Sida 1 av 12

Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 11:32
av Zalman3
På nätet kan man läsa att Leaf 2 kan presenteras på CES mässan (5-8 januari).

"Jag berättar inte vad vi ska visa på CES i Las Vegas. Jag vill ju att folk ska komma dit, sade Ghosn nyligen till journalister i Japan, men tillade att det blir något "substantiellt".
http://www.svd.se/elbilssamarbete-mellan-biljattar

Om priset blir runt 230.000kr minus 40.000kr, hamnar den på 190.000kr ut till kund.

"Den kommande generationen Nissan Leaf ska bli mycket billigare än den nuvarande modellen. Nuvarande Leaf kostar från 220 000 kronor i Japan, men målet är att få ned det priset till 160 000 kronor, skriver den Japanska tidningen Nikkei.
Det skulle innebära att nya Leaf uppskattningsvis kommer att kosta omkring 230 000 kronor i Sverige, räknat på dagens prisskillnad mellan Sverige och Japan som är ungefär 44 procent. Hos svenska bilhandlare kostar Leaf från 317 000 kronor i dag."
http://teknikensvarld.se/nasta-nissan-l ... il-369620/

Om den då har ett 60kWh batteri, då ser den mycket intressant ut!

Vanliga Leaf1 reas ju nu ut i USA, för löjligt låga priser.
"A new Nissan LEAF group buy in Texas brings the price of the electric vehicle down to $11,500"
https://electrek.co/2016/12/16/a-new-ni ... -to-11500/

Allt talar för att Leaf 2 är snart här, hoppas den verkligen får ett 60kWh batteri!
Dessutom kan Leaf 2 snabbt komma ut på marknaden och köra om både Tesla 3 och Ampera-e, och bli först med ett 60kWh batteri till ett mycket rimligt pris.



EDIT:
"Next Nissan Leaf confirmed for 60-kwh battery, 200 miles of range"
http://www.greencarreports.com/news/110 ... s-of-range

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 12:16
av FredrikR
Låter ju för bra för att vara sant. Hoppas i alla fall det inte är allt för långt från sanningen.

Troligt att det lägre priset gäller för instegsmodellen på 30? kWh med basic basic utrustning. Sen blir det antagligen ett ordentligt påslag för större batteri. Och så kan man ju fråga vilka marknader som kommer prioriteras, batterier lär ju vara en bristvara.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 12:57
av Limbster
Låter tyvärr på tok för bra, GM skulle kunna slänga sig i väggen med sin Ampera-e om det blir de priserna. Även Tesla skulle nog få problem med M3 reservationer.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 14:10
av chaffis75
Låter som 2017 kommer bli ett mycket spännande elbil år.
Kommer man ner i dessa summor så kan man fundera på att byta andra bilen också. Ett 30 KWh batteri skulle nog duga bra till den.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 14:32
av Bjelke
Snacka om att ruska om lite på marknaden OM det stämmer :)
Kan verkligen behövas för priserna på elbilar kan vi nu ju ganska säkert säga ligger på tok för högt i förhållande till produktionskostnad :evil:
Men så länge det inte finns stora mängder batterier så "kan" dom ju inte heller räkna på volymer i miljonklassen men ändå lixom...

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 14:42
av chpaulin
Låter som skribenten behöver byta batteri i sin miniräknare. Dubbelt så stort batteri och lägre pris, jo säkert...

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 14:43
av Laban
chpaulin skrev:
Låter som skribenten behöver byta batteri i sin miniräknare. Dubbelt så stort batteri och lägre pris, jo säkert...
Det är väl troligtvis som nämns ovan i så fall en instegsmodell. En 30 kWh version för 230k tycker jag vore kanon.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 14:46
av chpaulin
Laban skrev:
chpaulin skrev:
Låter som skribenten behöver byta batteri i sin miniräknare. Dubbelt så stort batteri och lägre pris, jo säkert...
Det är väl troligtvis som nämns ovan i så fall en instegsmodell. En 30 kWh version för 230k tycker jag vore kanon.
Då är det helt andra bullar. En instegsmodell med den kapaciteten för de pengarna låter super men då återstår frågan var den kommer kosta i 60-utförande? 50k extra per 10kWh, 380k?

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 15:16
av Zalman3
chpaulin skrev:
Låter som skribenten behöver byta batteri i sin miniräknare. Dubbelt så stort batteri och lägre pris, jo säkert...
Det återstår att se vad priset blir hemma i Sverige. Dock är det en sanning att Leaf 1 reas ut till löjligt låga priser.
Varför skulle dom göra detta om inte Leaf 2 är rejält bättre?
Leaf 1 24kWh batteri för 11.510 dollar x 9,38=108.000kr

"It brings the price of the 2016 LEAF S with a 24 kWh battery pack to just $11,510. When you account for gas savings, that’s basically a free vehicle after ~10 years.

You can even get a 30 kWh battery option for just $15,000 – down from the $32,450 MSRP. If you are in Texas and you need a decent daily driver, it’s certainly worth considering"

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 15:26
av vigge50
Zalman3 skrev:
chpaulin skrev:
Låter som skribenten behöver byta batteri i sin miniräknare. Dubbelt så stort batteri och lägre pris, jo säkert...
Det återstår att se vad priset blir hemma i Sverige. Dock är det en sanning att Leaf 1 reas ut till löjligt låga priser.
Varför skulle dom göra detta om inte Leaf 2 är rejält bättre?
Leaf 1 24kWh batteri för 11.510 dollar x 9,38=108.000kr

"It brings the price of the 2016 LEAF S with a 24 kWh battery pack to just $11,510. When you account for gas savings, that’s basically a free vehicle after ~10 years.

You can even get a 30 kWh battery option for just $15,000 – down from the $32,450 MSRP. If you are in Texas and you need a decent daily driver, it’s certainly worth considering"
Men de var också ett gruppköp på över 2500 stycken, har nog lyckats få ner priset långt under vad en vanlig konsument skulle lyckas med och Nissan kan knappast gjort vinst på det.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 15:43
av Zalman3
Originalartikeln.

"Nissan eyes mass-producing $17,000 electric car
TOKYO -- Nissan Motor will share a common electric vehicle platform with its partners Renault and Mitsubishi Motors, aiming to lower prices by as much as 20%, sources said.

The automakers' common electric vehicle strategy comes as Germany's Volkswagen, Japan's Toyota Motor and other automakers are refocusing their efforts on electric vehicles to combat stricter environmental regulations being introduced around the world.

By using a common platform, Nissan hopes to come out with a plug-in priced at about 2 million yen ($17,000), around 20% lower than today's starting price."
http://asia.nikkei.com/Business/Compani ... ectric-car

Med en prissänkning på 20% så sjunker dagens Leaf 1 från 317.000kr till 253.000kr.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 16:24
av apkungen
Jag tror inte att det är Leaf 2 i form av Nissan IDS concept med 60kWh som kommer att presenteras.

Jag tror på en leaf 1.5 typ med kanske 45 kWh batteri med lägre luftmotstånd. Hoppas också på snabbare snabbladdning. Den här artikeln tror jag är nått på spåren:
http://pushevs.com/2016/11/18/nissan-co ... ming-soon/

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 16:33
av Laban
apkungen skrev:
Jag tror inte att det är Leaf 2 i form av Nissan IDS concept med 60kWh som kommer att presenteras.

Jag tror på en leaf 1.5 typ med kanske 45 kWh batteri med lägre luftmotstånd. Hoppas också på snabbare snabbladdning. Den här artikeln tror jag är nått på spåren:
http://pushevs.com/2016/11/18/nissan-co ... ming-soon/
Det som talar emot det är väl att det kanske inte är Leaf 1.5 som marknaden vill se. Ska Nissan vända på trenden så krävs det rätt stora ändringar.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 17:30
av apkungen
En 60kWh bil som är 20 procent billigare än dagens leaf låter för bra för att vara sant iaf tycker jag.

Nissan leaf 30kWh kostar idag 360k. 80 procent av det priset och supermiljöbilspremie på det så är man nere på 250kkr. Det skulle vara helt brutalt. Inte mycket mer än en golf för en otroligt kompetent elbil.

Minst 100kW laddning behöver den ha.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 17:45
av themax
Lovar kolla in den på plats ifall den presenteras (och visas upp) på CES.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 18:04
av Zalman3
apkungen skrev:
En 60kWh bil som är 20 procent billigare än dagens leaf låter för bra för att vara sant iaf tycker jag.

Nissan leaf 30kWh kostar idag 360k. 80 procent av det priset och supermiljöbilspremie på det så är man nere på 250kkr. Det skulle vara helt brutalt. Inte mycket mer än en golf för en otroligt kompetent elbil.

Minst 100kW laddning behöver den ha.
Leaf 1, 317.490kr
LRF rabatt 3% ger 9525kr och 18.750kr kickback, ger totalt 28275kr.
Netto 289.215kr minus 40.000kr i miljörabatt blir 249.215kr idag.

Blir Leaf 2, 20% billigare är man nere på 199.372kr, frågan är då vilket batteri den konfigurationen har.

Men Opel Ampera-e med 60kWh batteri kan man ju köpa för 299.000NOK idag, så jättestor skillnad kan det inte vara att få en Leaf 2 med 60kWh batteri. I Norge är en Ampera-e 40-50% dyrare än en Leaf.
Det indikerar på ett pris runt 300.000kr i Sverige för en Leaf 2 med 60Kwh, för att kunna konkurrera med Amperan.

Dessutom höjs ju miljörabatten till 60.000kr 2018!

"Rekkevidden til Ampera-e er målt ved bruk av den standardiserte testmetoden for Europa, New European Driving Cycle (NEDC). I tillegg til NEDC-rekkevidden, har vi estimert en kombinert WLTP-rekkevidde til over 380 km."
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/ ... index.html

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 23:28
av FredrikR
apkungen skrev:
Jag tror inte att det är Leaf 2 i form av Nissan IDS concept med 60kWh som kommer att presenteras.

Jag tror på en leaf 1.5 typ med kanske 45 kWh batteri med lägre luftmotstånd. Hoppas också på snabbare snabbladdning. Den här artikeln tror jag är nått på spåren:
http://pushevs.com/2016/11/18/nissan-co ... ming-soon/

Tror det stämmer bra. Man delar idag batterier med Zoe. Och självfallet kommer dessa 40kWh (40 tillgängliga kWh) även till Leafen nu. Men med tanke på att Leaf har funnits sedan 2010 så är det dags med en liten facelift med något bättre luftmotstånd och övriga förbättringar som artikeln är inne på. Och samtidigt sänker man priset för instegsmodellen (som nu blir på 30kWh) med 20%. Med det större batteriet så får man kanske ge samma pris som för instegsmodellen idag?

Mer än så tror jag inte man ska förvänta sig.
Den riktiga 2,0 ligger ytterligare ett år fram i tiden.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 23:36
av Zalman3
Så 30kWh skulle kosta 200.000kr och 40kWh 250.000kr?

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 19 dec 2016 23:48
av apkungen
Är inte riktigt med på den där uträkningen på pris på Nissan leaf. 317k trodde jag var med batterihyra. Men när jag kollar på Nissans konfigurator står det 317k även om man väljer att äga batteriet. Förstår inte hur det kan kosta lika mycket? Och vad är resten av rabatterna?

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 20 dec 2016 00:47
av Zalman3
apkungen skrev:
Är inte riktigt med på den där uträkningen på pris på Nissan leaf. 317k trodde jag var med batterihyra. Men när jag kollar på Nissans konfigurator står det 317k även om man väljer att äga batteriet. Förstår inte hur det kan kosta lika mycket? Och vad är resten av rabatterna?
Om Opel Ampera-e gick att beställa i Sverige idag borde priset hamna på 300.000kr plus tull och moms, det blir ca 411.000kr.
10% i rabatt ger 370.000kr minus 40.000kr i miljörabatt ger 330.000kr netto.
Ska Leaf 2 kunna konkurrera måste den ha 60kWh batteri och ligga i samma prisklass.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 20 dec 2016 06:30
av Jerka
Tycker Nissan knappt gjort annat än att göra oss besvikna senaste åren. Utspel om bränsleceller och hybridbilar och ingen ny Leaf så långt ögat kan nå. En 60 kWh Leaf 2 tror jag på när jag ser den.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 20 dec 2016 07:02
av Bjelke
Jerka skrev:
Tycker Nissan knappt gjort annat än att göra oss besvikna senaste åren. Utspel om bränsleceller och hybridbilar och ingen ny Leaf så långt ögat kan nå. En 60 kWh Leaf 2 tror jag på när jag ser den.
Ja för att vara "marknadsledande" (typ) så är dom oförskämt slappa helt enkelt, varför inte jobba på att fortsätta sälja massor med bilar istället för tvärtom?
Jag tror oxo på det när jag ser det (vad det nu blir, om det ens blir ngt inom överskådlig tid, dom verkar ju inte stressa precis)

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 20 dec 2016 07:53
av FredrikR
Zalman3 skrev:
Så 30kWh skulle kosta 200.000kr och 40kWh 250.000kr?
Nja, jag känner mig väldigt optimistisk när jag gissar att 30kWh ska gå för 20% mindre men det skulle ju bli 253 000 och sen 317 000 för 40kWh. Men du tänkte kanske efter supermiljöbilspremie?

Håller med de sista kommentarerna om att jag tror det först när jag ser det. Nissan har verkligen inte kommit med mycket för att behålla sin ställning i elbilssegmentet utan varit nöjda med att sälja så många Leaf som man redan gör. Men någon gång måste ju något hända, och man kan ju hoppas att det blir nu i Januari! Finns ju en del tecken på att det borde bli ett litet steg upp nu!

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 20 dec 2016 08:08
av Zalman3
När jag köpte min första Prius 2006 för 310.000kr var jag i Tokyo och upptäckte att en Prius i Japan kostade 2 miljoner Yen, vilket då var ca 160.000kr.
Varför ska japanska bilar vara nära på dubbelt så dyra i Sverige?

Med 10% tull och 25% moms borde en bil som kostar 160.000kr i Japan kosta 220.000kr i Sverige.

Re: Blir Leaf 2 först med 60kWh batteri till lågt pris?

Postat: 20 dec 2016 09:09
av apkungen
Zalman3 skrev:
När jag köpte min första Prius 2006 för 310.000kr var jag i Tokyo och upptäckte att en Prius i Japan kostade 2 miljoner Yen, vilket då var ca 160.000kr.
Varför ska japanska bilar vara nära på dubbelt så dyra i Sverige?

Med 10% tull och 25% moms borde en bil som kostar 160.000kr i Japan kosta 220.000kr i Sverige.
Tror att det är samma som med Volvo. I Sverige säljs den som var mans bil och folk köper dem i mängder bara de har ett ok pris. I andra länder skulle inte dessa mängder gå att sälja trots ett lika lågt pris. Därför lägger men sig istället på lite högre marginal och marknadsför dem mer som ett lyxmärke eftersom allt blir dyrare i mindre mängder.

Men visst gillar jag teslas prissättning mer egentligen.