Sida 1 av 1
22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 11:22
av Svenssons
Har bytt från 22" sommardäck till 19" Nokian odubbade vinterdäck idag. Jag har eller kanske hadde fundering på att köra på 19" sommardäck efter vintern. Det är dock mycket större skillnad mellan däcken jämfört med vad jag trodde. Med 19"-hjulen så blir bilen tystare, får antagligen mycket lägre energiförbrukning och mjukare körning. Det där med mjukare körning gäller dock inte enbart lodrätt plan utan även i horisontellt plan. Med 22"-hjulen har det varit som att köra en radiostyrd bil. Med 19"-hjulen är det som att köra en båt... Blev allvarligt skraj vid första omkörningen där bilen svajade betänkligt efter att jag kört om. Trodde inte hjulen satt på ordentligt. Nu var dock däcken fortfarande rumsvarma och det är soligt och 5 grader varmt ute. Jag hoppas att de blir bättre när de blir kallare och när det är minusgrader.
Däcktrycket är kring 3,2-3,3 liksom sommardäcken.
Jag har ännu igen uppgift om förbrukningen även ifall denna verkar gå ner men kommer komma med uppdatering på detta senare.
Bild på en lite smutsig (tre dagar sedan tvätt...) bil med 19"-hjulen:
DSC_0153.jpg
Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 11:33
av SR-71-BlackBird
Nokian R2 fungerar inget vidare när det är plusgrader.
Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 12:02
av HelectriC
SR-71-BlackBird skrev:Nokian R2 fungerar inget vidare när det är plusgrader.
Det stämmer verkligen! jag har i vanliga fall Hakka R2 och dom ormar sig otroligt när det är plusgrader. På lånebilen just nu har jag Sottozero och dom är nästan lika stabila som sommardäck. Hade jag haft AWD på min bil, så hade jag nog bytt till Sottozero, men eftersom jag har RWD, så vill jag ha så bra grepp som mojligt på vinterväg och då blir det Hakka R2.
Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 12:52
av e5m1r
Det är däckväggen som inte pallar för vikten under gaspådrag och svajar
Så vinterdäck i 22 skulle funka bättre då väggen skulle vara mindre och styvare
Det finns dock andra däck som har kolfiberförstärkta sidor och pallar för lite mer
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 12:53
av Johnalm
Har mailat DS och kollat om det är för sent att byta de beställda R2 mot Pirelli Scorpion...
Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 13:30
av Oddball
R2-däcken är svajiga vid s-svängar (typ när man går ut snabbt vid en omkörning). Gör man medvetet små s-svängar så blir man sjösjuk. Med detta sagt så skall det nämnas att de är mycket förutsägbara när man lärt sig lita på dom när dom "faller över" in i svängen. Väl där så har dom ett grymt grepp!!!
Det är lite som att åka carvingskidor, man får vänta den där tiondelen tills det börjar bita av sig själv i svängen, sen är det bara att trycka på

Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 13:39
av Johnalm
Så, vilka däck skulle ni välja? R2 eller Pirelli på 19"?
Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 13:58
av SR-71-BlackBird
Om du frågar mig så skulle jag välja dom bästa vinterdäcken då jag misdtänker att din bil är till för familjetransport, då är det ex. Nokian R2 eller Nokian Hakka 8 dubbdäck som många väljer. Dessa däck gör ju inte bilarna speciellt roliga att köra så kan man tänka sig att göra ett rejält avkall på dom rena vinteregenskaperna väljer en del europiesks vinterdäck, ex. Sottozero 3.
Eller så har man två uppsättningar vinterdäck, går det också.

Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 14:04
av Larofo
Jag är helnöjd med mina R2:or. Bilen går ett bra snäpp tystare och mjukare än med sommardäcken.
Förra vintern så krängde bilen rejält precis efter byte, men med mer luft i däcken försvinner det nästan helt. Tilläggas bör att jag inte utsätter bilen för några extrema svängar.
Får väl ge mig ut och provocera lite och se om jag kan lyckas bli sjösjuk.
Vid vanlig körning är dom suveräna.
Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 14:56
av Ifixis
Jag valde mellan 19" Hakka R2 och 20" Pirelli Scorpion, och har valt 19" Hakka (hittills), men ska inte hämta ut dem förrän nästa torsdag. Jag tänkte att viktigaste funktionen på vinterdäcken, för en familjebil som sällan körs utan barn i bilen, är bra grepp vid vinterväglag. Sedan tvingas man ju i princip till dubbfritt om man också ska kunna förflytta bilen i Stockholms innerstad. Vilket däcktryck rekommenderas för 19" Hakka R2???
Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 15:57
av Oddball
Larofo skrev:Tilläggas bör att jag inte utsätter bilen för några extrema svängar.
Får väl ge mig ut och provocera lite och se om jag kan lyckas bli sjösjuk.
Vid vanlig körning är dom suveräna.
Du behöver inte provocera för att få fram båtkänslan.
Vicka bara mjukt framåt/tillbaka på ratten så att du får mjuka s-svängar...
Nu kör man ju inte s-svängar normalt sätt, men karaktäristiken i däcken blir mkt tydlig då.
Jag trivs oxå ruggigt bra med mina R2, dom har grymma vinteregenskaper.
Jag kör med 3.3 i däckstryck på mina
Re: 22" sommardäck kontra 19" vinterdäck
Postat: 24 nov 2016 19:28
av Johnalm
Jaha, då har jag bett om ett par Pirelli istället. Litar på att fyrhjulsdriften tillsammans med bilens vikt medför säker vinterkörning även med Pirelli de få dagar det blir aktuellt här i Sthlm.