på 2%. Tror jag det kan vara lite opålitligt så är det nog väldigt bra att ha minst 10%.
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 17 nov 2016 15:06
av Gustafsson
chaffis75 skrev:
Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Jag tänker man har dålig marginal och sedan sker en olycka längs vägen så du får stå i kö och sakta ta dig fram 10 meter i taget... Tror ni detta skulle blir ett problem?
En av fördelarna med elbil är att de just inte drar särskilt mycket energi vid kökörning. Medan fossilbilarna drar betydligt mer i stan än på landsväg är det närmast tvärtom med elbil.
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 17 nov 2016 15:29
av apkungen
Att den laddar som snabbast vid nästan tomt batteri behöver inte stämma. Beror på vilken bil man kör. Och om man kör Tesla så beror det på vilken modell du kör också verkar det som. Björn nylands (Youtube kille) tidigare p85 laddade som snabbast från noll upp till femton procent men hans nuvarande x p90d laddar istället som snabbaste från typ 20-40 procent SoC. En nissan leaf 30kWh klarar 120A (vilket är max vad en chademo station kan ge i dagsläget) ända upp till nästan 80% State of charge (SoC) vilket pga spänningskurvan innebär att den laddar som snabbast vid 80 procent SoC.
Men det du frågade om var mer hur tillförlitlig batterimätaren är och den är oftast väldigt tillförlitlig. Alla elbilar har det inte men Tesla har tom. en liten buffert under 0 procent SoC i de flesta fall (den kan stanna vid 0 procent om man har otur). Om en mobil dör vid 40 procent så är det antingen för att batteriet är gammalt, något fel på eller att det utsätts för väldigt kalla eller varma temperaturer. Elbilar har ofta ett klimatsystem för batteripacket så att det hålls på bra temperatur och om ett batteri blir fel på eller åldras fort så gör det ingenting för det finns 8000 batterier i en Tesla.
Jag hörde om en Tesla som hade åkt 30kmil som fick något fel på batteriet o visade fel batteriprocent så Tesla bytte ut det gratis
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 17 nov 2016 17:46
av Stefan T
Med tanke på hur en laddare funkar så skall ladda fortare tills den börjar bromsa strömmen för spänning ökar ju högre SOC värde man har
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 17 nov 2016 19:41
av ModelS85D
chaffis75 skrev:
Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Jag tänker man har dålig marginal och sedan sker en olycka längs vägen så du får stå i kö och sakta ta dig fram 10 meter i taget... Tror ni detta skulle blir ett problem?
Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Jag tänker man har dålig marginal och sedan sker en olycka längs vägen så du får stå i kö och sakta ta dig fram 10 meter i taget... Tror ni detta skulle blir ett problem?
OK... ja med den storryn så är de uppenbart att köer inte är ett problem hehe....
Mycket intressant, trodde att det skulle vara ok för en elbil men kunde inte drömma om att de skulle vara så effektivt....
/Fredrik
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 17 nov 2016 20:12
av bylund
Gustafsson skrev:
chaffis75 skrev:
Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Jag tänker man har dålig marginal och sedan sker en olycka längs vägen så du får stå i kö och sakta ta dig fram 10 meter i taget... Tror ni detta skulle blir ett problem?
En av fördelarna med elbil är att de just inte drar särskilt mycket energi vid kökörning. Medan fossilbilarna drar betydligt mer i stan än på landsväg är det närmast tvärtom med elbil.
Låg jämn hastighet är effektivt, men att köra med mycket start och stopp drar klart mer än jämn hastighet. Även om en del återvinns så tappar man en del när man laddar upp och ur (och bromsar bort lite). Min erfarenhet är att 70 km/h i jämn hastighet är betydligt snålare än långsam och ojämn stadstrafik.
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 18 nov 2016 09:56
av Monark1954
apkungen skrev:
Att den laddar som snabbast vid nästan tomt batteri behöver inte stämma. Beror på vilken bil man kör. Och om man kör Tesla så beror det på vilken modell du kör också verkar det som. Björn nylands (Youtube kille) tidigare p85 laddade som snabbast från noll upp till femton procent men hans nuvarande x p90d laddar istället som snabbaste från typ 20-40 procent SoC. En nissan leaf 30kWh klarar 120A (vilket är max vad en chademo station kan ge i dagsläget) ända upp till nästan 80% State of charge (SoC) vilket pga spänningskurvan innebär att den laddar som snabbast vid 80 procent SoC.
Men det du frågade om var mer hur tillförlitlig batterimätaren är och den är oftast väldigt tillförlitlig. Alla elbilar har det inte men Tesla har tom. en liten buffert under 0 procent SoC i de flesta fall (den kan stanna vid 0 procent om man har otur). Om en mobil dör vid 40 procent så är det antingen för att batteriet är gammalt, något fel på eller att det utsätts för väldigt kalla eller varma temperaturer. Elbilar har ofta ett klimatsystem för batteripacket så att det hålls på bra temperatur och om ett batteri blir fel på eller åldras fort så gör det ingenting för det finns 8000 batterier i en Tesla.
Jag hörde om en Tesla som hade åkt 30kmil som fick något fel på batteriet o visade fel batteriprocent så Tesla bytte ut det gratis
Tesla 90D batterier levererade ca från i somras laddar snabbt ända upp till ca 45% vilket gör att dessa bilar inte behöver köras nära 0% för att få kort laddtid. Länk till citatet
Graf efter ca 10 minuter för de som inte har tid.
Dessa nyare 90D laddar nästan snabbare från 20-45% än 0-25%.
Björn Nyland anser i filmen att det är olämpligt att regelbundet köra ner till 0%.
Alla råd är eniga om att inte lämna ett tomt batteri utan ladda direkt.
Min korta erfarenhet att långkörning är att % laddning går att lita på men inte räckvidden.
Modell X förbrukar mer än vad den förbrukning som används även med "typical".
Räkna själv och ladda lägre tid än vad bilen föreslår.
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 21 nov 2016 11:55
av DSV
Jag har inte riktigt fattat hur energiappens tripplannering funkar för att visa beräknad % vid destination.
Tidigare har jag sett den kunna visa både 2% och -7% men igår när jag för första gången skulle ligga på marginalen vid ankomst så vägrade den visa lägre mål SoC än 5%. Dvs den pendlade att visa 6%, 5% och bara streck. Hade inte appen uppe utan såg bara i navigatorn som visade att jag skulle ha 5% kvar vid ankomst till SuC. Stod visserligen jag skulle hålla mig under 70km/h men tyckte inte det behövdes eftersom 5% var tillräckligt för mig. Men den verkade tänka att det är 5% OM jag håller 70km/h.
När jag sen kollade energiappen så visade den bara streck och då var det lite svettigt innan den pendlade upp igen och jag insåg att mina streck innebar 3-4% snarare än -5%.
Väl inpluggade på SuC så började jag knappa in nästa mål och då visade den snyggt att jag hade -13% vid målet och sen höjde sig kurvan kontinuerligt allteftersom den laddade.
Är också lite irriterande att SoC visas i Typical km istället för kwh när den visar förbrukning i kwh/km. Gör det klurigare att räkna själv.
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 21 nov 2016 12:03
av Bjelke
DSV skrev:
Jag har inte riktigt fattat hur energiappens tripplannering funkar för att visa beräknad % vid destination.
Tidigare... + massvis med text...
...
Är också lite irriterande att SoC visas i Typical km istället för kwh när den visar förbrukning i kwh/km. Gör det klurigare att räkna själv.
Vore ju lite kul om den istället visade förbrukning som km/km så det blev lika lixom (lättare att räkna själv)
Re: Laddnivå vid nästa laddare
Postat: 21 nov 2016 17:53
av Gustafsson
bylund skrev:
Gustafsson skrev:
chaffis75 skrev:
Hur är de med kö körning? Hur mycket drar de?
Jag tänker man har dålig marginal och sedan sker en olycka längs vägen så du får stå i kö och sakta ta dig fram 10 meter i taget... Tror ni detta skulle blir ett problem?
En av fördelarna med elbil är att de just inte drar särskilt mycket energi vid kökörning. Medan fossilbilarna drar betydligt mer i stan än på landsväg är det närmast tvärtom med elbil.
Låg jämn hastighet är effektivt, men att köra med mycket start och stopp drar klart mer än jämn hastighet. Även om en del återvinns så tappar man en del när man laddar upp och ur (och bromsar bort lite). Min erfarenhet är att 70 km/h i jämn hastighet är betydligt snålare än långsam och ojämn stadstrafik.
Så är det förstås, min poäng var att jämfört med en fossilbil så drar elbilen mindre i stadskörning. T.ex. drog min gamla Saab 1,3l/mil i stadskörning men 0,8 på motorvägen. Det mönstret ser man inte med elbilen. Vid mjuk stadskörning drar de väldigt lite jämförelsevis. I kökörning går det inte åt mycket el.