Sida 1 av 4

KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 08:48
av WOMBAT73
Hej,

för drygt 8 veckor sedan träffade jag en man på SuC Arboga som stod o laddade sin S.
Han ägde en KTM FREERIDE E och fick in den i S:en.
Läser den mannen detta inlägg eller om ni andra vet vem det kan vara får Han/Ni gärna kontakta mig eller vidarebefordra detta till den Ni tror att det är.
Jag kommer vare sig ihåg vilket färg hans bil hade eller regskylt. Den kan ha varit blå. Minnet mitt är lite som en guldfisk.

Tack för att ni tog Er tid att läsa detta inlägg och ha en fortsatt bra dag!

Mvh

Olof

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 10:45
av Monark1954
Har du någon minnesbild hur han fick in den?

En KTM FREERIDE E är ju en fullstor enduro/cross motorcykel. Enda skillnaden är att den är eldriven.

Den väger som en 250 fyrtaktare med bränsle, 108 kg, så det är ingen leksak han stoppade in i sin S.

Gick den in i en Modell S så borde den gå att få in i en Modell X.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 14:03
av WOMBAT73
Han sa att han tog loss framhjulet o framskärmen o sen in med den bara.
Han hade en konturskuren plyfa för att skydda bilens interiör vid fällda säten.

Det är allt jag vet.

Jag har ingen X, jag har, tyvärr i detta hänseenden, bara en S.

Mvh

Olof

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 14:18
av Bjelke
WOMBAT73 skrev:
Han sa att han tog loss framhjulet o framskärmen o sen in med den bara.
Han hade en konturskuren plyfa för att skydda bilens interiör vid fällda säten.

Det är allt jag vet.

Jag har ingen X, jag har, tyvärr i detta hänseenden, bara en S.

Mvh

Olof
Shit, han måste vara skapligt stark ändå lixom :o
Vad kostar en sån där hoj förresten, bra sugen lixom...

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 14:36
av MangeT
Läs mer om Freeride E här. Priser står nästan längst ner.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 16:51
av Monark1954
MangeT skrev:
Läs mer om Freeride E här. Priser står nästan längst ner.
Gör gärna ett nytt försök med en länk.

Min lokala KTM leverantör var ej certifierad för el så han hade inga priser.
Har mejlat en annan återförsäljare.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 17:29
av 12man
finns lätt begaden ~100km, ktm freeride och zero fx på www.mobile.de,

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 18:01
av MangeT

KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 18:38
av point1
https://www.blocket.se/goteborg/KTM_Fre ... ?ca=11&w=3


De är sjukt billiga just nu för de får tydligen inte sälja de gamla modellerna efter nyår pga något lagkrav (har jag hört)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 06 dec 2016 18:47
av Bjelke
Ingen motorbroms? Låter konstigt tycker jag och ganska väsentligt på en hoj men man vänjer sig skriver dom...
Lite synd på en grym cross där det ju blir en jäkla massa motorbromsade och så kan man inte dra nytta av det och ladda
batteriet iaf lite grand...
Well den verkar riktigt bra iaf :)

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 07 dec 2016 13:26
av Jocce
point1 skrev:
https://www.blocket.se/goteborg/KTM_Fre ... ?ca=11&w=3


De är sjukt billiga just nu för de får tydligen inte sälja de gamla modellerna efter nyår pga något lagkrav (har jag hört)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan inte säga att jag inte blev sugen ;)

Har du någon mer info om lagkravet? Tänker så det inte ställer till nått annat problem om man köper den...


/Jocce

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 07 dec 2016 14:11
av Bjelke
Jocce skrev:
point1 skrev:
https://www.blocket.se/goteborg/KTM_Fre ... ?ca=11&w=3


De är sjukt billiga just nu för de får tydligen inte sälja de gamla modellerna efter nyår pga något lagkrav (har jag hört)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan inte säga att jag inte blev sugen ;)

Har du någon mer info om lagkravet? Tänker så det inte ställer till nått annat problem om man köper den...


/Jocce
Ja va fan ,halva priset lixom :o

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 07 dec 2016 17:07
av Reddy
Uppfyller tydligen inte nya EU lagkravet "Euro 4",

http://www.europarl.europa.eu/news/sv/n ... otorcyklar

Kan ju inte vara pga. utsläpp så jag chansar på att det beror på att ABS saknas.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 16 dec 2016 10:07
av Bjelke
Ngn som köpt en sån här än? Är lite nyfiken på vad ni tycker om den isf ;)

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 16 dec 2016 11:04
av jonas
Vore intressant att höra någons erfarenheter. Funderar själv finns det några alternativ någon som vet ?

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 16 dec 2016 11:13
av Elbilspappan
Hittade också annonsen för några dagar sedan. Verkligen bra pris. Undra hur många det finns i lager.

Den verkar ju ha bra acceleration och körtiden duger för mig iallafall, motionskör Enduro mest.
Finns lite filmer på youtube faktiskt där dom kör Freeride. Nästa hoj blir med eldrift iallafall.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 16 dec 2016 11:17
av Elbilspappan
jonas skrev:
Vore intressant att höra någons erfarenheter. Funderar själv finns det några alternativ någon som vet ?
ZERO - säljs i Göteborg m.m
http://www.zeromotorcycles.com/zero-fx/


Sen hittade jag denna Hoj men den är inget direkt alternativ till KTM FREERIDE den heller, men tuff ändå.

Bild

http://www.blomsmx.com/mc/kuberg/freerider-31425714

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 16 dec 2016 12:00
av Bjelke
Elbilspappan skrev:
Hittade också annonsen för några dagar sedan. Verkligen bra pris. Undra hur många det finns i lager.

Den verkar ju ha bra acceleration och körtiden duger för mig iallafall, motionskör Enduro mest.
Finns lite filmer på youtube faktiskt där dom kör Freeride. Nästa hoj blir med eldrift iallafall.
Pratade med en av deras säljare nyss och dom hade typ 10 i lager och typ 15 till beställda med dispens för att kunna regga dom senast i Mars (annars måste dom reggas
i år för att vara godkända med plåtar osv)
Normalkörning går dom ca 1-1,25 timme på en fulladdning :) (inte ful-laddning utan full-laddning haha)
Laddtiderna är precis som på en elbil såklart :)

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 16 dec 2016 12:36
av jonas
Bjelke skrev:
Elbilspappan skrev:
Hittade också annonsen för några dagar sedan. Verkligen bra pris. Undra hur många det finns i lager.

Den verkar ju ha bra acceleration och körtiden duger för mig iallafall, motionskör Enduro mest.
Finns lite filmer på youtube faktiskt där dom kör Freeride. Nästa hoj blir med eldrift iallafall.
Pratade med en av deras säljare nyss och dom hade typ 10 i lager och typ 15 till beställda med dispens för att kunna regga dom senast i Mars (annars måste dom reggas
i år för att vara godkända med plåtar osv)
Normalkörning går dom ca 1-1,25 timme på en fulladdning :) (inte ful-laddning utan full-laddning haha)
Laddtiderna är precis som på en elbil såklart :)
Vad är det som blir skillnaden nästa år som gör att de inte går att reggas, är det ABS ?

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 16 dec 2016 12:43
av Bjelke
jonas skrev:
Bjelke skrev:
Elbilspappan skrev:
Hittade också annonsen för några dagar sedan. Verkligen bra pris. Undra hur många det finns i lager.

Den verkar ju ha bra acceleration och körtiden duger för mig iallafall, motionskör Enduro mest.
Finns lite filmer på youtube faktiskt där dom kör Freeride. Nästa hoj blir med eldrift iallafall.
Pratade med en av deras säljare nyss och dom hade typ 10 i lager och typ 15 till beställda med dispens för att kunna regga dom senast i Mars (annars måste dom reggas
i år för att vara godkända med plåtar osv)
Normalkörning går dom ca 1-1,25 timme på en fulladdning :) (inte ful-laddning utan full-laddning haha)
Laddtiderna är precis som på en elbil såklart :)
Vad är det som blir skillnaden nästa år som gör att de inte går att reggas, är det ABS ?
Han visste inte riktigt men "råkade" gissa på just ABS, så det är nog den största grejen antar jag...

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 20 dec 2016 12:41
av elmotor_mattias
Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 20 dec 2016 13:07
av Bjelke
elmotor_mattias skrev:
Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Fränt! :) Jag är bra sugen...
Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )

Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 20 dec 2016 13:48
av elmotor_mattias
[quote]Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )

Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?/quote]

Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.

Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid ;)
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 20 dec 2016 13:49
av elmotor_mattias
Bjelke skrev:
elmotor_mattias skrev:
Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Fränt! :) Jag är bra sugen...
Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )

Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?
Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.

Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid ;)
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.

Re: KTM FREERIDE E

Postat: 20 dec 2016 14:15
av Bjelke
elmotor_mattias skrev:
Bjelke skrev:
elmotor_mattias skrev:
Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Fränt! :) Jag är bra sugen...
Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )

Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?
Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.

Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid ;)
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.
Ja han sa det att båda bromsarna är handbromsar vilket borde vara bra :) Båda fötterna på pinnar utan broms eller koppling känns faktiskt lockande bara i sig :)
Fast nog tyckte jag att man nyttjade motorbroms även på 2t jag körde en gång i tiden, well ingen big deal iaf, alla verkar tycka att det funkar bra så...
Det som är mest synd är att den iomd inte kan ladda batteriet under alla inbromsningar man gör, skulle göra att batteriet räckte lite längre framför allt :)

Apropå stoppa in den i bilen så tänkte jag mest på om det skulle funka att göra det en enda gång för att få den hem till Bollnäs (har ju inget drag på bilen lixom)