Sida 1 av 1
100 batteri & SC
Postat: 25 jan 2017 20:32
av Nisch
Kan det vara så att det bara är dom nya 100 batterierna som klarar den nya höga laddningsströmmen i SC3?
Så fort gratis SC försvann så erbjöd dom 100D som nybeställning.
Försökte idag ändra min beställning från 90D till 100D, men fick nej.
Re: 100 batteri & SC
Postat: 25 jan 2017 20:45
av Franz
Fler battericeller borde klara av en högre total ström åtminstone. Om kylningen är bättre kan det kanske också förbättra förutsättningarna. Jag skulle dock tippa på att 2170-batterierna från GF är de som är förutsättningen för den rejäla laddhastigheten.
Re: 100 batteri & SC
Postat: 25 jan 2017 20:53
av Segelflygaren
Kan åtminstone bekräfta att 100 batteriet klarar klart högre laddeffekt vid högre laddnivå än 85 batterierna.
Re: 100 batteri & SC
Postat: 25 jan 2017 21:20
av Bjelke
Segelflygaren skrev:Kan åtminstone bekräfta att 100 batteriet klarar klart högre laddeffekt vid högre laddnivå än 85 batterierna.
Högre maxeffekt oxo kanske? SuC ska väl iaf kunna ge 135kW (dom nyaste iaf), men hittills har dom bara skickat på
med 120kW...
Fler celler borde ju som sagt iaf kunna ta emot mer ström tot.
Re: 100 batteri & SC
Postat: 25 jan 2017 21:28
av SR-71-BlackBird
Samma celler och konstruktion i 90 som 100 batteriet, skillnaden är lite bättre kylning. Man har helt enkelt pressat i fler celler.
Re: 100 batteri & SC
Postat: 25 jan 2017 21:42
av blincoln
Vet inte om denna postats här redan, men en teardown på en kraschad P100 på
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ack.84992/ bekräftar fler batterier per modul och lite förändrad kylning.
Re: 100 batteri & SC
Postat: 26 jan 2017 12:39
av 18650
Franz skrev:Fler battericeller borde klara av en högre total ström åtminstone. Om kylningen är bättre kan det kanske också förbättra förutsättningarna. Jag skulle dock tippa på att 2170-batterierna från GF är de som är förutsättningen för den rejäla laddhastigheten.
Jag tror tvärt om, de nya större cellerna kommer få det kämpigare med högre strömmar in och ut. Tror cellerna vi ser idag i 100 batteriet är de hårdaste vi kommer få se. I samma andetag tror jag absolut inte laddeffekten begränsas av cellerna idag.
Re: 100 batteri & SC
Postat: 26 jan 2017 14:37
av danni
Bjelke skrev:Segelflygaren skrev:Kan åtminstone bekräfta att 100 batteriet klarar klart högre laddeffekt vid högre laddnivå än 85 batterierna.
Högre maxeffekt oxo kanske? SuC ska väl iaf kunna ge 135kW (dom nyaste iaf), men hittills har dom bara skickat på
med 120kW...
Fler celler borde ju som sagt iaf kunna ta emot mer ström tot.
145 kW är det faktiskt i de allra nyaste. Men det är ju bra med högre effekt även om bilarna inte klarar det, eftersom två stolpar delar en laddare.
Re: 100 batteri & SC
Postat: 26 jan 2017 21:10
av Bjelke
danni skrev:Bjelke skrev:Segelflygaren skrev:Kan åtminstone bekräfta att 100 batteriet klarar klart högre laddeffekt vid högre laddnivå än 85 batterierna.
Högre maxeffekt oxo kanske? SuC ska väl iaf kunna ge 135kW (dom nyaste iaf), men hittills har dom bara skickat på
med 120kW...
Fler celler borde ju som sagt iaf kunna ta emot mer ström tot.
145 kW är det faktiskt i de allra nyaste. Men det är ju bra med högre effekt även om bilarna inte klarar det, eftersom två stolpar delar en laddare.
Just det 145 kW är det ju nu
