Sida 19 av 19

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 okt 2017 12:01
av mati
Mickep skrev:
Frågan är; kan man montera dragkroken på elbilsmodellen (även om den inte är godkänd, eller är plattformen helt olika?)
Ioniq electric har en annan bakvagn än hybrid-modellerna för att få plats med batteriet. Troligen går det alltså inte.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 07 okt 2017 13:00
av LarsL
Det går utmärkt att montera drag på vilken bil som helst... MEN den är då inte godkänd och försäkringsbolaget kommer bara skratta åt dina eventuella anspråk efter en olycka med släp.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 10 nov 2017 21:15
av HelectriC
Provkörde Ionic idag och den överraskade lika mycket åt det positiva hållet som Ampera-e åt det negativa :D
Har det mesta av utrustning som konkurrenterna nästan alltid saknar något av; adaptiv farthållare inkl ”autopilot light”, värme i ratt, ventilation i framsäten, CarPlay & android auto, skinnklädsel, elstolar inkl easy entry, bra/låg förbrukning, helt ok bagage, CCS. Det enda den inte har är app, men å andra sidan är man van vid VW app, så kan man lika gärna vara utan. Går att schemalägga förvärmning i Ionic, så det går ju bra ändå.
Nej, Ionic är en trevlig bil som ger ett högkvalitativt intryck interiört (vilket def inte Ampera-e gör) och som funkar väldigt bra. Att den dessutom ligger 50-70 000 under motsvarande övriga kompakta tyska elbilar gör ju inte saken värre. Får bli en funderare på om e-Golfen ska bytas mot en sån när det börjar lida mot utbytestider.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 nov 2017 18:23
av joel80
Jag hoppas på en Ioniq med lite större batteripack under nästa år.. och med mobilapp. Resten av bilen är jag väldigt positiv till efter att ha provkört några timmar jag med. :)

Den är det ett klart alternativ när mitt bilbyte ska till om ungefär ett år.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 nov 2017 18:54
av lator
joel80 skrev:
Jag hoppas på en Ioniq med lite större batteripack under nästa år.. och med mobilapp. Resten av bilen är jag väldigt positiv till efter att ha provkört några timmar jag med. :)

Den är det ett klart alternativ när mitt bilbyte ska till om ungefär ett år.
Kom ihåg att Ionic redan har ett större batteri än vad som anges. De mätningar som jag har gjort (helt ovetenskapliga men jämförbara med andra bilar) ger vid handen att man kan utnyttja ca 32 - 33 kWh i en Ionic 28...!

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 nov 2017 19:43
av joel80
Visst, men då jag rätt ofta (ca 2ggr i veckan) kör runt 32-35 mil under dagen vore det skönt med lite större batteri, så att man kan klara sig även om man inte hittar laddplats under dagen.. I allafall så länge det inte är snorkallt eller snöstorm..
Vill alltså inte normalt behöva stanna och snabbladda för mina rätt vardagliga resor.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 nov 2017 20:19
av Bjelke
Lite komisk diskussion för att vara på detta forum ;)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 nov 2017 21:17
av joel80
Varför? Jag har sökt mig hit för att jag gillar elbilar och Tesla är en fantastisk elbil sett till drivlinan.. Men det är intressant med andra elbilar också, framförallt när det börjar komma kompetenta elbilar som inte kostar miljonen. :)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 11 nov 2017 22:01
av Bjelke
joel80 skrev:
Varför? Jag har sökt mig hit för att jag gillar elbilar och Tesla är en fantastisk elbil sett till drivlinan.. Men det är intressant med andra elbilar också, framförallt när det börjar komma kompetenta elbilar som inte kostar miljonen. :)
Jo jag förstår det och håller med, jag tänkte lite mer på att "vi" nu pratar om att alla elbilar (mindre än Tesla) behöver
mer batterier osv för att bli användbara osv....
Jag har ju tex kört första gen. Leaf i flera år och har 10 mil enkel till flera av mina kunder och det funkade (nåja
skapligt iaf)... Men visst, på längre resor var det ingen höjdare dvs som enda bil skulle det bli lite besvärligt (absolut
jämfört med fossilare eller en Tesla såklart)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 12 nov 2017 01:54
av joel80
Ah.. Då fattar jag hur du menade. :)

Ja min tanke är att ha kommande elbil som förstabil och kunna använda den i mina jobbresor.
Skulle man köra lite mer som "vanligt" folk och ha långresor mer sällan skulle jag tycka det var helt ok att stanna o ladda efter 15-20 mil. Men blir det så att det knölar till vardagen lite för mycket känns det lite trist. Min personlig gräns där jag vet att jag kommer klara i allafall 9 av 10 av mina vanlig resor ligger på 32-35 mils räckvidd (motorvägsfart.. Laglig). Så jag hoppas starkt på att vi får se ett par sånna alternativ under kommande år.

Hade jag inte haft så mycket längre resor som jag har hade jag redan idag haft elbil.
Eller om jag hade haft råd med en Model S.. :)

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 12 nov 2017 15:31
av LarsL
Fick avsmak för Ioniq efter mitt besök på elbilsmässan i Göteborg. Det står en försäljare och hängde över bilen bilen och pratar sig varm för hybrider och vätgasbilar. Hur onödigt det är att släpa på batterier osv i elbilsmyter. Vem tusan har placerat ett sådan skrälle på en elbilsmässa?
Kontrasten var skarp efter att ha varit inne i KIA montern där det var en kunnig säljare som verkligen ville sälja bilar. Lutar mer åt att köpa något från dem faktiskt.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 12 nov 2017 16:11
av Verdi
LarsL skrev:
Fick avsmak för Ioniq efter mitt besök på elbilsmässan i Göteborg. Det står en försäljare och hängde över bilen bilen och pratar sig varm för hybrider och vätgasbilar. Hur onödigt det är att släpa på batterier osv i elbilsmyter. Vem tusan har placerat ett sådan skrälle på en elbilsmässa?
Kontrasten var skarp efter att ha varit inne i KIA montern där det var en kunnig säljare som verkligen ville sälja bilar. Lutar mer åt att köpa något från dem faktiskt.
Eller också köper du den produkt som du tycker är bäst och struntar i vilken säljare du träffade. För Hyundai och KIA tillhör väl samma koncern ändå?

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 12 nov 2017 17:02
av LarsL
Jo och KIA Niro verkar riktigt bra, fast den kommer först till hösten. Den är ju en vanlig kombi som säkert kan bli en storsäljare, särskilt om de lyckas få dit ett drag.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 12 nov 2017 23:20
av joel80
Att det fortfarande finns säljare som har dålig koll gör inte att jag helt avfärdar bilmärket.
Säljaren jag har haft kontakt med är inte superkunnig på elbilar... men han har en inställning och en skaplig koll på framtiden och vad som kan hända, och tar reda på saker jag frågar som han inte vet. Det räcker rätt långt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 24 mar 2018 19:54
av Monark1954
Norska elbil.no har utsett Ioniq som vinnare i sin vintertest.
Tyngdpunkt i omdömet var låg förbrukning och snabb att ladda.
Ioniq, e-Golf, Leaf, i3 och ampera-e testades.

https://elbil.no/the-biggest-electric-c ... land-ever/

" ..... So, if we were to name an overall champion during these two days, all in all, it would be the IONIQ.

It illustrates the fact that a bigger battery pack is not always equal to best. Among subjective arguments against the South Korean car; a bit tighter suspension and more direct feel through the steering wheel would be nice.

When it comes to handling the Volkswagen e-Golf excels in all areas, while the LEAF in our opinion delivers the best compromise. The handling discipline was not examined thoroughly, due to slippery roads on longer stretches and our ambition to keep consumption at decent levels.
Even though the IONIQ has roughly 8 kilowatt hours (kWh) less usable energy than the new LEAF, range is practically identical. This notion was confirmed during several legs. Nissan has not yet confirmed usable capacity, but our estimates show roughly 36 kWh.

The IONIQ also fast charges significantly faster than the other four (see tables above).

The general refrain within the test team was that «none of the cars is best for all». It is all about use pattern. Or taste and comfort. That is the main reason why Opel Ampera-e and Hyundai IONIQ were the most discussed during the test.

They remain references for different OEM approaches regarding usable battery capacity and fast charging speed, while the remaining trio delivers consistently well in these areas without excelling in particular.

In short: It is nice to drive a BEV that can handle the road trip without stopovers. But if you need to fast charge underway, it is a massive advantage if the charging session actually is nimble. ...."

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Postat: 12 jul 2018 00:24
av vigge50
Såg denna bilden delas i en facebookgrupp, det är förvisso lite skillnad mellan vad laddaren ger och vad bilens batterier tar emot men detta tyder på att Ioniq klarar 80 kW istället för 70 kW som det pratats om tidigare.
93D1BE37-8B2D-4F8B-8023-23488586AC5A.jpeg