Sida 2 av 3

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 12:04
av HelectriC
nu väntar vi bara på slutgiltig design :)

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 12:10
av AGCF
Roade mig lite med att räkna ut värdet som den längre räckvidden utgör.

Tesla tar 235 000 kr för 25 kWh batteri (skillnaden mellan S75 och S100).

Det är 9400 kr / kWh

Säg att en S75 ägare väljer mellan vår fälg och turbinfälgen. Vår fälg, om den ger 4% mer räckvidd, har då ett mervärde motsvarande 3 kW eller 28 200 kr. Alltså blir den redan väldigt prisvärda fälgen ännu mer prisvärd.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 13:44
av Johnalm
Säg till när ni lanserar 22" till Model X 8-)

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 16:22
av erkap
Blev det alltså 21” istället för 19”?

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 17:22
av HelectriC
erkap skrev:
Blev det alltså 21” istället för 19”?
19” aerofälg har ju redan funnits och intresset var ju minst sagt svalt. Nog ingen vidare business att fortsätta på samma spår.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 17:44
av AGCF
Det blir 21” därefter 22” därefter 19” (till M3).

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 19:59
av Johnalm
AGCF skrev:
Det blir 21” därefter 22” därefter 19” (till M3).
Som i 22" för Model X antar/hoppas jag?

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 20:04
av AGCF
Ja 22” för X, precis. Jag har ju X själv så jag får snällt vänta på att vi sålt 50 uppsättningar till S.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 20:08
av Johnalm
AGCF skrev:
Ja 22” för X, precis. Jag har ju X själv så jag får snällt vänta på att vi sålt 50 uppsättningar till S.
Till alla er andra (med S): KÖÖÖP! :lol:

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 21:02
av AGCF
Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 21:09
av Svenssons
AGCF skrev:
Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
Det har ju mindre påverkan i absoluta tal relativt en avgasbil men större påverkan relativt sett då övriga förluster är mindre. Tror det är någon avgasbilskramare som skrikit på journalisten.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 23:31
av igu
Svenssons skrev:
AGCF skrev:
Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
Det har ju mindre påverkan i absoluta tal relativt en avgasbil men större påverkan relativt sett då övriga förluster är mindre. Tror det är någon avgasbilskramare som skrikit på journalisten.
Antagligen så är det så att någon skrek högt. Väldigt högt.
Vet inte varför de måste krångla till det (för sig själva) med verkningsgrader och jämförelser mellan drivlinor, mm. Det hade väl räckt med påståendet att det alltid är relevant att minska luftmotstånd (som alla andra friktionsförluster) oavsett framdrivning?

Hela rättelsen låter ganska riktad.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 03 jun 2018 02:49
av Ronikarre
Vad hände med dessa fälgar?

Re: The New Aero fälgar

Postat: 03 jun 2018 08:49
av Machris
Artikel i senaste Elbilen men den ger inte något mer än artikeln i NyTeknik. Jo namnet blir Razor, men inget om när de kommer