Sida 1 av 3

"semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 08 dec 2016 12:07
av Vasp
Den 12 december kommer 3 laddstationer från Skellefteå kraft upp i Lycksele. Inte snabbladdare men ett steg på vägen i alla fall.

http://affarsliv.norran.se/505039/skell ... or-elbilar

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 08 dec 2016 12:26
av lator
Ja, då var ju bara frågan vad för slags laddare det är de sätter upp. PÅ bilden ser man ju en normal Chademo/CCS/type2 men det är ju tydligen inte vad de föredrar att kalla "semisnabbladdare"??? "Laddar en elbils tomma batteri till 80% på 45-60minuter" Kul att det gäller samtliga elbilar! 22kW type 2 eller???

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 08 dec 2016 12:58
av +46
IMG_0573.JPG
Perfekt, jag brukar bo på hotell Lappland i Lycksele!

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 08 dec 2016 13:21
av Teslaspolen
Någon som har lust att mejla och efterfråg vad som menas, exakt?

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 09 dec 2016 16:18
av Vasp
Min misstanke är att bilden är tagen på Skellefteå krafts snabbladdare på OKQ8. Verkar som om det blir typ 2 uttag i Lycksele. Jag antar att det kommer att stå i norran när de kommer upp. Vi får se då exakt vad det blir. Även om tidigare information som jag har sett har varit om en Snabbladdare i Lycksele.

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 09 dec 2016 19:51
av Monark1954
Skellefteå Kraft är väldigt sparsam med information. Allt går nästan via pressreleaser.

Jag har i mejl frågat när deras Chademo i Lycksele och Storuman kommer i gång.
Svar 1 i oktober: I år.
Svar 2 29 nov: Våra laddstationer i Lycksele driftsätts i mitten av december.
Inte ett ord om vilken typ de bygger där eller i Storuman.

Åker förbi på söndag och tittar, katastrofinvestering om inte en av dem är Chademo.

Hoppas inte något försäljare har lurat dem att en laddbox alltid ger 22 kW till alla.

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 11 dec 2016 19:55
av Monark1954
Tjuvinviger eländet Skellefteå Kraft tror hjälper elbilskörning i inlandet.
Typ 2 uttag märkta 22 kW.
Vi får ut 16 A, 7 timmar för att ladda 43-90%.
Det är verkligen, inte de låtsas siffror som någon lurat Skellefteå kraft med.

Har vi tur så kan man ansluta kabeln som stack upp bakom laddaren vid OKQ8 tid något kraftfullare.

Reser ni E12 an, ladda i Storuman. Hotell Toppen.

DSC_0796.JPG
DSC_0800.JPG
DSC_0789.JPG

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 11 dec 2016 20:20
av Monark1954
Orkar inte ladda med Skellefteå krafts 11 kW destinations laddare i Lycksele. Prognosen ökade från 4% till 6% laddning vid hemkomst.
Hoppas kunna frirulla till Umeå energis Chademo där Lycksele vägen når Umeå. - 24 ute.
Bör gå om man utnyttjar fallhöjd i Umeälven. ;)
DSC_0801.JPG

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 11 dec 2016 20:30
av Stefan T
Du får ta lägga upp den på uppladdning även om den var dålig fräs i den

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 11 dec 2016 20:32
av Nicke Nyfiken
22kW Typ2... Är det två uttag på 11kW de menar?

Vilken bil kan ladda 0-80% på 45minuter med hjälp av det?

Man har alltså investerat en massa pengar i destinationsladdning. Imponerande. :roll:

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 11 dec 2016 23:33
av Monark1954
Nicke Nyfiken skrev:
22kW Typ2... Är det två uttag på 11kW de menar?

Vilken bil kan ladda 0-80% på 45minuter med hjälp av det?

Man har alltså investerat en massa pengar i destinationsladdning. Imponerande. :roll:
Två typ 2 uttag per stolpe märkt 22 kW.
Verkligen max 11 kW per uttag.
Korrekt men Teslas märkning på Supercharger känns ärligare.

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 11 dec 2016 23:50
av bylund
Många sådan installationer ger 22 kW om man är ensam, men 11 kW per stolpe om man är två. Men detta är alltså inte fallet här?

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 12 dec 2016 04:44
av Monark1954
bylund skrev:
Många sådan installationer ger 22 kW om man är ensam, men 11 kW per stolpe om man är två. Men detta är alltså inte fallet här?
Vi var enda bil och anslöt oss till ett av Skellefteå krafts två typ 2 uttag på en stolpe och fick 11 KW. Plats Hotell Lappland i Lycksele, samma typ av stolpe stod även vi OKQ8 i Lycksele.
Kostnad för halv tank, från 43 - 90 %, efter 7 timmar och 20 minuter. 440 kr. Räcker knappt 13 mil till Umeå.
PS vi orkade inte vänta utan tog oss till de 13 milen till Umeå DS

Som jämförelse Umeå energis CHademo utanför Umeå. Full tank, 1-90 %. Laddtid 90 minuter, 90 - 180 kr enligt uppladdning.nu. Räckvidd nära 26 mil en kall vinterdag.

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 12 dec 2016 10:12
av Nicke Nyfiken
Monark1954 skrev:
Vi var enda bil och anslöt oss till ett av Skellefteå krafts två typ 2 uttag på en stolpe och fick 11 KW. Plats Hotell Lappland i Lycksele, samma typ av stolpe stod även vi OKQ8 i Lycksele.
Kostnad för halv tank, från 43 - 90 %, efter 7 timmar och 20 minuter. 440 kr. Räcker knappt 13 mil
Det måste vara ett skämt. Tror de att elbilsägare är förståndshandikappade?

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 12 dec 2016 11:09
av strejf
Att ställa upp dessa extremt långsamma laddare är enligt mig sämre än att inte ställa upp några alls.

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 12 dec 2016 11:56
av 12man
Nicke Nyfiken skrev:
Monark1954 skrev:
Vi var enda bil och anslöt oss till ett av Skellefteå krafts två typ 2 uttag på en stolpe och fick 11 KW. Plats Hotell Lappland i Lycksele, samma typ av stolpe stod även vi OKQ8 i Lycksele.
Kostnad för halv tank, från 43 - 90 %, efter 7 timmar och 20 minuter. 440 kr. Räcker knappt 13 mil
Det måste vara ett skämt. Tror de att elbilsägare är förståndshandikappade?
ja, alla undersökningar som gjorts pekar på att elbilar ska köpas om 5-7år först, så vi är stressade dumskallar

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 13 dec 2016 20:21
av Monark1954
Tänkte att alla läser inte detta forum. Speciellt inte kommuner och dess energi eller parkeringsbolag. :o

Efter söndagens hemska upplevelse skrev jag till Umeå energis marknadschef och den på Skellefteåkraft som gett mig lite svar tidigare.

Kan vi påverka hotell att prioritera eltaxi och tillhanda hålla destinationsladdare så måste man göra ett försök.

"10-0 till Umeå Energi för laddning längs blå vägen E12.

Förinviger går kväll en av tre laddstolpar som Skellefteå Kraft gått ut med ett pressmeddelande att de skall inviga i dag i Lycksele. Pressreleasen säger
” De laddar en elbil med tomt batteri upp till 80 procents kapacitet på ungefär 45-60 minuter. Från och med mitten på december 2016 finns laddarna på plats i Lycksele”
Verkligheten är att Skellefteå kraft installerat 6 st 11 kW eluttag av den för elbilar säkra typen Typ 2.
Det är inga laddare utan en elbil får samma effekt från ett 400 V 16 A trefasuttag.
Vår Tesla skulle ta 7 timmar och 20 minuter att ladda från 43 – 90%. Stolpen ger 16A (11kW). En standard Tesla har en inbyggd laddare på 11 kW, vi har ett tillval för 16 kW. En Nissan Leaf har normalt en inbyggd laddare på 3,5 kW.
En 60 W gammal glödlampa lyser inte starkare bara man ansluter den till ett 10 A 230 V 2300W eluttag.

Umeå Energis Chamemo /CCS Combo vid t.ex Kronoparken vid E12 utanför Umeå är en laddare, inte ett eluttag. Den kan ladda med upp mot ca 50 kW.
Bildbevis från den kalla kvällen i går, dels vad bilen talar om när vi ansluter till Skellefteå Krafts eluttag vid Hotell Lappland och dels när vi ansluter till Umeå Energis snabbladdare vid Kronoparken i Umeå.
Hoppas att någon aktör går vidare och längs E12 i Lyckselse och Storuman installerar riktiga snabbladdare som kan fungera för elbilskörning längs E12.
Skellefteå Krafts eluttag vid Hotell Lappland kallas i branschen för destinationsladdare. Vid ett hotell eller en arbetsplats fungerar de. Sen får väl berörda se över prissättningen.
I Lycksele med 1 kr / minut skulle det kosta 440 kr och 7 timmar och 20 minuter att tanka från 43-90% laddning i vår Tesla. Vid kronoparken laddar vi från 1 – 90 % på 90 minuter för 180 kr.
Skellefteåkraft, se över pressreleasen från dagens invigning i Lycksele. Ni verkar vara lurad av samma laddstolpsäljare som sålt till Övik. Även Övik uppgav samma felaktiga data på deras 22 kW eluttag vid badhuset.

Går ni Skellefteå Kraft ut med data från pressreleasen så gör ni ett stort negativt intryck på elbilsmarknaden. "

PS Umeå energi har tackat för informationen och säger att de går vidare i sin satsning på snabbladdare som de säger är viktiga för ett effektivt laddande men Skellefteå kraft har varit helt tyst.
Blå vägen E12 binder samman Umeå med Mo i Rana i Norge via Lycksele, Storuman och Tärna/Hemavan. DS

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 14 dec 2016 15:23
av Monark1954
Testar i dag den 2:a platsen för Skellefteå Krafts "semisnabbbladdare" i Lycksele. OKQ8.
Även här max 11 kW i ett av två typ 2 uttag.
Tar vi oss hit med vår Leaf, 14 mil. Blir vi kvar 7 timmar.
Vår OBELIX kan ladda 24A men här får vi 16 A. Ca 7 timmar 50-90%.
Gynnar detta resande med elbil?
DSC_0807.JPG
DSC_0815.JPG

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 14 dec 2016 15:27
av Teslaspolen
Det är så man tar sig för pannan. Hur kan det bli så fel? :roll: (Retorisk fråga. Jag har en aning om ungefär hur det kan ha gått till.)

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 14 dec 2016 17:27
av 6884
Monark1954 skrev:
Testar i dag den 2:a platsen för Skellefteå Krafts "semisnabbbladdare" i Lycksele. OKQ8.
Även här max 11 kW i ett av två typ 2 uttag.
Tar vi oss hit med vår Leaf, 14 mil. Blir vi kvar 7 timmar.
Vår OBELIX kan ladda 24A men här får vi 16 A. Ca 7 timmar 50-90%.
Gynnar detta resande med elbil?
DSC_0807.JPG
DSC_0815.JPG
Oj vad du kör inlandet, trodde jag var ensam.

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 14 dec 2016 21:34
av Monark1954
6884 skrev:
Monark1954 skrev:
Testar i dag den 2:a platsen för Skellefteå Krafts "semisnabbbladdare" i Lycksele. OKQ8.
Även här max 11 kW i ett av två typ 2 uttag.
Tar vi oss hit med vår Leaf, 14 mil. Blir vi kvar 7 timmar.
Vår OBELIX kan ladda 24A men här får vi 16 A. Ca 7 timmar 50-90%.
Gynnar detta resande med elbil?
DSC_0807.JPG
DSC_0815.JPG
Oj vad du kör inlandet, trodde jag var ensam.
Lär även vara någon i Hemavan.
Skall vi bli fler i inlandet på vintern måste några fler än Umeå energi begripa vad en snabbladdare med Chademo / CCS EU sladdar är för något och varför de behövs och varför eluttag inte är bra för körning utöver bilens räckvidd under samma dag.

Åre/Vemdalen/Funäsdalen går nå söderifrån med andra elbilar än Tesla.
För att komma norrut är Ö-vik första hinder, sen saknas helt möjligheter i Västerbottens och Norrbottens inland att resa mer än en elbilsräckvidd under samma dag.

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 14 dec 2016 21:37
av Leo
Precis därför man vill ha 85/90/100 batteri i de trakter där SuC inte finns.

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 14 dec 2016 22:32
av LarsL
Hur i helsike kan de sälja ett uttag för 1kr/ min? Hade de satt ut det kWh priset hade de åk dit för ocker.

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 15 dec 2016 06:52
av Bjelke
Hade jag bott i dom krokarna hade jag erbjudit min box för laddning (till ett väsentligt lägre pris och ff kunnat tjäna en slant) :)

Re: "semisnabbladdare" i Lycksele. från skellefteå kraft

Postat: 19 dec 2016 10:27
av Skalkel
Monark1954 skrev:
Testar i dag den 2:a platsen för Skellefteå Krafts "semisnabbbladdare" i Lycksele. OKQ8.
Även här max 11 kW i ett av två typ 2 uttag.
Tar vi oss hit med vår Leaf, 14 mil. Blir vi kvar 7 timmar.
Vår OBELIX kan ladda 24A men här får vi 16 A. Ca 7 timmar 50-90%.
Gynnar detta resande med elbil?
DSC_0807.JPG
DSC_0815.JPG



Varför tar din bil endast emot 230V ????? Har du 1-fas kabel ?