Sida 3 av 3

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 21:09
av Svenssons
AGCF skrev:
Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
Det har ju mindre påverkan i absoluta tal relativt en avgasbil men större påverkan relativt sett då övriga förluster är mindre. Tror det är någon avgasbilskramare som skrikit på journalisten.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 18 apr 2018 23:31
av igu
Svenssons skrev:
AGCF skrev:
Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
Det har ju mindre påverkan i absoluta tal relativt en avgasbil men större påverkan relativt sett då övriga förluster är mindre. Tror det är någon avgasbilskramare som skrikit på journalisten.
Antagligen så är det så att någon skrek högt. Väldigt högt.
Vet inte varför de måste krångla till det (för sig själva) med verkningsgrader och jämförelser mellan drivlinor, mm. Det hade väl räckt med påståendet att det alltid är relevant att minska luftmotstånd (som alla andra friktionsförluster) oavsett framdrivning?

Hela rättelsen låter ganska riktad.

Re: The New Aero fälgar

Postat: 03 jun 2018 02:49
av Ronikarre
Vad hände med dessa fälgar?

Re: The New Aero fälgar

Postat: 03 jun 2018 08:49
av Machris
Artikel i senaste Elbilen men den ger inte något mer än artikeln i NyTeknik. Jo namnet blir Razor, men inget om när de kommer