Sida 1 av 3

Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 11:55
av jonix
Hej

Är i taget att leasa min första Tesla och fick precis redan på av en säljrepresentant att Tesla från idag har tagit bort sin restvärdesgaranti. Känns sådär helt klart.

Kommentarer?

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 12:11
av Alfred
What? Känns inte alls roligt. Jag har gjort alla kalkyler utifrån att den fanns och inte fått någon heads up på att den skulle försvinna.

Antar att det inte gör någon skillnad om man blivit erbjuden den i samband med att man la beställningen. Så länge inte leasingen hunnit sättas upp står man utan garanti, eller vad tror ni?

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 12:15
av Remuz
Är det därför dom höjt restvärdet så mycket på leasingen ?

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 12:21
av kallekula
Garantin introducerades när Tesla var helt nya och det inte fanns någon andrahandsmarknad och många kanske tyckte det var olustigt att satsa på en okänd bil. Nu finns det en väl fungerande andrahandsmarknad och då finns ju ingen poäng med restvärdesgaranti. Nu fungerar det som för alla andra bilar.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 12:31
av jonas
kallekula skrev:
Garantin introducerades när Tesla var helt nya och det inte fanns någon andrahandsmarknad och många kanske tyckte det var olustigt att satsa på en okänd bil. Nu finns det en väl fungerande andrahandsmarknad och då finns ju ingen poäng med restvärdesgaranti. Nu fungerar det som för alla andra bilar.
Så varför tar man bort det då ? Det finns ju uppenbarligen nya kunder som inte känner till detta eller är nya i elbilsvärlden. Det skulle ju vara en win win för alla om det fanns kvar. Tesla förlorar inga pengar på det och de vinner osäkra kunder. Kunder känner mer trygghet för det nya eldrivna fordonet med en garanti oavsett om det behövs eller ej.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 12:39
av Svenssons
jonas skrev:
kallekula skrev:
Garantin introducerades när Tesla var helt nya och det inte fanns någon andrahandsmarknad och många kanske tyckte det var olustigt att satsa på en okänd bil. Nu finns det en väl fungerande andrahandsmarknad och då finns ju ingen poäng med restvärdesgaranti. Nu fungerar det som för alla andra bilar.
Så varför tar man bort det då ? Det finns ju uppenbarligen nya kunder som inte känner till detta eller är nya i elbilsvärlden. Det skulle ju vara en win win för alla om det fanns kvar. Tesla förlorar inga pengar på det och de vinner osäkra kunder. Kunder känner mer trygghet för det nya eldrivna fordonet med en garanti oavsett om det behövs eller ej.
Antagligen för att det ändå är en risk som de tar som de kanske försäkrar sig mot. Det är då en kostnad kopplad till garantin även ifall priset vid försäljning inte går under restvärdesgarantin.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 12:47
av SR-71-BlackBird
Behövs ingen restvärdesgaranti, finns inga bilar med så fina begagnatpriser!

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 12:48
av Alfred
Jag tror att en restvärdesgaranti är en rätt dålig affär nu. Flera samverkande faktorer, men de kommande åren kommer utbudet av billigare elbilar med okej räckvidd att öka markant, vilket borde sätta press på andrahandsvärdet på Model S och X.

Dessutom har dollarkursutvecklingen varit extrem. Om dollarn faller tillbaka och därmed nypriserna kommer det också att ligga som en våt filt över andrahandsvärdena.

Bland annat därför som jag verkligen älskade att de hade garantin. Men jag förstår att det kanske blir en för stor ekonomisk risk.

Och visst var Tesla Sverige ensamma om att ha garantin kvar? Den försvann globalt redan tidigare?

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 12:52
av Mickep
Hur kommer detta påverka andrahandsmarknaden? tidigare hade man en gräns för hur lågt värde bilen kunde få. det får man alltså inte nu.
Inte för att jag tror att det kommer påverka något då folk nu sett vilken förväntan värdeminskning bilen kommer få (fast om det beror på golvet som tesla satt vet man ej). Så nu är det samma risk kunden får ta som andra bilmärken. Så behovet finns tydligen inte lägre. (det är förståeligt att tesla vill minska sina åtagande och föra över ev framtida kostnader på sina kunder istället för att påverka sin vinst)
Kanske en bra sak att marknaden nu får sätta priset utan inblandning.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 13:13
av Remuz
Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 13:20
av Bjelke
Remuz skrev:
Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.
Tar man bort restvärdesgarantin så behövs eg inte sådana villkor längre...

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 14:12
av mati
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.
Tar man bort restvärdesgarantin så behövs eg inte sådana villkor längre...
Då behöver man väl inte kosta på sig den dyra servicen heller, eller? Jag som äger min bil privat har ju så sett alltid haft en liten fördel iom att jag kan strunta i servicen utan att sabotera restvärdesgarantin (som jag ändå inte har).

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 14:25
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Man anger priset på företagslease med 55% restvärde på både S och X, men jag hittar inget om körsträcka eller villkor överhuvudtaget.
Tar man bort restvärdesgarantin så behövs eg inte sådana villkor längre...
Då behöver man väl inte kosta på sig den dyra servicen heller, eller? Jag som äger min bil privat har ju så sett alltid haft en liten fördel iom att jag kan strunta i servicen utan att sabotera restvärdesgarantin (som jag ändå inte har).
Nix det behöver man eg inte...

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 15:48
av Remuz
Villkoren är fortfarande ytterst relevanta när man stipulerar ett pris.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 15:54
av danni
Remuz skrev:
Villkoren är fortfarande ytterst relevanta när man stipulerar ett pris.
Nej, det är det inte i det här fallet, för det finns inget åtagande och därför inte heller några villkor. Du får välja restvärde i en finansiell leasing fritt efter eget huvud. Vill du ha 30%, fine, kör på det. Vill du ha 50%, varsågod. Välj du. Det finns inga villkor förknippade med det annat än att det är du som måste lösa lånet till slut oavsett. Hur många mil du vill köra och hur väl det stämmer överens med ditt valda restvärde är helt upp till dig.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 16:29
av dstr
danni skrev:
Nej, det är det inte i det här fallet, för det finns inget åtagande och därför inte heller några villkor. Du får välja restvärde i en finansiell leasing fritt efter eget huvud. Vill du ha 30%, fine, kör på det. Vill du ha 50%, varsågod. Välj du.
Så såg det inte ut för snart två år sedan. Då var det ingen som ville finansiera en Tesla med 50% i restvärde. Jag fick tom några förslag på 30%. Leasingbolagen vågade helt enkelt inte ta större risk en så, eftersom ingen visste hur andrahandsmarknaden skulle se ut.

Finns det några bolag nu som erbjuder 50% i restvärde utan Teslas garanti?

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 16:34
av EnTraktor
Jag la upp DNB med 50% i april 2015 utan några garantier.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 16:41
av dstr
EnTraktor skrev:
Jag la upp DNB med 50% i april 2015 utan några garantier.
DNB var väl första leasingbolaget med Teslas restvärdesgaranti?

edit: som kom i mars 2015

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 16:58
av Remuz
Om man anger ett pris så bör man vara skyldig att redogöra hur man får fram detta pris annars är ju prisangivelsen värdelös.

Företagsleasing från 100 kr/mån, inget om att restvärdet är satt till 100%. Blir ju lagom vilseledande

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 17:50
av danni
dstr skrev:
danni skrev:
Nej, det är det inte i det här fallet, för det finns inget åtagande och därför inte heller några villkor. Du får välja restvärde i en finansiell leasing fritt efter eget huvud. Vill du ha 30%, fine, kör på det. Vill du ha 50%, varsågod. Välj du.
Så såg det inte ut för snart två år sedan. Då var det ingen som ville finansiera en Tesla med 50% i restvärde. Jag fick tom några förslag på 30%. Leasingbolagen vågade helt enkelt inte ta större risk en så, eftersom ingen visste hur andrahandsmarknaden skulle se ut.

Finns det några bolag nu som erbjuder 50% i restvärde utan Teslas garanti?
Visst, så kan det såklart vara också. Det beror ju på ens egen kreditvärdighet. Men det var inte riktigt det som var poängen med det jag skrev. Självklart kan inte Tesla ställa ett miltal i relation till restvärdet i en ren finansiell leasing, det innebär ju ett inkonkret gissande från deras sida.
Remuz skrev:
Om man anger ett pris så bör man vara skyldig att redogöra hur man får fram detta pris annars är ju prisangivelsen värdelös.

Företagsleasing från 100 kr/mån, inget om att restvärdet är satt till 100%. Blir ju lagom vilseledande
De har ju skrivit vilket restvärde de räknar med. Vad mer begär du? Det går ju självklart inte att knyta något miltal till det restvärdet när det inte finns något garanterat restvärde.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 18:06
av Remuz
Det jag begär är att man anger under vilka förutsättningar man tror sig få ungefär detta restvärde. Jag tycker det verkar rimligt att begära

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 18:36
av LarsB
Vad det finansiella restvärdet blir resonerar man sig fram till med leasingbolaget - vad bilen är värd efter att leasingperioden gått ut bestämmer marknaden. Du får tillbaka eller betala mellanskillnaden. Så enkelt är det men väldigt svårt att gissa rätt i Tesla-fallet tror jag.

Beställde ju en S60 i början av november men hade nog inte gjort det nu - känns väldigt osäkert just vad gäller restvärde. Tänkte ta den på 5 år och 10 000 mil och då garanterar Tesla 45% restvärde, så det är ju det minsta man kan få ut om man inte kan sälja bilen för mer pengar själv.

Min konfiguration kostade i princip 1 mille vilket betyder 450 000 kr i restvärde om 5 år. Tveksam till om nån vill ge 450 000 för en 5 år gammal S60 om du kan få en ny Model 3 för samma peng. Eller om 5 år kan det ju finnas fler märken som har premium el-bilar med samma räckvidd som en 60 till liknande pris, fast nya då.

Läser man här på forumet så är det ju inte byggkvalitén som får en att falla för Tesla Model S, så det lär ju inte vara något argument för att den skulle vara extra värdefull.

Skall bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 18:39
av Remuz
Jag vet precis hur det funkar. Det jag skriver om är att Tesla på sidan ger ett ev pris på leasing utan att sätta några ramar för detta pris. Det tycker jag är i stil med att ange pris inkl besparingar i skatter och bensin. Det slutgiltiga värdet får man självklart när man löser in bilen eller köper ut den.

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 18:43
av danni
Remuz skrev:
Det jag begär är att man anger under vilka förutsättningar man tror sig få ungefär detta restvärde. Jag tycker det verkar rimligt att begära
Jag tycker det verkar helt orimligt. Ingen annan biltillverkare ger sig på en sån gissningslek. Varför skulle de det? Vad händer om de gör såna gissningar och sen visar sig haft helt fel, ska du hålla dem ansvariga för det då? Tycker du de ska göra likadant när de skriver ut kostnad vid lånefinansiering av privatköp?

Re: Tesla tar bort restvärdesgarantin

Postat: 23 nov 2016 19:06
av Remuz
danni skrev:
Remuz skrev:
Det jag begär är att man anger under vilka förutsättningar man tror sig få ungefär detta restvärde. Jag tycker det verkar rimligt att begära
Jag tycker det verkar helt orimligt. Ingen annan biltillverkare ger sig på en sån gissningslek. Varför skulle de det? Vad händer om de gör såna gissningar och sen visar sig haft helt fel, ska du hålla dem ansvariga för det då? Tycker du de ska göra likadant när de skriver ut kostnad vid lånefinansiering av privatköp?
Jag har inte sett någon annan tillverkare som anger leasepris utan ramar. Antingen säger man då under vilka ramar priset blir det angivna eller så anger man inte leasekostnad. Om man inte säljer leasetjänsten så bör man nog undvika att ha det som primär prisangivelse.

Från Volvo http://www.volvocars.com/se/agande/agan ... GQodz18NuQ
VOLVO XC60 FRÅN 4 442 KR/MÅN
Förmånsvärde 2 140 kr/mån

Kontakta din Volvohandlare för exakt månadskostnad.

Från Audi http://www.audi.se/se/web/sv/customer-a ... asing.html
*** Exempel på leasingavgift exklusive moms beräknad med rörlig ränta baserad på VWFS basränta per 2016-11 samt körsträcka om 1500 mil/år. Angivna räntor är exempel och varje återförsäljare svarar självständigt för sin egen räntenivå.