Sida 1 av 1

Baby steps

Postat: 27 dec 2016 01:18
av Indigo
Vägen till elbil må vara lång, men nu har vi i vår familj i alla fall tagit ett första litet steg. I förra veckan bytte vi in vår fossilare mot en hybrid, i form av en Kia Niro. Vi fick bra betalt för den gamla, och en bra deal på en demobil, så vi slog till! Riktigt nöjda hittills, känns väldigt trevligt att få köra elbil ibland, måhända inte så jätteofta men ibland så!

En grej som jag har tänkt på är att regen skulle kunna vara starkare, jag är ju van vid att kunna motorbromsa (har bara ägt bilar med manuell låda hittills), men denna bil rullar väldigt lätt när man släpper på gasen. Men det kanske i denna sorts bil är ett bättre sätt att ta vara på rörelseenergin.

Re: Baby steps

Postat: 27 dec 2016 04:07
av Pontus
Regen har väl att göra med hur kraftig motor och laddare bilen har för att ta tillvara energin. Låter som ni tagit bra kliv åt rätt håll i bilvalet i varje fall, Grattis!

Re: Baby steps

Postat: 27 dec 2016 06:44
av Bjelke
Min första gen. Leaf rullar oxo larvigt lätt tom på "Eco"-läget, och andra gen. Leaf har bra mkt bättre regen fast den i övrigt är väldigt lik med samma batteri osv.
Lite synd att inte alla bygger ordentligt redan från början så kan man själv välja hur hårt man vill ha regen-effekten lixom.
Storleken på batteriet har såklart betydelse oxo, liksom temperaturen, så på en hybrid med lite mindre batteri kan det kanske vara "kört" ändå...
Trevligt att ni tagit första steget iaf :)

Re: Baby steps

Postat: 27 dec 2016 06:58
av mati
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.

Re: Baby steps

Postat: 27 dec 2016 07:21
av bylund
Fast små batterier kan i regel inte ta emot lika mycket effekt som stora batterier.

Re: Baby steps

Postat: 27 dec 2016 22:40
av Indigo
mati skrev:
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.

Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!

Re: Baby steps

Postat: 28 dec 2016 00:00
av Herr X
Vår Mitsubishi i-miev har ganska bra regen och man kan dessutom ställa in hur kraftig den ska vara, via ett växelreglage utformat som en labyrint.

Re: Baby steps

Postat: 28 dec 2016 00:18
av Zoidberg
Herr X skrev:
Vår Mitsubishi i-miev har ganska bra regen och man kan dessutom ställa in hur kraftig den ska vara, via ett växelreglage utformat som en labyrint.
Opel Ampera (classic) som var min laddhybrid (inkörsport till tyngre el-bilar) fungerade på samma sätt.

Re: Baby steps

Postat: 28 dec 2016 06:40
av Bjelke
Indigo skrev:
mati skrev:
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.

Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Leaf:en har så, att den ökar regen när man bromsar (även om man bara nuddar pedalen sas)...

Re: Baby steps

Postat: 28 dec 2016 07:00
av Jerker
Bjelke skrev:
Indigo skrev:
mati skrev:
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.

Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Leaf:en har så, att den ökar regen när man bromsar (även om man bara nuddar pedalen sas)...
Samma med Zoe:n. I appen CanZE kan man se hur regen och mekanisk broms samverkar och den ger lika mycket till båda. Att använda bromspedalen är det enda sättet att ladda batteriet med upp till 43 kW på min modell som bara går att ladda med 22 kW från laddare. När jag bromsar kraftigt stiger regen till max.

Re: Baby steps

Postat: 07 jun 2017 10:55
av Indigo
Indigo skrev:
mati skrev:
Men är inte det lite konstigt? Jag har hittills utgått ifrån att just hybrider bygger huvudsakligen på regenerering. Främst vanliga hybrider, alltså icke-laddhybrider, måste ju ladda batterierna med hjälp av rörelseenergin. Annars är ju hela konceptet fullkomligt meningslöst.
Ja, det var lite så jag tänkte också, men det kan ju vara så att med det här relativt lilla batteriet, så blir det mer energieffektivt överlag att regen inte är så stark. Men det vore helt klart bra om det gick att styra det själv, kanske till och med att det blir starkare regen när en trycker lite lätt på bromspedalen, och bromsen kickar in först när en trycker lite hårdare på bromspedalen.

Kia Niro ska för övrigt komma som laddhybrid under 2017, och elbil senare, ska bli kul att se vad det blir för räckviddssiffror på dessa!
Svarar mig själv lite här, det visade sig ju att det är precis så det fungerar, trycker jag lätt på bromspedalen så laddar bilen batteriet mer, den vanliga bromsen tar vid när jag trycker lite hårdare på pedalen.

Annars är vi fortfarande nöjda med bilen. Förbrukningen ligger ju tyvärr lite över det som specificerats, men det är väl samma sak som för NEDC-siffror på elbilar :)