Sida 1 av 1

Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 16:06
av olarsson
Ni som redan kör model X, hjälp mig. Jag måste bestämma om jag ska behålla min beställning på X90D eller hoppa av och jacka upp till 100D. Vi skiter i merkostnader, fri SuC etc och kokar ned valet till endast följande:
X90D med 22". Kan man köra från södra Stockholm till Ödeshög på en laddning i rimlig hastighet? Det är knappt 260km.
Har någon gjort det och vad höll ni i så fall för hastighet och vad hade ni för marginal?
Extremt tacksam för svar!

Edit: Eller med XP90D såklart, i så fall finns ju marginal.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 16:15
av e5m1r
Borde funka
Nu har inte jag X men har kommit fram till att X90D kommer lika långt som min S70 och jag har kört Solna Ödeshög med 100% och lite moms på hastigheten kan inte säga att det var helt utan problem kom med 0% sist när det var blött

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 16:38
av kallekula
Vid fint väder har jag förbrukning på knappt 300Wh/km. Regn och lite kallt 350. Då momsar jag bortåt +30km/h.

20'' däck.

Så svar nej om du kör som jag.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 16:41
av olarsson
kallekula skrev:
Vid fint väder har jag förbrukning på knappt 300Wh/km. Regn och lite kallt 350. Då momsar jag bortåt +30km/h.

20'' däck.

Så svar nej om du kör som jag.
Nej jag kör kanske +10km/h. Men tänkte mig 22" och de äter en hel del har jag förstått.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 16:47
av Gustafsson
Skulle behövas en SuC till, förslagsvis i Linköpingstrakten :-)

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 16:51
av LarsL
Gustafsson skrev:
Skulle behövas en SuC till, förslagsvis i Linköpingstrakten :-)
Det finns en i Sillekrog... ja, lite nära Stockholm. Men stoppet kan ju också göras väldigt kort.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 16:55
av apkungen
kallekula skrev:
Vid fint väder har jag förbrukning på knappt 300Wh/km. Regn och lite kallt 350. Då momsar jag bortåt +30km/h.

20'' däck.

Så svar nej om du kör som jag.
Känns konstigt att köpa en bil efter den räckvidd den klarar i 150 så att man typ blir av med körkortet...

Borde inte 90 klara sig till Ödeshög? Iaf i 9 fall av 10 i typ 120-130. Är det riktigt regnigt och motvind så får man väl sänka till 110 i 1 gång av 10?

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 18:10
av Challe76a
Jag körde Väsby-Söderköping nyligen. (20" dubbfria) Det var väl runt 0:an och jag kom fram med 22% kvar (100 när jag startade och varmt batteri). Det är väl 7-8 mil extra till Ödeshög så nog går det men det blir nog precis med kanske onödigt lite marginal. Kör man med moms på farten så...

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 18:24
av apkungen
Tror ni att 20 vinterdäck på vintern är likvärdigt med 22 på sommaren? Vad har ni för däck bredd?

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 18:28
av olarsson
apkungen skrev:
Tror ni att 20 vinterdäck på vintern är likvärdigt med 22 på sommaren? Vad har ni för däck bredd?
Jag tänker att det ungefär så.
På ModS känns det som att 19" dubbfritt = 21" sommar på't ungefär. Beror naturligtvis när på vintern osv. Vädret påverkar/varierar mer under vinterdäckssäsongen.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 19:41
av Challe76a
Svårt att säga men jag har för mig att jag låg strax under 300 i förbrukning.kommer jag ihåg rätt så runt 275-280. Mycket har med att batterierna är uppvärmda.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 22:34
av Jojo
Alltså, jag kan (och har gjort det flera gånger) köra med min, givetvis Model S, 85D från Kungsholmen till Ödeshög utan problem, och då har jag mellan 85-90% i batteriet vid avfärd och ligger nog i överkant vid hastighetsbegränsningen. Från söderort till Ödeshög med en 90 skulle inte ställa till, tror jag.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 20 jan 2017 23:17
av olarsson
Jojo skrev:
Alltså, jag kan (och har gjort det flera gånger) köra med min, givetvis Model S, 85D från Kungsholmen till Ödeshög utan problem, och då har jag mellan 85-90% i batteriet vid avfärd och ligger nog i överkant vid hastighetsbegränsningen. Från söderort till Ödeshög med en 90 skulle inte ställa till, tror jag.
Det är så jag gör med min S85 och vill kunna fortsätta göra. Men det är många som tror, jag skulle vilka höra av någon med en X och 22" som kan ge besked.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 21 jan 2017 09:34
av Monark1954
1000 mil på 19" dubbade vinterdäck i Västerbotten (lite kallare i norr). 305 Wh/km.

Om vi antar att kyla och vinterdäck motsvarar 22" och plusgrader bör 26 mil fungera.

Vi är två modell X i Västerbotten som har 30 mil som tumregel på 90-110 vägar och +10 km/h.

+20 vid 110 km/h kan passera möjlighetens gräns.

Om att hålla hastighetsgränserna hålls (lite tråkigt) och dina förutsättningar inte ladda tror jag går bra.
Går det inte finns ju massor av möjligheter att ladda till skillnad från Norrlands inland.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 23 jan 2017 12:59
av matbl
olarsson skrev:
apkungen skrev:
Tror ni att 20 vinterdäck på vintern är likvärdigt med 22 på sommaren? Vad har ni för däck bredd?
Jag tänker att det ungefär så.
På ModS känns det som att 19" dubbfritt = 21" sommar på't ungefär. Beror naturligtvis när på vintern osv. Vädret påverkar/varierar mer under vinterdäckssäsongen.
Nä. Mina 19" dubbfritt på MS drar mindre än de 19" sommardäck som Tesla levererade från fabrik. Vid samma temp då såklart.

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 23 jan 2017 13:01
av matbl
Föresten. Om det är kallt eller lite sämre väglag eller så så går det ju att just den gången stanna i sillekrog. 10-15 min bör ju räcka gott och kaffet behöver ju ändå fyllas på...

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 23 jan 2017 13:23
av apkungen
Är det omöjligt att få låna en model X över en kväll vid stängning till morgon dagen efter för att testa detta? Skadar väl inte att fråga :)?

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 23 jan 2017 13:30
av Svenssons
Stockholm - Ödeshög ser inte jag som några problem alls med en X90D. Väldigt mycket beror dock på hur varm bilen är (både i kupen och batteripack). Jag kan utan problem få upp förbrukningen i 400 Wh/km om jag konstant kallstartar bilen och kör korta sträckor i kyla. Jag har dock även fått ner förbrukningen till under 180 Wh/km i snitt över 50 km när bilen väl är varm och inte behöver underhållsvärma batteripack.
DSC_0014.JPG

Re: Stockholm-Ödeshög utan stopp med X90D?

Postat: 23 jan 2017 16:21
av Ifixis
Jag körde denna sträcka igår kväll. Ca +2-4°. Kom från Växjö och stannade till och åt i Ödeshög när bilen laddade (X90D, 19"Nokian R2), låg oftast på +2 - +5 förutom på 120-sträckan där jag låg +0 eller till och med -2.
Laddningsgraden i Ödeshög var typ 96% (kollade inte exakt), men jag hade 18% kvar när jag anlände till garaget på Södermalm.