Tänkte att alla läser inte detta forum. Speciellt inte kommuner och dess energi eller parkeringsbolag.
Efter söndagens hemska upplevelse skrev jag till Umeå energis marknadschef och den på Skellefteåkraft som gett mig lite svar tidigare.
Kan vi påverka hotell att prioritera eltaxi och tillhanda hålla destinationsladdare så måste man göra ett försök.
"10-0 till Umeå Energi för laddning längs blå vägen E12.
Förinviger går kväll en av tre laddstolpar som Skellefteå Kraft gått ut med ett pressmeddelande att de skall inviga i dag i Lycksele. Pressreleasen säger
” De laddar en elbil med tomt batteri upp till 80 procents kapacitet på ungefär 45-60 minuter. Från och med mitten på december 2016 finns laddarna på plats i Lycksele”
Verkligheten är att Skellefteå kraft installerat 6 st 11 kW eluttag av den för elbilar säkra typen Typ 2.
Det är inga laddare utan en elbil får samma effekt från ett 400 V 16 A trefasuttag.
Vår Tesla skulle ta 7 timmar och 20 minuter att ladda från 43 – 90%. Stolpen ger 16A (11kW). En standard Tesla har en inbyggd laddare på 11 kW, vi har ett tillval för 16 kW. En Nissan Leaf har normalt en inbyggd laddare på 3,5 kW.
En 60 W gammal glödlampa lyser inte starkare bara man ansluter den till ett 10 A 230 V 2300W eluttag.
Umeå Energis Chamemo /CCS Combo vid t.ex Kronoparken vid E12 utanför Umeå är en laddare, inte ett eluttag. Den kan ladda med upp mot ca 50 kW.
Bildbevis från den kalla kvällen i går, dels vad bilen talar om när vi ansluter till Skellefteå Krafts eluttag vid Hotell Lappland och dels när vi ansluter till Umeå Energis snabbladdare vid Kronoparken i Umeå.
Hoppas att någon aktör går vidare och längs E12 i Lyckselse och Storuman installerar riktiga snabbladdare som kan fungera för elbilskörning längs E12.
Skellefteå Krafts eluttag vid Hotell Lappland kallas i branschen för destinationsladdare. Vid ett hotell eller en arbetsplats fungerar de. Sen får väl berörda se över prissättningen.
I Lycksele med 1 kr / minut skulle det kosta 440 kr och 7 timmar och 20 minuter att tanka från 43-90% laddning i vår Tesla. Vid kronoparken laddar vi från 1 – 90 % på 90 minuter för 180 kr.
Skellefteåkraft, se över pressreleasen från dagens invigning i Lycksele. Ni verkar vara lurad av samma laddstolpsäljare som sålt till Övik. Även Övik uppgav samma felaktiga data på deras 22 kW eluttag vid badhuset.
Går ni Skellefteå Kraft ut med data från pressreleasen så gör ni ett stort negativt intryck på elbilsmarknaden. "
PS Umeå energi har tackat för informationen och säger att de går vidare i sin satsning på snabbladdare som de säger är viktiga för ett effektivt laddande men Skellefteå kraft har varit helt tyst.
Blå vägen E12 binder samman Umeå med Mo i Rana i Norge via Lycksele, Storuman och Tärna/Hemavan. DS